Piotr Dzieciol: productie.
Er zijn 4 films gevonden.

Beyond Words

2017 | Drama

Nederland​/​​Polen​/​​Frankrijk 2017. Drama van Urszula Antoniak. Met o.a. Jakub Gierszal, Andrzej Chyra, Christian Löber en Justyna Wasilewska.

De volledig geïntegreerde jonge Berlijnse advocaat Michael - met achterovergekamde blonde Wilders-lokken - krijgt bezoek van zijn dood gewaande Poolse vader, een muzikant. Dat stort hem in een existentiële crisis. Want wat gaat er schuil achter de rol die Michael zo perfect speelt? Intelligente, urgente speelfilm van Nederlands-Poolse Antoniak (Nothing Personal, Code Blue) die ongemakkelijke vragen opwerpt over migratie, nationalisme, machtsverhoudingen, verbondenheid, acceptatie en vrijheid. Geschoten in zwart-wit, met vaak poëtische teksten en twee hoofdpersonages die beiden wel iets van een spook weghebben.

Ida

2013 | Drama

Polen​/​​Denemarken 2013. Drama van Pawel Pawlikowski. Met o.a. Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza en Joanna Kulig.

In het Polen van de jaren zestig bezoekt de jonge, devote novice Anna, op instigatie van haar moeder-overste, haar enige familielid. Haar cynische, kettingrokende tante vertelt haar dat ze niet Anna heet maar Ida. En dat ze Joods is. Om te achterhalen wat er precies is geschied, beginnen de tegenpolen aan een queeste door Polen. Het wordt een ontluisterende reis. Ida van de Britse Pool Pawel Pawlikowski is een verstild, bij tijd en wijle schokkend drama, dat niet alleen door de schitterende zwart-witfotografie en uitgebalanceerde shots herinneringen oproept aan het werk van Robert Bresson en - vooral - Carl Th. Dreyer. Bekroond met de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

The Congress

2013 | Sciencefiction, Animatie

Israël​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Luxemburg​/​​Frankrijk​/​​België 2013. Sciencefiction van Ari Folman. Met o.a. Robin Wright, Harvey Keitel, Paul Giamatti, Jon Hamm en Kodi Smit-McPhee.

Robin Wright, een actrice op haar retour, gespeeld door Robin Wright, krijgt van Miramount een allerlaatste aanbod: de studio zal haar lichaam scannen om naar eigen inzicht in films te kunnen gebruiken. Ze stemt toe, om haar gehandicapte zoontje te kunnen onderhouden. Haar avatar belandt in een uitzinnige digitale wereld, in een vrije interpretatie van een sf-roman van de Pools-Russische schrijver Stanislaw Lem, door Israëlische cineast Ari Folman (Waltz with Bashir). Een beetje Orwell, een vleugje Faust en geweldige animatie, maar Folmans commentaar op de evolutie van de filmwereld is weinig subtiel.

Edi

2003 | Drama, Komedie

Polen 2003. Drama van Piotr Trzaskalski. Met o.a. Henryk Golebiewski, Jacek Braciak, Jacek Lenartowicz, Grzegorz Stelmaszewski en Alexsandra Kisio.

Edi was Polens afgevaardigde voor de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film in 2002 en hoewel die prijs aan Edi voorbijging, won de film van alles in Europa. Scenarist-regisseur Trzaskalski combineert in zijn debuut kritiek op post-communistische ongelijkheid met een ruig sprookje. Trzaskalski wilde volgens eigen zeggen niet alleen vertellen over dronken daklozen rond vuilstortplaatsen en herinnerde zich een boeddhistische parabel waarin een wijze man door een jonge meid onterecht aangewezen wordt als de vader van haar kind. Dit nu laat Trzaskalski zwerver Edi overkomen. Edi zamelt met zijn maat Jureczek gebruikt ijzer in om aan drank en voedsel te komen. Als hobby houdt Edi weggegooide boeken. Op een dag wordt Edi door twee criminele broers gedwongen om hun tienerzusje te onderwijzen. Wanneer de jongedame zwanger blijkt wijst zij, om haar minnaar te beschermen, Edi aan als haar verkrachter. De broers slaan Edi in elkaar en zeggen dat hij het kind maar moet opvoeden. Golebiewski is voortreffelijk als Edi. Hij oogt in het realistische decor van grote stad Lodz als een authentieke dakloze en zuigt de kijker langzaam maar zeker in het drama.