Isa Miranda: cast.
Er zijn 43 films gevonden.

El Faro da padre

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Gigi Proietti, Irene Papas, Teresa Ann Savoy, Mario Scaccia en Bruno Cirino.

Op papier schitterend bourgeoismelodrama waarin een grondspeculant in een schatrijke familie wil infiltreren door de beeldschone, maar achterlijke dochter te huwen. Hij wordt echter écht verliefd op het meisje en besluit van zijn plannen af te zien. De acteurs zijn stuk voor stuk uitstekend, maar Lattuada is als regisseur te flets om de erotische spanning die onder de oppervlakte ligt naar boven te brengen. Er bestaat ook een verknipte versie van 75m, die niet te volgen is. Ook bekend als LA BAMBINA.

Le faro da padre

1973 | Komedie, Erotiek

Italië 1973. Komedie van Alberto Lattuada. Met o.a. Gigi Proietti, Irene Papas, Theresa Ann Savoy, Mario Scaccia en Lina Polito.

Een jonge zakenman moet in opdracht van een ondernemer een stuk land van een gravin zien te kopen die hem een ruil voorstelt: als hij met haar debiele dochter trouwt, krijgt hij niet alleen de concessie maar ook een bruidsschat. Het blijkt doorgestoken kaart en hij ontvoert het - seksueel wel zeer voorlijke - meisje uit wraak. In haar nabijheid wordt hij hopeloos verliefd. De film zou een verwerpelijke exploitatie (in de verpakking van een satire op het economisch opportunisme) zijn, zonder de volstrekte en onbevangen vanzelfsprekendheid van Savoy die haar erotische scènes aan ieder gangbaar waardeoordeel doet onttrekken. De gefascineerde blik die Lattuada op haar richt is allesbehalve vrij van voyeurisme en wordt gedeeld door de toeschouwer.

Il Portiere di notte

1973 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek

Italië 1973. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Dirk Bogarde, Charlotte Rampling, Gabriele Ferzetti, Philippe Leroy en Isa Miranda.

Een joodse vrouw ziet in 1957 in de nachtportier van een Weens hotel de officier van het concentratiekamp terug die haar als vijftienjarige dwong tot een sado-masochistische relatie waarin ze geleidelijk aan een willige partner werd. Omdat beiden nooit van die herinnering zijn losgekomen hervatten ze de verhouding van weleer, tot ex-nazi's die verraad vrezen hen laten neerschieten. Het gedocumenteerd beeld van medeplichtigheid tussen beul en slachtoffer wordt door de hoofdrollen overtuigend waar gemaakt, al vervalt de regisseuse soms tot een sensationele aanpak die haar oprechtheid twijfelachtig maakt. De fictieve geheime sekte van oud-nazi's doet het verhaal geleidelijk aan melodramatisch worden. Scenario van de regisseur en Italo Moscati.

Ecologia del delitto

1972 | Horror, Thriller

Italië 1972. Horror van Mario Bava. Met o.a. Claudine Auger, Claudio Volonté, Laura Betti, Isa Miranda en Anna Rossati.

Om een villa aan zee te erven, is een echtpaar verantwoordelijk voor elf moorden en het wordt als het doel bereikt is, per ongeluk zelf doodgeschoten door hun spelende kinderen. Nogal korte film lijkt geen ander doel te hebben dan te tonen op hoeveel verschillende wijzen moordsc[KA2]enes in beeld kunnen worden gebracht. Dat gebeurt inderdaad inventief, verrassend, sfeervol (en bloederig) met de regisseur zelf aan de camera, maar het pover scenario zonder - zwarte - humor is onvoldoende.

Marta

1971 | Horror, Romantiek

Italië​/​​Spanje 1971. Horror van José Antonio Nieves Conde. Met o.a. Marisa Mell, Stephen Boyd, Isa Miranda, Jesús Puente en Howard Ross.

Een door zijn eigen problemen bezeten man raakt verliefd op een zwerfster die haar geheugen verloren is. Een aardig psychoanalytisch melodrama dat maar liefst door vier films van Hitchcock geïnspireerd is: REBECCA, VERTIGO, PSYCHO en SPELLBOUND. Opmerkelijk is de bijzondere aantrekkingskracht van Mell in haar dubbelrol.

L'assoluta naturale

1969 | Drama, Romantiek

Italië 1969. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Laurence Harvey, Sylva Koscina, Isa Miranda, Gina Sammarco en Guido Mannari.

Een onbekende man (Harvey) en vrouw (Koscina) maken samen een autotocht. Onderweg worden hun relatie en tegengestelde persoonlijkheden duidelijk. De intellectuele man blijkt een gefrustreerde romanticus te zijn, de vrouw heeft een instinctieve bezitsdrang waaraan hij willens en wetens zijn leven offert. De symbolische roman van Goffredo Parise werd als film een hol en pretentieus erotisch drama, waarin lusteloos en mechanisch wordt geacteerd. De aankleding van de personages en de luxe-locaties geven een curieus beeld van wat destijds als modieus gold. Het scenario is van Ottavio Jemma, Vittirio Schiraldi en regisseur Bolognini. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Technicolor, Mono.

Caroline chérie

1968 | Avonturenfilm, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1968. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. France Anglade, Giorgio Albertazzi, Charles Aznavour, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Tijdens en na de Franse revolutie weet de aristocrate Caroline haar leven en status te redden door gebruik te maken van haar charmes, tot ze in het leger van Generaal Bonaparte haar eerste en grote liefde terugvindt. 'Remake' van eerdere succesfilm heeft kraak noch smaak en laat een reeks van Europese sterren snel op- en afgaan, meestal letterlijk over Caroline heen. In die rol doet de popperige Anglade voorgangster Martine Carol in de herinnering alsnog een groot actrice lijken.

Hell Is Empty

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Tsjechoslowakije 1967. Thriller van Bernard Knowles en John Ainsworth. Met o.a. Martine Carol, Anthony Steel, James Robertson Justice, Shirley Anne Field en Isa Miranda.

Op de vlucht voor de politie gijzelen drie gangsters de bewoners van een landhuis op een afgelegen eilandje. Bekende personages, ontwikkelingen en dialogen - men heeft het al honderdmaal gezien. De opnamen begonnen in 1965 onder regie van Knowles; het project kwam in moeilijkheden door de plotselinge dood van Carol in 1966; de film werd voltooid door Ainsworth in 1967. De meeste versies zijn slechts 90m lang (wat de begrijpelijkheid van een en ander niet ten goede komt).

La Corruzione

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Jacques Perrin, Alain Cuny, Isa Miranda en Filippo Scelzo.

Romantische jongeling is in verzet tegen milieu en weigert bij uitgeverij van vader te gaan werken. Deze schakelt opportunistische jonge vrouw in die tijdens gezamenlijke bootvakantie van zijn zoon 'een man moet maken'. Hoewel de psychologie van de film te voor de hand ligt, weet regisseur sensuele spanning tijdens boottocht suggestief waar te maken.

Un Mondo nuovo

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Nino Castelnuovo, Christine Delaroche, Pierre Brasseur, Françoise Brion en Isa Miranda.

Een Italiaanse fotograaf, die voor zijn inkomen afhankelijk is van zijn succes bij welgestelde oudere vrouwen, maakt een Parijse kunststudente zwanger. Hij haalt haar over tot abortus, maar ze bedenkt zich, terwijl hij intussen ook last van zijn geweten heeft gekregen. Een moralistische visie van een oudere generatie op een immorele jeugd. De Sica heft geen hoge toon van verontwaardiging aan, maar etaleert een wat trieste verwondering, die deze zedenschets niet authentieker maakt. De film is wel sympathiek, inclusief het geforceerde happy-end.

The Empty Canvas

1964 |

1964. Damiano Damiani. Met o.a. Lea Padovani, Daniela Rocca, Catherine Spaak, Isa Miranda en Horst Buchholz.

Een Italiaanse fotograaf, die voor zijn inkomen afhankelijk is van zijn succes bij welgestelde oudere vrouwen, maakt een Parijse kunststudente zwanger. Hij haalt haar over tot abortus, maar ze bedenkt zich, terwijl hij intussen ook last van zijn geweten heeft gekregen. Een moralistische visie van een oudere generatie op een immorele jeugd. De Sica heft geen hoge toon van verontwaardiging aan, maar etaleert een wat trieste verwondering, die deze zedenschets niet authentieker maakt. De film is wel sympathiek, inclusief het geforceerde happy-end.

La Noia

1964 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Horst Buchholz, Catherine Spaak, Bette Davis, Isa Miranda en Daniela Rocca.

Een kunstschilder leeft op kosten van zijn dominerende moeder en zinkt, overtuigd van zijn gebrek aan talent, weg in verveling totdat hij verliefd wordt op de amorele vriendin van zijn overleden buurman. Ze vernedert, compromitteert en bedriegt hem zonder kwaadwilligheid en pas na een zelfmoordpoging vindt hij de kracht met haar te breken. De ongelukkige rolbezetting maakt het scenario ongeloofwaardig en weinig onderhoudend. Spaak is goed, maar heeft dit soort rollen te vaak gespeeld, Buchholz maakt zijn hevige emoties tot gezeur en 'gastster' Davis maakt als Amerikaans-Italiaanse mamma zichzelf en al haar scènes belachelijk. De roman van Moravia is niet zijn beste, maar verdient beter. Ook bekend als THE EMPTY CANVAS.

Hardi Pardaillan!

1963 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Gérard Barray, Valérie Lagrange, Christiane Minazzoli, Isa Miranda en Philippe Lemaire.

Chevalier de Pardaillan weet een reeks complotten en aanslagen tegen koning Henri III te verijdelen, maar maakt zichzelf daarmee vele vijanden. Vlotte schermavonturen en decoratieve dames waarbij het verhaal nauwelijks telt.

Dog Eat Dog

1963 | Drama, Misdaad

Duitsland​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1963. Drama van Gustav Gavrin. Met o.a. Cameron Mitchell, Jayne Mansfield, Dody Heath, Ivor Salter en Isa Miranda.

Laag bij de grondse, onbedoeld grappige rommel dat uitsluitend voor de poen gemaakt is over wellust, hebzucht en verdorvenheid, waarin verschillende figuren er met gestolen miljoenen vandoor willen. Een opvallend, terugkerend punt in de film, dat je bijblijft: Jayne klaagt constant dat ze schone panty's nodig heeft. Zo kwam deze coproductie pas drie jaar na zijn ontstaan naar de V.S.; verschillende bronnen wijzen Albert Zugsmith en Ray Nazarro aan als regisseur, maar dat laatste lijkt onwaarschijnlijk.

Le secret du Chevalier d'Éon

1959 | Historische film, Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Historische film van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Jean Desailly, Bernard Blier, Isa Miranda en Simone Valère.

Omwille van een erfenis laat een aristocraat zonder zonen zijn jongste dochter voor jongen doorgaan. Volwassen is ze één van de beste schermers van Frankrijk, wordt dragonder onder koning Lodewijk XV en als spion naar Rusland gestuurd. Dit historisch 'geval' kreeg in deze film vooral accent op de amoureuze verwarring en minder op actie en avontuur. Debar is een fysiek overtuigende man.

Une Manche et la belle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Henri Vidal, Isa Miranda, Jean-Loup Philippe, Alfred Adam en Simone Bach.

Een secretaresse begint een verhouding met de nieuwe echtgenoot van een rijke oudere werkgeefster en zet hem tot moord op zijn vrouw aan. Uit het testament blijkt de enige erfgenaam een zoon te zijn van wie men het bestaan niet wist en die verloofd is met zijn minnares. Deze bij vlagen verrassende film naar James Hadley Chase maakt effectief gebruik van het dom- blondje-image van Demongeot van wie men zulke uitgekooktheid niet zou vermoeden.

I Colpevoli

1957 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1957. Drama van Turi Vasile. Met o.a. Isa Miranda, Carlo Ninchi, Etchika Choureau, Sandro Ninchi en Vittorio De Sica.

De veronachtzaamde zoon van een onbuigzame rechter vervalt uit protest tot criminaliteit en schiet bij een overval per ongeluk iemand neer. De vader spant zich in om de schuld op anderen af te schuiven, maar de jongen wordt veroordeeld en de vader moet zijn functie neerleggen. De overbekende thematiek van ontspoorde jongeren en falende opvoeders krijgt geen enkele oorspronkelijkheid mee, maar er wordt goed geacteerd, vooral door Miranda als de ook al verwaarloosde echtgenote.

Arrivano i dollari

1957 | Komedie

Italië 1957. Komedie van Mario Costa. Met o.a. Alberto Sordi, Mario Riva, Nino Taranto, Riccardo Billi en Isa Miranda.

Wat mensen allemaal niet overhebben voor geld - dat is het thema van deze alleraardigste klucht. Er ligt een grote erfenis te wachten op vijf broers, die ze echter pas kunnen krijgen als ze hun onhebbelijkheden en gebreken kwijt zijn. Spelers halen het onderste uit de kan in dit vrolijke blijspel.

Il Tesoro di Rommel

1956 | Avonturenfilm

Italië 1956. Avonturenfilm van Romolo Marcellini. Met o.a. Dawn Addams, Paul Hubschmid, Isa Miranda, Bruce Cabot en Andrea Checchi.

Een nachtclub in Caïro is het trefpunt voor avonturiers, dieven en spionnen die achter de plek proberen te komen waar Rommel tijdens WOII een goudschat in zee heeft laten zinken. Een Duitser met een regeringsopdracht weet als enige de locatie, maar laat zich het geheim ontfutselen door een danseres. Bij het treffen op de zeebodem redt ze hem toch het leven en laat de schat en de rivalen exploderen. Deze cosmopoliete avonturenfilm haalt meer personages bij elkaar dan het scenario kan verwerken, ten koste van het tempo en de duidelijkheid. Geleidelijk aan echter steeds onderhoudender.

Summertime

1955 | Romantisch drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1955. Romantisch drama van David Lean. Met o.a. Katharine Hepburn, Rossano Brazzi, Isa Miranda, Darren McGavin en Mari Aldon.

Misschien niet Leans belangrijkste film, maar wel zijn persoonlijke favoriet. Hepburn speelt een mooie rol als oude vrijster die op vakantie valt voor een getrouwde charmeur, maar de werkelijke hoofdrol is weggelegd voor de stad die als locatie dient: Venetië, in blinkend Technicolor vastgelegd als romantisch paradijs. Het gegeven van de onmogelijke liefde werkte Lean eerder effectiever uit in zijn klassieker Brief Encounter, maar wie in de juiste stemming is zal de opgewekte sfeer en aantrekkelijke plaatjes moeilijk kunnen weerstaan. In Engeland uitgebracht als Summer Madness.

Gli Sbandati

1955 | Oorlogsfilm

Italië 1955. Oorlogsfilm van Francesco Maselli. Met o.a. Lucia Bosé, Jean-Pierre Mocky, Giuliano Montaldo, Antonio de Teffé en Isa Miranda.

Bewoners van een Italiaans landgoed zijn in 1943 nog voor de oorlog gespaard gebleven als ze een gebombardeerde arbeidersfamilie opnemen en uit Duitse gevangenschap gevluchte soldaten. Twee zoons gaan in het verzet, de derde hangt het fascisme aan. Amoureuze rivaliteit rond een ondergedoken meisje doet de andere jongen het verzet [KA1]o[KA1]ok verzaken, wat hij betreurt als het te laat is. Dit interessante beeld van jongeren tijdens de oorlog boet aan overtuigingskracht in door de multinationale (en curieuze) rolbezetting, van wie Mocky en Montaldi spoedig zelf zouden gaan regisseren.

Raspoutine

1954 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Historische film van Georges Combret. Met o.a. Pierre Brasseur, Isa Miranda, Renée Faure, Milly Vitale en Jacques Berthier.

Een mystieke monnik die zijn eigen religie predikt, weet de Russische prins van diens bloederziekte te genezen en krijgt zo grote politieke invloed aan het hof, tot jonge aristocraten bij het uitbreken van WO I tegen hem gaan complotteren. De film verknoeit de mogelijkheden van deze fascinerende historische stof en een sterke rolbezetting. Het scenario lijkt wel een kasteelroman en de regie is uitermate zwak. Brasseur is uiterlijk onherkenbaar, maar acteert de sterren van de hemel.

Avant le déluge

1954 | Drama, Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van André Cayatte. Met o.a. Isa Miranda, Bernard Blier, Paul Frankeur, Marina Vlady en Roger Coggio.

Door bourgeois-ouders verwaarloosde middelbare scholieren beramen de diefstal van een kostbare postzegelverzameling bij een corrupte notabele, maar doden bij ongeluk een nachtwaker. In paniek brengen ze ook een medeplichtige om van wie ze verraad vrezen. Destijds een opzienbarende film die een aanklacht tegen opvoeders is, maar de grote mate van navolging maakte dat de film nu nog slechts afgetrapt en melodramatisch aandoet. Toch is het een treffend tijdsbeeld, waarbij de oorlog in Korea (1950-53) de morele onzekerheid indirect be[KA3]invloedt. De rol van het (enige) koelbloedige meisje maakte Vlady tot ster. Dubbel bekroond op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono, Western Electric Sound System.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Botta e riposta

1949 | Musical, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1949. Musical van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Isa Barzizza, Suzy Delair, Nino Taranto en Renato Rascel.

Deze komedie in episoden toont het komisch wel en wee achter de schermen van een revue, maar beperkt zich daarbij tot voorspelbare flauwiteiten met iemand als fatsoensrakker in de kleedkamers, zodat het enige soelaas komt van de diverse acts zelf. De meeste sterren spelen zogenaamd zichzelf in deze film die aan een matige tv-show doet denken.

L' Aventure commence demain

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Isa Miranda, Raymond Rouleau, André Luguet, Raymonde du Bief en Henri Murray.

Een stel avonturiers tracht een eeuwig verliefde kolonel in hun netten te strikken, maar alles loopt naar tevredenheid van iedereen af. Onder een alom inzetbare titel ontrolt zich een onschuldige komedie die evenmin van groot belang is. Al tekende Norbert Carbonnaux - die later op de regie overstapte - voor de amusante dialogen.

Lo sabaglio di essere vivo

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Gino Cervi, Vittorio De Sica en Isa Miranda.

Men gaat er van uit dat de jongeman dood is, maar als hij bij komt, probeert hij de situatie eerst uit te buiten door het geld van zijn levensverzekering te innen. Hij verandert echter van mening als hij in de problemen komt wanneer zijn officiële dossier verdwijnt. Dankzij het goede acteerwerk en het stevige scenario is deze film de moeite waard om naar te kijken.

Zaza

1942 | Drama, Muziek

Italië 1942. Drama van Renato Castellani. Met o.a. Isa Miranda, Antonio Centa, Aldo Silvani en Ada Dondini.

Een gevierde music-hall artieste wordt verliefd op een zakenman die voor haar verzwijgt dat hij getrouwd is, waarna ze zich gedesillusioneerd volledig aan haar carrière gaat wijden. WOII verhinderde Miranda's medewerking aan Cukors Hollywood-verfilming van hetzelfde toneelstuk. In haar Italiaanse herkansing geeft Castellani alle aandacht aan de decoratieve 'fin-de-siecle' buitenkant en benadert zijn ster zo als Von Sternberg destijds Dietrich benaderde. Het resultaat is gekunsteld-fraai, maar zonder het temperament dat de simpele intrige genietbaar zou kunnen maken.

Malombra

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Isa Miranda, Andrea Checchi en Irasema Dilian.

De vrouw Malombra woont in een verwaarloosde villa aan het Comomeer. Zij is psychotisch en ze denkt dat ze de reïncarnatie is van een familielid, dat zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft haar man vermoord en later haar minnaar, die haar wilde verlaten. Op het laatst pleegt ook zij zelfmoord, op dezelfde manier als haar familielid. Uitstekende regie en goed spel. De atmosfeer is zeer geladen.

Adventure in Diamonds

1940 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1940. Avonturenfilm van George Fitzmaurice. Met o.a. George Brent, Isa Miranda, John Loder en Nigel Bruce.

Slappe lopende band-film over diefstal van juwelen in Afrika.

Hotel Imperial

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Robert Florey. Met o.a. Isa Miranda, Ray Milland, Reginald Owen, Gene Lockhart en Albert Dekker.

Miranda stuit op een intrige wanneer ze op zoek is naar de man die verantwoordelijk is voor de dood van haar zuster; een redelijk vermakelijk drama. Hernieuwde versie van een zwijgende film uit 1927. Opnieuw gefilmd als FIVE GRAVES TO CAIRO.

Scipione l'Africano

1937 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1937. Historische film van Carmine Gallone. Met o.a. Francesca Braggiotti, Annibale Ninchi, Memo Benassi, Camillo Pilotto en Carlo Ninchi.

Een groots opgezette film over de historische slag aan de Trebia in 204 v.C. Later rukt consul Scipio met zijn leger op naar Carthago, maar opnieuw vindt hij Hannibal tegenover zich, als verdediger van de versterkte stad. Schitterende fotografie en prachtige actiescènes in deze uitstekend geregisseerde en fraai geproduceerde film. Het scenario is van Camillo Marriani dell'Anguillara en Sebastiano a Luciani.

Feu Mathias Pascal

1937 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar en Isa Miranda.

Bewerking van Pirandello's roman met behoorlijke regie en mooie decors. Toch verbleekt deze versie bij Marcel Lherbiers zwijgende film uit 1925. Ook bekend als L'HOMME SANS NOM of FU MATIA PASCAL.

L' Homme de nulle part

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Isa Miranda, Margo Lion, Robert Le Vigan en Ginette Leclerc.

Een jongeman ontvlucht zijn ongelukkige huwelijk en wordt dood gewaand, waarna zijn vrouw hertrouwt. De nieuwe echtgenoot verschaft hem valse identiteitspapieren om een schandaal te voorkomen, zodat de held echt een nieuw leven kan beginnen. Deze verfilming van de Pirandello-roman Wijlen Mattia Pascal maakt haar vooroorlogse reputatie niet meer waar, ondanks het scenario van literaire grootheden als Vitrac, Salacrou en Pirandello zelf en voor die tijd ongewone locatie-opnamen. De vlakke regie doet het geheel op bordpapier lijken en de romantische gekweldheid van het toenmalig idool Blanchar komt nu potsierlijk over.

Du bist mein Glück

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Karl Heinz Martin. Met o.a. Benjamino Gigli, Isa Miranda, Gustav Waldau, Hubert von Meyerinck en Joe Stöckel.

Gigli is een Italiaanse gastarbeider in München die ontdekt wordt als operazanger, waarna hij er vandoor gaat met de vrouw van zijn zangleraar die voor deze misstap haar kind moet opofferen. Enfin, Gigli's zang maakt weer veel goed.

Die Weisse Frau des Maharadscha

1936 | Romantiek

Oostenrijk​/​​Italië 1936. Romantiek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hilde von Stolz, Gustav Diessl, Attila Hörbiger, Anton Pointner en Isa Miranda.

Een pianiste, die omwille van een maharadja haar collega heeft laten zitten, merkt dat de vorst in haar slechts zijn overleden vrouw bemint. Het geheel is conventioneel verfilmd met vele muzikale intermezzi die de vaart eruit halen.

Passaporto rosso

1935 | Drama

Italië 1935. Drama van Guido Brignone. Met o.a. Isa Miranda, Giulia Martin, Filippo Scelzo en Tina Lattanzi.

De dochter van een Italiaanse immigrant in Amerika trouwt met een landgenoot. De zoon die uit deze verbintenis wordt geboren, groeit op in het nieuwe land, maar als hij de volwassen leeftijd bereikt, breekt WO I uit. Hij voelt zich niet verplicht het voorbeeld van de andere immigranten te volgen die vrijwillig dienst nemen in het leger en aan de oorlog deelnemen. Hij kent zijn eigen verplichtingen, zelfs als zijn vader vertrekt om aan de strijd deel te nemen. Een goed geregisseerd en vertolkt drama over de kwelling en het geweten van een man.

Come le foglie

1935 | Romantiek, Drama

Italië 1935. Romantiek van Mario Camerini. Met o.a. Isa Miranda en Nino Besozzi.

Dit is een van Isa Miranda's eerste hoofdrollen. Dat verklaart wellicht waarom haar optreden hier en daar een beetje overdreven aandoet. Dit tamelijk melodramatische verhaal vormt een zware last voor een beginnend actrice, en dat is ook duidelijk te merken. Miranda speelt een jonge vrouw die verliefd is op twee mannen. Ze haalt zich de woede van haar ouders op de hals, omdat zij wegloopt met de 'verkeerde' man. Hun relatie is van korte duur en ze keert weer naar haar ouderlijke huis terug. Na een paar jaar zijn beide mannen nog steeds verliefd op haar, alleen loopt ze het risico ze allebei te verliezen. Ten slotte pleegt ze bijna zelfmoord, maar haar vader weet dat te voorkomen. Op het einde keert een van de mannen bij haar terug.

La signora di tutti

1934 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië 1934. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Isa Miranda, Memo Benassi, Nelly Corradi, Tatiana Pawlova en Lamberto Picasso.

Gaby Doriot (Miranda), een filmster, herinnert zich in het ziekenhuis na haar zelfmoordpoging met welke intriges ze carri[KA2]ere heeft gemaakt, haar verantwoordelijkheid voor de dood van de vrouw van haar minnaar, het verspelen van haar kansen op een duurzame liefde. De regievondsten versieren een voor de vooroorlogse Italiaanse cinema ongewoon pessimistisch drama, waarbij het buitensporige opera-achtige acteren van de andere spelers werkzaam contrasteert met het ingetogen spel van Miranda die hier haar sterdebuut maakte en prompt een Europees idool werd. Genomineerd voor de Mussolini (!) bokaal op het filmfestival van Veneti[KA3]e. Het scenario is van Curt Alexander, Hans Wilhelm en regisseur Oph[KA3]uls naar de roman van Salvatore Gotta. Het liedje `Io sono nel cuore di Tutti` is van Ruggero Larchi (die niet op de aftiteling staat en Daniel Dax (die in werkelijkheid Daniele Amfitheatrof heet). Het camerawerk is van Ubaldo Arata.