Siem Vroom: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

IJsvrij

1983 |

Nederland 1983. Jindra Markus. Met o.a. Hanneke van de Velde, Theo Pont en Siem Vroom.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

De mannetjesmaker

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Hans Hylkema. Met o.a. Gerard Thoolen, Celia Nufaar, Carol van Herwijnen, Henk van Ulsen en Marjon Brandsma.

De reconstructie van een politiek schandaal uit de jaren '60 toen pr-specialist Ben Korsten ongezond veel invloed in regeringskringen wist te krijgen. Uiteindelijk werd hij zelf het grootste slachtoffer. Gerard Thoolen slaagt erin Korsten verbluffend raak te typeren in een nogal zakelijk geregisseerde, maar uiterst onderhoudende film. Leuk als wie-is-wie-spelletje.

De lift

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Nederland 1983. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Ab Abspoel, Willeke van Ammelrooy, Kees Prins en Peer Mascini.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij de lowbudgetfilm Duel, over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met ­uiterst simpele middelen een zeer ­effectieve horrorfilm. De guillotine-­eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

Brandende liefde

1983 | Drama, Erotiek

Nederland 1983. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Monique van de Ven, Peter Jan Rens, Ellen Vogel, Huub van der Lubbe en Siem Vroom.

Vakbekwame Wolkers-verfilming van Ate de Jong (Alle dagen feest, In de schaduw van de overwinning, Fogbound) hoort qua mentaliteit eigenlijk thuis in de jaren zeventig. Brandende liefde is de naam van een heftig bloeiende plant. Zo verliefd is kunstschilder Jan Bosman (Peter Jan Rens) op zijn Anna (Monique van de Ven) dat hij alles doet om bij haar in de buurt te zijn - eerst in Parijs en later in Nederland. Maar hoe gaan die dingen? Ze verliezen contact en pas jaren later komen ze elkaar weer tegen als Anna door haar man is verlaten. Dieuwertje Blok sloeg de hoofdrol af, terwijl Liz Snoyink het nakijken had.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

Het Verboden Bacchanaal

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rijk de Gooyer, Geert de Jong, Bram van der Vlugt, Pleuni Touw en Hugo Metsers.

Opnieuw verfilmde Verstappen (na het succes van PASTORALE[KA2]43) een roman van Simon Vestdijk. Het werd een lamentabele misser over kinderen die de seksuele handel en wandel van hun ouders en de vrienden uit hun sleutelclub beloeren. Alsof de oude Scorpio-tijden weer zijn aangebroken.

Drie zusters

1979 |

Nederland 1979. Ruud Keers en Hans Croiset. Met o.a. Siem Vroom, Sigrid Koetse, Jules Croiset en Petra Laseur.

Opnieuw verfilmde Verstappen (na het succes van PASTORALE[KA2]43) een roman van Simon Vestdijk. Het werd een lamentabele misser over kinderen die de seksuele handel en wandel van hun ouders en de vrienden uit hun sleutelclub beloeren. Alsof de oude Scorpio-tijden weer zijn aangebroken.

Mysteries

1978 | Mysterie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Nederland 1978. Mysterie van Paul de Lussanet. Met o.a. Rutger Hauer, Sylvia Kristel, David Rappaport, Rita Tushingham en Fons Rademakers.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

De Mantel der Liefde

1978 | Drama

Nederland 1978. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Hans Croiset, Jules Croiset, Rijk de Gooyer, Sylvia de Leur en Siem Vroom.

Met grote woede smijt Ditvoorst zijn zwartgallige visie over tweeduizend jaar christelijke beschaving op het doek in een soms reutelende, soms uiterst doeltreffende aanval op het kleinburgerdom in Pasoliniaanse trant. Mozes en Jezus doen in acht hoofdstukken een onderzoek naar wat er van de Tien Geboden terechtkwam.

Adelbert

1977 | Komedie

Nederland 1977. Komedie van Dick Maas. Met o.a. Gees Linnebank, Ansje Beentjes, Steve Clisby, Mimi Kok en Cor van Rijn.

Kunstenaar Joris Hansma (Linnebank) zit financi[KA3]eel aan de grond. Hij wil er een eind aan maken, maar zelfs dat lijkt hem maar niet te lukken. Ook zijn vriendin Maria (Beentjes) voelt zich ellendig genoeg om zelfmoord te plegen. Ze nemen zich voor om met een auto op een onbewaakte overweg te gaan staan om zich te pletter te laten rijden door een trein. Joris leent de wagen van zijn vriend Frank (Clisby), een drugdealer. Ze stellen zich strategisch op, temidden van de sporen. En dan maar wachten op de trein. Een alles behalve deprimerend beeld van een koppel dat zelfmoord wil plegen. In de dialogen tussen Joris en Maria voelen we al duidelijk de hand van de man die later het scenario zou schrijven voor FLODDER. Niets is realistisch in deze examenfilm van Maas voor de Nederlandse Film Academie (NFA). Niemand kan op een dag zoveel tegenslag hebben als onze vriend Joris. Maas schreef zelf het inventieve scenario. Hij werd in zijn project gecoached door George Sluizer. Fotografie is van Hubert Bruins.

A Bridge Too Far

1977 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Oorlogsfilm van Richard Attenborough. Met o.a. Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery en Edward Fox.

Ondanks een reusachtige sterrencast en interessant gegeven is het niet erg moeilijk om bij dit oorlogsepos in slaap te vallen: de plot is uitermate langdradig en voorspelbaar. De mislukte geallieerde invasie via de lucht van het bezette Nederland in 1944 waarbij ruim 17.000 soldaten om het leven kwamen, wordt minutieus in beeld gebracht. Deventer doet hier dienst als het Arnhem van '44. Let op de kleine rol van Peter Faber, het merkwaardige Nederlands van Laurence Olivier, en Gene Hackman in de rol van de Poolse generaal Stanislaw Sosabowski, de man die pas in 2005 postuum werd gelauwerd.

Tatort - Trimmel und der Tulpendieb

1976 | Mysterie

Duitsland 1976. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Ulrich von Bock, Joachim Richert, Brian O'Shaughnessy en Rudolf Brand.

Een Nederlands getinte aflevering over een overval in Hamburg op een geldtransport. E[KA1]en van de gepakte daders laat zich ontvallen dat zij elkaar in REM zullen ontmoeten: dat kan in Remscheid, in Remagen of zelfs in Afrika zijn. Het gaat echter om een boorplatform in de Noordzee, het REM-eiland, dat ooit diende voor tv-uitzendingen van wat later de omroep TROS werd. In de film is het nog in gebruik voor de piratenzender Radio TV Noordzee. Als daar onverwacht twee bezoekers opdagen en de overvallers voor de voeten lopen, worden zij meteen gegijzeld. De schurken wachtten er op een bootje dat hen naar Engeland zou brengen. Kriminalkommissar Trimmel (Richter) moet willens nillens beroep doen op de Nederlandse politie, vertegenwoordigd door Lutz en Frank, die bijstand vragen aan de grensbewaking, de luchtmacht en de marine: Groenier van de kustwacht, Vroom van de koninklijke luchtmacht, Kous en Leddy van de marine. Het scenario is van Friedhelm Werremeier, die het personage van Kriminalkommissar Trimmel bedacht. Een buitenkansje om Lutz, ooit de zwerver Bas Boterbloem in een AVRO programma, Kous ([KL]Pension Hommeles[KLE]) en vooral Leddy (De Glazen Stad, De kleine waarheid, Kamer 17) terug te zien. Leddy, toen al een bekende Nederlander, was niet te beroerd om een rolletje te spelen in een krimi. Later zou Leddy een soort tv- coryfee worden dank zij de hitserie Zeg 'ns aaa van Annie M.G. Schmidt.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Met o.a. Carry Tefsen, Lex Goudsmit, Jon Bluming, Hugo Metsers en Rijk de Gooyer.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Als twee druppels water

1963 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Nederland 1963. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Lex Schoorel, Nan Los, Guus Verstraete, Mia Goossen en Elise Hoomans.

Sullige sigarenboer Ducker (Schoorel) leeft tijdens WO II helemaal op wanneer er een geheim agent in zijn tuin belandt. Deze Dorbeck lijkt, afgezien van zijn haarkleur, sprekend op Ducker. In opdracht van Dorbeck voert Ducker klusjes uit voor het verzet. Het duurde lang voor deze fijne verfilming van Hermans' De donkere kamer van Damocles te zien was: investeerder Freddy Heineken liet zijn vriendin Nan Los meespelen, maar de liefde bekoelde en Heineken stopte de film in een kluis. Pas drie decennia later was hij weer te zien. Hermans vond de verfilming van zijn boek 'minder slecht dan hij had gevreesd'.