Jean Brocher: regie.
Er zijn 13 films gevonden.

Jim et Jo détectives

1943 | Familiefilm, Avonturenfilm

Zwitserland 1943. Familiefilm van Jean Brocher. Met o.a. Eric Brocher, Fernand Ottane, Daniel Fillion, France Villars en Adrien Nicati.

Hoe twee jongetjes zich opwerpen als detective onder invloed van een politieroman en met succes een 'zaak' oplossen. In werkelijkheid een anti-alcoholfilm in opdracht van een aantal christelijke jeugdverenigingen. Het resultaat is aardig en amusant. Bovendien is de regisseur op het slimme idee gekomen daarnaast een komisch tintje aan te brengen door de tekeningen uit een fantasieroman ertussendoor te monteren met als gevolg ook een beetje animatie. De muziek van de componist Jean Binet die uit het Zwitserse canton Vaud komt, is eveneens interessant.

Monsieur X, ange amateur

1938 | Komedie

Zwitserland 1938. Komedie van Jean Brocher. Met o.a. Paul Marville (Redzipet), Peter Burki, Simone Parmelin, Almard en Claude Abran.

In deze komische fabel wordt het christelijk huwelijk aangeprezen, gefinancierd door evangelische fondsen! Brochers eerste geluidsfilm is tevens zijn beste film. Een engelbewaarder beheerst de situatie met typisch surrealistische vondsten die doen denken aan Clair of Buñuel. Zoals de bruid die per fiets vlucht of de grafkrans die tussen de huwelijksgeschenken voorkomt, teneinde het gemis aan liefde tussen de gehuwden te benadrukken. Met merkwaardige tekeningen van Petrovic.

Françoise

1938 | Drama, Romantiek

Zwitserland 1938. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Françoise Andréossi-Ariel, Françoise Gos, Bab Wanny, André Giovanna en Lise Teillac.

Duf melodrama (gefinancieerd door de Zwitserse Vereniging van Vriendinnen van het Jonge Meisje) met gelukkige afloop. Een jong meisje beleeft tussen Monte-Carlo en Holland heel wat. Brocher beschrijft op realistische wijze een reeks meer dan twijfelachtige personages, hetgeen verrassend is voor de Zwitserse cinema uit die periode. Daarbij toont hij zich feminist avant-la-lettre en weet hij zijn personages in de buitenopnamen goed tot hun recht te laten komen. Helaas zonder geluid gedraaid, en dat betekende in 1938 nog maar beperkte aandacht.

Le criminel inconnu

1935 | Drama

Zwitserland 1935. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Alice Bréguet, Georges-E. Haberjahn, Ivan Matile, Redzipet en Suzy Deraisne.

Een werkeloze alcoholist tracht zijn vrouw te wurgen. Zij doodt hem echter met een messteek. Eenmaal vrijgesproken voedt zij haar zoontje op, ten tijde van het drama nog een zuigeling. Zij verzwijgt voor hem echter de ware toedracht van de dood van zijn vader. Een anti-alcoholfilm, gefinancierd door een Bond van geheelonthouders. Niettemin werd hij slecht ontvangen door de geschokte toeschouwers: met name de moordscène kwam hard aan. De film heeft geen geluid, en dat voor 1935!

La Fille du capitaine

1935 | Drama, Documentaire

Zwitserland 1935. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Simone Parmelin, Marthe Allasia, Lulu Vincent, Simone Vincent en Marthe Pageot.

Uit dit stichtelijke pleidooi over het huishouden komt de mentaliteit van die tijd pijnlijk naar voren. Een brok-in-de- keel-verhaaltje is verweven met opvoedkundige documentaire stukjes. Daarin wordt beschreven hoe `werknemers in huis` (lees `dienstmeisjes`) en bazinnen zich tegenover elkaar moeten gedragen. Deze `film` doet vandaag de dag ongetwijfeld huilen van het lachen. Het was zonder twijfel een opdracht. De regie is desondanks behoorlijk. Deze (overigens zwijgende) film heeft niettemin de verdienste ons vrouwenarbeid in de fabrieken te laten zien. Dat werd toen in Zwitserland zorgvuldig verborgen gehouden.

Treize Grand'Rue

1934 | Drama

Zwitserland 1934. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Louis Amann, Mady Haberjahn, Ninon Haberjahn en Brusorio.

In dit moralistische melodrama wordt de moeilijke relatie tussen een vader, die een boekwinkel heeft en gedwongen is `slechte literatuur` te verkopen, en zijn dochter beschreven. Op het sterfbed van de vader vindt de verzoening plaats. Deze zware stamppot ( de slechtste film van Brocher) is gefinancierd door een christelijke vereniging die een bepaald soort commerciële werken aan de schandpaal nagelde. De regie is ontstellend naïef ondanks een paar goede visuele ideeën, waaronder een met de hand ingekleurd vuurwerk. Hoewel in 1934 gemaakt tóch een film zonder geluid.

Taxi 22

1933 | Komedie

Zwitserland 1933. Komedie van Jean Brocher. Met o.a. Georges Pileur, Yvonne Talbret, Harry-Marc, Redzipet en Roger Bret.

Een taxichauffeur gaat steeds meer drinken, maakt ongelukken, moet naar de gevangenis, wordt door zijn vrouw verlaten en wil zich in een rivier werpen. Dit doet denken aan de affiches die toen de lagere scholen 'opsierden': 'de goede arbeider' en 'de slechte arbeider' en het zal ook niemand verbazen dat de film gemaakt is voor de anti-alcoholistenvereniging van Genève. Brocher verdient een beter en vooral minder naïef scenario. Pileur was een beroemde operettecomponist.

Les Fiançailles de Line

1932 | Romantiek

Zwitserland 1932. Romantiek van Jean Brocher. Met o.a. Marceline Gérard, Luc Mestre, André Mourier, Berthe Berth en Deligny.

Een goed doordacht melodrama van een ongelooflijk scenario dat bedoeld is voor de federatie van protestante kerken in Gen[KA2]eve. Een briljante arts hoort de roep van God en gaat zich wijden aan de verloren dorpelingen, terwijl zijn verloofde hem in de steek laat om met een architect te trouwen die een grote toekomst te wachten staat. Zij hoort echter ook een heilige roep en voegt zich bij de arts!!! `Een zondagsschoolverhaal met een vleugje po[KA3]ezie`, volgens Herv[KA1]e Dumont in [KL]Histoire du cin[KA1]ema suisse[KLE], (Cinématique Suisse, Lausanne, 1987). Wat de film van het belachelijke redt is het camerawerk van de regisseur en de mooie decors die hij ook helemaal zelf heeft gemaakt.

Détenu 33,Le

1931 | Drama

Zwitserland 1931. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Paul-Maurice Baud en Yvonne Talbret.

In 1905 vermoordt een wijnboer zijn vrouw en twee kinderen onder invloed van alcohol. Vervolgens pleegt hij zelfmoord. De erg moralistische Brocher heeft rond dit thema een melodramatische maar goed gedraaide film gemaakt voor de Zwitserse anti- alcoholistenvereniging. Deze tragedie heeft geleid tot het verbod van sterke drank in heel Zwitserland in 1908. Omdat hij bedoeld is voor een groot publiek, analyseert deze film nooit geheel de echte oorzaken van de ellende die door alcoholisme wordt veroorzaakt: blijft over de beschrijving van een gebeurtenis in een naïef werk dat behoorlijk verouderd is.

Le Banc des Mineurs

1930 | Drama, Komedie

Zwitserland 1930. Drama van Jean Brocher.

LE BANC DES MINEURS schildert die bank waar degenen moeten zitten die de politie heeft gepakt, toen zij binnen wilden dringen in het stemlokaal tijdens de verkiezingen. Het zijn gekken, veroordeelden, dronkaards en... de verpleegster Marthe, die protesteert tegen het feit dat het verboden is voor vrouwen om te stemmen in Zwitserland in die tijd. Dat duurde nog tot 1960! Een propagandafilm voor de vrouwenbeweging, maar hij toont ook met kracht de sociale onrechten op een moralistische en stichtelijke manier maar niet zonder humor. Brocher doet wat hij kan met weinig geld en spel van overtuigde amateurs. Met dit werk is hij de pionier van de geëngageerde film in Zwitserland. De acteurs zijn allen amateurs, velen uit de Zwiterse vrouwenbeweging.

Pierrette

1929 | Drama

Zwitserland 1929. Drama van Jean Brocher. Met o.a. Thérèse Bechio, Maurice Arlaud, Marc Vincent en Alexandre Blanc.

Pierrette, het enig kind van een wijnboer aan de Riviera, is aangereden door een dronken automobilist (bedenk wel: het is niet zo heel erg). Haar vader is geschokt en besluit om over te gaan tot de produktie van wijn ... zonder alcohol! Van dit belachelijke onderwerp (de film is gesubsidieerd door de Zwitserse anti-alcoholvereniging), heeft Brocher opnieuw een film gemaakt die beter verdient dan het slechte scenario. Hij verfilmt het ongeluk terwijl hij over een bergweg scheurt, zeer realistisch.

Trois jeunes filles

1928 | Drama, Misdaad

Zwitserland 1928. Drama van Jean Brocher.

Een stichtelijk melodrama met een 'happy end' dat de tegenspoed vertelt van Albertine, Rose en Yolande die in de klauwen van een verleider zijn terechtgekomen die zich bezighoudt met de handel in blanke slavinnen. Dankzij de onvergetelijke Brocher laat een dergelijk werk ons vandaag nog glimlachen; zeker niet onverdienstelijk gefilmd.

La bourse et la vie

1928 | Drama, Avonturenfilm

Zwitserland 1928. Drama van Jean Brocher.

Drie studenten verdwalen in een sneeuwstorm hoog in de bergen. Ze worden de volgende dag gered; een van hen is dood omdat hij gedronken had! Als we beseffen dat dit vreselijke moralistische scenario de bewerking is van de novelle La gourde d'eau-de-vie uit het verzamelwerk Contes antialcooliques van André Gorbaz, begrijpen we opeens alles. 'Alcohol is een rover die zowel je beurs als je leven pakt'. Brocher heeft evenwel opmerkelijk goed gefilmd op een geraffineerde, elegante en soms krachtige manier. Hij was zowel hartstochtelijk filmliefhebber als filmcriticus. De acteurs zijn gewoon studenten uit Genève.