Ester Krumbachová (1923-1996): regie en scenario.
Er zijn 5 films gevonden.

Faunovo velmi pozdní odpoledne

1983 | Komedie

Tsjechoslowakije 1983. Komedie van Vera Chytilová en Ester Krumbachová. Met o.a. Leoš Suchařipa, Libuše Pospišilová, Vlasta Spicnerová, Jiři Hálek en Ivan Vyskočil.

Een bitter-zoete komedie over een versierder op leeftijd (Sucharipa), wiens ouderwetse manieren de moderne meisjes niet aanspreken. Een serie tragi-komische mislukkingen doet hem de leegte van het bestaan beseffen. Věra Chytilová, eens de leidende regisseuse van de Tsjechische Nieuwe Golf bekijkt deze leegte met een koele en afstandelijke blik. Leos Sucharipa kreeg voor zijn rol de Best Actor Award op het festival van San Remo in 1985. Het scenario is van beide regisseuses Chytilová en Krumbachová. Het camerawerk is van Jan Malír. Exporttitel: THE VERY LATE AFTERNOON OF A FAUN.

Vrazda inzenyra Certa

1970 | Komedie

Tsjechoslowakije 1970. Komedie van Ester Krumbachová. Met o.a. Jirina Bohdalová, Vladimír Mensík, Ljuba Hermanová en Helena Ruziochová.

In een knus appartement krijgt Ona (Bohdalov[KA1]a), een jonge vrouw een telefoontje van ingenieur Cert (Mensík), een oude vriend en vrijgezel, die ze al heel lang uit het oog verloren had. Hij nodigt zichzelf uit voor een etentje. Na een buitennissig maal neemt hij afscheid, echter niet zonder een nieuwe 'eetafspraak' gemaakt te hebben. De bezoeken volgen elkaar op en de eetlust van Cert kent geen grenzen. Op een dag merkt Ona per toeval op dat de voeten van de veelvraat afgeknaagd zijn. Zou hij inderdaad de duivel zelf zijn? Een allegorie die uitgewerkt werd als een gewone komedie, maar waarbij men bij bepaalde scènes en replieken merkt dat onder het mom van een milde satire een zeer wreed kegelspel wordt gespeeld met als doel: de man kwetsen in al zijn glorie, pretentie en pietlutterigheid. Een feministische film, af te raden voor met zichzelf ingenomen mannen. Het scenario van Krumbachová is niettemin verschrikkelijk leuk en origineel. Het camerawerk is van Jirí Macák. Eastman color, Mono. Ook bekend als VRAZDA ING. CERTA.

Martyrs of Love

1967 | Komedie, Fantasy

Tsjechië 1967. Komedie van Met o.a. Lindsay Anderson, Jitka Cerhová en Denisa Dvoráková.

Gebrek aan vrijheid is de rode draad in Nemec’ drie belangrijkste films: zijn debuutfilm Diamonds of the Night (1964), Party and The Guests (1966) en deze Martyrs of Love, over het gebrek aan vrijheid om te handelen naar je eigen gekte, dromen, liefde of geluk. Die vrijheid zocht hij nadrukkelijk ook in de door hem ontwikkelde filmtaal, die hij ‘pure cinema’ doopte: wars van realisme en dialooggedreven plots, op zoek naar de essentie van film als representant van een ultrapersoonlijke werkelijkheid.

The Party and the Guests

1966 | Drama

Tsjechië 1966. Drama van Jan Nemec. Met o.a. Jan Klusák, Evald Schorm, Zdena Skvorecka en Jiri Nemec.

Een messcherpe satire op de onvrije politieke situatie in het communistische Tsjecho-Slowakije, waar de film door de censor was verboden. Over een machtig man die op zijn landgoed een feestmaal aanricht, terwijl zijn aangenomen zoon de gasten intimideert. Op de enige genodigde die zich dat niet laat welgevallen wordt vervolgens een klopjacht geopend waaraan iedereen deelneemt. De voorspellende kracht van die film bleek groter dan Nemec kon hebben voorzien.

Daisies

1966 | Komedie

Tsjechoslowakije 1966. Komedie van Vera Chytilová. Met o.a. Ivana Karbanová, Marie Cesková, Jitka Cerhová, Julius Albert en Jirina Myskova.

De wereld gaat ten onder. Dus kunnen Marie en Marie (Cerhová en Karbanová) zich net zo goed misdragen, niet? De twee jonge vrouwen pakken hun vrijheid en zoeken de grenzen op in deze vrolijke klassieker. In kleurige jurken en badpakken laten de twee rebellen met onder meer een flinke food fight een spoor van destructie achter. Věra Chytilová maakte deel uit van de Tsjechische New Wave, geïnspireerd door filmbewegingen in Frankrijk en Italië die een losse camera- en montagestijl en experimentele vertelvormen voorstonden. De Tsjechische autoriteiten verboden de film. In het buitenland werd de film daarentegen enthousiast ontvangen.