Piotr Sobocinski: camera.
Er zijn 8 films gevonden.

Trapped

2002 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2002. Misdaad van Luis Mandoki. Met o.a. Kevin Bacon, Charlize Theron, Courtney Love, Stuart Townsend en Pruitt Taylor Vince.

Subtiel gaat het er niet aan toe in deze thriller over een ontvoering die misloopt. Kevin Bacon en Courtney Love spelen een stel dat hoopt makkelijk binnen te lopen door een meisje te kidnappen. Roet wordt in het eten gegooid door het slachtoffer, dat astma blijkt te hebben, en door de ouders (Charlize Theron en Stuart Townsend) die van plan blijken terug te vechten in plaats van gewoon het geld te geven. Het verhaal, dat zich afspeelt binnen een tijdsbestek van 24 uur en naar een hoogtepunt op een snelweg toewerkt, is gebaseerd op een boek van George Iles. Bacon is in vorm als slechterik.

Hearts in Atlantis

2001 | Drama, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Australië 2001. Drama van Scott Hicks. Met o.a. Anthony Hopkins, Anton Yelchin, Hope Davis, Mika Boorem en David Morse.

In de zomer van 1960 haalt de moeder van de elfjarige Bobby Garfield (Yelchin) de mysterieuze Ted Brautigan (Hopkins) als kostganger in huis. Omdat zijn moeder veel weg is trekt Bobby veel met de oude baas op. Hij ontdekt dat Brautigan over telepathische krachten beschikt en achtervolgd wordt door geheimzinnige mannen in pakken. Bobby heeft intussen ook nog heel wat te stellen met de plaatselijke pestkop en met een hevige aanval van kalverliefde. Curieuze Stephen King-verfilming wordt niet echt spannend, maar is wel, op een lome manier, sfeervol. En Hopkins weet wel raad met dit soort rollen.

Angel Eyes

2001 | Romantisch drama, Mysterie

Verenigde Staten 2001. Romantisch drama van Luis Mandoki. Met o.a. Jennifer Lopez, Jeremy Sisto, Terrence Howard, Sonia Braga en Victor Argo.

Politievrouw Sharon (Lopez) probeert met snoeihard politiewerk haar pijnlijke verleden te verdringen. Niemand dringt tot haar door totdat ze valt voor een vriendelijke passant (Caviezel) die haar redt uit een gewelddadig treffen. 'Hoe dieper je kijkt, hoe meer je zal zien,' luidde één van de wanhopige slagzinnen van Angel Eyes. De makers probeerden de film te verkopen als een mystieke thriller in het kielzog van The Sixth Sense maar als je dieper kijkt wordt de plot ver voor het einde duidelijk en moet je het verder doen met een soort lauw politiedrama. Het acteerwerk is overigens prima. Met name Lopez houdt bewonderenswaardig stand.

Twilight

1998 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1998. Thriller van Robert Benton. Met o.a. Paul Newman, Susan Sarandon, Reese Witherspoon, Stockard Channing en James Garner.

Een rijkelijk besnorde Newman (hier 73 jaar oud) speelt een privé-detective die inwoont bij een bevriend, ooit gevierd Hollywoodechtpaar, neergezet door Hackman en Sarandon. Wanneer hij door hen op pad wordt gestuurd met een opdracht raakt hij betrokken bij de mysterieuze verdwijning van Catherine's eerste echtgenoot. Robert Benton (Kramer vs Kramer) zet de sfeer van zijn moderne film noir wat al te zwaar aan. Dat is in feite helemaal niet nodig, want het is plezierig genoeg getuige te zijn van intelligente dialogen tussen mensen die de beste jaren van hun leven achter zich hebben, maar allesbehalve brave, vertederende bejaarden zijn.

Ransom

1996 | Thriller

Verenigde Staten 1996. Thriller van Ron Howard. Met o.a. Mel Gibson, Rene Russo, Gary Sinise, Delroy Lindo en Lili Taylor.

Voor succesvol ondernemer Tom Mullen (Gibson) is niets in het leven belangrijker dan zijn familie. Maar op een dag wordt zijn zoontje gekidnapt, het losgeld is twee miljoen dollar. FBI-agent Hawkins (Lindo) adviseert hem met klem te betalen, als hij zijn zoon ooit nog terug wil zien. Helaas: er gaat van alles mis bij de aflevering van het geld. Emoties stijgen tot het kookpunt. En dan neemt Mullen een onverwachte stap. Howard houdt tempo en spanning hoog, in zijn strakke thriller. Goed spel over de hele linie.

Marvin's Room

1996 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1996. Komedie van Jerry Zaks. Met o.a. Meryl Streep, Leonardo DiCaprio, Diane Keaton, Robert De Niro en Hume Cronyn.

Regisseur Zaks kan bogen op veel toneelervaring, die hij ten volle gebruikt in de toneelverfilming Marvin's Room. Hij gebruikt niet teveel locaties, laat cameraman Zobocinski stijlvol het gemiddelde televisiedramaniveau ontstijgen en laat bovenal zijn prima gekozen cast hun ding doen. Het psychologische familiedrama heeft Bessie als centrum. Zij past al twintig jaar op haar stervende vader Marvin en dreigt nu zelf aan kanker te overlijden. Ze is slechts met een transplantatie te redden en die kan alleen komen van haar zus of een van haar zonen. Tijd voor het openen van oude wonden ter genezing van nieuwe.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

Dekalog III

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska, Artur Barcis en Henryk Baranowski.

Stanley Kubrick vond Kieslowski een genie. In zijn voorwoord bij een gedrukte uitgave van de scenario's voor de Decaloog schreef hij dat 'de ideeën niet verteld worden, maar gedramatiseerd. Zo zie je ze niet aankomen en ontdek je pas later hoe ze je in je hart hebben geraakt.' In de derde aflevering vertelt Kieslowski het verhaal van een man die op Kerstavond naar zijn minnares gaat in plaats van bij zijn gezin te zijn. Dat moet wel fout aflopen. 'Eert de sabbat' is immers het derde gebod.