Radu Mihaileanu: regie, scenario en productie.
Er zijn 7 films gevonden.

The History of Love

2016 | Drama, Fantasy, Romantiek

Canada​/​​Roemenië​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2016. Drama van Radu Mihaileanu. Met o.a. Gemma Arterton, Sophie Nélisse, Elliott Gould, Derek Jacobi en Torri Higginson.

The History of Love, de bestseller van Nicole Krauss uit 2005, bevat nogal wat uiteenlopende verhaallijnen - onder meer over een verliefd stel in vooroorlogs Polen, een Joods meisje in hedendaags New York, en een verloren gewaand boek dat alles met elkaar verbindt. Zie dat maar eens tot een heldere film te bewerken. Het team achter deze internationale coproductie doet een moedige poging, maar het resultaat is helaas een rommeltje. De gebeurtenissen zijn soms vergezocht, dan weer onnavolgbaar; de personages neigen naar karikaturen en veel dialogen klinken geconstrueerd.

Le concert

2009 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Roemenië​/​​België 2009. Komedie van Radu Mihaileanu. Met o.a. Aleksey Guskov, Mélanie Laurent, Dmitri Nazarov, Valeriy Barinov en François Berléand.

Ooit was hij de dirigent van het Bolsjoi-orkest. Nu is Filipov (Guskov) de conciërge van het concertgebouw. Totdat hij een uitnodiging voor een concert in Parijs onderschept: halsoverkop stelt hij een orkest samen en bereidt het optreden voor. Komedie met een maffe premisse en veel muziek werkt bij vlagen aanstekelijk. Guskov is ontroerend als een lang vernederde man die zijn momentje van glorie terugeist en in Parijs te maken krijgt met jong, moeilijk te duiden viooltalent Anne-Marie (Laurent). Vermakelijke tragikomedie werd genomineerd voor een Golden Globe.

Va, vis et deviens

2005 | Drama

Frankrijk​/​​Israël​/​​België​/​​Italië 2005. Drama van Radu Mihaileanu. Met o.a. Moshe Abebe, Yaël Abecassis, Roschdy Zem, Sirak M. Sabahat en Roni Hadar.

Soedan, 1984. Een zwarte christelijke moeder dwingt haar negenjarige zoon Schlomo zich voor te doen als het kind van een Ethiopisch-joodse vrouw die haar eigen zoon verloren heeft. Het is zijn enige kans aan de hongerdood te ontkomen. Regisseur Mihaileanu volgt Schlomo in drie belangrijke levensfasen: als hij in 1984 in Israël wordt geadopteerd door een liberaal Frans-joods gezin. In 1989 als hij in een kibboets gaat wonen, en vanaf 1993, als Schlomo naar Frankrijk vertrekt om te studeren. Met de politieke ontwikkelingen als achtergrond komt juist het kleine, persoonlijke verhaal van Schlomo goed uit de verf. Ontroerend en humaan.

Les Pygmées de Carlo

2002 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk 2002. Avonturenfilm van Radu Mihaileanu. Met o.a. Yves Verhoeven, Sonia Rolland, Stéphane Rideau en Beppe Clerici.

In een interview vertelde scenarist-regisseur Mihaileanu dat hij als assistent van cineast Marco Ferreri (La grande bouffe) eropuit werd gestuurd naar Centraal-Afrika om pygmeeën te zoeken als figuranten. Dit werd het uitgangspunt voor de tv-film Les Pygmées de Carlo. Mihaileanu, zo blijkt duidelijk op luchtige wijze, vindt dat slechts de witte mens het object van antropologische studie moet zijn. Hij volgt personages Marc (Verhoeven) en Olivier (Rideau), die in Afrika op zoek gaan naar filmfiguranten voor de grote regisseur Carlo Ercole (Chierici). Hun koloniale vooroordelen worden langzaam afgepeld, door pygmeeën die maar al te menselijk blijken, en door een schone Kameroenese (Rolland)...

Train de vie

1998 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Hongarije​/​​België​/​​Israël​/​​Nederland 1998. Oorlogsfilm van Radu Mihaileanu. Met o.a. Lionel Abelanski, Rufus, Clément Harari, Michel Muller en Johan Leysen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verzinnen de leden van een kleine joodse gemeenschap een plan om aan de naderende nazi's te ontkomen: met een oude trein doen ze alsof ze op transport zijn gezet, terwijl ze ondertussen via Rusland naar Palestina willen reizen. Dat betekent dat sommigen van hen zich moeten verkleden als Duitse militairen. Maf gegeven tegen een wrange achtergrond wordt lichtvoetig gebracht door de van oorsprong Roemeense regisseur Mihaileanu, die zelf zijn vaderland ten tijde van het Ceausescu regime ontvluchtte. Let op een rol van de Vlaamse Johan Leysen, die eerder met Mihaileanu Trahir maakte.

Trahir

1993 |

Zwitserland​/​​Spanje​/​​Roemenië​/​​Frankrijk 1993. Radu Mihaileanu. Met o.a. Johan Leysen, Mireille Perrier, Alexandru Repan, Razvan Vasilescu en Maia Morgenstern.

Beklemmend politiek drama met Nederlandse Leysen in de hoofdrol als regime kritische scribent Vlaicu, die in Roemenië in 1948 de bak indraait. Elf jaar later komt politiek commissaris Repan, een sympathieke en betrouwbare verschijning, met hem praten over zijn benarde omstandigheden. Leysen mag eruit, als hij iedere week een bulletin ondertekent. Meer dan tien jaar in een vochtig hol is genoeg en Leysen stemt - weliswaar met tegenzin - toe. Hij mag publiceren en wordt een gevierd literator. Hij maakt kennis met typiste Perrier, waarvan hij pas veel later ontdekt, dat zij ooit in de gevangenis belandde omdat zij een van zijn geschriften uittikte. Als een dierbare vriend hem vertelt genoeg te hebben van het ondragelijke communisme en het land te willen ontvluchten, wordt die kort erop vermoord. Leysen komt tot de slotsom dat de duistere krachten van zijn vaderland hem geprostitueerd hebben en smeert hem naar Frankrijk. Gedraaid in Roemenië dat zich helaas nog steeds niet aan het staatsvampirisme heeft ontworsteld en volledig in het Frans gesproken. Regisseur Mihaileanu schreef het scenario en brengt in deze goed gespeelde en onderhoudende film een alarmerende boodschap over totalitaire regimes. Laurent Dailland stond achter de camera.

La source des femmes

2011 | Drama

België​/​​Italië​/​​Frankrijk 2011. Drama van Radu Mihaileanu. Met o.a. Leïla Bekhti, Hafsia Herzi, Hiam Abbass en Biyouna.

In een Noord-Afrikaans dorp moeten de vrouwen, ook hoogzwangere, iedere dag een gevaarlijke tocht over een rotsachtig pad afleggen naar de waterbron. Als dat een keer flink fout gaat, komen de vrouwen in opstand: als de mannen geen waterleiding aanleggen, gaan de vrouwen 'in liefdesstaking'. Leidster van de opstand is de gelukkig getrouwde, beeldschone Leila (Bekhti). Ze krijgt veel tegenstand van conservatieve krachten in het dorp. Soms mooie, aanstekelijke tafereeltjes, maar filmmaker Mihaleanu (Trahir) schiet te vaak door in kitsch, clichés en melodrama, waarbij elk idee ook nog moet worden uitgespeld.