Ron Fricke: regie, scenario, camera en montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Samsara

2011 | Documentaire

Verenigde Staten 2011. Documentaire van Ron Fricke.

Samsara is een caleidoscopische film over de oneindige cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte, gemaakt door Ron Fricke, die eerder het camerawerk deed voor Godfrey Reggio's Koyaanisqatsi. Voor Samsara - Sanskriet voor 'het eeuwig bewegende wiel van het leven' - filmde hij gedurende vijf jaar in vijfentwintig landen op vijf continenten diverse heilige gronden, rampgebieden, industriële complexen en wonderen der natuur. De beeldenbrij is dichtgesmeerd met transcendentale muziek. Bloedstollend mooi en uiterst esoterisch, sensitief en verlicht voor de een. Ergerniswekkende, vage, voorspelbare en clichérijke mooifilmerij voor menig ander.

Baraka

1992 | Documentaire, Musical

Verenigde Staten 1992. Documentaire van Ron Fricke.

Een film zonder dialogen of commentaar. Het is een meditatie over de wereldgeschiedenis, verteld in de enige universele taal: het beeld, gekoppeld aan geluid en muziek. We krijgen een waaier aan impressies, vergezichten en details, met verbeelding aan elkaar gekoppeld. De film werd in alle uithoeken van de wereld opgenomen: in vierentwintig landen, van grote steden tot geïsoleerde leefgemeenschappen. Vergelijking met KOYAANISQATSI en POWAQQATSI is onvermijdelijk en dat werkt in het nadeel van Fricke want de muziek van Michael Stearns is lang niet zo indringend als die van Philip Glass en dat bepaalt de film voor een groot deel. Fricke schreef het scenario, samen met Mark Magidson en Bob Green. Hij stond zelf in voor de fotografie.

Koyaanisqatsi

1983 | Documentaire, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1983. Documentaire van Godfrey Reggio.

Aan de hand van een beeldenreeks, gemonteerd op de tonen van de muziek van Philip Glass, toont de regisseur ons het verval van de natuur, te wijten aan menselijke interventie. Een experiment met licht, snelheid, geluid en kleur, dit alles op het cursorische muziekthema. Een hallucinerend kijk- en luisterspel, zonder één woord dialoog of uitleg. De titel werd ontleend aan de taal der Hopi-Indianen en betekent zoveel als 'Het leven uit de balans'. De magistrale fotografie was in handen van Ron Fricke, die ook aan het scenario meewerkte, samen met Godfrey Reggio, Michael Hoenig en Alton Walpole. Een film die slechts in de bioscoop op een zo groot mogelijk scherm tot zijn recht kan komen. Gevolgd door: POWAQQATSI.