Marcel Delannoy: muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

Le Guérisseur

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danièle Delorme, Dieter Borsche, Jean Murat en Jean Galland.

Een jonge arts heeft succes met paranormale geneeswijzen en wekt de verliefdheid van een ongeneeslijk zieke pati[KA3]ente op. Als ze merkt dat hij aan zichzelf twijfelt valt ze in handen van een echte kwakzalver, maar de `wonderdokter` zal toch haar sterven begeleiden en zich voortaan aan de gangbare geneeskunde wijden. De film hinkt ietwat op twee gedachten: hij ageert tegen kwakzalverij en tegen de medische wetenschap die de pati[KA3]ent alleen als een geval beschouwt. Niettemin interessant, ondanks conventionele (en conventioneel geacteerde) love story tussen arts en patiënte.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

Le Bateau à soupe

1946 | Avonturenfilm

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Maurice Gleize. Met o.a. Lucienne Laurence, Gina Manès, Odette Talazac, Germaine Ledoyen en Charles Vanel.

Verfilming van de roman van Gilbert Dupré. De kapitein, oude rot in 't vak met klein hartje, verbiedt zijn matrozen het gebruik van alcohol. Helaas vaart er een charmant schepseltje mee dat de Antillen wil gaan bekijken met als gevolg toch weer vecht- en zuippartijen. Boot lijkt in de ogen van de kijker wat langzaam vooruit te komen maar met genoegen zien we Charles Vanel terug aan het roer.

La Ferme du pendu

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Alfred Adam, Guy Decomble, Lucienne Laurence en Claudine Dupuis.

Kinderen van boer besluiten om geërfde boerderij niet op te splitsen, nooit te trouwen. Zuster haakt als eerste af, tweede broer verhangt zich en ook jongste trouwt en ziet af van erfdeel. Oudste kan in zijn eentje boerderij nauwelijks draaiende houden en vraagt zich af wie er na zijn dood voor moet zorgen. Platte-landsdrama kreeg sobere vorm die drakerigheid vermijdt, maar niet altijd blijft boeien. Eerste filmrol van Bourvil.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

Maldone

1928 | Drama

Frankrijk 1928. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Charles Dullin, Marcelle Charles-Dullin, Génica Athanasiou, André Bacqué en Roger Karl.

Olivier Maldone (Dullin) is de telg uit een rijk geslacht. Hij heeft zijn familie in de steek gelaten en verdient als eenvoudige arbeider de kost. Hij is gelukkig met zijn zelf gekozen vrijheid. Tijdens een zomers straatfeest ziet hij de oogverblindende Zita (Athanasiou), een jonge zigeunerin op wie hij verliefd wordt. Hij weet haar van haar begeleider los te maken en drinkt met haar een glas. Dan komt het bericht van de oude butler L[KA1]eonard (Séroff) dat zijn broer gestorven is en dat zijn overkomst dringend gewenst is om het familiebezit te besturen. Maldone trouwt braaf met een vrouw uit zijn eigen kringen, ze krijgen een kind, maar hij kan Zita niet vergeten. Door een toeval ontmoet hij haar op een avond en hij laat alles in de steek. Hoofdrol Dullin die dit magisch realistische en romantische drama produceerde, was beïnvloed door de sociaal getinte drama's uit de nog jonge Sovjetunie, die bol stonden van de propaganda. Deze teneur heeft zich geuit in de tegenstellingen die de voorwaar prachtige decors moesten uitbeelden om te laten zien hoe de rijken op het land leefden - er werd gefilmd in kastelen; de held liet zich niet door de pracht en praal verblinden en koos voor een eerlijk, paradijselijk arbeidersbestaan. Het publiek deelde die mening niet en deze film werd Dullin's laatste productie; bovendien deed de geluidsfilm een jaar later zijn intrede en raakten dergelijke werken heel snel in het vergeetboek. De Cinémathèque française restaureerde al eens een kopie, maar in 2001 liet ZZ Productions met steun van de Fransduitse cultuurzender ARTE en het Franse ministerie van Cultuur via het filmmuseum CNC door Centrimage de film grondig restaureren. Hij werd voorzien van muziek die wordt gevoerd door het Orchestre de Saint-Quentin-en- Yvelines onder leiding van François Feuillette. De accordeonmuziek wordt uitgevoerd door Richard Galliano. Ondanks al deze interessante aspecten is en blijft het een achterhaald drama dat voor filmstudenten echter heel interessant is. Het scenario is van Alexandre Arnoux. Het camerawerk is van Georges Périnal en Christian Matras.