Jean Dréville (1906-1997): regie.
Er zijn 24 films gevonden.

La nuit des adieux

1966 | Biografie

USSR​/​​Frankrijk 1966. Biografie van Jean Dréville. Met o.a. Gilles Ségal, Nicolas Tcherkassov, Pierre Bertin, Natacha Valitchko en Mariana Strijenova.

Een genuanceerde biografie van de jonge Franse danser Marius Petipa op het moment dat hij naar Sint Petersburg gaat (1847). Hij geniet internationale bekendheid als vernieuwer van de balletkunst, en vooral zijn medewerking aan het Russische meesterwerk [KL]De schone slaapster[KLE] heeft indruk gemaakt. Enkele langdradige momenten en (met uitzondering van een overtuigende Segal als Petipa) een wat fletse acteerprestatie van de Fransen, vergeleken met die van de Russen. Daarnaast bevat deze film een fascinerende tijdsreconstructie, die echter niet geheel juist is. Gevoelige en bekoorlijke beelden van Michel Kelber. Een degelijk werkstuk, vermoedelijk niet aan veroudering onderhevig.

La Sentinelle endormie

1965 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Pascale Audret, Francis Blanche, Jean Sobiesky en Michel Galabru.

Een republikein beraamt een komplot tegen Napoleon, die op doorreis is naar Rusland. Tijdens zijn afwezigheid wordt zijn woning door het leger opgeëist voor een overnachting van de keizer zelf, zodat de held bij thuiskomst een tijdbom in zijn eigen kinderkamer vindt. De door Noël-Noël zelf geschreven klucht rondom historische feiten biedt te weinig echt verrassende humor. De regie is ook nogal braaf uitgevallen, zodat het resultaat vooral lijkt op een film voor kinderen, die wel enige geschiedeniskennis moeten hebben.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

Normandie-Niëmen

1959 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​USSR 1959. Oorlogsfilm van Jean Dréville. Met o.a. Pierre Trabaud, Giani Esposito, Georges Rivière, André Oumansky en Marc Cassot.

Een reconstructie van de belevenissen van een Frans lucht- eskader dat vanuit een basis in de Sovjetunie als onderdeel van de geallieerden meevecht tijdens WO II. Deze nagespeelde documentaire maakt gebruik van journaalopnamen en de steun van de Russische luchtmacht, hetgeen door de co-produktie mogelijk was. De opmerkelijke beelden in de lucht winnen het van de tekening van privé-problemen en aanpassingsmoeilijkheden van de vliegers.

A pied, à cheval et en spoutnik

1958 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1958. Komedie van Jean Dréville en Jean Dreville. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

De huisvader uit A PIED, A CHEVAL ET EN VOITURE kan nog steeds niet met auto's overweg en meent na een botsing in het verleden te leven. In de tuin van een buitenhuis waar hij moet herstellen maakt een Russische spoetnik een noodlanding en hij gelooft in een ruimtehond zijn overleden huisdier te herkennen. De weigering om het dier aan de Russen terug te geven leidt tot een politieke crisis. Deze redelijk vermakelijke vervolgfilm haakte in op de toenmalige actualiteit, maar die herkenningspunten werken nu niet meer, zodat de grappen vergezocht lijken.

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

Escale à Orly

1955 | Mysterie, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1955. Mysterie van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Dany Robin, François Périer, Heinz Rühmann, Dieter Borsche en Simone Renant.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

La Reine Margot

1954 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Jeanne Moreau, Armando Francioli, André Versini, Henri Génès en Vittorio Sanipoli.

Een dochter van Catharina de Medici wordt uitgehuwelijkt aan de protestantse koning van Navarra, een afleidingsmanoeuvre om ogenschijnlijk katholieken en protestanten nader tot elkaar te brengen, maar tijdens de Bartholomeusnacht worden de laatsten uitgemoord. Koningin Margot slaagt er in haar echtgenoot te redden, maar haar minnaar eindigt op het schavot. Een vroege ster-rol van Moreau in een historisch spektakel dat een curieuze afwisseling biedt van drama met kluchtige momenten. Rosay domineert als Catharina in de film die het vooral van luxueuze decors moet hebben. Scenario naar de roman van Alexandre Dumas werd geschreven door Abel Gance.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

Horizons sans fin

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Giselle Pascal, Jean Chevrier, René Blanchard, Pierre Trabaud en Paul Frankeur.

Een verkoopster wil pilote worden en slaagt er met hulp van een testpiloot in om haar brevet te halen. Ze breekt een aantal lange-afstandsrecords alvorens te verongelukken. Dit boeiend portret van doorzettingsvermogen maakt de film zeer vroegtijdig tot een feministisch pamflet, maar omdat de cockpit weinig bewegingsruimte laat valt het resultaat nogal statisch uit.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

La Bataille de l'eau lourde

1948 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Noorwegen​/​​Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van Jean Dréville en Titus Vibe Muller. Met o.a. Frédéric Joliot-Curie, Alban Kowarski en Raoul Dautry.

Een zo getrouw mogelijke reconstructie van de geslaagde sabotagepoging van naar Engeland gevluchte Noren, die een waterstof-fabriek in een afgelegen fjord, die voor de Duitsers werkte, gaan vernietigen. Documentaire of niet? Een toonbeeld van het genre in elk geval. Enkele Noorse acteurs hebben de overleden strijders vervangen. Een eerste deel vertelt opnieuw het verhaal van de waterstof (die zou leiden tot de atoombom) en is geregisseerd door Epstein, helaas niet op de titelrol vermeld. Dit werk, dat geenszins verouderd is, blijft een klassieker.

Le Visiteur

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean Dréville. Met o.a. Simone Sylvestre, Maria Maya, Pierre Fresnay, Michel Vitold en Antoine Balpêtré.

De bewoners van een internaat met een nogal slappe discipline ontvangen hun weldoener Monsieur Sauval enthousiast. Een enkele leerling ontdekt de ware identiteit van de bezoeker die zich als Sauval voordoet: een gangster op de vlucht. Sauval maakt een afspraak met de politie: hij laat zich gevangen nemen na zijn 'vertrek' en ver uit het gezichtsveld van de kinderen die aan hem de beste herinneringen bewaren. Op dit interessante thema en in het spoor van DISPARUS DE SAINT-AGIL is Jean Dréville erin geslaagd een gevoelige en aangrijpende film te maken.

Copie conforme

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Een gangster engageert een werkloze dubbelganger om als zijn alibi te fungeren. Verwikkelingen met bekenden en de politie die steeds de verkeerde wil oppakken, leiden ertoe dat de gangster zijn dubbel wil liquideren. De dubbelrol van Jouvet - gesteund door cynische dialoog - maakte de hele film.

La Ferme du pendu

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Alfred Adam, Guy Decomble, Lucienne Laurence en Claudine Dupuis.

Kinderen van boer besluiten om geërfde boerderij niet op te splitsen, nooit te trouwen. Zuster haakt als eerste af, tweede broer verhangt zich en ook jongste trouwt en ziet af van erfdeel. Oudste kan in zijn eentje boerderij nauwelijks draaiende houden en vraagt zich af wie er na zijn dood voor moet zorgen. Platte-landsdrama kreeg sobere vorm die drakerigheid vermijdt, maar niet altijd blijft boeien. Eerste filmrol van Bourvil.

La câge aux rossignols

1944 | Drama, Komedie

Frankrijk 1944. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Micheline Francey, René Génin, Paul Frankeur en Marthe Mellot.

De meer op begrip dan op discipline gerichte aanpak van een onderwijzer aan een opvoedingsgesticht voor jongens blijkt effectief te zijn, maar leidt niettemin tot zijn ontslag. Een publicatie van zijn ervaringen in de krant heeft zijn eerherstel tot gevolg, zodat hij met zijn geliefde kan trouwen. De onnadrukkelijke aanpak redt de film van het traktaat, en de zangertjes van het eertijds beroemde jongenskoor acteren de rebelse leerlingen verrassend overtuigend. Hun zoetgevooisdheid is strikt voor de liefhebbers en binnen de situatie ook weinig aannemelijk.

Les Cadets de l'Océan

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Blanchette Brunoy, Isabelle Baud, Jean Pâqui, Marcel Mouloudji en Jean Claudio.

Het leven aan boord en op de wal van de kadetten van het opleidingsschip Océan in Toulon. Met romantische verwikkelingen, vriendschap, plagerijen enz. Zonder de gebruikelijke platheid van dit genre films is het een aardig werk zonder pretenties. Niet de beste film van Dréville, hoewel hij een cineast is om opnieuw te ontdekken. Deze film was destijds verboden in het bezette deel van Frankrijk en heeft ook nog wat moeilijkheden met de censuur gehad ná de bevrijding.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

Le président Haudecoeur

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Harry Baur, Betty Stockfeld en Marguerite Deval.

Een procureur-generaal uit Aix-en-Provence, die weduwnaar is, heeft de toekomst van zijn zoon nauwkeurig uitgestippeld. Deze heeft zelf evenwel besloten om naar Kongo te gaan met het meisje dat op het station van Le Vésinet werkt. Onschuldige zedenkomedie op basis van het stuk van Roger Ferdinand, maar erg gedateerd. Dankzij de bedrevenheid van de cineast en vooral het talent van Baur is het toch een aardige film om te zien, ondanks het feit dat het geen geweldige productie is.

Les nuits blanches de Saint-Pétersbourg

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Jean Yonnel, Gaby Morlay, Pierre Renoir, Jacques Erwin en Bervil.

Een nauwkeurige bewerking, zowel wat betreft de tekst als de strekking, van de Kreuzer Sonate van Tolstoi, met een scenario van André Legrand. Hoewel het om uitsluitend Franse acteurs gaat, vindt de kijker de gekwelde en ingehouden wereld van de romanschrijver terug, mede dankzij het grootse spel. Bovendien een van de prachtigste cameravoeringen van de zwartwit- film, waar Michel Kelber verantwoordelijk voor is.

Le Joueur d'échecs

1938 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Conrad Veidt, Françoise Rosay, Micheline Francey, Edmond Guy en Jacques Cretillat.

Een baron aan het hof van Katherina de Grote construeert levensgrote mechanische poppen hetgeen culmineert in een schaakspelende pop, waarin een jonge Pool zich verbergt, die een revolutie tegen de tsarina beraamt. Deze fantastische vertelling in een historische context kreeg een weinig sfeervolle vormgeving, maar wordt daar vaak bovenuit getild door het spel van Rosay als tsarina en vooral van Veidt als de geobsedeerde uitvinder wiens scheppingen boven zijn controle stijgen.

Touche à tout

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Fernand Gravey, Suzy Vernon, Colette Darfeuil, Palau en Jules Berry.

Een van de eerste speelfilms van deze filmer, die zich niet lang daarna zou ontpoppen als een zeer creatief vakman. Deze geschiedenis over een jonge middelbare school-frik, die plotseling een rijke erfgenaam blijkt te zijn en zich in een paleis aan de Côte d'Azur aan liefdadigheid gaat doen, gaat in de fout door telkens in herhalingen te vervallen. Ook het scenario, gemaakt door ene Roger Ferdinand, is weinig fantasierijk. De regie wordt evenwel gered door de redelijke acteurs, die min of meer extravagante personages neerzetten, terwijl - in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken - de 'Côte' in zwartwit gefilmd nog heel aanlokkelijk is. De beelden zijn van L.H. Burel.