Claude Waringo

Producer

Claude Waringo is producer.
Er zijn 12 films gevonden.

Melody

2014 | Drama

België/Luxemburg/Frankrijk 2014. Drama van Bernard Bellefroid. Met o.a. Lucie Debay, Rachael Blake en Don Gallagher.

Aangrijpende moraliteit in de stijl van de Dardennes. Emily (Blake), een vermogende Britse zakenvrouw, belooft Melody (Debay), een wispelturige Waalse straatkat, het bedrag dat zij nodig heeft om haar eigen kapsalon te openen. In ruil daarvoor vraagt ze Melody haar kind ter wereld te brengen. De zakelijke transactie heeft grote gevolgen voor beide vrouwen, die weinig tot niets van elkaar weten, maar tot elkaar zijn veroordeeld nadat de bevruchte eicel van Emily bij Melody is ingebracht in een schimmige kliniek in Oekraïne.

Tango libre

2012 | Drama

België/Frankrijk/Luxemburg 2012. Drama van Frédéric Fonteyne. Met o.a. François Damiens, Sergi López, Jan Hammenecker, Christophe Rossignon en Anne Paulicevich.

De degelijke, wat verlegen cipier J.C. (Damiens) danst tijdens tangoles graag met Alice (Paulicevich). Dan komt hij erachter dat ze een liefdesgeschiedenis heeft met twee gevangenen die hij dagelijks bewaakt, zware jongens Fernand (López) en Dominic (Hammenecker). Actrice en coscenariste Paulicevich creëerde in dit lichtvoetige drama een mooie rol voor zichzelf als de vrouw die tussen verschillende mannen zit. Het script zwalkt enigszins, maar de goede cast zorgt voor mooie momenten, waaronder sensuele tangotaferelen - soms met louter mannen.

La régate

2009 | Drama

België/Frankrijk/Luxemburg 2009. Drama van Bernard Bellefroid. Met o.a. Joffrey Verbruggen, Thierry Hancisse, Sergi López en Pénélope Leveque.

Wanneer je door je alcoholistische pa door de woning wordt gemept, zoek je elders afleiding, affectie en agressieontlading. De vijftienjarige Alexandre (Verbruggen) is zo'n onfortuinlijk kind, het liefst zou hij soms helemaal verdwijnen. Er is één vluchtpunt: het sportroeien op de Maas, waarin trainer-surrogaatvader Sergi (López) hem aanmoedigt. Autobiografisch getint regiedebuut, gedraaid in en om Bellefroids geboortestad Namen, is een gevoelige mengeling van opgroeidrama, gebroken-gezinskroniek en doordouwersfilm. Hancisse, peetvader van de regisseur, speelt de pa met de verloren blik. Twee prijzen op het Franstalige-filmfestival Namen 2009.

La femme de Gilles

2004 | Drama

België/Frankrijk/Luxemburg/Italië/Zwitserland 2004. Drama van Frédéric Fonteyne. Met o.a. Emmanuelle Devos, Clovis Cornillac, Laura Smet en Frédéric Fonteyne.

Ondanks de literaire basis (een roman uit 1937 van Madeleine Bourdouxhe) doet La femme de Gilles het verrassend met ongeveer de helft van de woorden van Fonteynes ontroerende Une liaison pornographique. Toegewijde echtgenote en moeder Elisa (Devos) merkt op dat haar man en schoonzus wel érg amicaal met elkaar zijn. Goede raad is duur in deze onderkoeld vertelde tragedie over de huwelijkse trouw en het mannelijk tekort. Devos blinkt uit als in stilte lijdend voorwerp, de mores en sfeer van werkend Noord-Frankrijk in de jaren dertig zijn zeer goed getroffen. Bijrolletje regisseur Fonteyne als staalarbeider.

J'ai toujours voulu être une sainte

2003 | Drama

België/Luxemburg 2003. Drama van Geneviève Mersch. Met o.a. Marie Kremer, Thierry Lefevre, Jeanine Godinas, Barbara Roland en Márcia Breia.

De zeventienjarige Norah leeft volgens haar persoonlijke visie: Alle gebeurtenissen op de wereld zijn door een onzichtbaar netwerk met elkaar verbonden. Daarom denkt Norah dat ze voor iedere misstap een goede daad tegenover moet stellen. Het kinderlijk bedachte wereldbeeld begint te wankelen als Norah op een dag oog in oog met haar verdwenen moeder staat.

Petites misères

2002 | Komedie

Frankrijk/België/Luxemburg 2002. Komedie van Philippe Boon en Laurent Brandenbourger. Met o.a. Albert Dupontel, Marie Trintignant, Bouli Lanners, Serge Larivière en Georges Siatidis.

De geschiedenis van Jean (Dupontel) en Nicole (Trintignant) zien we in een flashback nadat ze de deur is uitgezet, terwijl ze roept dat ze geen vervelend mens is en altijd haar plicht gedaan heeft. We gaan twee maanden terug en maken kennis met Jean, die deurwaarder is. Hij doet zijn werk hoffelijk, maar effici[KA3]ent onder begeleiding van smeris Eddy (Lanners), die menselijk is en de betroffen partij, die meestal heel diep in de schulden steekt, niet ongenegen is. Dit tot grote ergernis van Jean. Tussen Nicole en Jean gaat het eigenlijk niet goed: hij kan haar geen kinderen geven en als Nicole een antiekzaak wil beginnen, wil Jean eerst het huis afbetalen omdat hij bang is om nog meer schulden te maken en de gevolgen daarvan leiden tot de mis[KA2]ere, die hij dagelijks meemaakt. Nicole heeft een winkelfobie, maar daar helpt Georges (Larivi[KA2]ere), een postbode met koopzucht (teleshopping, postorder, enz.) haar wel van af. Georges kan nauwelijks zijn afbetalingen aan, maar tussen hem en Nicole bloeit een verstandhouding op, die leidt tot een intieme relatie. Dan wordt het Jean teveel. Het vindingrijke scenario van beide debuterende regisseurs Boon en Brandenbourger, dat vol zit met onverwachte incidenten uit het normaal lijkende dagelijkse leven, is een bijtende satire op de moderne consumptiemaatschappij. Ze schilderen het dagelijkse leven als een keten van onbenullige gebeurtenissen, die echter voor bepaalde individuen heel belangrijk zijn. Dit Belgische surrealisme wordt gebracht door uitstekende rollen. De brede beelden van de bekende cameraman Willy Stassen en de muziek van Jeff Bodart, Olivier Bodson en Pierre Gillet completeren het geheel in positieve zin. De speelduur varieert van 77 tot 100m. Dolby.

Du poil sous les roses

2000 | Familiefilm, Komedie, Drama

Frankrijk/Luxemburg 2000. Familiefilm van Jean-Julien Chervier en Agnès Obadia. Met o.a. Julie Durand, Alexis Roucout, Alice Houri, Jean-Baptiste Pénigault en Marina Tomé.

Roudoudou (Durand) is een pittig meisje van veertien. Haar borsten beginnen zich te ontwikkelen en ze hoopt net zulke grote te krijgen als haar moeder Jeanne (Tom[KA1]e), maar zover is het nog niet en ze maakt zich zorgen over het feit dat ze ongelijk van grootte zijn. Ze heeft haar eerste menstruatie nog niet gehad, maar haar libido begint evenwel op te wellen. Romain (Roucout) is vijftien; Francis (P[KA1]enigault) is zijn onafscheidelijke, evenoude maat. Ze denken dat hun moeders, Dominique (co-regisseuse Obadia) en Sylviane (Rosette) iets met elkaar hebben en daar moet hoogst nodig iets aan gedaan worden. Dan ontmoeten Roudoudou en Romain elkaar en de eerste liefde ontluikt, maar niets lukt. Regisseur Chervier en regisseuse Obadia, die samen hun eerste lange speelfilm draaien, zijn vertrokken vanuit een interessant standpunt. De een bekijkt de situatie uit het perspectief van de jongen en de ander vanuit het meisje en brengen dan de situatie samen. Alles op het gebied van de seksualiteit voor pubers komt voor het voetlicht, inclusief een bezoekje aan de gynaecoloog, een voetballer die homo is, een gesprekje met de psycholoog en een prostituée. De kinderen doen het leuk en de humor en ironie ontbreken niet. De film is geschikt om in de klas te vertonen aan kinderen vanaf twaalf jaar of ouder om er achteraf met hen over te discussiëren. Aan voorlichting is altijd behoefte, zeker als het van een behoorlijk kaliber is. Het scenario is van beide regisseurs Chervier en Obadia. Het camerawerk is van Marie Spencer. Ook bekend als DIS POURQUOI, DIS COMMENT.

Une liaison pornographique

1999 | Drama, Erotiek, Romantiek

Frankrijk/Zwitserland/België/Luxemburg 1999. Drama van Frédéric Fonteyne. Met o.a. Nathalie Baye, Sergi López en Paul Pavel.

Een vrouw van in de veertig (Baye, die een European Film Award-nominatie kreeg voor haar rol) zet een advertentie voor een 'pornografische' affaire. Ze wil haar fantasie uitleven, maar verder niets, ze wil zelfs haar naam niet noemen. Een iets jongere man (López) reageert. Vervolgens ontmoeten ze elkaar wekelijks in een hotelkamer. Een fascinerend drama over twee mensen die elkaar in een geheim verbond hebben gevonden, maar terugdeinzen zodra die intimiteit plaatsmaakt voor liefde. Ondertussen wordt er veel geneuzeld en is er van de seks weinig te zien. Dat u dat weet.

Max et Bobo

1998 | Komedie, Drama

België/Frankrijk/Luxemburg 1998. Komedie van Frédéric Fonteyne. Met o.a. Alfredo Pea, Jan Hammenecker, Jean-Marie Petiniot, Ludo Busschots en Nathalie Laroche.

De van oorsprong Italiaanse kapper Max (Pea) wordt niet bepaald door het leven getrakteerd. Wanneer zich een eczeem op zijn handen nestelt, kan hij zijn beroep niet meer uitoefenen. Daarnaast verlaat zijn vrouw hem en belandt hij berooid op straat. Dan ontmoet hij de kleurrijke, fantaseergrage marginaal Bobo (Hammenecker) en Max' pad krijgt een nieuwe dwaaldimensie. Fonteynes regiedebuut is een troosteloosheidsballade over twee verliezers die tegen elkaar aanleunen om niet om te vallen. Gedoseerde tragihumor en bizarre situaties houden het geheel draaglijk. Scenario van romancier/dramaturg Philippe Blasband.

Un jour mon prince viendra...

1997 | Documentaire

België 1997. Documentaire van Marta Bergman. Met o.a. Mihalea, Liliana en Maria.

Op een dag zal mijn prins komen... De zoektocht van drie jonge Roemeense vrouwen naar een westerse man, met op de achtergrond hun familieconflicten, hun onzekere werk, hun verblindende dromen. Om deze droomman te vinden, zetten ze kleine advertenties en geven ze zich op bij relatiebemiddelingsbureaus. Bij een foto of een brief uit Italië bedenken zij hun eigen soap-opera van geluk waarin zij de eenzame sterren zijn

Elles

1997 | Komedie, Experimenteel, Drama

Frankrijk/Spanje/Luxemburg/België 1997. Komedie van Luis Galvaõ Teles. Met o.a. Carmen Maura, Miou-Miou, Marisa Berenson, Patti Guesch en Marthe Keller.

De levens van vijf vrouwen, allen in de veertig, raken met elkaar vervlochten wanneer een televisiejournaliste (gespeeld door de Spaanse Pedro Almodóvar-ster Carmen Maura) een programma maakt rond de vraag 'Wat wil de vrouw?' Een antwoord daarop krijgen we (uiteraard) niet, maar we zien wel het gehannes met het leven van een aantal van haar vriendinnen. Miou-Miou speelt een universitair docent die een relatie begint met een student, Marthe Keller een gescheiden vrouw die slecht nieuws krijgt over haar gezondheid, Marisa Berenson een schoonheidsspecialiste met een drugsverleden. De prima actrices maken dit tamelijk oppervlakkige melodrama best de moeite waard.

La promesse

1996 | Drama

België/Frankrijk/Luxemburg 1996. Drama van Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne. Met o.a. Olivier Gourmet, Assita Ouedraogo, Hachemi Haddad, Florian Delain en Rasmane Ouedraogo.

Beklemmende Belgisch-Waalse cinéma-vérité over een vijftienjarige jongen, Igor (Renier) en zijn vader Roger (Gourmet), die illegale immigranten uitbuiten in een voorstad van Luik. Al jaren smokkelt Roger, die garagehouder is, illegalen België binnen en laat ze in afwachting van officiële papieren tegen een forse prijs hokken in piepkleine kamertjes en voor een hongerloontje clandestien werken. Een der Afrikanen, Hamidou (Rasmane Ouedraogo), valt tijdens een controle van de politie van een stelling en sterft. Vlak voor zijn overlijden had de arme man Igor gesmeekt voor zijn vrouw Assita (Assita Ouedraogo) en hun zoontje te zorgen. Door het ongeval begint Igor zich te realiseren dat hier een sociaal onrecht gebeurt. Hij voelt zich verscheurd tussen de trouw aan zijn vader en zijn belofte (la promesse) aan Hamidou. Sobere, semi-documentaire stijl, knap uitgebalanceerd, wars van enig sentiment. Geïnspireerd door actuele gebeurtenissen. Meervoudig bekroond met een keur aan prestigieuze prijzen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Claude Waringo op televisie komt.

Reageer