John Addison (1920-1998): cast en muziek.
Er zijn 53 films gevonden.

The Phantom of the Opera

1990 | Horror, Romantiek, Musical

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 1990. Horror van Tony Richardson. Met o.a. Burt Lancaster, Charles Dance, Teri Polo, Ian Richardson en Adam Storke.

De zesde, wat overbodige, remake van de klassieker van Gaston Leroux, met Dance als een romantisch spook, dat er alles voor over heeft om zangeres Ferreol, echtgenote van de nieuwe directeur van de Parijse opera, te saboteren ten gunste van de mooie Polo die over een goddelijke stem beschikt. Lancaster is de ex-directeur die een uitstekende band had met het spook en Storke is de jonge graaf die verliefd is op Polo. Uiterst protserig in beeld gebrachte Europese co-productie die echter weinig spanning brengt. Bovendien wordt het gezicht van het spook nooit getoond. Acteerprestaties zijn aan de tamme kant. Arthur Kopit baseerde zijn scenario op zijn eigen toneelbewerking van de roman. Steve Yaconelli zorgde voor schitterende plaatjes. De zangstemmen zijn voortreffelijk ingedubd door gerenommeerde operasterren: Michèle LaGrange, Gerard Garino en Helia T'hezan met doeltreffende muzikale arrangementen van John Addison. Er bestaat ook een tv-versie van 180m.

To Die For

1989 | Horror

Verenigde Staten 1989. Horror van Deran Sarafian. Met o.a. Brendan Hughes, Sydney Walsh, Amanda Wyss, Scott Jacoby en Micah Grant.

De Dracula-legende is aangepast aan ons eigen tijdperk, waarin L.A. moraal een decadente stad is, maar het resultaat is beslist tweederangs. Vampier 'Vlad Tepish' heeft zijn zinnen gezet op de sexy onroerendgoed-makelaarster Walsh, maar hij weet kennelijk niet dat de onroerendgoedlieden in L.A. volkomen bloedeloos zijn. Het scenario is van Leslie King en de fotografie is van Roy Wagner.

Shadow On The Sun

1988 | Biografie

Verenigde Staten 1988. Biografie van Tony Richardson. Met o.a. Stefanie Powers, Claire Bloom, Peter Bowles, Brian Cox en Niamh Cusack.

De memoires van Beryl Markham (Powers), de eerste vrouw die over de Atlantische Oceaan vloog. Als kind groeide ze op in Kenia, dat ze na haar tweede huwelijk verliet. In Londen kan ze echter niet aarden en keert terug naar Afrika. Qua stijl en inhoud grote gelijkenis met OUT OF AFRICA, maar Meryl Streep kan zich beter in haar rol inleven dan Powers, die hier trouwens nog optrad als co-producente. De film is langdradig en vervelend en kan slechts bekoren door zijn indrukwekkende locatie-opnamen door Steve Yaconelli. Het scenario van Allan Scott is gebaseerd op interviews en artikelen van James Fox (niet de acteur, die trouwens wel te zien is als Markhams rijke echtgenoot). Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen. Ook bekend als THE ADVENTURES AND AFFAIRS OF BERYL MARKHAM.

Something in Common

1986 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1986. Romantiek van Glenn Jordan. Met o.a. Ellen Burstyn, Tuesday Weld, Patrick Cassidy, Don Murray en Eli Wallach.

Een vrouw (Burstyn) die al zes jaar weduwe is, heeft zich sterk gehecht aan haar zoon (Cassidy). Hij laat zich inschrijven aan de hotelschool en ontmoet daar een veertig-jarige vrouw (Weld), die gescheiden is. Ze worden verliefd, maar de moeder kan de relatie van haar zoon met de twee keer zou oude minnares niet velen. Een melig melodrama, dat toch nog niveau heeft vanwege het grandioze spel van vooral Burstyn en Weld. Het gevecht dat zij leveren met de jongen als inzet, is haast een titanenstrijd. Twee grote actrices, die zich lekker voelen in hun rol. Susan Rice schreef het scenario, dat ze voorzag van snedige dialogen. Nederlander Kees van Oostrum stond achter de camera.

Amazing Stories: The Pumpkin Competition

1986 | Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1986. Fantasy van Norman Reynolds. Met o.a. Polly Holliday, June Lockhart, J.A. Preston, Ritch Brinkley en Britt Leach.

Naar jaarlijkse traditie heeft in Yarborough County de pompoenen-concours plaats. Voor de zoveelste keer grijpt de rijke Elma Dinnock (Holliday) naast de hoofdprijs die voor haar neus weggekaapt wordt door Mildred (Lockhart). Elma is razend en noemt het doorgestoken kaart. Ze krijgt kort daarop bezoek van een man die haar belooft dat ze volgend jaar de grootste pompoen aller tijden zal hebben, op voorwaarde dat ze zijn groeimethode koopt. Een verhaal dat van alle kanten kraakt, temeer daar Holliday haar rol speelt als een door de wol geverfde Oom Dagobert. Haar schmiere werkt op de zenuwen van de kijker. Het scenario van Peter Z. Orton is oliedom. Het camerawerk is van John McPherson. Aflevering 10 van het tweede seizoen, nummer 34 van 45. Dolby.

Amazing Stories: The Greibble

1986 | Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1986. Fantasy van Joe Dante. Met o.a. Hayley Mills, Dick Miller, Justin Mooney, Don McLeod en Frank Welker.

Mills ruimt de puinhoop in de kamer van haar zoontje op wanneer plotseling de elektriciteit uitvalt. Vanuit het niets verschijnt een afzichtelijk wezen met een buitensporige eetlust. Zijn voorkeur gaat uit naar hout en glas. Hij richt een ware ravage aan in het huis, maar als Mills eenmaal over de eerste schrik heen is, voelt ze zich niet bedreigd door het monster. Een vermakelijke grap, met een wezen dat herinnert aan E.T. Steven Spielberg schreef trouwens het verhaal, dat door Mick Garris werd bewerkt. Richard Matheson was technisch adviseur. De 'Greibble' werd ontworpen door Rob Bottin. Een leuke aflevering, die je gerust samen met de kinderen kunt bekijken. Robert Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie.

Agatha Christie's Dead Man's Folly

1986 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1986. Mysterie van Clive Donner. Met o.a. Peter Ustinov, Jean Stapleton, Constance Cummings, Tim Pigott-Smith en Jonathan Cecil.

Schijfster Ariadne Olivier (Stapleton) heeft speurneus Hercule Poirot (Ustinov) uitgenodigd op een tuinfeest op het landgoed van Sir George Pigott-Smith. Zij wil de Belgische detective op de proef stellen, maar het wordt bittere ernst als de ontzielde lichamen gevonden worden van een jong meisje uit het dorp en een oude veerman. Eerste televisie-optreden van Ustinov als de Agatha Christie-speurder Poirot en hij steelt spelenderwijze de show: mompelend, inpalmend, aftroggelend. Lekker Brits en voorspelbaar, maar de Agatha Christie- en Ustinov-fans beleven een groot festijn. Door de lens keek Curtis Clark, het eigentijdse scenario is van Rod Browning.

Code Name: Emerald

1985 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1985. Oorlogsfilm van Jonathan Sanger. Met o.a. Ed Harris, Horst Buchholz, Helmut Berger, Cyrielle Claire en Eric Stoltz.

In het voorjaar van 1944 wordt een jonge Amerikaanse officier gevangengenomen door de Duitsers. Om te voorkomen dat de man staatsgeheimen zal verraden, proberen de geallieerden hem te bevrijden met hulp van een dubbelspion.

Agatha Christie: Thirteen at Dinner

1985 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Mysterie van Lou Antonio. Met o.a. Peter Ustinov, Faye Dunaway, Lee Horsley, Bill Nighy en David Suchet.

Tv-bewerking van de gelijknamige roman [KL]Lord Edgware Dies[KLE] van Agatha Christie (1933) door scenarioschrijver Rod Browning. Christie`s Belgische speurder onderzoekt de onnatuurlijke dood van een Engelse edelman en de mooie Dunaway is de weduwe van Amerikaanse afkomst en een voormalige actrice. Ook al maken ze dikwijls veel rommel voor de buis, de Amerikanen kunnen ook hele mooie dingen doen als ze alles op alles zetten: ze zijn dan niet kinderachtig met geld en engageren goede acteurs. Dat is hier het geval met een Hercule Poirot die, onbeschrijfelijk goed is in de persoon van Ustinov en een geweldige Dunaway (in een dubbelrol), die dit beroemde werk van de nodige zwarte humor voorziet. Acteerwerk van niveau. Hoge produktiewaarden met levendige en 'spanningsgevoelige' regie. Een bewijs te meer dat de beste produkties van de koningin van de misdaadthriller bijna niet verouderen.

The Ultimate Solution Of Grace Quigley

1984 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1984. Komedie van Anthony Harvey. Met o.a. Katherine Hepburn, Nick Nolte, Elizabeth Wilson, Chip Zien en Kit Le Fever.

Een geestige film. Een pittige vrouw (Hepburn) haalt een huurmoordenaar (Nolte) over om een bedrijfje te beginnen. Ze gaan bejaarden, wier bestaan uitzichtloos is, 'helpen' bij hun recht om er een eind aan te maken. Regisseur Harvey is erin geslaagd om het op zich morbide gegeven taktvol en verrassend leuk te gebruiken. Hij wordt daarbij gesteund door de uitstekende vertolkingen van Hepburn en Nolte. Helaas is er geen echte ontwikkeling in de intrige en bloedt de film langzaam dood. Het scenario is van A. Martin Zweiback. Ook bekend als GRACE QUIGLEY.

Strange Invaders

1983 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1983. Sciencefiction van Michael Laughlin. Met o.a. Paul Le Mat, Nancy Allen, Diana Scarwid, Michael Lerner en Louise Fletcher.

Een op warme gevoelens voor het genre berustende parodie op de SF-films van de jaren 1950-60 (met elementen van de jaren 1980-90-mode), waarin een stad in het Amerikaanse Middenwesten wordt overgenomen door buitenaardse wezens. Het resultaat zou veel overtuigender geweest zijn met een sterker script en een véél hoger tempo. John Addison zorgde voor de opwindende muziek. Scenario van de regisseur en William Condon.

Highpoint

1982 | Komedie, Actiefilm

Canada 1982. Komedie van Peter Carter. Met o.a. Richard Harris, Christopher Plummer, Beverly D'Angelo, Kate Reid en Peter Donat.

De werkloze Britse accountant Harris raakt betrokken bij de jacht op playboy Plummer, die door zowel de CIA als de mafia wordt achtervolgd. Een fantasieloze actiefilm, doorspekt met quasi-grappige genreclichés.

The Pilot

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Cliff Robertson. Met o.a. Cliff Robertson, Diane Baker, Frank Converse, Dana Andrews en Milo O'Shea.

Een lijnpiloot op een passagiersvliegtuig bestuurt is aan de drank verslaafd. Hij ontdekt dat zijn wereld ineenstort. Een voorspelbaar drama, dat nog een beetje wordt gered door de spectaculaire luchtopnamen, gemaakt door Walter Lassally, en de ijle, schijnbaar misplaatste, muziek van John Addison.

The French Atlantic Affair

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Douglas Heyes. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Horst Buchholz, James Coco, Chad Everett en José Ferrer.

Mini-serie in drie delen. Met sterren beladen serie over een grote oceaanstomer waar gemene secteleider Savalas en zijn bende toeslaan en de passagiers en bemanning gijzelen teneinde 70 miljoen dollar in goud te kunnen afpersen. Het thema mag niet nieuw zijn (de luxe-stomer op zee gekidnapped of in gevaar door chantage), maar het plot is het wel (een 'vijfde colonne' onder de passagiers, zodat je niet weet wie vriend of vijand is) en het wordt hier goed uitgewerkt zodat de spanning erin zit en de aandacht wordt vastgehouden. Wordt ook in twee delen uitgezonden. Scenario van de regisseur naar de roman van Ernest Lehman. Het camerawerk is van Ralph Woolsey.

Pearl

1978 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1978. Oorlogsfilm van Hy Averback. Met o.a. Angie Dickinson, Dennis Weaver, Robert Wagner, Lesley Ann Warren en Tiana Alexandra.

Deze tv-miniserie in drie delen, die verdacht veel op FROM HERE TO ETERNITY lijkt en juist vóór de andere - veel betere - serie uitkwam, is niet alleen een plagiaat van het Pearl Harbour-drama, maar heeft ook nog alle spectaculaire gevechtsopnamen van de Fox-produktie TORA TORA TORA overgenomen.

Joseph Andrews

1977 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1977. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. Ann-Margret, Peter Firth, Michael Hordern, Beryl Reid en Jim Dale.

De schelmse avonturen van de 18e eeuwse Joseph Andrews (Firth), een zoon van arme ouders die ondergebracht wordt bij een rijke familie. Alle dienstmeisjes proberen hem te versieren, maar zijn hart hoort toe aan Fanny (Ogle). Het gezinshoofd sterft, en hij valt ten prooi aan de avances van diens veel jongere echtgenote Lady Booby (Ann-Margret). Hij moet niets van haar hebben. Woedend over deze afwijzing jaagt ze hem het huis uit, waarna zijn avontuurlijk leven begint. Poging van Richardson om het succes van TOM JONES te herhalen, maar deze film mist de speelsheid en vooral de originaliteit van voornoemde. Allan Scott en Chris Bryant bewerkten de roman van Henry Fielding, maar hun schets van het Victoriaanse Engeland is minder cynisch. Ook de mooi ogende fotografie van David Watkin en de zwierige score van John Addison krijgen de film niet boven de middelmaat uitgetild.

A Bridge Too Far

1977 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Oorlogsfilm van Richard Attenborough. Met o.a. Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery en Edward Fox.

Ondanks een reusachtige sterrencast en interessant gegeven is het niet erg moeilijk om bij dit oorlogsepos in slaap te vallen: de plot is uitermate langdradig en voorspelbaar. De mislukte geallieerde invasie via de lucht van het bezette Nederland in 1944 waarbij ruim 17.000 soldaten om het leven kwamen, wordt minutieus in beeld gebracht. Deventer doet hier dienst als het Arnhem van '44. Let op de kleine rol van Peter Faber, het merkwaardige Nederlands van Laurence Olivier, en Gene Hackman in de rol van de Poolse generaal Stanislaw Sosabowski, de man die pas in 2005 postuum werd gelauwerd.

The Seven Percent Solution

1976 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1976. Mysterie van Herbert Ross. Met o.a. Nicol Williamson, Alan Arkin, Vanessa Redgrave, Robert Duvall en Laurence Olivier.

Sherlock Holmes bezoekt Sigmund Freud in deze knappe, onderhoudende film naar de roman van Nicholas Meyer. Steeds wisselend van ernstig drama naar avontuur-met-een-knipoog, koerst de film recht op zijn doel af. Aardige muziek van John Addison. Nicholas Meyer bewerkte zijn gelijknamige roman tot scenario. Het camerawerk is van Oswald Morris.

Swashbuckler

1976 | Komedie, Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1976. Komedie van James Goldstone. Met o.a. Robert Shaw, James Earl Jones, Peter Boyle, Beau Bridges en Geoffrey Holder.

Een slecht geschreven film, met een punthoofd, gelardeerd met vreemde seksscènes die Errol Flynn in zijn graf zouden doen omdraaien. Ongelooflijke verspilling van talent.

Ride a Wild Pony

1975 | Avonturenfilm, Familiefilm, Drama

Australië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1975. Avonturenfilm van Don Chaffey. Met o.a. Michael Craig, John Meillon, Robert Bettles, Eva Griffith en Grahame Rouse.

Een arme, maar trotse boer krijgt van de overheid een pony aangeboden, zodat zijn zoon toch naar school kan. Sterk tegen zijn zin neemt hij het dier aan. De pony wil echter niet opgesloten worden en zorgt voor het nodige amok op school. Een rijk, kreupel meisje met weinig levenslust zal dankzij de pony weer zin in het leven krijgen. Sentimentele Disney-prent, opgenomen in Australi[KA3]e, die het vooral moet hebben van de prachtige opnamen van de rennende of stilstaande pony, die ongetwijfeld het hart van elk kind (en van veel volwassenen) zal stelen. Camera-virtuoos Jack Cardiff bracht het in beeld. Vertolking is OK maar ondergeschikt aan het prachtige dier. Rosemary Anne Sisson baseerde haar scenario op de roman A Sporting Proposition van James Aldridge.

Dead Cert

1974 | Thriller, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Tony Richardson. Met o.a. Scott Antony, Judi Dench, Ian Hogg, Michael Williams en Nina Thomas.

Nadat de vriend van jockey Antony, paardenfokker Hogg bij een hindernisrace zijn nek heeft gebroken, ontdekt Antony dat diens paard een dopingsmiddel toegediend had gekregen. Hierdoor raakt hij verwikkeld in het duistere wereldje van illegale gokkerij, waar gewetenloze schurken het voor het zeggen hebben. Een spannende film naar de roman van Dick Francis, die de valse glitter van het milieu van de paardenracerij op z'n duimpje kent en treffend beschreven heeft. Joan Oaksey en regisseur Richardson maakten het scenario. Freddie Cooper verzorgde spectaculaire fotografie.

Sleuth

1972 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1972. Mysterie van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Laurence Olivier, Michael Caine, Alec Cawthorne, Margo Channing en John Matthews.

Een lichtvoetig mysterie als krachttoer voor twee sterren naar het toneelstuk van Anthony Shaffer. De schrijver van mysterieverhalen (Olivier) wil de minnaar van zijn vrouw (Caine) in een duivelse val laat lopen. Maar wie trekt tenslotte aan het langste eind? Verrukkelijk van begin tot eind. Ongebruikelijk goede decors van Ken Adam.

Start the Revolution Without Me

1970 | Komedie

Verenigde Staten 1970. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Gene Wilder, Donald Sutherland, Hugh Griffith, Jack MacGowran en Billie Whitelaw.

Doldwaze klucht over twee stel tweelingen die elkaar vlak vóór de Franse Revolutie treffen. In 1970 weinig succesvol, maar de film heeft nu zijn publiek gevonden. De rolbezetting, vooral Wilder, is kostelijk.

Country Dance

1969 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Komedie van J. Lee Thompson. Met o.a. Peter O'Toole, Susannah York, Michael Craig, Harry Andrews en Cyril Cusack.

Hilary en Douglas krijgen ruzie, waardoor Hilary een tijdje bij haar familie op bezoek gaat in Schotland. Het familiebedrijf wordt geleidt door haar broer Charles die door zijn mentale problemen het bedrijf naar de knoppen helpt. Daarbij heeft hij ook nog sexuele gevoelens voor zijn zus. Douglas komt zijn vrouw achterna, en merkt de gevoelens van Charles op. Hilary wil Charles helpen en stuurt hem naar een psychiater, maar hierdoor komt hij in een nog diepere depressie.

The Charge of the Light Brigade

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1968. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, John Gielgud, Harry Andrews en Trevor Howard.

Remake van de klassieker uit 1936, concentreert zich meer op de verveling die heerste in het Victoriaanse Engeland, tweede helft vorige eeuw. Ook al behandelt hij hetzelfde historische feit als de film van Curtiz - de wanhopige stormloop door een handvol Britse soldaten op een overmacht aan troepen van de vijand, waardoor uiteindelijk de Krimoorlog zou starten - Richardson benadert dit toch vanuit een heel ander standpunt. Het gedicht van Alfred Lord Tennyson werd ditmaal bewerkt door Charles Wood, die er een mengeling van geschiedenisles en TOM JONES van maakt. Spectaculair gefilmd door David Watkin en Peter Suschitsky, wat de zwakheden van het verhaal toch wat compenseert. Richard Williams was verantwoordelijk voor de animatiefragmenten. Muzikale omlijsting door John Addison en popgroep Manfred Mann brengt een muzikale interpretatie van het gedicht.

The Honey Pot

1967 | Komedie

Verenigde Staten 1967. Komedie van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Rex Harrison, Susan Hayward, Cliff Robertson, Capucine en Edie Adams.

Cecil Fox (Harrison) doet net alsof hij doodgaat en laat zijn voormalige maîtresses komen om hun reacties te peilen. Deze oplichterspraktijk leidt tot een echt moordplan. Niet zo leuk als het had kunnen zijn. Ook bekend als It Comes Up Murder.

Smashing Time

1967 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Desmond Davis. Met o.a. Rita Tushingham, Lynn Redgrave, Michael York, Anna Quayle en Ian Carmichael.

Twee meisjes gaan naar Londen om het helemaal te maken. Deze parodie op het trendmakende mode- en showwereldje probeert van Redgrave en Tushingham een Laurel en Hardy te maken, met gemengd resultaat. De slapstickscènes zijn wel aardig.

Torn Curtain

1966 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1966. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Paul Newman, Julie Andrews, Hansjörg Felmy, Lila Kedrova en Tamara Toumanova.

Hitchcocks vijftigste film is eigenlijk bekender om wat er mis ging, dan om wat er goed aan is. Huiscomponist Herrmann bijvoorbeeld, werkte na zijn mislukte score voor Torn Curtain nooit meer met de regisseur samen. Het verhaal is een standaard Koude Oorlog-plot. Newman is daarin gewaagd gecast als een contraspionerende professor die in Oost-Duitsland tracht Russische raketplannen te bemachtigen. Niettegenstaande alle negatieve publiciteit rond deze film filmde Hitch wel degelijk weer enkele gedenkwaardige scènes, zoals die waarin de prof er pas na veel pijn en moeite in slaagt een communistische agent te doden.

A Fine Madness

1966 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Komedie van Irvin Kershner. Met o.a. Sean Connery, Joanne Woodward, Jean Seberg, Patrick O'Neal en Colleen Dewhurst.

Dichter Connery, zonder erkenning en succes, krijgt zijn meesterwerk niet van de grond en meent dat heel New York tegen hem samenzweert. Hij raakt overspannen en laat zich gewillig opnemen in een psychiatrische inrichting, maar wat begon als een vriendelijke uitnodiging voor zijn zieleheil, blijkt vanwege de plannen van de geneesheer-directeur schadelijk voor zijn gezondheid. Heel grappig. Woodward is zijn uitbundige echtgenote, die als serveerster slooft om het zout in de pap te verdienen. Scenario van Elliot Baker naar zijn boek.

The Uncle

1965 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1965. Komedie van Desmond Davis. Met o.a. Rupert Davies, Brenda Bruce, Robert Duncan, William Marlowe en Ann Lynn.

De zeven-jarige Gus (Duncan) is het hele late nakomertje en daarom op prille leeftijd al oom van een even oud neefje, Tom (Ariss). Als Tom komt logeren, brengt dit feit hem in grote verlegenheid t.o.v. zijn speelkameraadjes en de volwassenen uit zijn omgeving. Hij beschouwt Tom als een blok aan zijn been. Hij begint zich vragen te stellen over zijn eigen ouders. Het scenario van regisseur Davis en Margaret Abrams naar haar roman bevat eigenlijk maar weing substantie. De film, die typisch Britse humor bevat, was indertijd een redelijk succes in de Engelse bioscopen en is tegenwoordig een curiositeit die op de thuisbuis even komt aanwippen. Het camerawerk is van Manny Wynn.

The Loved One

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Tony Richardson. Met o.a. Robert Morse, Jonathan Winters, Anjanette Comer, Rod Steiger en Dana Andrews.

De jonge Britse dichter Morse gaat zijn oom bezoeken in Hollywood. Deze pleegt zelfmoord uit wanhoop omdat hij ontslagen werd. Morley en de Britse kolonie in de filmstad, willen hem een waardige begrafenis geven. Ze nemen Steiger in de arm, die specialist is in het begeleiden van overledenen naar de eeuwigheid. Dolle satire op de begrafenisrituelen in Amerika, waarin de humor echter zo sterk benadrukt wordt, dat de gags vaak effect missen. De hele cast schmiert erop los, maar vooral Steiger is in zijn nopjes. Terry Southern en Christopher Isherwood baseerden hun allesbehalve respectvolle scenario op de roman van Evelyn Waugh, wiens typisch Britse flegma ver te zoeken is. Toch blijft het een vermakelijke film voor mensen die tegen een stootje kunnen. Knap in beeld gebracht door Haskell Wexler.

The Amorous Adventures of Moll Flanders

1965 | Komedie, Erotiek

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1965. Komedie van Terence Young. Met o.a. Kim Novak, Richard Johnson, Angela Lansbury, George Sanders en Vittorio De Sica.

Aangekondigd als de vrouwelijke Tom Jones (hoofdfiguur uit gelijknamige film uit 1963) is Moll verre van opwindend. Prima spelers trekken stoeiend van slaapkamer naar boudoir in het 18e- eeuwse Engeland, maar Novak alleen lukt het niet om deze film te laten prikkelen. Scenario van Dennis Cannan en Roland Kibbee naar een roman van Daniel Defoe. Camerawerk van Ted Moore.

Tom Jones

1963 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1963. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. Albert Finney, Susannah York, Hugh Griffith, Joyce Redman en Edith Evans.

Finney is onweerstaanbaar in de rol van een innemende vondeling die het tijdens een reeks adembenemende avonturen niet zo nauw neemt met de wetten en de moraal. Deze verfilming van de schelmenroman van de 18e-eeuwse auteur Henry Fielding werd verrassend gemaakt door [KA1]e[KA1]en van de kopstukken van de Britse Free Cinema. De acteurs beleefden duidelijk plezier aan hun werk. Deze prent werd bekroond met een Oscar voor beste film, beste regie (Richardson), beste scenario (John Osborne) en beste score met de sprankelende klavecimbelthema's van John Addison. Cameraman Walter Lassally gaf de beelden de pasteltinten van ouderwetse kleurgravures. In deze film debuteerde Lynn Redgrave.

The Girl in the Headlines

1963 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1963. Misdaad van Michael Truman. Met o.a. Ian Hendry, Ronald Fraser, Margaret Johnston en Natasha Parry.

Een niet al te fatsoenlijk vrouw wordt dood aangetroffen. Scotland Yard raakt, na anderhalf uur valse sporen te hebben gevolgd, op de goede weg naar de daders. De Yard-inspecteurs hebben zelfs gevoel voor humor. Naar de roman The Nose on My Face van Laurence Payne.

The Loneliness of the Long Distance Runner

1962 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1962. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Michael Redgrave, Tom Courtenay, Avis Bunnage, Peter Madden en Alec McCowen.

Deze film is kenmerkend voor de stroming van het 'sociaal realisme' in de Britse cinema van 1960-1970. Een opstandige, jeugdige delinquent, die op een tuchtschool zit, mag zijn energie kwijt door te trainen voor het lange afstand lopen, waarbij hij de verleiding moet weerstaan om hem niet te smeren tijdens de eenzame trainingsrondjes. Een ijzersterk verhaal dat de reputatie definitief vestigde van Allan Sillitoe als schrijver en een ijzersterke film, die Courtenay tot ster maakte van het Engelse witte doek.

A Taste of Honey

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Rita Tushingham, Robert Stephens, Dora Bryan, Murray Melvin en Paul Danquah.

Thuisloze moeder Bryan, een maatschappelijk randfiguur, verrast haar dochter Tushingham door te hertrouwen, waardoor ze zichzelf redt en zich een dak boven d'r kop verschaft, terwijl ze haar dochter in de kou achterlaat. De simpele Tushingham raakt zwanger van een zwarte zeeman en ontmoet de al even eenzame homo Melvin, die zich over haar ontfermt. Samen beleven ze binnen de kale muren van zijn vertrek een soort idylle. Naar het toneelstuk van Shelagh Delaney, die het stuk op negentien-jarige leeftijd schreef als weddenschap, en daarmee zowel in het Londense Theatre District als op Broadway een hit scoorde. De vaardige regie was in handen van Richardson, die zijn sporen verdiend had met verfilmingen van toneelstukken van de vermaarde John Osborne. Meervoudig bekroond.

The Entertainer

1960 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1960. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Laurence Olivier, Brenda De Banzie, Roger Livesey, Joan Plowright en Alan Bates.

Archie Rice was ooit een succesvol vaudeville entertainer, nu heeft hij moeite om aan inkomsten te komen. Met schulden, drankgebruik en overspelig gedrag sleept hij zijn naasten mee in misère. Op verzoek van Laurence Olivier, algemeen gezien als de grootste Britse Shakespeare-acteur, schreef nieuwe generatie- theatermaker John Osborne een stuk, dat vervolgens ook naar Broadway ging. Olivier kreeg er een nominatie voor een Tony voor, en een Oscarnominatie voor deze filmbewerking. Niet lang na de première trouwde Olivier met tegenspeelster Plowright, hier te zien als zijn dochter.

School for Scoundrels

1960 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1960. Komedie van Robert Hamer. Met o.a. Ian Carmichael, Terry-Thomas, Alastair Sim, Janette Scott en Dennis Price.

Schelmenkomedie rond een nerveuze man die keer op keer het onderspit delft, zowel zakelijk als in de liefde. En zelfs met de aanschaf van een Bentley uit 1928. Deze Henry (Ian Carmichael) besluit daarom een uitgebreide assertiviteitscursus te volgen. Resultaat: rivalen maken ineens geen kans, en de lieflijke Miss April (Janette Scott) valt als een blok voor zijn gloednieuwe charmes. Een waar genot, met name vanwege het meesterlijk breed uitgemeten bedrog en getreiter van de voormalige voetveeg. Opnieuw verfilmd in 2006 met Jon ‘Napoleon Dynamite’ Heder.

Look Back in Anger

1959 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1959. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Richard Burton, Claire Bloom, Edith Evans, Mary Ure en Gary Raymond.

Deze film is gebaseerd op het beroemde 'kitchen sink drama', een toneelstuk van John Osborne. Burton komt tegen het leven en tegen zijn vrouw in opstand. Realistisch gefilmd en dit spel; felle dialogen. Het scenario is van Nigel Keale en Osborne. Het camerawerk is van Oswald Morris.

Texas John Slaughter

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Harry Keller. Met o.a. Tom Tryon, Robert Middleton, Norma Moore, Harry Carey jr en Edward Platt.

Tryon speelde de titelrol in de Disney tv-serie THE TALES OF TEXAS JOHN SLAUGHTER. De eerste drie afleveringen werden tot deze film gemonteerd voor Europese bioscoopvertoning. Het zijn de gelijknamige pilotfilm van 31.10.'58, AMBUSH AT LAREDO van 14.11.'58 en KILLERS FROM KANSAS van 9.1.'59. Ook de latere afleveringen werden op deze wijze bij ons uitgebracht. De serie was zeer populair maar iedere aflevering had zijn eigen verhaal, in filmvorm is er dus geen onderlinge samenhang behalve de hoofdrolspeler die het recht te hulp komt tegen het gespuis. Walter Castle was de cameraman voor producent James Pratt. Albert Lewin, Burt Styler en Frank Gillroy schreven ieder een aflevering.

Lucky Jim

1957 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1957. Komedie van John Boulting. Met o.a. Ian Carmichael, John Welsh, Sharon Acker, Ronald Cardew en Hugh Griffith.

Universitair docent Jim Dixon (Carmichael) krijgt op een universiteit in de Engelse provincie de opdracht een bijzonder college te organiseren over het onderwerp Merry England, maar hij bakt er niets van. Alles wat hij doet gaat mis: hij zuipt te veel in de kroeg en als hij bij zijn hospita naar binnensluipt belandt hij in de verkeerde slaapkamer. Bovendien is hij verliefd op Christine (Acker), maar zij is de vriendin van de zoon van het onaangename schoolhoofd. Een redelijk geestige film over het milieu van de Britse hogescholen, naar de gelijknamige roman van Kingsley Amis. Maar het boek was, zoals vaker, stukken beter.

Barnacle Bill

1957 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1957. Komedie van Charles Frend. Met o.a. Alec Guinness, Irene Browne, Percy Herbert, Harold Goodwin en Maurice Denham.

Nazaat uit een voornaam zeeschuimersgeslacht Guiness, die ook met grote glans de zes rollen van zijn voorvaders speelt, wordt al zeeziek bij het zien van de golven op een eenvoudig schilderij van een zeegezichtje. Hij wil evenwel de familie eer hooghouden en koopt in een Engelse badplaats aan de Zuidkust een vervallen pier uit de Victoriaanse tijd, die hij ombouwt tot een amausementscentrum in de vorm van een slagschip. Burgervader Denham wil het foeileljke bouwerk laten afbreken. De slag is begonnen! Van het begin tot het eind een dol-dwaze komedie met typisch Britse humor en zelfspot. Scenario van T.E.B. Clarke en achter de camera stond Douglas Slocombe. Ook bekend als ALL AT SEA.

Reach for the Sky

1956 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Canada 1956. Drama van Lewis Gilbert. Met o.a. Kenneth More, Muriel Pavlow, Alexander Knox, Sydney Tafler en Nigel Green.

In 1928 wordt Douglas Bader (More) piloot bij de Britse luchtmacht. Hij kan goed vliegen, maar neemt op een dag iets te veel risico, crasht, verliest beide benen en vertrekt uit de RAF. Dan breekt WO II uit, en kunnen ze zijn talenten goed gebruiken, maar op een missie boven Frankrijk gaat het weer fout. Op ware gebeurtenissen gebaseerd, zeer Brits heldenverhaal. Een groot kassucces in Groot-Brittannië. De niet heel erg subtiele film kreeg in 1957 de BAFTA voor beste film. In werkelijkheid schijnt Bader overigens een nogal onaangename, racistische man te zijn geweest.

Private's Progress

1956 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1956. Komedie van John Boulting. Met o.a. Richard Attenborough, Jill Adams, Dennis Price, Ian Carmichael en Peter Jones.

Topselectie van kluchtige kerels, prima gespeeld door de bezetting, is betrokken bij allerlei toestanden in het leger.

The Cocklesshell Heroes

1955 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1955. Oorlogsfilm van José Ferrer. Met o.a. Christopher Lee, José Ferrer, Trevor Howard, Dora Bryan en Anthony Newley.

Brengt de training in beeld van een groep militairen met een speciale missie op het continent in bezet gebied tijdens WOII. Gein trappen in de haven totdat de bittere realiteit van de oorlog zich openbaart en slachtoffers opeist. De soldaten vertrekken per kano naar Bordeaux om mijnen te plaatsen. Vrij traditioneel verfilmd.

The Cockleshell Heroes

1955 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1955. Oorlogsfilm van José Ferrer. Met o.a. José Ferrer, Trevor Howard, Anthony Newley en Dora Bryan.

Een cockleshell is een opvouwbare kano, klein genoeg om door een luikje van een onderzeeër naar buiten te duwen. Zo begon eind december 1942 een gewaagde sabotageactie van tien Britse mariniers richting de bezette haven van Bordeaux. Filmmaker Ferrer knoopte de herinneringen van enkele overlevenden aan elkaar en fabriceerde een aangedikt heldenverhaal over de noeste kanoërs die in het holst van de nacht verschillende schepen aanvielen. De ontsnappingsroute van de Britten is inmiddels een populaire wandelroute van Bordeaux naar Ruffec (160 kilometer). Ouderwetse heroïek in toenmalig fonkelnieuw CinemaScope.

The End of the Road

1954 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1954. Drama van Wolf Rilla. Met o.a. Finlay Currie, Duncan Lamont, Naomi Chance en David Hannaford.

Een ingenieur raakt gefrustreerd als het lijkt dat zijn bestaan nutteloos is na zijn pensionering. Zijn familie overweegt bovendien hem naar een bejaardentehuis te sturen. Een vrij boeiende studie van het ouder worden.

The Black Knight

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Tay Garnett. Met o.a. Alan Ladd, Patricia Medina, André Morell, Harry Andrews en Peter Cushing.

Ladd is een wapensmid die zijn mannetje staat, als hij naar de hand dingt van de dochter van een graaf. Een goedkoop gemaakte, maar vrolijke film waarin ook nog een mysterieuze ruiter voorkomt. Gesitueerd in Engeland ten tijde van Koning Arthur.

The 'Maggie'

1954 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1954. Komedie van Alexander Mackendrick. Met o.a. Paul Douglas, Alex Mackenzie, James Copeland, Abe Barker en Tommy Kearins.

Een Amerikaanse zakenman (een prima rol van Douglas) huurt per ongeluk de Schotse schipper (Mackenzie) van de 'Maggie' in om een vrachtje meubilair naar een Schots havenstadje te vervoeren. Als hij erachter komt wat voor roestbak de Maggie eigenlijk is, besluit hij zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. Soms wat trage maar toch vooral grappige komedie over de botsing van nationaliteiten, waarin de zakenman de meeste ellende over zich heen krijgt. Mooie beelden van de Schotse kust. Ondergewaardeerde film uit de Ealing-studio's (The Ladykillers).

One Good Turn

1954 | Musical, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1954. Musical van John Paddy Carstairs. Met o.a. Norman Wisdom, Joan Rice, Shirley Abicair, William Russell en Thora Hird.

Wisdom is helper in het weeshuis waar hij ooit als kind opgroeide. De eigenares wil het huis verkopen, maar de kinderen, onder zijn leiding, komen in opstand. Typische Wisdom-komedie, met enkele klassiek geworden nummers, o.a. de verwikkelingen in een treincoupé en zijn debuut als dirigent. De humor is sterk verouderd, evenals het scenario van Maurice Cowan, Carstairs en Ted Willis. Wisdom brengt zijn eigen composities 'Take A Step In The Right Direction' en 'Please Opportunity'. Behalve de komische toestanden bevat de film nog heel wat oubollige melo. Fotografie van Jack Cox en een score van John Addison.

The Red Beret

1953 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1953. Oorlogsfilm van Terence Young. Met o.a. Alan Ladd, Leo Genn, Susan Stephen, Harry Andrews en Stanley Baker.

Een minder goede Ladd-film, over speciale tactische legereenheden en Ladds door schuldgevoelens gedomineerde verleden.

The Hour of 13

1952 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Drama van Harold French. Met o.a. Peter Lawford, Dawn Addams, Roland Culver en Colin Gordon.

Een mysterie dat speelt in het Londen van omstreeks 1890. Lawford is een gentleman-dief die een hart van goud blijkt te hebben en een goede daad wil verrichten voor de samenleving. Eerdere versie uit 1934: THE MYSTERY OF MR. X.

Seven Days to Noon

1950 | Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1950. Thriller van John Boulting en Roy Boulting. Met o.a. Barry Jones, Olive Sloane, André Morell, Sheila Manahan en Hugh Cross.

Professor Willingdon (Jones) die zich bezighoudt met atoomonderzoek, slaat door. Hij gijzelt een hele stad, en niet de kleinste: Londen. Als niet op zijn verzoek wordt ingegaan, dreigt hij de Britse hoofdstad binnden de gestelde termijn uit de titel in de lucht te laten vliegen. Bijzonder spannende thriller, waar je van het begin tot het einde ademloos naar kijkt. De film werd meermaals geïmiteerd en lijkt nu lang niet meer zo origineel als toen hij voor het eerst op het grote scherm verscheen. Sterk spel van vrijwel de hele cast. Een verdiende Oscar ging naar het verhaal van Paul Dehn en James Bernard, die het vervolgens samen met Frank Harvey en Roy Boulting omwerkten tot een scenario. Uitstekende fotografie van Gilbert Taylor.