Miklós Jancsó: regie.
Er zijn 8 films gevonden.

A Zsarnok svíve, avagy Boccaccio Magyaroszágon

1981 | Avonturenfilm, Drama

Italië​/​​Hongarije 1981. Avonturenfilm van Miklós Jancsó. Met o.a. Ninetto Davoli, László Gálffy, Thérèse-Ann Savoy, József Madaras en László Márkus.

Een parabel - zich afspelend in de 15e eeuw - over een in Itali[KA3]e opgegroeide Hongaar die op verzoek het koningschap in zijn geboorteland op zich neemt en al gauw de speelbal wordt van elkaar bestrijdende machthebbers. De intriges aan het hof zijn meesterlijk verweven met verhalen van Boccaccio en leiden tot een verrassende ontknoping. Hoewel Jansc[KA1]o de uitgestrekte poesta`s heeft verlaten en de studio is ingetrokken, zijn de voor hem kenmerkende ingredi[KA3]enten (het thema macht, ballet, naakt) nog volop aanwezig. Het scenario is van de maakster van MATERNALE, Giovanna Gagliardo.

Magyar rapszodia

1979 | Historische film, Drama

Hongarije 1979. Historische film van Miklós Jancsó. Met o.a. György Cserhalmi, Lajos Balázsovits, Gábor Koncz, Bertalan Solti en Udo Kier.

Deze film is het eerste deel van een geplande trilogie over de Hongaarse geschiedenis van de eerste helft van deze eeuw. Alleen de eerste twee delen zijn uiteindelijk tot stand gekomen en volgen de loopbaan van Istv[KA1]an Zsadanyi wiens persoon is gebaseerd op Endre Bajcsy-Zsilinksky, een Hongaarse politicus (1886-1944). Dit deel schetst de aristocratische en reactionaire achtergrond van István, waarbij hijzelf wordt gekenmerkt door een afwisseling van bruutheid en menselijkheid. Samen met ALLEGRO BARBARO is deze film een prachtig verbeeld stukje Hongaarse geschiedenis.

Allegro barbaro

1979 | Historische film, Drama

Hongarije 1979. Historische film van Miklós Jancsó. Met o.a. György Cserhalmi, Lajos Balázsovits, Gabór Koncz, Bertalan Solti en Udo Kier.

Het tweede en laatste deel van een als trilogie geplande verfilming van een stuk Hongaarse geschiedenis van de eerste helft van deze eeuw. De hoofdpersoon Istv[KA1]an Zsadanyi trouwt met een communistische boerendochter (zijn eigen petekind) en werpt zich op als beschermer van de boeren tegen de machthebbers en de nazi's. Dit wordt hem niet in dank afgenomen omdat hij zelf voortkomt uit de klasse der grootgrondbezitters en parlementariër is. Het geheel is in beeld gebracht middels zeer opmerkelijk camerawerk. Deel I is: MAGYAR RAPSZODIA.

Szerelem, Elektra

1974 | Drama

Hongarije 1974. Drama van Miklós Jancsó. Met o.a. Mari Tör[KA11]ocsik, József Madaras, György Cserhalmi, Lajos Balázsovits en Mária Bajcsay.

László Gyurkó's visie op de Griekse sage, verwerkt in een toneelstuk, is het uitgangspunt. Het is een reeks van visuele indrukken geworden, waarin de techniek van de lange shots het meest extreem is toegepast: de hele film bestaat uit slechts tien opnamen. In de vorm van een happening werden voor dit schouwspel twee honderd dansers en professionele volkskunst-ensembles bijeengebracht. Jancsó heeft aan het stuk een revolutionaire wending gegeven.

Roma rivuole Cesare

1973 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Hongarije 1973. Avonturenfilm van Miklós Jancsó. Met o.a. Hiram Keller, Fabio Gamma, Gino Lavaggetto, Luigi Montini en Renato Baldini.

Na de dood van Caesar werpt de jonge patriciër Claudius zich in naam van de republikeinen op als praetor van Numidia. Hij betrapt zich echter op hetzelfde machtsmisbruik waar hij zich vroeger tegen verzette en pleegt zelfmoord. Zijn vriend Octavianus is aangewezen als de nieuwe keizer en vertrekt naar Rome. Inhoud en strekking van het scenario gaan grotendeels verloren door Jancsó's alle aandacht opeisende bewegingsspel met figuranten en camera, waarbij de hoofdrollen bijna terloops in beeld lijken te komen. De locaties en de historische aankleding doen de imponerende beeldenreeksen op boeiende wijze afwijken van zijn Hongaarse films, méér dan in zijn andere internationale films het geval is.

Még kér a nép

1971 | Historische film, Experimenteel

Hongarije 1971. Historische film van Miklós Jancsó. Met o.a. Andrea Drahota, Lajos Balázsovits, András Bálint, Gyöngyi Bürös en József Madaras.

Het historische gegeven van dit meesterwerk is de eerste georganiseerde boerenopstand in Hongarije aan het eind van de vorige eeuw, met stakingen en een agrarisch proletarische beweging die bloedig werd onderdrukt. De titel verwijst naar de socialistische `psalmen` die tijdens deze gebeurtenissen werden gezongen en ook in de film voorkomen. Kenmerkende stijlmiddelen zijn zeer lange shots, veel totaalopnamen en een onafgebroken beweging van mensen. Bekroond met de prijs voor de beste regie in Cannes (1972) in een choreografisch geheel.

La Pacifista

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Miklós Jancsó. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Daniel Olbrychski, Peter Pasetti en Piero Faggioni.

Een vrouwelijke tv-reporter wordt geterroriseerd door neo-fascistische jongeren, maar weigert de aanvoerder voor de politie te identificeren. Hij moet zich bewijzen door een linkse politicus te doden, wil niet en wordt door 'medestanders' neergeschoten. De politie weigert de reporter te geloven. Jancsó's imponerende cameravoering en massaregie wordt in de eigentijdse, realistische situering van Rome kunstmatig en de individuele spelregie bestaat alleen uit het op het juiste moment op de juiste plek voor de camera krijgen van de acteurs en laat ze verder expressieloos. Een studieobject voor geïnteresseerden in filmtechniek, niet voor wie inzicht wil krijgen in de politieke verdeeldheid in Italië.

Csillagosok, katonák

1967 | Historische film, Experimenteel

Hongarije 1967. Historische film van Miklós Jancsó. Met o.a. András Kozák, Krystyna Mikolajewska, Jácint Juhász, Tatjana Konjuhova en Mikhail Kozakov.

Uitgangspunt is de burgeroorlog in 1918 in Rusland. De Roden en de Witten leveren een ongenadige strijd met afwisselende successen. Bij de beide partijen is weinig plaats voor medelijden. Het is geen realistische weergave van de gebeurtenissen, er zijn geen 'goeden' en 'slechten'. De slachters en de slachtoffers wisselen voortdurend van positie. Een fascinerend kijkspel, dat nauwelijks gestoord wordt door dialogen. Jancsó is een oorspronkelijk filmmaker.