Peyman Yazdanian: muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

Hit the Road

2021 | Drama

Iran 2021. Drama van Panah Panahi. Met o.a. Pantea Panahiha, Hasan Majuni, Rayan Sarlak en Amin Simiar.

Heerlijke roadmovie uit Iran die lijkt op alle andere roadmovies uit de filmgeschiedenis – avonturen in en rond een auto, op weg van A naar B –, maar toch nieuw aanvoelt en volstrekt uniek is. Regisseur Panah Panahi (zoon van de gelauwerde filmmaker Jafar Panahi) vermengt namelijk allerlei stemmingen en filmstijlen met elkaar, terwijl hij er bijna achteloos toch een grappig en aangrijpend geheel van weet te maken. We volgen een vader, moeder en hun twee zoons (de een jongvolwassen, de ander nog geen tien jaar oud en zeer luidruchtig), die op weg zijn naar mysterieuze afspraak, ergens diep in de bergen bij de Turkse grens.

Radiograph of a Family

2020 | Documentaire

Iran​/​​Noorwegen 2020. Documentaire van Firouzeh Khosrovani.

Met behulp van foto’s en video’s probeert de dochter van een Iraanse familie het ongelukkige huwelijk van haar ouders te reconstrueren. Winnaar van de prijs voor beste lange documentaire op IDFA 2020.

Just 6.5

2019 | Actiefilm, Misdaad, Drama

Iran 2019. Actiefilm van Saeed Roustayi. Met o.a. Peyman Maadi, Navid Mohammadzadeh, Houman Kiai, Maziar Seyedi en Mehdi Hoseini-nia.

The French Connection in hedendaags Iran – dat is een al te simpele omschrijving van deze Iraanse misdaadfilm, maar de invloed van de betere Amerikaanse seventiesthriller is evident. Centraal staat een opvliegende agent (Maadi, bekend uit A Separation) die de jacht heeft geopend op een beruchte drugsbaron (Mohammadzadeh). Dat levert een aantal zinderende actiescènes op, maar regisseur/scenarist Roustayi wil meer dan alleen vermaken; Just 6.5 is een verrassend gelaagd portret van de war on drugs in Iran, waarin geen enkele partij wordt gespaard. Een ongekende hit in eigen land.

No Date, No Signature

2017 | Drama, Mysterie, Thriller

Iran 2017. Drama van Vahid Jalilvand. Met o.a. Amir Aghaee, Navid Mohammadzadeh, Hediyeh Tehrani en Zakieh Behbahani.

Omdat een roekeloze chauffeur hem van de weg drukt, rijdt een man een gezin op een motor aan. De schade lijkt mee te vallen, tot hij de volgende dag het lijk herkent dat wordt bezorgd in het forensisch mortuarium waar hij werkt. Zeer effectief vertelde, prachtig geschoten psychologische thriller zonder effectbejag of muziek, waarin de gevoelens van de personages centraal worden gesteld. Over morele dilemma’s in het grijze gebied tussen oorzaak en gevolg. Prijzen voor beste regie en acteur in Venetië.

Balloon

2019 | Drama

China 2019. Drama van Pema Tseden. Met o.a. Sonam Wangmo, Jinpa en Yangshik Tso.

Het is begin jaren negentig en het Tibetaanse schaapherdersgezin van Dargye en Drolkar worstelt met de eenkindpolitiek die is opgelegd door China. Ze hebben namelijk al drie kinderen en willen per se geen vierde, want dat zou een fikse boete betekenen. De ballon uit de titel is dan ook geen gewone ballon, maar een condoom, opgeblazen door hun zoontjes, die de condooms onder het hoofdkussen van hun ouders hadden aangetroffen. Fraai familiedrama van regisseur Tseden (Tharla, Jinpa) over de spanning tussen Tibets traditionele geloof en meer moderne opvattingen.

A Man of Integrity

2017 | Drama

Iran 2017. Drama van Mohammad Rasoulof. Met o.a. Reza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani en Missagh Zareh.

De zesde protestfilm in het clandestiene oeuvre van de Iraanse regisseur Rasoulof (Manuscripts Don't Burn) speelt zich af in Noord-Iran, waar voormalig leraar Reza (Akhlaghirad) zich met zijn vrouw heeft teruggetrokken om aan de hoofdstedelijke corruptie te ontsnappen. Maar als een lokaal bedrijf het op zijn land heeft voorzien, ontspint zich een klassieke tragedie in de beste traditie: grillig, grimmig en gelaagd. Reza gaat elke beproeving met uitgestreken gezicht aan, tot de onderliggende emoties tot een kookpunt komen. Winnaar van de Un Certain Regard-sectie in Cannes.

Mystery

2012 | Thriller

China​/​​Frankrijk 2012. Thriller van Lou Ye. Met o.a. Hao Lei, Qin Hao en Qi Xi.

Ingenieur Qiao Longzhao dankt zijn succespositie als ingenieur niet aan zichzelf, maar aan de vele connecties die de familie van echtgenote Lu Jie heeft. Ondertussen bedriegt hij haar met een maîtresse en met iedere gewillige jongedame die zich aandient. Voor de misogyne schuinsmarcheerder, echter, nadert de boemerangknal. Tegen de achtergrond van de permanent in smog verzonken metropool Wuhan ontrolt zich een asgrauw, op feiten gebaseerd moorddrama met louter verliezers. Oftewel: deprimerende arthousekost in Lou Ye-stijl, inclusief zenuwlijderscamera en schokmomenten waarmee de Volksrepubliekcensuur niet blij was.

Buddha Mountain

2010 | Drama

China 2010. Drama van Li Yu. Met o.a. Sylvia Chang, Bao Zhenjiang, Fan Bingbing en Chen Bo-lin.

Met een kleine honderd reuzenpanda's, kan het pandacentrum in de Chinese stad Chengdu bogen op de grootste schare gefokte panda's ter wereld. Regisseur Li Yu kon dit heuglijke feit helaas niet kwijt in haar drama en hield het bij haar oorspronkelijke scenario over drie innig bevriende jongeren - twee jongens en een meisje - die in de lommerrijke stad een wijze levensles leren van hun rouwende hospita. Fan Bingbing, het meisje, werd rond de première van de film door de krant Beijing News ongevraagd uitgeroepen tot de mooiste vrouw van China.

Spring Fever

2009 | Drama

China​/​​Frankrijk 2009. Drama van Lou Ye. Met o.a. Qin Hao en Wu Wei.

Een fotograaf wordt ingehuurd om een man te bespioneren, omdat die een relatie zou onderhouden met een andere man. Maar de detective valt zelf voor het onderwerp van zijn onderzoek. Wat rommelige, in China controversiële film: homoseksualiteit is een zeer beladen onderwerp in zijn land, bovendien kreeg Lou na zijn vorige film Summer Palace (2006) door de Chinese censor een vijfjarig filmverbod opgelegd. De film werd dan ook in het geheim opgenomen in Nanjing, met slechts één handheld camera en vijf acteurs en ging in première in Cannes. Uitgezonden met Franse en Duitse ondertitels.

Summer Palace

2006 | Romantisch drama

China​/​​Frankrijk 2006. Romantisch drama van Lou Ye. Met o.a. Hao Lei, Guo Xiaodong en Zhang Xianmin.

'Ik wil intenser leven,' schrijft dorpsmeisje Yu (debutant Hao) als onderschrift bij haar vertrek naar de universiteit in Peking. Het is 1987 en haar tienerwens wordt verhoord in de roerige studentenwereld waar ze valt voor intellectueel Zhou (Guo). Aan de hand van de gebeurtenissen in hun relatie voert regisseur Lou Ye de kijker langs de parallelle sociaal-politieke gebeurtenissen in China, van de opstanden in 1989 tot de malaise ver in de jaren negentig. Een uniek Chinees kunststuk, wat betreft onderwerp (de film werd verboden in China), sfeer (Godard?) en zinnelijke liefde (bloter dan gebruikelijk in China).

Chaharshanbe-soori

2006 | Drama

Iran 2006. Drama van Ashghar Farhadi. Met o.a. Taraneh Alidoosti, Hediyeh Tehrani, Hamid Farokhnezhad, Matin Heydarnia en Pantea Bahram.

Tegen de achtergrond van het vuurwerk dat traditiegetrouw op de laatste woensdag van het jaar wordt afgestoken, ontspint zich in dit Iraanse drama een menselijk explosieve situatie. Een vrouw uit de middenklasse verdenkt haar man ervan een affaire te hebben met de kleurig geklede dame van de schoonheidssalon. Onwillekeurig raakt de jonge schoonmaakster Roohi (Alidoosti) bij de familieperikelen betrokken. Derde film van de Iraanse Farhadi die later internationaal hoge ogen gooide met A Separation. Hoofdrolspeelster Alidoosti was ook te zien in Farhadi's The Beautiful City en About Elly.

Crimson Gold

2003 | Drama

Iran 2003. Drama van Jafar Panahi. Met o.a. Hossain Emadeddin, Kamyar Sheisi, Azita Rayeji en Shahram Vaziri.

Fraaie, ontroerende film, gebaseerd op een klein krantenberichtje over een dief die door het beveiligingssysteem was opgesloten in een juwelierszaak. De man vermoordde de manager en schoot vervolgens zichzelf dood. Regisseur Panahi (The Circle) vroeg collega-regisseur Abbas Kiarostami een scenario te schrijven rond de vraag wat iemand tot zo'n extreme daad kon brengen. In trage, lang aangehouden scènes schetst Panahi het leven van de man. Langzaam maar zeker wordt duidelijk welke gebeurtenissen hebben geleid tot zijn tragische einde. Crimson Gold is opnieuw een bevestiging van Panahi's enorme talent.

De wind zal ons meenemen

1999 | Drama

Iran​/​​Frankrijk 1999. Drama van Abbas Kiarostami. Met o.a. Behzad Dorani, Noghre Asadi, Roushan Karam Elmi, Bahman Ghobadi en Shahpour Ghobadi.

Kiarostami's meesterlijke nieuwe film opent verrassend komisch. We zien een 4-wheel-drive waarmee een 'ingenieur' en twee assistenten op weg zijn naar een verafgelegen dorp in Iraans Koerdistan. 'Nee, volgens de beschrijving moet bij de kruising één grote boom staan,' horen we iemand zeggen, terwijl de camera de auto in het schitterende, desolate landschap volgt. Hier en daar doemen grote bomen op - maar uitsluitend in twee- of drietallen. Aangekomen in het schilderachtige dorpje, beginnen de mannen met hun werk: voornamelijk wachten. De ingenieur toont een meer dan gezonde belangstelling voor een stervende oude vrouw en blijft zijn jonge gids uithoren over haar toestand. De herhaling, zo typisch in Kiarostami's oeuvre, wordt gevormd door de dagelijkse oproep op zijn mobieltje, waarna hij in de auto springt om naar de enige plek in de wijde omgeving te gaan waar de ontvangst voor zijn apparaat voldoende is. Daar maakt hij elke dag een praatje met een man die een gat graaft - naar verluidt voor telecommunicatie. De dorpelingen verkeren ondertussen in de veronderstelling dat de ingenieur op zoek is naar archeologische schatten. Veel van de hoofdpersonages, zoals de oude vrouw, of de man die het gat graaft, verschijnen niet in beeld. Het is aan de kijker om te schatgraven in de metaforische rijkdom van dit verhaal over leven en dood. Kiarostami's eigen en ondubbelzinnige keuze, zo blijkt ook uit de geciteerde gedichten van Omar Kayyam en Forough Faroukzahd, ligt bij het leven.