Maurice Tourneur (1876-1961): regie en productie.
Er zijn 31 films gevonden.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Le val d'enfer

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Ginette Leclerc, Gabrielle Fontan, Gabriel Gabrio, Édouard Delmont en André Reybaz.

Leuke en minder leuke avonturen van een chef, weduwnaar en vader van een zoon, die hem problemen bezorgt. Tevens onderhoudt hij een nogal moeizame relatie met een vrouw, die net door haar minnaar is verlaten. Een van de laatste films van deze cineast en zeker niet een van de belangrijkste. Een paar zwakke punten in een tamelijk flauw, maar vooral triviaal scenario van Carlo Rim, dat de uitgekauwde stijl van een passiedrama plus enige uit het leven gegrepen elementen bevat. Goed spel.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

La main diable

1942 |

Frankrijk 1942. Maurice Tourneur. Met o.a. Josseline Gaël, Pierre Fresnay en Palau.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Katia

1938 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1938. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Danielle Darrieux, John Loder, Marie-Hélène Dasté, Aimé Clariond en Thérèse Dorny.

De liefde van tsaar Alexander II voor een jonge studente wordt door een bomaanslag beëindigd. Na MAYERLING werd Darrieux weer centraal geplaatst in een tragische vorstenromance. Haar fragiele charme en de regie doen niet onder voor haar eerdere succes, maar de tsaar van Engelsman Loder is een expressieloze houten klaas. Het scenario is van Jacques Companeez, Jean-Jacques Bernard en Lucile Decaux naar de roman La Princesse Bibesco. Het camerawerk is van Robert Lefèbvre.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Avec le sourire

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Glory, André Lefaur, Paule Andral en Marcel Vallée.

Berooide avonturier wordt verliefd op revuefigurante en werkt zich om haar op als directeur van de Opéra en lanceert haar als ster. Op maat gemaakt voor Chevalier, sterk gedateerd, maar met een bepaalde charme.

Königsmark

1935 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1935. Thriller van Maurice Tourneur. Met o.a. John Hodge, Pierre Fresnay en Elissa Landi.

Berooide avonturier wordt verliefd op revuefigurante en werkt zich om haar op als directeur van de Opéra en lanceert haar als ster. Op maat gemaakt voor Chevalier, sterk gedateerd, maar met een bepaalde charme.

Koenigsmark

1935 | Romantiek, Historische film

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1935. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Elissa Landi, Pierre Fresnay, John Lodge, Jean Debucourt en Allain Jeayes.

Een jonge prinses verveelt zich in haar huwelijk met een groothertog die op expeditie naar Afrika vertrekt en daar aan een tropische ziekte gestorven heet te zijn. Een jonge historicus arriveert aan het hof als opvoeder van de neef van de prinses en ontdekt oude documenten en zorgvuldig bewaard gebleven geheimen. De hoogst romantische avonturen in een denkbeeldig koninkrijk naar de roman van Pierre Ben[KA4]oit leverden al een succesvolle zwijgende film op van L[KA1]eonce Perret, die ook de tweetalige remake zou regisseren, maar vlak voor de opnamen stierf. Tourneur nam zijn taak meer dan bekwaam over. (Acteur Lodge werd de latere politicus Cabot-Lodge.) Opnieuw gefilmd in 1952. Scenario van Léonce Perret, André-Paul Antoine en René Champigny.

Justin de Marseille

1935 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1935. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Antonin Berval, Alexandre Rignault, Gislaine Bru, Pierre Larquey en Line Noro.

De leider van een gangsterbende in Marseille komt op voor misdeelden en verdrukten en geniet daardoor aanzien, dat nog versterkt wordt als hij een corrupte rivaal heeft gedood. De schildering van het 'milieu' is vooral interessant omdat de film in de periode zelf is gemaakt en zich daardoor onderscheidt van latere, terugblikkende misdaadfilms. Sfeervolle regie en warmhartig sentiment. Gastrol van het (toen nog zeer jeugdig) zangidool Tino Rossi.

Obsession

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Charles Vanel, Jean Yonnel, Louise Lagrange, Paul Amiot en Georges Paulais.

Raymond (Yonnel) leidt aan achtervolgingswaanzin in die mate zelfs dat hij getracht heeft zijn vrouw Louise (Lagrange) te vermoorden. Hij wordt opgesloten. Na een tijdje tracht zijn broer Pierre (Vanel) hem uit de instelling vrij te krijgen. Op zijn aandringen verhoort de procureur (Paulais) Raymond om diens geestelijke toestand vast te stellen. Uiteindelijk wordt Raymond voor genezen verklaard, maar zijn vrouw is er niet gerust in. Niemand weet echter dat Pierre er alle belang bij heeft dat Raymond vrij komt. Een kleine stijloefening in de film noir. De decors werden duidelijk gebouwd onder invloed van het Duitse surrealisme. Tourneur baseerde zijn scenario op het toneelstuk L'homme invisible van André de Lorde en Charles Binet. Achter de camera stonden Raymond Agnel en René Colas.

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.

Les Gaietés de l'escadron

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Raimu, Jean Gabin, Fernandel, Lucien Nat en Frédérique Munie.

Een provinciale dienstplichtige snapt niets van de militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheid van de adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten. De film naar de roman van Georges Courteline (door George Dolley tot scenario bewerkt) is de vader van alle militaire kluchten, maar sindsdien in vindingrijkheid nooit overtroffen. Fernandel zou nog vaak klunzen-in-uniform spelen maar nooit meer zo goed. Een onverwacht komische rol van Gabin als adjudant. Camerawerk van Raymond Agnel en René Colas.

Les Deux orphelines

1932 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1932. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Rosine Déréan, Renée Saint-Cyr, Emmy Lynn, Jean Martinelli en Gabriel Gabrio.

Eerste geluidsfilm naar beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde respectievelijk gezin vinden is meest overtuigende, omdat toenmalige film- en acteurstijl het beste bij gegeven past. Legendarische Guilbert is de feeks die blinde wees laat bedelen. (Opnieuw verfilmd in 1942, 1954 en 1966.)

Partir

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Jean Marchat, Simone Cerdan, Ginette d' Yd, Charles Prince en Gaby Basset.

Een misdadiger tegen wil en dank probeert aan de politie en zijn eigen slechte geweten te ontkomen en een nieuw leven te beginnen in Colombia. Hij duikt onder bij het toneelgezelschap van zijn vriendin en gaat met hen aan boord. Onderweg groeit de twijfel aan de oprechtheid van haar liefde steeds sterker, en als blijkt dat de politie hem in de haven opwacht, kiest hij de zelfmoord als uitweg. Deze vroege sprekende film van de uit Hollywood teruggekeerde regisseur raakte m[KA2]et zijn betrekkelijk onbekende rolbezetting vergeten, maar verrast nu door het (niet verouderende) bittere pessimisme dat overigens meer in de regie overtuigt dan in het scenario.

Au nom de la loi

1931 | Misdaad

Frankrijk 1931. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Marcelle Chantal, Charles Vanel, Jean Marchat, Gabriel Gabrio en Jean Dax.

Een politieman is omgekomen in een strijd tegen handelaars in verdovende middelen, waarna zijn collega's zich verenigen om de bende op te rollen. Een van de agenten wordt verliefd op een vrouwelijk bendelid, maar hij weet haar arrestatie niet te voorkomen. Deze curieuze voorloper op de latere film noir blijft boeiend door de regie van de lange tijd vergeten veteraan Tourneur, die zwijgende films in Hollywood draaide. Vanel toont zich in een vroege sprekende film al een opmerkelijk sober acteur.

Maison de Danses

1930 | Romantiek

Frankrijk 1930. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Charles Vanel en José Noguero.

De mooie Estrella, met een aanstellerig lachje, wordt flamengo danseres in een danshal. Zowel de baas als zijn vriend worden hopeloos verliefd op haar. Zij heeft haar hart al aan een ander verpand. Estrella besluit met haar geliefde te vluchten en dit leidt tot een confrontatie met haar twee andere aanbidders.

Accusée, levez-vous!

1930 | Misdaad

Frankrijk 1930. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Suzanne Delvé, André Roanne, Jean Dax en Charles Vanel.

Een jonge toneelspeelster en de directrice van de schouwburg zijn verliefd op dezelfde man. Wanneer de directrice vermoord wordt aangetroffen is het jonge meisje de eerste verdachte. Het proces neemt echter een verrassende wending. De eerste sprekende film van Tourneur. Vanel speelde slechts een klein rolletje.

The Mysterious Island

1929 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1929. Sciencefiction van Lucien Hubbard, Maurice Tourneur en Benjamin Christensen. Met o.a. Lionel Barrymore, Lloyd Hughes en Jacqueline Gadsden.

Een Jules Verne-roman met een paar interessante fantasiescènes, maar bijzonder slechte dialogen.

The Foolish Matrons

1921 | Komedie

Verenigde Staten 1921. Komedie van Maurice Tourneur en Clarence Brown. Met o.a. Hobart Bosworth, Doris May, Frankie Lee, Mildred Manning en Kathleen Kirkham.

Een adaptatie van de destijds populaire roman van Don Byrne. Het gaat om een grappig of zelfs satirisch verhaal over drie aanvankelijk mislukte huwelijken, die uiteindelijk toch slagen. De vraag is waarom Clarence Brown als co-regisseur werd aangetrokken: in de uitermate nauwkeurige regie is vooral de hand van Tourneur te herkennen. Fraaie decors van F. Mueller. Adequaat spel. Roept een ouderwetse en nostalgische sfeer op: het speelt zich af in het New York uit 1921, dat een karikatuur lijkt van het huidige. Er bestaan kopieën van verschillende lengte.

The Last of the Mohicans

1920 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1920. Western van Maurice Tourneur en Clarence Brown. Met o.a. Wallace Beery, Barbara Bedford, Albert Roscoe, Lillian Hall en Henry Woodward.

De eerste grote verfilming in Amerika van de roman van James Fenimore Cooper, door Robert Dillon bewerkt. Philip R. DuBois en Charles Van Enger waren de cameramannen. Beery is het vijandige Indianen-opperhoofd Magua en Roscoe is Uncas, de zoon van Chingachcook. Karloff speelt een Indianenopperhoofd.

The Broken Butterfly

1919 | Drama

Verenigde Staten 1919. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Lew Cody, Pauline Starke, Mary Alden, Nina Byron en Peaches Johnson.

In de Canadese wouden laat een componist zich inspireren door een grote liefde, aan wie hij een symfonie opdraagt, ‘Marcene’ (Starke). Door pijnlijke misverstanden en een bemoeizuchtige tante (Alden) verliezen de twee elkaar uit het oog, om later nog even herenigd te worden. Mooi bitterzoet melodrama uit de vroege filmgeschiedenis geregisseerd door de Franse Tourneur, die vanaf 1914 in New York en Hollywood een groot aantal zwijgende films maakte. De zeer productieve voormalige theateracteur Cody speelde in die tijd veel rollen als romantische charmeur.

The Pride of the Clan

1917 | Romantiek

Verenigde Staten 1917. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Mary Pickford, Matt Moore, Kathryn Brown Dekker, Warren Cook en Joel Day.

Oorspronkelijk scenario van Ralph Spence. Pickford speelt een jong meisje dat voor de rotsachtige kust van Massachusets opgesloten zit in een schip in nood. Maar de film loopt (natuurlijk) goed af: met het ongeluk kreeg Pickford pas te maken in THE POOR LITTLE RICH GIRL, haar volgende film met deze regisseur. Deze prent werd een grote commerciële flop. Aan de moderne stijl is nog altijd te zien hoe ver de film zijn tijd vooruit was - wat ongetwijfeld was waarom succes uitbleef. Er bestaan kopieën van verschillende lengte.

Trilby

1915 | Drama

Verenigde Staten 1915. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Clara Kimball Young, Wilton Lackaye, Chester Barnett en Paul McAllister.

Een van de films uit het begin van de Amerikaanse loopbaan van deze Franse cineast. Een bewerking van de beroemde avonturenroman van George Du Maurier (onterecht ook wel Gerald genoemd), die over de hele wereld is bewerkt tot succesvolle toneelstukken. Het is moeilijk een waardeoordeel te vellen aan de hand van beschadigde en vermoedelijk onvolledige kopieën, die bij gebrek aan beter maar het beste als relikwie kunnen worden beschouwd.

Le Friquet

1913 | Romantiek

Frankrijk 1913. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Polaire, Henry Roussel, César, Dubosq en Renée Sylvaire.

Le Friquet (Polaire) is een weesmeisje dat in een circus werkt. Ze kan het harde leven echter niet aan en wanneer Graaf Hubert de Ganges (Roussel) haar een baan aanbiedt grijpt ze deze kans met beide handen aan. Ze kan een op hol geslagen paard tot rust brengen en hiermee maakt ze zulk een indruk op de Ganges dat deze zijn Britse paardenmenner Charley (Dubosq) ontslaat en haar in diens plaats aanstelt. Maar Le Friquet wordt verliefd op Claparon (Dalleu) en samen vluchten ze naar Parijs. Erg theatraal romantisch drama dat nu haast niet meer te genieten valt, ondanks enkele voor die tijd knappe beeld opstellingen. De film werd in 1995 door Claudine Kaufmann van de Cinématèque Française gerestaureerd van een onvolledige copie die Henri Langlois in 1970 heeft teruggevonden. Ongeveer een derde van de film is definitief verloren. De continuïteit werd opgelost door middel van tussenteksten. Tourneur baseerde zijn scenario op een toneelstuk van Willy, die zich op zijn beurt liet inspireren door een roman van Gyp.