Pierre Romans: regie en cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Chronique d'une fin d'après-midi

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Romans. Met o.a. Nasa Strancar, Samuel Labarthe en Marie Matheron.

We bevinden ons in het Rusland van de 19e eeuw. Een familie en een paar vrienden bezoeken aan het eind van de middag een open plek in het bos om naar een stuk te luisteren dat ter ere van zijn enige vertolker geschreven is. Er ontstaat een wisselwerking tussen de werkelijkheid (de kijkers onderling) en de verbeelding (het stuk). Het lijkt erop dat de regisseur Tsjechov heeft willen imiteren, maar gelukkig is daar niets van terecht gekomen, want de Russische sfeer ontbreekt ten enenmale. Waardeloos en

Ivanov

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Pierre Romans. Met o.a. Didier Sandre, Nada Strancas, Henri Virlojeux, Bruno Todeschini en Thibault de Montalembert.

Een tv-bewerking van het toneelstuk van Anton Tsjechov, een meesterwerk, in een opmerkelijke vertaling van Antoine Vitez, opnieuw bewerkt en aangepast voor televisie door de filmer Romans. Derhalve heeft dit project niets van doen met de gangbare televisieregistraties maar beschikt over een duidelijke taal en een eigen sfeer. Het resultaat is een uitzonderlijke prestatie met acteurs die op perfecte wijze de gekwelde en gemartelde personages van de Russische schrijver gestalte geven.

Geliebte Milena

1990 | Biografie

Duitsland​/​​Canada​/​​Frankrijk 1990. Biografie van Véra Belmont. Met o.a. Valérie Kaprisky, Gudrun Landgrebe, Stacy Keach, Philip Anglim en Nick Mancuso.

Boeiende film over het bewogen leven van Milena Jesenska (Kaprisky), die tegen de wil in van haar vader, de pen ter hand neemt om van te leven. Ze trouwt in Wenen met de joodse, avantgardistische criticus Polak (Gallagher). Door de rassenwetten van Neurenberg kan Polak niet meer de kost verdienen. Jesenska verdient voor beiden. Polaks trots raakt gekrenkt en hun huwelijk loopt stuk. Ze verkeert in de kringen van Max Brod (Jacques), Franz Werfel en Willy Haas en ze krijgt een bijzondere relatie met Franz Kafka (Anglim) wiens werk zij in het Tsjechisch vertaalt. Ze trouwt met een linkse architect, die als de druk van de nazi's steeds groter wordt, naar Moskou vlucht, terwijl Jesenska verkiest achter te blijven. Geleidelijk wordt ze het slachtoffer van depressies en drugs. Ze werd door de nazi's om haar uit de gratie geraakte geschriften gedeporteerd naar het concentratiekamp voor vrouwen in Ravensbruck. Naar de gelijknamige roman van Jana Cerna, door Belmont tot scenario bewerkt, die de film op vaardige en waardige wijze regisseerde. Ook bekend als LOVER.

Docteur Petiot

1990 | Oorlogsfilm, Misdaad

Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Christian de Chalonge. Met o.a. Michel Serrault, Pierre Romans, Zbigniew Horoks, Bérangère Bonvoisin en Aurore Prieto.

Parijs, WO II. De arts Petiot staat bekend als een barmhartig man die joden helpt om te vluchten, maar in 1944 blijkt dat hij al deze mensen vergiftigd en de lijken verbrand heeft. Met valse papieren weet Petiot te ontsnappen, totdat hij een kleine vergissing begaat

Les bois noirs

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Béatrice Dalle, Stéphane Freiss, Philippe Volter, Geneviève Page en Hervé Laudière.

Deray en Pascal Bonitzer bewerkten de roman [KL]Le ch[KA4]ateau des bois noirs[KLE] van Robert Margerit tot scenario. Een jeugdige Parisienne trouwt met een kasteelheer uit de P[KA1]erigord. Zij krijgt te maken met een besloten familiekring, waarbinnen de spanningen hoog zijn opgelopen: moord, vergiftiging enz. Eenzelfde geschiedenis als in [KL]Noeud de vip[KA2]eres[KLE] van Fran[KA10]cois Mauriac. Een zeer bekwaam regisseur maar hij blijft aan de oppervlakte. Jacques Deray hangt zeer aan de stof die hem wordt aangereikt. Hij schetst hier op intelligente wijze en met een zeker gevoel voor mysterie en spanning een drama, dat (te?) lang blijft smeulen voor het tot een uitbarsting komt. Aan een uiterste nauwkeurigheid voegen de innemende beelden van Carlo Varini en de decors van François Dalamothe het hunne toe.

Baisers de secours, Les

1989 |

Frankrijk 1989. Philippe Garrel. Met o.a. Anémone, Brigitte Sy, Maurice Garrel, Philippe Garrel en Louis Garrel.

De avant garde-filmer bij uitstek, Philippe Garrel, wekt verwondering met dit werk. Het thema lijkt op het eerste gezicht erg simpel: het is het verhaal van een scheiding en de terugkeer in de huiselijke haard. Echter, in de film wordt nog een film opgenomen! Bovendien gaat het om een heus familieproject. Met uitzondering van An[KA1]emone behoren alle spelers of tot de familie Garrel of tot hun vriendenkring. De dialogen, die opvallen door hun discretie en geloofwaardigheid, zijn van Marc Cholodenko. Belichting en camerawerk (van Jacques Loiseleux) scheppen een dromerige sfeer. Er ontstaat een ontroerende huiselijke realiteit. Een keerpunt in de carrière van deze regisseur.