Ilse Fürstenberg: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Die Frühreifen

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Heidi Brühl, Christian Doermer, Christian Wolff, Paul Esser en Sabine Sinjen.

Het zestien-jarige meisje Inge wil uit de huiselijke kring breken, maar haar vriend wil pas trouwen als hij wat op de bank heeft. Er werd wat afgepreekt over de bandeloze jeugd in die dagen, al lost von Baky het jeugdprobleem nogal hypocriet op. Scenario van Heinz Oskar Wutig en Gerda Corbett. Camerawerk van Karl Löb.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Canaris

1954 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Thriller, Historische film

Duitsland 1954. Biografie van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Barbara Rütting, Adrian Hoven, Martin Held en Wolfgang Preiss.

Gedurende de jaren 50 kon de Duitse bevolking zich laven aan een eindeloze reeks geschiedenisloze heimatfilms. Tegelijkertijd verviervoudigde de productie van oorlogsfilms, veelal manmoedige producties die het nazi-verleden in nevelen hulden. Canaris was zo'n film waarbij de bioscoopganger niet werd lastiggevallen met knagende narigheden. Titelheld Canaris (1887-1945) was de man die als leider van de Duitse geheime dienst stiekem probeerde baas Hitler te vermoorden. Dat hij ondertussen verantwoordelijk was voor duizenden doden wordt in de biografie gemakshalve genegeerd. Een fraai voorbeeld van de geschiedenisvervalsing zoals die tot diep in de jaren 60 in de bioscoop werd gebezigd.

Vati macht Dummheiten

1953 | Familiefilm

Duitsland 1953. Familiefilm van Johannes Häußler. Met o.a. Otto Gebühr, Camilla Horn, Herbert Hübner, Claus Geißler en Florentine von Castell.

Een door de tand des tijds aangeknaagde povere film over het onwaarschijnlijke sprookje van twee koene buurtjes, een vaderloze, straatarme jongen en een moederloos, rijk meisje, die voorkomen dat een stelletje oplichters haar gefortuneerde pa beroven en ervoor zorgen, dat de vader met de moeder trouwt. Scenario van Walter F. Fichelscher.

Intimitäten

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Viktor de Kowa, Greti Schörg, Ernst Waldow, Harald Paulsen en Camilla Horn.

De Kowa is een jonge toneelspeler, die `verloofd` is met modinette Sch[KA3]org. Ze ontvangt sedert kort elke dag een bloemenhulde en dat blijkt afkomstig te zijn van de oudere, snoeperige graaf Paulsen, die in een naburig hotel logeert en haar uitnodigt te komen dineren. De verpauperde edelman wil zijn tijd aangenaam verpozen terwijl hij wacht op de komst van de rijke weduwe Horn met wie hij wil gaan trouwen. De Kowa die groen ziet van jaloezie zal het etentje eens grondig verzieken door telkens weer in andere gedaantes en vemommingen op te komen, een peuleschilletje voor een toneelspeler, die zijn vak verstaat. Als onderwijl de weduwe is gearriveerd, blijkt zij niet alleen steenrijk, ook nog een schoonheid (wat wil een man nog meer!) en raakt De Kowa tot over zijn oren verliefd op haar. Hij staat voor een dilemma. Een vrolijke komedie met effectieve verkleedpartijen van De Kowa, die nog niets van zijn kracht heeft ingeboet. De film viel de twijfelachtige eer ten deel om zich in 1948 als de eerste te onderwerpen aan de vrijwillige zelfcensuur (FSK, Freiwillgen Selbstkontrolle der Filmwirtschaft).

Asszony A Válaszúton

1938 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1938. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Magda Scheider, Karin Hardt, Hans Söhnker, Ewald Balser en Ernst Waldow.

Heerlijk melodrama over jonge ambitieuze arts Schneider, wier huwelijk met kunstschilder Söhnker op de klippen dreigt te lopen. Haar echtgenoot voelt meer voor haar zuster Hardt, een vrolijke modetekenares, terwijl zij zich op haar werk stort en 'troost' zoekt bij een professor. Uit een tijdperk dat doktersfilms heel erg populair waren. Nu enigszins gedateerd, maar houdt nog steeds de aandacht vast. Overtuigend gespeeld. Zeker geen hoge filmkunst, maar reine soap is ook een kunst! Het script werd verzorgd door Thea von Herbou, die o.a. de scenario's voor klassiekers als DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE en M schreef en voor deze film het boek van Alice Lyttkens Ich komme nicht zum Abendessen bewerkte. Stefan Eiben stond achter de camera.

Friesennot

1935 |

Duitsland 1935. Peter Hagen. Met o.a. Friedrich Kayßler, Helene Fehdmer, Valéry Inkijinoff, Jessie Vihrog en Hermann Schomberg.

In een Russisch dorp wonen al honderden jaren Duitse immigranten uit Friesland. Een bende soldaten van het Rode leger overvalt het dorp en ze moorden, plunderen en verkrachten er op los. Het duurt even voordat men de burgemeester, die in iedere autoriteit een van God gegeven macht ziet, tot tegenactie kan bewegen. De soldaten worden tijdens een drinkgelag, door de burgers gedood. De burgers vertrekken - naar een ander land, naar een betere toekomst. Een bijzonder smerige propagandafilm, die zelfs door de nazi's in 1939 werd verboden, vanwege het niet- aanvalsverdrag met Stalin en pas in 1941 weer werd vrijgegeven. Toch weet de Russische acteur Inkijinoff de aanvoerder van de soldatenbende nog iets menselijks te geven. In Duitsland mag deze film nog steeds niet vertoond worden. Ook bekend als DORF IM ROTEN STURM.

Glückspilze

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Albert Lieven, Clemens Hasse, Clara Savio, Ernst Stahl-Nachbaur en Ilse Fürstenberg.

Zeven gymnasiasten mogen gezamenlijk 20.000 Mark besteden. Wanneer een van hen er plotseling op staat zijn aandeel uitbetaald te krijgen, laten de anderen hem links liggen omdat ze niet weten dat hij met dat geld z'n stiefvader uit de problemen wil helpen. Niet opvallend geregisseerd, maar wel een aantal goede typeringen.

Unheimliche Geschichten

1932 | Horror

Duitsland 1932. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Paul Wegener, Harald Paulsen, Roma Bahn, Paul Henckels en Eugen Klöpfer.

Griezelverhalen van E.A. Poe en R.L. Stevenson werden aan elkaar geknoopt tot een uiterst knappe satire op het horror- genre, een virtuoos spel van omkeringen. Oswalds eigen nieuwe geluidsversie van zijn zwijgende film uit 1919 bezorgde Wegener zijn eerste sprekende filmrol.

Mädchen zum Heiraten

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Wilhelm Müller. Met o.a. Renate Müller, Hermann Thimig, Wolf Albach-Retty, Gustl Stark-Gstettenbaur en Fritz Grünbaum.

Om Robert Goll, die bij een platenfirma werkt, het huwelijksbootje in te krijgen, treedt zijn collega Gerda stiekem in dienst bij zijn vrijgezellenhuishouding, als huishoudster. Deze deelt hij met zijn jongere broers. Gerda brengt de boel grondig op orde en krijgt haar Robert, na voorbijgaande ergernissen, aan het eind. Een gloedvolle muziekfilm met vlotte schlagers en veel humor. Ondanks de bekende hoofdrolspelers stelen hun collega's de show: de komiek Fritz Grünbaum als eigenaar van een huwelijksbureau en Szöke Szakall als huwelijkskandidaat. De dialogen tussen deze twee zijn grandioos en horen tot het beste dat de Duitse komische film voortgebracht heeft. Bij de gedachte dat Grünbaum in 1941 in het concentratiekamp Dachau stierf, vergaat je het lachen echter. De film was destijds een groot succes.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.