Ben Corbett: cast.
Er zijn 100 films gevonden.

Montana Desperado

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Wallace Fox. Met o.a. Johnny Mack Brown, Virginia Herrick, Myron Healey, Marshall Reed en Steve Clark.

Water is het twistpunt in een vallei in het wilde westen. Wie het water bezit, heeft macht. In ieder geval gaat die iemand over lijken. Na vier moorden krijgt Brown de opdracht na te gaan wat er aan de hand is en wie er achter zit. Een onderhoudende western met heel goed acteerwerk van oudgediende Cobb, een man die in honderden westerns sinds het begin van de jaren twintig te zien is geweest.

Blood on the Moon

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Robert Wise. Met o.a. Robert Mitchum, Barbara Bel Geddes, Robert Preston, Walter Brennan en Phyllis Thaxter.

Perfecte film met Mitchum als revolverheld. De schurk is Preston, die een oude vriend van Mitchum blijkt te zijn. Aanvankelijk sluit Mitchum zich bij hem aan om de ranchers van hun grondgebied te verdrijven. Tot hij met een van hen, Bel Geddes in contact komt. Het camerawerk van Nicholas Musuraca is perfect, de sfeer feilloos getroffen, een meester is hier aan het werk. Het scenario is gebaseerd op de roman Gunman's Chance van de bekende westernschrijver Luke Short, door Lillie Hayward en Harold Shumate tot scenario bewerkt en biedt rollen aan vele overbekende westernacteurs. Bestaat in een ingekleurde versie. Ook bekend als GUN MAN.

Fool's Gold

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van George Archainbaud. Met o.a. William Boyd, Andy Clyde, Rand Brooks, Jane Randolph en Robert Emmett Keane.

Hopalong Cassidy zit achter een deserteur (Barclay) aan. Onderweg kruist een bende valsmunters zijn pad. Het is een redelijke film met een kleine rol voor Corbett die in de jaren twintig en dertig in dozijnen westerns de tegenspeler van de ster was.

Partners of the Trail

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Johnny Mack Brown, Raymond Hatton, Christine McIntyre, Craig Woods en Robert Frazer.

Twee marshals moeten uitzoeken wie verantwoordelijk zijn voor de moord op ranchers. Een motief schijnt te ontbreken. Brown en Hatton zijn de 'good guys'. Deze aflevering uit Browns reeks biedt veel bekende westerngezichten, maar heeft verder weinig om het lijf.

Marked Trails

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Hoot Gibson, Bob Steele, Veda Ann Borg, Ralph Lewis en Mauritz Hugo.

Een vrouw, Borg, is in deze film de bendeleider, en dat was nog niet zo vaak voorgekomen in een western. Gibson en Steele zijn haar tegenstanders in een oliezwendel. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Law Men

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Johnny Mack Brown, Raymond Hatton, Jan Wiley, Kirby Grant en Robert Frazer.

Twee marshals (Brown en Hatton) moeten een bende oprollen die zich schuldig maakt aan bankovervallen en overvallen op postkoetsen. Dit is een met té veel routine gemaakte aflevering uit de westernreeks met Brown.

Sagebrush Law

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Sam Nelson. Met o.a. Tim Holt, Cliff Edwards, Joan Barclay, John Elliott en Ed Cassidy.

Er wordt geld vermist bij de bank en de bankier krijgt de schuld. Zoon Holt laat het er niet bij zitten en weet de zaak op te lossen. Een routine western, maar goed gemaakt. Holt vond de tijd tussen zijn westerns de film HITLER'S CHILDREN te doen. Het werd een gigantisch kassucces.

Ghost Town Law

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Howard Bretherton. Met o.a. Buck Jones, Tim McCoy, Raymond Hatton, Virginia Carpenter en Murdock McQuarrie.

Een schurk (King) terroriseert met zijn bende de omgeving, totdat de Rough Riders ingrijpen. Film met een routineuze regie en camerawerk van Harry Neumann, die de hele serie deed. Componist Edward Kay heeft ook ontelbare serie-westerns op zijn naam staan.

Dawn on the Great Divide

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Howard Bretherton. Met o.a. Buck Jones, Rex Bell, Raymond Hatton, Mona Barrie en Robert Lowery.

Na de beeindiging van de Rough Riders-serie van Jones en Tim McCoy bedacht Scott Dunlap de combinatie Jones/Rex Bell. In deze goede film is Jones de leider van een karavaan huifkarren met voorraden voor de pioniers in het barre westen. Woods wil hem tegenhouden maar moet het loodje leggen. Het zou echter niet tot een echte serie komen: een maand voor de film uitgebracht werd kwam Buck (Charles Frederick Gebhart) bij een brand om het leven. Hij had zich aanvankelijk in veiligheid gebracht maar keerde terug in de vlammen toen hij Dunlap niet zag, die echter al buiten was. Buck zou nog uit de vlammen gehaald worden maar twee dagen later, in het ziekenhuis, blies hij de laatste adem uit na een westerncarrière van meer dan 25 jaar.

Bad Men of the Hills

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van William Berke. Met o.a. Charles Starrett, Russell Hayden, Cliff Edwards, Luana Walters en Al Bridge.

Een Marshal neemt het op tegen een misdadige sheriff, die zijn stad en de omgeving terroriseert. Starrett verricht zijn werk met verve, en Edwards zorgt met Wooters voor de muziek.

Arizona Gangbusters

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Pauline Haddon, Lou Fulton, Forrest Taylor en Julian Rivero.

Het politieke klimaat van WO II is in meerdere westerns terug te vinden. Zo ook in deze. Marshal McCoy krijgt te maken met buitenlandse agenten op de prairie en - nieuw in de western -een 5e colonne. Het hoort natuurlijk helemaal niet thuis in het genre en de film blijft onder de middelmaat.

Trigger Fingers

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Ben Corbett, Jill Martin, Joyce Bryant en John Elliott.

Jammer, als je weet wat voor fijne westerns McCoy in het verleden maakte en je ziet hoe de man hier wordt verspild. De budgets mochten niet hoger zijn dan 15.000 dollar en ze maakten er nog 40.000 dollar winst op ook. Basil Dickey's scenario is zeer mager. Veedieven staan centraal. McCoy vermomt zich als zigeuner om handtekeningen te verzamelen op kaarten teneinde vingerafdrukken te kunnen vergelijken. Hij krijgt van van alles de schuld maar lost wel het een en ander op. Newfield brouwt er niets van en zijn cameraman William Hyer schijnt plotseling niets af te weten van belichting of hoe je überhaupt met een camera om moet gaan.

Timber Stampede

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van David Howard. Met o.a. George O'Brien, Chill Wills, Marjorie Reynolds, Morgan Wallace en Guy Usher.

Een western, afgeladen met bekende gezichten uit het genre. O'Brien krijgt te maken met landrovers die aanvankelijk propagandasteun ondervinden van krantebezitster Reynolds. Die wordt verliefd op O'Brien en dan gaan ze samen de bende te lijf.

Texas Wildcats

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Joan Barclay, Ben Corbett, Forrest Taylor en Ted Adams.

Taylor is de outlaw, die probeert het land van Barclay en O'Brien in te pikken. McCoy staat hem daarbij in de weg. Daarom zet hij een beloning van 5.000 dollar op diens hoofd. De film is niet spannend en McCoy is niet leuk, ook niet wanneer hij probeert grappig te zijn.

Straight Shooter

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Julie Sheldon, Ben Corbett, Ted Adams en Reed Howes.

Dit is de laatste van 8 westerns die McCoy voor Victory maakte en door Sam Katzman werden geproduceerd. Het is tegelijkertijd een hele slechte. Het scenario rammelt aan alle kanten. Het gaat in ieder geval over een bende die een serie overheidsdocumenten heeft gestolen en waar McCoy nu jacht op maakt. Newfield heeft de film in een paar dagen gemaakt en er geen greintje zorg aan besteed. McCoy zette zijn carrière voort met een nieuwe serie westerns voor PRC, die eveneens door Newfield geregisseerd werd.

Racketeers of the Range

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van D. Ross Lederman. Met o.a. George O'Brien, Chill Wills, Marjorie Reynolds, Gay Seabrook en Robert Fiske.

Deze western speelt in het (toenmalige) heden, dat wil zeggen dat cowboys in auto's en rijders te paard met elkaar slaags raken. O'Brien heeft zijn handen vol om zijn kudde te beschermen tegen veedieven. Uiteraard lukt hem dat. Het is één van de twee westerns waarin O'Brien in deze periode speelde waarbij David Howard niet de regisseur was.

Outlaw's Paradise

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Ben Corbett, Joan Barclay, Dave O'Brien en Ted Adams.

McCoy speelt in deze film een dubbelrol. Hij is zowel een vertegenwoordiger van de wet met de opdracht bandieten uit te schakelen als de bendeleider. De gelijkenis geeft natuurlijk de nodige problemen.

Fighting Renegade

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Joyce Bryant, Dave O'Brien, Budd Buster en Ben Corbett.

McCoy is hier weer eens in vermomming, een standaard gebeuren in zijn films. Ditmaal als de Mexicaan El Puma, die probeert de moordenaar te grazen te nemen van een oudheidkundige. Diens dochter echter is ook op zoek en moordenaar Adams vermoord een 2e geleerde om El Puma de schuld in de schoenen te schuiven. En dan volgt jacht op jacht: McCoy achter Adams en de sheriff en zijn posse achter McCoy. Het blijft allemaal matig.

Code of the Cactus

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Dorothy Short, Ben Corbett, Dave O'Brien en Alden Chase.

McCoy vermomt zich weer eens in deze uiterst magere Victory-western, waarin voor actie weinig plaats is. Het enige goede dat men over de serie kan zeggen is dat in alle acht afleveringen Benny Corbett Tims tegenspeler was; hij zorgde voor de vrolijke noot. Corbett was een routinier die rond 1915 op 23-jarige leeftijd zijn filmdebuut maakte en in vele Hoot Gibson-westerns van de partij was. In 1933/34 speelde hij met Jack Perrin in een westernserie. Zijn carrière eindigde midden jaren vijftig na 40 jaar films. In 1961 stierf hij. In de McCoy-westerns speelde hij de rol van Magpie.

The Overland Express

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Drew Eberson. Met o.a. Buck Jones, Marjorie Reynolds, Carlyle Moore, Maston Williams en William Arnold.

Er is weinig aan de hand in deze tamme Jones-western, die zich afspeelt in de tijd van de Pony Express Riders. Jones is een van hen. Met gevaar voor eigen leven onderhoudt hij de verbindingen tussen de pioniers en de stadjes. Alsace zou later bekender worden onder de naam Rocky Cameron.

Songs and Saddles

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Harry Fraser. Met o.a. Gene Austin, Lynne Berkeley, Henry Rocquemore, Walter Willis en Charles King.

De producers Max en Arthur Alexander wilden bij hun maatschappij Colony een zingende westernheld lanceren voor een serie. Austin was een populaire zanger: een jaar of tien daarvoor speelde hij in films als SHOWBOAT (1929). Maar als westernster werd hij een flop. Om de film te promoten ging hij zelfs op tournee; hij nam Brooks en het duo Candy en Coco mee. Het mocht niet baten en het bleef bij deze ene aflevering. De Alexanders besloten dan maar een normale westernserie te maken en Ken Maynard werd hun ster voor vier afleveringen. Arthur zou in 1945 nog vier westerns met Bob Steele produceren.

Six-Shootin' Sheriff

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Harry Fraser. Met o.a. Ken Maynard, Marjorie Reynolds, Lafe McKee, Harry Harvey en Jane Keckely.

De held wordt ten onrechte beschuldigd van een bankoverval; hij gaat achter de ware dader aan. Dit oude westernthema is hier goed uitgewerkt. Fraser schreef zelf het scenario onder de schuilnaam Weston Edwards. Het was de vierde en laatste western die Maynard maakte voor Condor. Deze films werden uitgebracht door Grand National en geproduceerd door Max en Arthur Alexander. Maynard zette zijn carrière voort met een slechte serie bij Colony.

Six-Gun Trail

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Alden Chase, Ben Corbett en Karl Hackett.

Het kenmerk van de acht Victory-westerns die McCoy in deze periode maakte was dat hij - en daar hield hij van - steeds weer in een andere vermomming de outlaws achterna kon zitten. Hoewel de kwaliteit van de films mager was, was McCoy op dat punt wel in zijn element. In deze aflevering van de serie vermomt hij zich als Chinees! Joseph O'Donnell was de scenario-schrijver die het allemaal uitdacht.

Lightning Carson Rides Again

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Joan Barclay, Bob Terry, Frank Wayne en Ben Corbett.

In 1936 maakte McCoy de film LIGHTNIN' BILL CARSON voor Puritan, en Tims toen populaire vermomming als geheim-agent werd hier opnieuw gebruikt, maar met minder kwaliteit en spanning. Het was de start voor Tims Victory-westernreeks van acht stuks die door Sam Katzman werden geproduceerd en door Newfield werden geregisseerd. Marcel Le Picard en Art Reed zorgen voor het camerawerk. Het was het dieptepunt van Tims carrière.

Lawless Valley

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van David Howard. Met o.a. George O'Brien, Kay Sutton, Chill Wills, Walter Miller en Fred Kohler Sr..

O'Brien heeft onschuldig in de gevangenis gezeten en eenmaal eruit wenst hij de ware daders te ontmaskeren om zijn naam en die van zijn vader te zuiveren. Bovendien is zijn vader om het leven gebracht, dus alle reden om de misdadige sheriff Wills te ontmaskeren in deze actievolle, goed gemaakte western.

Gold Mine in the Sky

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Joseph Kane. Met o.a. Gene Autry, Smiley Burnette, Carol Hughes, Craig Reynolds en Cupid Ainsworth.

Een romance in het westen, nadat Autry respect heeft afgedwongen van de uit de grote stad afkomstige Hughes. Autry zingt ook nog vijf liedjes.

Texas Trail

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van David Selman. Met o.a. William Boyd, Russell Hayden, George 'Gabby' Hayes, Judith Allen en Alexander Cross.

Veedieven proberen paarden te stelen, maar Hopalong Cassidy en zijn Bar 20-cowboys zitten er met hun neus bovenop. Ze zijn net bezig wilde paarden te temmen voor het Amerikaanse leger, dat oorlog voert met de Spanjaarden. Een goede western uit de Hopalong Cassidy-reeks.

Sandflow

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Lesley Selander. Met o.a. Buck Jones, Lita Chevret, Bob Kortman, Arthur Aylesworth en Robert Terry.

Wat doet een echte westernheld als zijn broer van moord wordt beschuldigd? Juist ja, hij gelooft in diens onschuld en gaat op jacht naar de ware dader(s)

Law For Tombstone

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Buck Jones en B. Reeves Eason. Met o.a. Buck Jones, Muriel Evans, Harvey Clark, Carl Stockdale en Earle Hodgins.

Een weinig spannende western waarin Buck in opdracht van een spoorwegmaatschappij een einde maakt aan de overvallen van de bende van Hodgins. In een klein rolletje is Bill Patton te zien, een westernster uit de jaren twintig.

Heroes of the Alamo

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Harry Fraser. Met o.a. Lane Chandler, Rex Lease, Roger Williams, Edward Piel en Earle Hodgins.

Slechte filmversie van de slag om de Alamo, waar een handjevol Texanen de Alamo verdedigde tegen de oprukkende Mexicaanse troepen van Generaal Santa Ana. John Wayne zou de grote versie maken in 1959 met `THE ALAMO`. Sunset produceerde de film, maar verkocht hem een jaar later door aan Columbia. Technisch was de film ook maar matig: het camerawerk van Robert Cline en de regie van Fraser lieten te wensen over. De gevechten waren soms lachwekkend. Chandler was Davy Crockett, Lease Colonel Bill Travis, Piel speelde Sam Houston en Rivero Santa Ana. De historische persoon van Colonel Bowie (in 1959 door Richard Widmark gespeeld) komt in deze versie niet voor.

Empty Holsters

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Dick Foran, Pat Wathall, Glenn Strange, Edmund Cobb en George Chesebro.

Foran wordt onschuldig veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. Uiteraard weet hij de daders op tijd te ontmaskeren.

Blazing Sixes

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Noel Smith. Met o.a. Dick Foran, Helen Valkis, Myra McKinney, John Merton en Glenn Strange.

Een bekend westernthema opnieuw verfilmd: Foran (een geheim-agent) doet zich voor als bandiet en hij wordt opgenomen in een bende die voortdurend goudtransporten overvalt. Hij weet de bende en leider Merton tot staan te brengen.

Sunset of Power

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Ray Taylor. Met o.a. Buck Jones, Dorothy Dix, Charles King, Donald Kirke en Ben Corbett.

Middleton is een harde rancher die wil dat zijn dochter Dix in zijn voetsporen zal treden. Jones is cowboy op de ranch en hij komt er achter dat de voorman een veedief is. Door hem te ontmaskeren weet hij de hand van Dix te winnen.

For the Service

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Buck Jones. Met o.a. Buck Jones, Fred Kohler, Beth Marion, Frank McGlynn en Clifford Jones.

Buck treedt voor de eerste maal als regisseur op voor zijn door hemzelf geproduceerde westernreeks. Een driedubbele functie dus voor de man die hier een regeringsverkenner speelt in Indiaans gebied.

Empty Saddles

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Lesley Selander. Met o.a. Buck Jones, Louise Brooks, Harvey Clark, Gertrude Astor en Frank Campeau.

Routine-western waarin Buck verzeild raakt in een ranchoorlog met land als inzet. Hij weet de problemen vakkundig op te lossen.

The Silent Code

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Stuart Paton. Met o.a. Kane Richmond, Blanche Mehaffey, J.P. McGowan, Joe Girard en Barney Furey.

In deze western komt de held, Richmond, met zijn hond Wolfgang in actie tegen outlaws. George Morgan schreef het scenario voor producent Louis Weiss. Het is een zeer bescheiden, tamme produktie.

Moonlight on the Prairie

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van D. Ross Lederman. Met o.a. Dick Foran, Sheila Mannors, George E. Stone, Gordon (Bill) Elliott en Joe Sawyer.

Foran maakte zijn filmdebuut in 1934. Slechts een jaar later werd hij na Gene Autry de tweede zingende cowboyster met een eigen serie. Dit was de eerste ervan, en gelijk een goede. Dick is een rodeo-ster die het opneemt tegen een rancher die het met de wet niet zo nauw neemt. In een bijrol de latere westernmaker Bill Elliott.

Circle of Death

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van J. Frank Glendon. Met o.a. Montie Montana, Tove Linden, Yakima Canutt, Henry Hall en Ben Corbett.

In deze magere western maakte rodeoster Montana zijn debuut als ster. Het bleef, op wat kleinere westernrollen na, bij deze ene keer. In de actie is hij goed en Canutt is eveneens een perfect stuntrijder. Maar Montana was geen acteur. Hij is als jongen bij de Indianen grootgebracht na een Indiaanse aanval. Hij helpt een rancher tegen veedieven en wordt dan verliefd op diens dochter. Willis Kent was de producent, Roy Clair schreef het verhaal en James Diamond was de cameraman.

Born To Battle

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Jean Carmem, Earl Dwire, Julian Rivero en Nelson McDowell.

Dit was de eerste van acht nieuwe westerns die Tom maakte met producent Bernard B. Ray. Ze werden door Reliable op de markt gebracht. Oliver Drake schreef het verhaal voor de eerste film. Carl Krusada en Rose Gordon bewerkten het tot een script. Tom moet eens te meer een stel bandieten bestrijden. Pliny Goodfriend en Bill Hyer waren de cameralieden van de acht westerns, waarvan dit een redelijke aflevering was.

Border Vengeance

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Ray Heinz. Met o.a. Reb Russell, Mary Jane Carey, Kenneth MacDonald, Ben Corbett en Hank Bell.

Reb Russell en het paard Rebel krijgen het zwaar te verduren, met Kenneth MacDonald als de opperschurk in deze minder dan routineuze western met het ex-voetbalidool. Voetbalidool Johnny Mack Brown kreeg in dit jaar eveneens een western-serie, maar zou het aanmerkelijk langer uithouden dan Reb. In 1942 lanceerde men ook nog Sammy Baugh, maar die was nog sneller verdwenen.

Arizona Bad Man

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van S. Roy Luby. Met o.a. Reb Russell, Lois January, Edmund Cobb, Tommy Bupp en Slim Whitaker.

In het goede verhaal komt Russell in ernstige moeilijkheden en lijkt schurk Slim Whitaker te winnen. Helaas, de produktie van Willis Kent en vooral het slechte camerawerk doen de goede intenties teniet.

Western Racketeers

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Bill Cody, Edna Aslin, Wally Wales, Ben Corbett en Budd Buster.

Dit is één van de drie westerns die Cody in 1934 maakte voor Horner. Het was een dieptepunt in zijn carrière. De films mochten geen stuiver kosten, van een scenario was nauwelijks sprake en technische afwerking kostte geld: dus dat deed men gewoon niet.

Thunder over Texas

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van John Warner (Edgar G. Ulmer). Met o.a. Guinn 'Big Boy' Williams, Marion Shilling, Helen Westcott, Dick Botiller en Philo McCullough.

De start van een serie van zes westerns die Williams in 1945/35 als ster zou maken voor Beacon en First Division. Het werd de laatste serie die hij maakte. Hij werd een bekend acteur in westerns (bijrollen) tot zijn laatste rol in 1961 in THE COMANCHEROS. In 1962 overleed hij, 62 jaar oud, na in 1921 als westernster begonnen te zijn. Zijn filmdebuut was in 1919. In deze eerste aflevering krijgt Williams te maken met het meisje Skelton, wier vader het slachtoffer is van de praktijken van een louche bankier. Het verhaal werd geleverd door ene Sherle Castle, in werkelijkheid Ulmers echtgenote. Eddie Granemann bewerkte het. Harry Forbes en Bill Hyer waren de cameramannen van de serie.

The Outlaw Tamer

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Lane Chandler, Janet (Blanche Morgan (Mehaffey), George 'Gabby' Hayes, J.P. McGowan en Ben Corbett.

Kleine, maar redelijk gemaakte western, een van de twee die bedoeld waren om een serie THE PHANTOM RIDER te starten. Deze bleef echter tot twee films (de ander was THE LONE BANDIT) beperkt. Nathan en Fred Hirsch produceerden de films voor Empire en J. Wesley Patterson was hier de scenarist, die laat zien hoe Chandler afrekent met bandieten die het westen onveilig maken.

The Lone Bandit

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Lane Chandler, Doris Brooks, Wally Wales, Slim Whitaker en Ray Gallagher.

Buck Parsons leverde het verhaal, dat door Ralph Consumana werd bewerkt. Het is een van de twee Empire-westerns met Chandler (zie: THE OUTLAW TAMER). Chandler (1901-1972) debuteerde in 1927 bij Paramount en was enige tijd de concurrent van Gary Cooper, maar die ontwikkelde zich snel tot een ster, waardoor Paramount geen interesse meer voor hem had. Hij speelde aanvankelijk wat hoofdrollen in westerns, en vervolgens tot het midden van de jaren zestig B-rollen in een paar honderd westerns en non-westerns.

The Last Roundup

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Randolph Scott, Barbara Fritchie, Barton MacLane, Fuzzy Knight en Monte Blue.

Jack Cunningham bewerkte het boek The border legion van Zane Grey, onder welke titel al diverse verfilmingen gemaakt waren. Deze is middelmatig. Scott is de held Jim Cleve, Kohler de schurk Sam Gulden, Fritchie Scotts liefje, Joan Randall en Blue de outlaw Jack Kells. Archie Stouts camerawerk is goed, maar het geheel is te tam. Blue is eigenlijk de ster van de film.

The Border Menace

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Jack Nelson. Met o.a. Bill Cody, Miriam Rice, Ben Corbett, George Chesebro en James Aubrey.

Producent Robert Horner schreef zelf het scenario - het was geen verbetering. Cody maakte maar liefst drie van deze verschrikkelijke westerns voor Horner, die hij door Aywon liet uitbrengen. Er valt geen goed woord over te zeggen.

Riding the Lonesome Trail

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Tom Tyler, Helen Dahl, Ben Corbett, Lafe McKee en Dick Alexander.

Deze matige western met weinig actie komt nergens goed op gang. Rose Gordon en Carl Krusada schreven het gevalletje, en Ray wist er duidelijk niets mee te beginnen. Er bestaat over deze film nogal wat verwarring omdat in 1935 plotseling een film verscheen met als titel COYOTE TRAILS, en daarmee ontstond verwarring. Maar het bleek achteraf dezelfde film te zijn! Misschien wilde Ray tweemaal verdienen?

Ridin' Thru

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Ruth Hiatt, Lafe McKee, Philo McCullough en Ben Corbett.

Producent Bernard Ray leverde géén kwaliteit af en Webb was een matig regisseur in deze periode van snelle produkties. In minder dan een week, zeker niet meer dan tien dagen, was zo'n film klaar. Meer dan 20 tot 25 duizend dollar mochten ze niet kosten en als er een paar maanden later 60 tot 80.000 dollar was teruggekomen had Ray leuk verdiend. Maar praat niet over de meeste van zijn produkties. Deze is ook uiterst matig, en westernfans betreurden vooral Tyler, die een perfecte westernacteur was.

Fighting Through

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Harry Fraser. Met o.a. Reb Russell, Lucille Lund, Yakima Canutt, Edward Hearn en Chestet Gans.

De titel is bloeddorstiger dan het lijkt, maar Harry Fraser schreef het verhaal zelf en Reb Russell doet zijn best te overtuigen, wat niet helemaal lukt. Yakima Canutt is in de actiescènes in zijn element.

Trouble Busters

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Lewis D. Collins. Met o.a. Jack Hoxie, Lane Chandler, Kaye Edwards, Ben Corbett en Harry Todd.

Oliver Drake en Lewis D. Collins schreven samen het verhaal, waar wel enige actie inzat. De combinatie Hoxie/Chandler klikte, waardoor dit best een onderhoudende western werd, ware het niet dat Hoxie met de geluidsfilm niet overweg kon. Larry Darmour was de producent en de cameraman was een apart fenomeen: S. Roy Luby! Luby (1899-1976) is vooral bekend als de regisseur van de serie RANGE BUSTERS, maar in het begin van de jaren dertig was hij montageman, maakte zijn regiedebuut met een western met Reb Russell voor producent Willis Kent, maar was hier actief als cameraman. Een duizendpoot - alleen een die nimmer boven de middelmaat uitkwam.

The Trail Drive

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, William Gould, Wally Wales en Ben Corbett.

Een goede western door producent Maynard zelf geschreven met Nate Gatzert, die het verhaal daarna bewerkte. Cameraman Ted McCord komt een belangrijk deel van het welslagen van deze western toe. Maynard is de held en moet het opnemen tegen veedieven. Niets bijzonders, maar wel prettig en onderhoudend gedaan.

Gun Law

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Lewis D. Collins. Met o.a. Jack Hoxie, Betty Boyd, J. Frank Glendon, Paul Fix en Mary Carr.

Hoxie heeft het moeilijk bij het herstellen van rust en orde, in meer dan één opzicht. Afgezien van het scenario van Lewis en Oliver Drake was Jack niet de ideale man voor de sprekende western. Daarnaast was hij zo veel jaren weggeweest toen hij deze Majestic-serie accepteerde, dat rond hem inmiddels een legende was geschapen, die hij hier zelf tenietdeed. Hij had het goed door, want na afloop van de serie van zes weigerde hij nog voor de camera te komen, daarmee een legende blijvend van de western uit de jaren twintig.

Fargo Express

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Helen Mack, Roy Stewart, William Desmond en Paul Fix.

Maynard is verliefd op Mack, en haar broer Fix heeft problemen. Hij zit achter de tralies, verdacht van een postkoetsoverval. Ken gaat zijn onschuld bewijzen. Alan James en Earle Snell schreven samen het vrij onbenullige scenario, maar Ken maakte er toch nog iets redelijks van. Ted McCord was de cameraman. Voor Roy Stewart was dit zijn laatste western-rol. Hij debuteerde in 1914 en werd daarna een western-ster. In de laatste jaren vervulde hij B-rollen. Hij stierf in april 1933, pas 43 jaar oud, aan een hartaanval. Zijn laatste film was de non-western ZOO IN BUDAPEST, die enkele dagen na zijn dood in première ging.

The Reckless Rider

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Armand Schaefer. Met o.a. Lane Chandler, Phyllis Barrington, J. Frank Glendon, Neal Hart en Pat Rooney.

Chandler, ooit door Paramount als concurrent van Gary Cooper naar voren gebracht (met de tragiek dat, toen Cooper een ster werd, de studio hem liet vallen), kreeg hier van producer Willis Kent nauwelijks de kans iets te laten zien. De hele western-serie van acht stuks ziet er goedkoop uit, en Oliver Drake schreef bepaald geen dynamische scenario's. Het was allemaal mat en de actie was minimaal. Kent zou na Chandler dezelfde ellende uithalen met Reb Russell, wiens capaciteiten ook beter waren dan hij in zijn serie kon tonen.

Texas Tornado

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Oliver Drake. Met o.a. Lane Chandler, Buddy Roosevelt, Doris Hill, Robert Gale en Yakima Canutt.

Chandler is de Texas Ranger die een bende veedieven te lijf moet in deze matig afgewerkte western. Oliver Drake was tevens de scenarioschrijver; James Diamond was de cameraman, die zijn werk slecht heeft gedaan. Het was één van de acht westerns die Chandler in 1931/32 maakte voor producent Willis Kent, die hierna negen westerns maakte met Reb Rissell.

Tex Takes a Holiday

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alvin J. Neitz (Tex James). Met o.a. Wallace MacDonald, Virginia Brown Faire, Ben Corbett, Olin Francis en George Chesebro.

MacDonald is de geheimzinnige vreemdeling in deze op zichzelf niet echt slechte western, ware het niet dat het kleurenproced[KA1]e allerberoerdst is. Dat verpest de film en daaraan kan het verhaal van Robert Walker niets veranderen. Otto Himm was de cameraman. MacDonald (1891-1979) speelde zelden hoofdrollen in westerns, maar meestal B-rollen en dat sinds 1914. Hij schreef ook vele scenario's voor westerns, zou in de jaren vijftig westerns produceren voor Columbia, naast zo af en toe toch nog een rolletje. Rond 1960 ging hij met pensioen.

Saddle Buster

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Fred Allen. Met o.a. Tom Keene, Helen Forest, Charles Quigley, Ben Corbett en Fred Burns.

Redelijke rodeo-western met Keene, waarin deze een zenuwinzinking krijgt als hij een bepaald paard niet kan berijden en bang is vertrapt te worden. Keene wordt gezien als een lafaard, maar hij revancheert zich. Oliver Drake bewerkte het verhaal van Cherry Wilson, en Ted McCord zorgde voor de beelden. De westerns van Keene leverden RKO winst op; met een budget van rond 40.000 dollar werden ze gemaakt en binnen luttele tijd werd een winst gemaakt van 25.000 dollar, die daarna opliep tot een veelvoud.

Partners

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Fred Allen. Met o.a. Tom Keene, Nancy Drexel, Ben Corbett, Fred Burns en Bobby Nelson.

Een bekend thema, hier door Donald Lee geschreven: de held wordt van moord verdacht en kan zijn onschuld pas bewijzen nadat hij zelf de ware dader heeft ontmaskerd. Te langdradig: te weinig actie. Achter de camera stond Harry Jackson.

Forty-Five Calibre Echo

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Bruce Mitchell. Met o.a. Jack Perrin, Ben Corbett, Eleanor Fair, Olin Frances en Dick Cramer.

Het einde van een serie van zes westerns die Jack Perrin voor producent Robert Horner maakte, en deze heeft zijn naam geen goed gedaan. Hij bleef onder het gemiddelde niveau. Er kwam uitkomst door een serie korte westerns van 30m elk, BUD`N` BEN met Corbett altijd als Ben en Jack in vier van de zeven als Bud. Reliable van producent Bernard Ray bracht ze uit. GIRL TROUBLE uit 1933 was de eerste; ARIZONA NIGHT, RAINBOW RIDERS en RIDIN` GENTS uit 1934 waren de andere drie. De eerste twee werden door Ray geregisseerd, de laatste twee door Bennett Cohen, die voor alle vier het scenario schreef. Jacks paard Starlight was ook steeds van de partij. In twee van de drie andere zat Wally Wales (zie: FLYING LARIATS), en de laatste was WEST ON PARADE met Dennis Moore en Corbett en Franklyn Farnum. Regie: Ray, en Cohen was scenarist.

Come On, Tarzan

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Kate Campbell, Roy Stewart, Niles Welch en Ben Corbett.

Uitstekende western, met het paard Tarzan van Maynard in de hoofdrol. Hij is de leider van een groep paarden, en Welch is de schooier die paarden vangt om ze vervolgens in het oosten als ingeblikt hondenvoer aan te bieden. Ken wordt zijn grootste tegenstander - een beeld van trouw tussen een cowboy en zijn paard. Daarbij nog een eigenwijs meisje, Campbell, uit het oosten, die de ranch erft waar Ken voorman is - en de western-fans kunnen zich volledig uitleven. Het werd een razend populaire film van Ken en Tarzan. Edgar Rice Burroughs was zo boos dat de naam Tarzan gebruikt werd, dat hij een proces aanspande tegen Ken Maynard. Die wees erop dat hij Tarzan al sinds 1925 bereed en dat sindsdien diens naam op alle titelrollen van al zijn westerns voorkwam. Burroughs verloor in 1935 zijn proces - en dat gaf extra publiciteit aan het paard Tarzan.

Wild West Whoopee

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Buzz Barton, Fred Church en Horace B. Carpenter.

Horner schreef, produceerde en regisseerde, maar weinigen zullen het precies begrepen hebben. In ieder geval komt er een rodeo in voor en Perrin weet zich daarin aardig naar de top te werken. Daarnaast pakt hij een vent aan die een meisje belaagt. Barton had weinig te doen. Jules Cronjager was de cameraman.

Westward Bound

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Buffalo Bill Jr, Buddy Roosevelt, Allene Ray, Yakima Canutt en Ben Corbett.

Syndicate bracht deze vroege sprekende western uit en het was zeker geen slechte; het kon beter geweest zijn indien de technische afwerking meer zorg had gekregen. Carl Krusada was de scenarist. Bill Jr wordt tot zoon van een senator gebombardeerd. Die stuurt zijn zoon naar het westen met 'oppasser' Roosevelt. Ze worden voor veedieven aangezien en er vindt veel actie plaats voordat iedereen overtuigd is van het tegendeel. Canutt, de schurk, bedreigt Ray en natuurlijk moet Bill haar tussen neus en lippen door redden. William Nobles stond achter de camera.

West of Cheyenne

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Tom Tyler, Josephine Hill, Harry Woods, Robert Walker en Ben Corbett.

Dit was de eerste sprekende western die Tom maakte voor Syndicate, en het was geen goede. Het scenario van Bennett Cohen en Oliver Drake deugde niet. Tom gaat achter de moordenaar van zijn vader aan. Die man, Woods, blijkt met een hele bende in Ghost Town te zitten. Tom doet zich voor als bandiet om zo van binnen uit de bende te kunnen ondermijnen.

The Kid From Arizona

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Robert Walker, Henry Roquemore en George Chesebro.

Jack is de marshal die het opneemt tegen een Indianenbende, die achteraf bleek te bestaan uit blanke bandieten die zich als Indiaan verkleedden, om zo de rode man de schuld te kunnen geven van hun daden. Robert Walker was de scenarist en Jules Cronjager de cameraman voor alle westerns met Jack Perrin die hij in deze tijd voor Cosmos maakte.

Shotgun Pass

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Tim McCoy, Virginia Lee Corbin, Frank Rice, Dick Stewart en Joe Marba.

Geen beste McCoy-western. Het verhaaltje van Robert Quigley gaat om een horde paarden die door een pas gedreven moeten worden die eigendom is van een weerbarstig persoon. En dan kan er naar hartelust geschoten worden, maar wel tamelijk ongemotiveerd zodat spanning ontbreekt.

Cavalier of the West

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Harry Carey, Carmen LaRoux, Kane Richmond, Paul Panzer en Ted Adams.

Dit was de eerste van vier westerns die Carey zou maken voor producent Louis Weiss en zijn Artclass-maatschappij. Het was een goed begin. Carey, een kapitein in het leger, moet de noodtoestand afkondigen als een aantal wetsdragers corrupt blijkt te zijn. McCarthy was ook de scenarist.

The Lonesome Trail

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Bruce Mitchell. Met o.a. Charles Delaney, Yakima Canutt, Art Mix, Bob Reeves en Ben Corbett.

Een slechte western over een held die voor een overvaller wordt aangezien. G.A. Durlam produceerde, schreef en monteerde. De regie is slecht. Het publiek kwam niet voor de held maar voor Canutt, Mix en Reeves, die kende men. Delaney (1892-1959) heeft vele rollen gespeeld in films van 1922 tot zijn dood; dit is zijn enige hoofdrol.

Ridin' Law

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Rene Borden, Yakima Canutt, Jack Mower en Ben Corbett.

In deze periode, waarin de overschakeling naar de geluidsfilm plaatsvond durfden de grote maatschappijen nauwelijks westerns te maken. Men keek de kat uit de boom. Maar de behoefte bij het publiek naar het genre was er wel. Gevolg: een hele reeks kleine maatschappijtjes, die kleine, goedkope en vaak slechte westerns uitbrachten. Deze was ook niet goed. Webb is altijd een matig regisseur geweest en Carl Krusada een derderangs scenarist. Perrin is op jacht naar de moordenaar van zijn vader en valt in handen van de bende van Canutt. Laat nu achteraf blijken dat Canutt de moordenaar was - dat komt goed uit! William Nobles was de cameraman.

Phantom of the Desert

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Eva Novak, Josef Swickard, Lila Eccles en Ben Corbett.

Een drietal veedieven weet een wild paard de schuld te geven voor het verdwijnen van vee. De rancher wil het dood of levend in handen krijgen en stelt een beloning op het dier. Jack Perrin wantrouwt de hele zaak, haalt de rancher over het dier levend te pakken en weet ondertussen de ware daders te ontmaskeren. Carl Krusada schreef het scenario en William Nobles nam op.

Men Without Law

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Louis King. Met o.a. Buck Jones, Carmelita Geraghty, Tom Carr, Lydia Knott en Harry Woods.

Jones verdedigt Geraghty en haar vaders land tegen Woods, de bandiet. De film speelt in 1918, vlak na WO I en cowboy Jones zit aan het front als de film begint. Het eigenlijke verhaal start wanneer hij terugkeert naar het wilde westen.

Bar L. Ranch

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Buffalo Bill Jr, Wally Wales, Yakima Canutt, Betty Baker en Ben Corbett.

Wally Wales en Bill Jr, die in deze film samen spelen, zijn allebei begonnen bij producent Lester Scott. Bill is in deze western de eerlijke veehouder die een kudde naar een koper toebrengt, terwijl Wally ondertussen poogt zijn vee te stelen. Het was een Big-4-produktie, goedkoop, technisch niet volmaakt,maar zeker voor de overgangstijd naar geluid, aanvaardbaar. Carl Krusada was de scenarist, Bennett Cohen leverde het verhaal en William Nobles stond achter de camera.

Cheyenne

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, James Bradbury Jr., William Franey en Charles Whitaker.

Rodeo-western waarin Maynard en zijn paard Tarzan hun kunnen tonen en Maynard zich inspant om de hand van McConnell te winnen. Wat ongure types die narigheid willen veroorzaken, worden door Maynard weggeblazen. Bennett Cohen leverde het verhaal, dat door Marion Jackson werd bewerkt; Frank B. Good deed het camerawerk.

45 Calibre War

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Leo Maloney. Met o.a. Don Coleman, Ben Corbett, Al Hart, Edward Jones en Duke R. Lee.

Als Don van zijn zuster een brief ontvangt, gaat hij stante pede terug naar huis, waar blijkt dat een bende probeert de ranchers van hun grondgebied te verdrijven. Don zorgt ervoor dat dit niet gebeurt. Het was Dons vierde en daarmee laatste western waarin hij de hoofdrol speelde. In dit jaar stierf zijn beschermheer Maloney en de serie werd niet voortgezet. Niemand heeft ooit nog wat van hem gehoord. Fort Beebe was de scenarist, Edward Kull de cameraman en Joseph Kane deed de montage.

The Upland Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Marian Douglas, Lafe McKee, Sidney Jarvis en Robert Walker.

Een verhaal van Marion Jackson over twee paardenfokkers, in het westen McKee en in het oosten Jarvis. Om een belangrijk regeringscontract te krijgen, moet er een wedstrijd worden gehouden. Jarvis poogt met oneerlijke middelen te winnen. Maynard die voor McKee op Tarzan rijdt, wint. Het verhaaltje is dun, maar de actie is goed en Maynard en Tarzan zijn een perfect paar om in actie te zien. Ted McCord was de cameraman van deze western.

The Phantom City

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Eugenia Gilbert, James Mason, Charles Mailes en Jack McDonald.

Alle ingrediënten voor een goede western zijn aanwezig, waaronder een spookmijn waar Maynard, Gilbert en Mason bij betrokken zijn. Maynard eist van Mason het aandeel terug dat diens vader van zijn vader gestolen heeft en de botsing tussen de beide mannen is een feit. Maar Maynard wordt door een mysterieus spook geholpen. Spanning, actie en een beetje romantiek zijn er in dit scenario van Adele Buffington te vinden. Ted McCord nam op.

The Mystery Rider

1928 | Mysterie

Verenigde Staten 1928. Mysterie van Jack Nelson. Met o.a. William Desmond, Derelys Perdue, Sid Saylor, Walter Shumway en Tom London.

Serial in tien hoofdstukken. Desmond is de held en tevens de verloofde van Perdue. Haar vader doet een uitvinding: rubber maken uit het sap van de mesquito-plant. Hij vertelt zijn dochter te vrezen voor zijn leven. En uiteraard wordt hij op zijn wenken bediend: hij verdwijnt de diepte in, over een rots gegooid. London is de Claw, de misdadiger, en het is aan Desmond zijn schoonpapa te wreken. Met vaart gemaakt voor Universal.

The Fearless Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Edgar Lewis. Met o.a. Fred Humes, Barbara Worth, Ben Corbett, Pee Wee Holmes en Buck Connors.

William Steele poogt de goudmijn van Connors in te pikken. Maar Fred Humes staat diens dochter Barbara Worth ter zijde om de mijn te kunnen behouden en haar vader uit de handen van de schurken te bevrijden. Basil Dickey zorgde voor het scenario en Wilfred Cline voor het camerawerk.

The Bronc Stomper

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Leo Maloney. Met o.a. Don Coleman, Ben Corbett, Tom London, Bud Osborne en Frank Clark.

Rodeo-western, waarin de schurk London pogingen doet om Don buiten de rodeo te houden. Zijn favoriet is Osborne, maar dat is een dief. Ford Beebe behandelde het verhaal van Barr Cross, Edward Kull was de cameraman en Joseph Kane de montageman. Maloney was tevens de producent van de Coleman-serie, Don was zijn beschermeling. Maloney werkte buitengewoon hard om met bescheiden middelen een zo goed mogelijk produkt af te leveren. Hij was een zeer geliefd, integer mens.

The Boss of Rustler's Roost

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Leo Maloney. Met o.a. Don Coleman, Ben Corbett, Tom London, Albert Hart en Dick Hatton.

Coleman en Corbett kopen een ranch die vroeger gebruikt werd door veedieven. De buurman is bepaald niet aardig tegen ze en zijn dochter waarschuwt hen, denkende dat haar vader de leider van de veedieven is. W.D. Hoffman leverde scenarist Ford Beebe het verhaal en Edward Kull was er als cameraman, met Joseph achter de montagetafel.

The Black Ace

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Leo Maloney. Met o.a. Don Coleman, Jeanette Loff, Billy Butts, J.P. McGowan en Noble Johnson.

Texas Ranger Coleman gaat op jacht naar de moordenaar van zijn vader. Don, geboren in 1896, was een beschermeling van Leo Maloney, die hem eerst rollen liet spelen in zijn eigen westerns en vervolgens een serie startte met Don zelf in de hoofdrol. Dons carrière eindigde zeer abrupt met de dood van Leo in 1929. Ford Beebe was de scenarist, Edward Kull de cameraman en de latere regisseur Joseph Kane deed de montage.

Quick Triggers

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Ray Taylor. Met o.a. Fred Humes, Derelys Perdue, Wilbur Mack, Robert Chandler en Pee Wee Holmes.

Humes komt in actie tegen een bende veedieven onder leiding van Mack. Die probeert tevens Perdue te dwingen met hem te trouwen. Basil Dickey schreef het verhaal en Al Jones was ook bij deze laatste Humes-western, de veertiende, present als cameraman. Voor Taylor was het de derde film die hij deed; hij was bezig met de Ted Wells-westerns, maar toen de film geluid kreeg, zette Universal haar western-series stop; men wilde afwachten wat er ging gebeuren. Humes speelde bijrollen tot het midden van de jaren dertig. De meeste van zijn westerns waren onderhoudend.

Put 'em Up

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Edgar Lewis. Met o.a. Fred Humes, Gloria Grey, Pee Wee Holmes, Tom London en Harry Semels.

London is in deze western de schurk die alles doet om Gloria Grey te dwingen met hem te trouwen. Hij dreigt haar zelfs met moord op haar vader. Maar Humes zorgt ervoor dat de schurk zijn verdiende loon krijgt, en hijzelf de hand van het meisje. George Plympton leverde het verhaal en William Lester bewerkte het. Wilbur Kline zorgde voor het camerawerk.

A Made-To-Order Hero

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Edgar Lewis. Met o.a. Ted Wells, Marjorie Bonner, Pearl Sindelar, Jack Pratt en Ben Corbett.

Wells, een rancheigenaar, is verliefd op Bonner. Maar als hij haar hand wil krijgen mét de zegen van tante Sindelar dan zal hij eerst moeten bewijzen een held te zijn. Een onderhoudende westernkomedie, door William Lester geschreven. Al Jones stond achter de camera.

The Red Raiders

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Ann Drew, Paul Hurst, J.P. McGowan en Chief Yowlachie.

Een perfecte western - zeker gezien het jaar van produktie - waarin veel vaart en actie zat en een bijzondere job werd gedaan door cameraman Ross Fisher. Marion Jackson leverde het scenario voor producent Harry Joe Brown. Maynard is leger-luitenant in vijandig Sioux-gebied, waar het tot een uitbarsting komt. McGowan speelt Maynards superieur en Yowlachie is de Indiaanse spion. Door velen wordt deze western als een klein meesterwerk gezien - het is een feit, dat de film nog steeds niet echt verouderd aandoet.

The Man from Hardpan

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Eugenia Gilbert, Rosa Gore, Murdock MacQuarrie en Paul Hurst.

Een rancher sterft en laat de ene helft van zijn bezit na aan zijn dochter en de andere helft aan de zoon van zijn beste vriend, Maloney. Onderweg wordt Maloney overvallen en beroofd van zijn papieren, en zo moeten er eerst heel wat problemen worden opgelost alvorens hij zijn deel in ontvangst kan nemen. Ford Beebe leverde weer het verhaal en het camerawerk deed Vernon Walker.

Somewhere in Sonora

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Frank Leigh, Joe Bennett en Charles Hill Mailes.

Cowboy Maynard is onderweg voor een rancher om diens zoon, Bennett, te zoeken die lid is geworden van de bende van Leigh. Onderweg redt Maynard Collins en twee reisgenoten, vindt inderdaad Bennett maar raakt in botsing met de bende. Ze ontsnappen met Bennett, maar komen dan in drijfzand. Zonder Tarzan geen redding en geen huwelijk. Maar het trouwe dier is gelukkig in de buurt. Marion Jackson bewerkte het boek Somewhere South in Sonora van Will Levington Comfort. Sol Polito was weer de cameraman, Harry Joe Brown de produktie-manager.

The Outlaw's Daughter

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John B. O'Brien. Met o.a. Josie Sedgwick, Edward Hearne, Robert Walker, Jack Gavin en Harry Todd.

Outlaw Walker schiet op Hearne maar raakt Sedgwick, die door Hearne natuurlijk onmiddellijk in bescherming genomen wordt. Ze gaat met hem samenwerken en redt hem zelfs het leven. Een middelmatige western, door Harold Shumate geschreven, met camerawerk van Benjamin Kline. Sedgwick speelde in meer westerns voor Universal in deze tijd, maar zonder veel indruk te maken. Haar broer Edward was regisseur bij Universal, haar zuster Eileen was een koningin in de series en hun gezamenlijke pa had een functie bij de studio.

The Circus Cyclone

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Albert Rogell. Met o.a. Art Acord, Moe McCrea, Nancy Deaver, Cesare Gravina en Albert J. Smith.

Wat bezielde Universal om Acord terug te nemen? In 1923 speelde hij zijn laatste serie voor de studio, ging op tournee in Zuid-Amerika en vond daarna werk bij kleine maatschappijtjes. Universal wilde niet meer, want Art dronk, was agressief en oersterk. Was het de invloed van Hoot Gibson, Arts beste vriend en tevens Universals grootste moneymaker? Hier beschermt hij Deaver tegen de avances van circusdirecteur Smith. Als deze vervolgens wraak neemt, weet Art met behulp van de negerjongen McCrea de man definitief schaakmat te zetten. Deze eerste uit een serie van zestien westerns die Art voor Universal tot in 1927 zou maken, werd door Rogell geschreven en Pliny Horne deed het camerawerk.

The Phantom Horseman

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Robert North Bradbury. Met o.a. Jack Hoxie, Lillian Rich, Neil McKinnon, Wade Boteler en William McCall.

Sheriff Jack Hoxie zit achter een geheimzinnige bandiet aan. Als blijkt dat de broer van zijn meisje de gezochte bandiet is, is er een probleem. In laatste instantie wordt dat op een voor een western aparte wijze opgelost: door zelfmoord! Een thema waarmee in dit genre voorzichtig werd omgegaan, gezien vaak de jonge fans. In werkelijkheid zouden twee western-sterren zelfmoord plegen: in 1925 Lester Cuneo en 55 jaar later Don Red Barry. Isadore Bernstein was de scenariste en Merritt B. Gerstad de cameraman.

The Man From Wyoming

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Robert North Bradbury. Met o.a. Jack Hoxie, Lillian Rich, William Welsh, Claude Payton en Ben Corbett.

William Welsh bezit een schapenranch; Jack Hoxie is zijn voorman. De buurman is een veerancher en die wordt vermoord door William Welsh, maar deze weet de schuld te geven aan Jack, die nu weer zijn onschuld moet bewijzen en daarbij steun ondervindt van de dochter van Welsh. Isadore Bernstein bewerkte het boek Wyoming, A Story Of The Outdoor West van William MacLeod Raine. Cameraman was Merritt Gerstad.

The Red Warning

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Robert North Bradbury. Met o.a. Jack Hoxie, Elinor Field, Fred Kohler, Frank Rice en Jim Welsh.

Kohler wil de ranch van Field, maar Hoxie en vriend Rice snellen te hulp en nemen het tegen Kohler op. Het scenario is van Isadore Bernstein en het camerawerk is van William Nobles.

Don Quickshot of the Rio Grande

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van George Marshall. Met o.a. Jack Hoxie, Emmett King, Elinor Field, Fred C. Jones en William A. Steele.

Aardige western-komedie, waarin Jack Hoxie een dromer is, ontslagen wordt, denkt een voorbeeld te kunnen nemen aan Don Quichotte maar het uiteindelijk heel goed kan opnemen tegen een bende outlaws. Dit was de eerste van 35 westerns die Jack maakte voor Universal en Marshall zou de eerste drie regisseren. Het werd een goede serie westerns, waarin Jacks populariteit een hoogtepunt bereikte. Na Hoot Gibson zou hij de tweede grote ster van de studio worden; Universal had ook nog Art Acord, en zat er dus warmpjes bij. George Hively bewerkte het verhaal van Stephen Chalmers en voor het camerawerk was aanwezig Charles Kaufman.

The Kingfisher's Roost

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Louis Chaudet en Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, Yvette Mitchell, William Quinn, Ben Corbett en Chet Ryan.

Neal wordt verdacht van veediefstal en neemt de benen in de hoop zijn onschuld te kunnen bewijzen. Corbett is de leider van een bende en daar moet Neal het tegen opnemen. Het duo Chaudet/Hurst zorgde tevens voor het scenario. Wally speelde in zijn beginjaren vaak bandiet, zoals hier.

The Heart of a Texan

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, William Quinn, Sarah Bindley, Hazel Maye en Yakima Canutt.

Het hart van de Texaan Hart zit op de juiste plaats in deze western. Hij komt Bindley te hulp, die na de dood van haar man de ranch verder leidt. Maar voorman Canutt die met haar dochter Maye wil trouwen, poogt nu het vee van de weduwe te stelen. Werk aan de winkel voor Neal. Hurst bewerkte het verhaal van James Britton; Jacob Badaracco en Jack Specht waren de cameramannen.

Rangeland

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Neal Hart. Met o.a. Neal Hart, Ben Corbett, Patrick Megehee, Max Wesell en William Quinn.

Hulp-sheriff Hart gaat veedieven te lijf. Paul Hurst en Hart waren de scenaristen. Jacob Badarocco was de cameraman voor producent William Steiner. Ben of Benny Corbett (1892-1961) zat al in de filmbusiness sinds 1915. William Duncan en Antonio Moreno vonden in hem hun dubbel, maar hij speelde vele rollen in zeker een paar honderd films tot in het midden van de jaren vijftig. Bekend werd hij vooral als komisch tegenspeler van western-helden, zoals in de serie BUD 'N' BEN, korte westerns uit het begin van de jaren dertig van Jack Perrin en later van Tim McCoy.

Lure of the Gold

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Neal Hart. Met o.a. Neal Hart, William Quinn en Ben Corbett.

Hart heeft als goudzoeker geluk gehad en is er rijk van geworden. Hij gaat zich daarom vestigen, redt een meisje het leven en doet mee aan een rodeo, tot outlaws erachter komen dat hij nogal wat geld bezit. Hart schreef deze western zelf. Jake Badaracco was de cameraman voor producent William Steiner.

Black Sheep

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Paul Hurst. Met o.a. Neal Hart, Ted Brooks, George A. Williams, Frona Hale en Audrey Chapman.

Het scenario was gebaseerd op W.C. Tuttle's Baa, Baa, Black Sheep, een western over de bekende tegenstelling tussen veehouders en schapenhouders. Held Hart moet proberen de problemen op te lossen. Hart was geen familie van William S. Hart Hij leefde van 1879-1949 en was tussen 1916 en 1925 een ster, waarna hij halverwege de jaren veertig en B-rollen verviel. In het jaar van zijn dood speelde hij in The Younger Brothers

The Texan

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Gloria Hope, Pat Chrisman, Sid Jordan en Robert Walker.

Een bekende titel voor een westernheld die opruiming houdt en aan de andere kant een aanhanger van romantiek is. Maar Mix was geboren in Pennsylvanië als zoon van een houthakker. Werd daarna soldaat om in Cuba te vechten, werd sheriff en in die hoedanigheid werd hij in 1909 door regisseur Frank Boggs ontdekt. Er is een hele mythe geweven rond Mix's jeugd, zodat men moet oppassen met wat waar is en wat niet. Reynolds en Jules Furthman bewerkten samen het verhaal van James B. Hendryx.

Lightning Bryce

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Paul C. Hurst. Met o.a. Jack Hoxie, Ann Little, Paul Hurst, Steve Clemente en Ben Corbett.

Serial in vijftien hoofdstukken. Als Hart Hoxie had hij al enkele jaren bijrollen gespeeld, maar hier startte hij zijn ster- carri[KA2]ere als Jack. Met deze serial maakte hij naam en vanaf nu zouden dozijnen westerns Hoxie tot een definitief begrip in het genre maken. Hij behoorde tot de populairste westernidolen uit de jaren twintig en begin jaren dertig. Het scenario van Harvey Gates, naar een verhaal van Joe Brandt, gaat over de vaders van Hoxie en Little die samen een goudmijn vinden. Beiden komen echter om en hun kinderen moeten nu zien de mijn te herontdekken. Maar outlaws en Indianen liggen op de loer. Bert Glennon was de cameraman, hij zou in zijn vak een van de beste worden, o.l.v. regisseurs als DeMille (TEN COMMANDMENTS) en Ford (STAGECOACH).