Daniel Melnick (1932): cast en productie.
Er zijn 10 films gevonden.

The Celluloid Closet

1996 | Documentaire, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten 1996. Documentaire van Jeffrey Friedman en Rob Epstein. Met o.a. Tony Curtis, Whoopi Goldberg, Jan Oxenberg, Harvey Fierstein en Stewart Stern.

Documentaire over de geschiedenis van de al dan niet verhulde homoseksualiteit in de Amerikaanse film. In de dagen van de censuur (de z.g. Hays-code) was homoseksualiteit een absolute taboe. Inventieve regisseurs legden toch bepaalde elementen in de film, die later als een protest tegen de discriminatie van homo's uitgelegd konden worden. Er zijn opvallende voorbeelden: SUDDENLY LAST SUMMER en THE CHILDREN'S HOUR. Een al te suggestieve scène tussen Tony Curtis en Laurence Olivier in SPARTACUS sneuvelde op de snijtafel van de censor. Hierna mochten in Hollywood homo's alleen op de gevoelige laag vastgelegd worden als ze belachelijk werden, angst aanjoegen bij de kijker of medelijden opwekten. Pas in de jaren 1970 werd het onderwerp serieus genomen, dankzij enkele doorbraak films als SUNDAY, BLOODY SUNDAY, MAKING LOVE en BOYS IN THE BAND, ook al weigerden de hele bekende acteurs hieraan hun medewerking te verlenen. Deze documentaire is oprecht en geeft een gedetailleerd overzicht van de homoseksualiteit in de film aan de hand van een honderdtal filmfragmenten en gesprekken met een aantal acteurs, actrices, regisseurs en producenten die ermee te maken hadden. Het scenario van Epstein, Friedman en Sharon Wood is gebaseerd op het boek van Vito Russo, die in 1990 op 44-jarige leeftijd aan AIDS overleed. Het commentaar van Armistead Maupin wordt ingesproken door Lily Tomlin. Voor de montage tekenden Friedman en Arnold Glassman, terwijl Nancy Schreiber nieuw beeldmateriaal bezorgde. Bekroond op het Sundance Film Festival in 1996. Dolby Stereo S.R.-Digital.

L.A. Story

1991 | Komedie, Fantasy, Romantiek

Verenigde Staten 1991. Komedie van Mick Jackson. Met o.a. Steve Martin, Victoria Tennant, Richard E. Grant, Marilu Henner en Sarah Jessica Parker.

Harris K. Telemacher (Martin) is een succesvolle weerman in Los Angeles, waar de zon altijd schijnt, maar op een dag wordt hij ontslagen. Zijn leven stort in elkaar, helemaal als hij ontdekt dat zijn vriendin hem bedriegt. Maar dan krijgt hij geheimzinige boodschappen van verkeersinformatieborden aan de rand van de snelweg. Als hij dan ook nog een leuke Britse journaliste (Tennant) tegen het lijf loopt komt zijn leven langzaam maar zeker weer op de rails. Bij vlagen zeer geestige komedie, tevens een ode aan Los Angeles, met een aantal leuke cameo's van bevriende acteurs.

Mountains of the Moon

1990 | Avonturenfilm, Drama, Historische film, Mysterie

Verenigde Staten 1990. Avonturenfilm van Bob Rafelson. Met o.a. Patrick Bergin, Ian Glen, Richard E. Grant, Fiona Shaw en John Savident.

Halverwege de negentiende eeuw waren er nog witte plekken op de kaart van Afrika, niemand wist bijvoorbeeld waar de Nijl precies ontsprong. Het vinden van de bron was een zaak van enorm prestige, maar misschien was de zoektocht ernaar voor de flamboyante Richard Francis Burton, in het Victoriaanse Engeland met een scheef oog aangekeken vanwege zijn fascinatie voor exotische culturen, ook wel een excuus om zijn puriteinse vaderland een tijdje achter zich te laten. Regisseur Rafelson (Five Easy Pieces) legt de nadruk in deze intelligente film vooral op de relatie tussen Burton (Bergin) en zijn mede-ontdekkingsreiziger John Hanning Speke (Glen).

Air America

1990 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1990. Komedie van Roger Spottiswoode. Met o.a. Mel Gibson, Robert Downey jr, Nancy Travis, Ken Jenkins en Lane Smith.

Gibson speelt een Vietnampiloot die zich op-z'n-Lethal-Weapons nonconformistisch gedraagt. Hij en zijn kersverse kameraad Billy (Downey jr), een groentje nog, raken tijdens de oorlog in Vietnam betrokken bij een door de CIA georkestreerde drugssmokkel. Indachtig het motto Anything, Anywhere, Anytime, de reclamekreet van hun 'officiële' werkgever Air America, maken ze er het beste van. Jammer voor de acteurs en de film dat het scenario hevig lijdt aan bloedarmoede. Niettemin een aardige jongens- en vliegtuiggekkenfilm, rijkelijk voorzien van cliché-idealisme. Naar het boek van Christopher Robbins.

Punchline

1988 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1988. Komedie van David Seltzer. Met o.a. Sally Field, Tom Hanks, John Goodman, Mark Rydell en Kim Greist.

Komedie over comedy. Tom Hanks en Sally Field hebben in Punchline rollen die je zo één twee drie niet van ze zou verwachten, als stand-up komieken. Ondanks het feit dat de twee niet echt leuke teksten hebben meegekregen van schrijver/regisseur David Seltzer, kwijten ze zich bewonderenswaardig goed van hun taak. Hanks laat zien dat hij - als hij zou willen - makkelijk kan meedraaien in het comedycircuit. Punchline is misschien niet zo indrukwekkend als de uit hetzelfde hout gesneden Scorsese-film King of Comedy, maar toch alleszins onderhoudend. En Hanks' sarcastische versie van 'I'm singing in the Rain' is onmiskenbaar memorabel.

Roxanne

1987 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1987. Komedie van Fred Schepisi. Met o.a. Steve Martin, Daryl Hannah, Rick Rossovich, Shelley Duvall en John Kapelos.

Steve Martin speelt in deze moderne variant op Cyrano de Bergerac de rol van brandweerman C.D. Bales. Hij is gezegend met moed, humor en poëtische charme, maar ook met een gigantische neus die hem doet vrezen dat de liefde die hij koestert voor Roxanne (Daryl Hannah) niet beantwoord zal worden. C.D. heeft ook een groot hart, zodat hij met lyrische brieven zijn concurrent Chris (Rick Rossovich) helpt Roxanne te versieren. Hoofdrolspeler en 'executive producer' Martin schreef het scenario voor deze aanstekelijk vrolijke komedie.

Quicksilver

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Thomas Michael Donnelly. Met o.a. Gerald S. O'Loughlin, Louis Anderson, Jami Gertz, Rudy Ramos en Andrew Smith.

Aandelenhandelaar Casey (Kevin Bacon) wordt fietskoerier in de straten van San Francisco nadat hij al zijn geld heeft verloren. Het vrije leven bevalt hem goed totdat hij ontdekt dat de koeriers - onder wie vriendinnetje Jami Gertz - worden misbruikt door drugdealer Laurence Fishburne. Een fietsthriller zonder gelijke met vier fantastische actiescènes. Het hoogtepunt is de finale waarin een fiets en een auto de achtervolgingsscène van Bullitt dunnetjes overdoen. Op messengers.org kunt u ideeën opdoen voor een nieuwe carrière.

Making Love

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Arthur Hiller. Met o.a. Michael Ontkean, Kate Jackson, Harry Hamlin, Wendy Hiller en Arthur Hill.

Een dokter die zijn homoseksualiteit onderdrukt brengt een acht jaar oud huwelijk in gevaar door het openlijk te bekennen en een relatie aan te knopen met een seksueel vrij-denkende schrijver. Dit melodrama is gemakkelijk te aanvaarden, maar dat is nu juist het probleem. Het scenario, de regie en de niet- stereotiepe rollen missen de prikkeling in een bedachtzame poging om het iedereen naar de zin te maken.

That's Entertainment, Part II

1976 | Musical

Verenigde Staten 1976. Musical van Gene Kelly. Met o.a. Gene Kelly, Fred Astaire, Bing Crosby, Judy Garland en Maurice Chevalier.

In That's Entertainment! (1974) werd al een honderdtal muzikale fragmenten uit Hollywood-films bij elkaar geraapt. Maar er was nog genoeg materiaal voorhanden om nogmaals zo'n compilatie samen te stellen. Fred Astaire en Gene Kelly fungeren als gastheer en blikken terug op dertig jaar filmgeschiedenis. Ze tonen naast fragmenten uit musicals als An American in Paris en Singin' in the Rain ditmaal ook stukjes uit komedies als A Night at the Opera en uit klassiekers van het kaliber Boys Town. Kelly en Astaire doen wat dansjes tussendoor. Net iets minder leuk dan deel een. In 1994 volgde er nog een That's Entertainment! III.

Straw Dogs

1971 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1971. Thriller van Sam Peckinpah. Met o.a. Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna en Peter Arne.

'Bloody Sam' Peckinpah maakte met de western The Wild Bunch (1969) gehakt van de Hollywood-mythe dat er verschil is tussen de good guys en de bad guys. Gesterkt door het succes van de harde film maakte hij twee jaar later een portret van een getergde intellectueel die inhakt op het brute gepeupel van een Brits gehucht. Hoffman speelt de Amerikaanse wetenschapper David Sumner die samen met zijn Engelse vrouw (George) een vervallen huis betrekt in Engeland. De bevolking is vijandig - getuige allerhande treiterijen en een brute verkrachting - en in de laatste twintig minuten van de film neemt David de touwtjes stevig in handen. Gewelddadig en toentertijd controversieel.