Olivier Assayas

Regisseur, Acteur, Scenarist

Olivier Assayas is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 25 films gevonden.

D'après une histoire vraie

2017 |

Frankrijk/België 2017. Roman Polanski. Met o.a. Eva Green, Emmanuelle Seigner, Vincent Perez en Alexia Séféroglou.

Personal Shopper

2016 | Drama, Thriller, Mysterie

Frankrijk/Duitsland 2016. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Kristen Stewart, Anders Danielsen Lie, Lars Eidinger, Nora von Waldstätten en Benjamin Biolay.

De jonge Amerikaanse Maureen (ijzersterke rol van Stewart) koopt juwelen en kleren voor een beroemd model. Dat maakt haar de 'personal shopper' uit de titel, maar ze is ook een medium. Wanneer haar tweelingbroer plotseling sterft, probeert ze wanhopig contact te leggen met gene zijde. Want in de echte wereld is Maureen moederziel alleen. Deze curieuze mix van psychologisch drama en horrorfilm is compleet onvoorspelbaar en af en toe echt eng. En leverde Assayas in 2016 op het festival van Cannes de prijs voor beste regie op.

Clouds of Sils Maria

2014 | Drama

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 2014. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz en Brady Corbet.

Fraai acteursdrama over oudere actrice Maria Enders (Binoche) die gevraagd wordt voor hetzelfde toneelstuk waarmee ze twintig jaar eerder haar grote doorbraak had. Toen speelde ze een jonge vrouw die haar oudere bazin het hoofd op hol bracht. Nu wordt ze gevraagd voor de rol van bazin. Maria trekt zich als voorbereiding op die rol terug in het Zwitserse dorpje Sils Maria, waar ze samen met haar personal assistent (een ijzersterke Stewart) scènes uit het stuk gaat naspelen. Waarna werkelijkheid en fictie door elkaar gaan lopen. Intelligent, intrigerend en broeierig.

Après Mai

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Clément Métayer, Lola Créton, Felix Armand en Carole Combes.

Fraai acteursdrama over oudere actrice Maria Enders (Binoche) die gevraagd wordt voor hetzelfde toneelstuk waarmee ze twintig jaar eerder haar grote doorbraak had. Toen speelde ze een jonge vrouw die haar oudere bazin het hoofd op hol bracht. Nu wordt ze gevraagd voor de rol van bazin. Maria trekt zich als voorbereiding op die rol terug in het Zwitserse dorpje Sils Maria, waar ze samen met haar personal assistent (een ijzersterke Stewart) scènes uit het stuk gaat naspelen. Waarna werkelijkheid en fictie door elkaar gaan lopen. Intelligent, intrigerend en broeierig.

Carlos

2010 | Biografie, Drama

Frankrijk/Duitsland 2010. Biografie van Olivier Assayas. Met o.a. Édgar Ramírez, Alexander Scheer, Nora von Waldstätten, Ahmad Kaabour en Christoph Bach.

De uit Venezuela afkomstige Ilich Ramírez Sánchez, codenaam Carlos, bestond echt. Hij deed terroristische klussen voor groeperingen als het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina. Zijn werkterrein was grotendeels Europa. Nadat hij aanslagen had gepleegd en gepland in onder andere Londen en Parijs was hij verantwoordelijk voor de spectaculaire gijzeling van een aantal OPEC-ministers in 1975. Later werkte hij nog voor dictators in Libië en Roemenië, maar zijn hoogtijdagen waren toen al voorbij. Interessante, goedgemaakte driedelige miniserie, geeft een treffend beeld van tumultueuze tijden.

L'heure d'été

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Juliette Binoche, Charles Berling, Jérémie Renier, Edith Scob en Kyle Eastwood.

Internationaal vooral door critici bejubeld drama over een familie in transitie. Drie volwassen kinderen komen samen in het huis van hun overleden moeder en staan voor de vraag: wat te doen met haar bezittingen, het huis en het werk van een artistieke oudoom? Assayas is minder geïnteresseerd in grote wendingen en des te meer in de bespiegelingen die deze mijlpaal in het leven van het drietal losmaakt. Mooi kalme acteursfilm over afscheid. Kyle Eastwood, zoon van Clint, heeft een bijrol als de New Yorkse verloofde van Binoche.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Paris Je T' Aime

2006 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk/Liechtenstein 2006. Drama van Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet en Ethan Coen.

Twintig vermaarde regisseurs uit alle windstreken maakten een vijf minuten durend, in Parijs gesitueerd filmpje over de liefde. De meesten doen wat ze meestal doen, maar dan in het kort. Paris je t'aime is soms heel leuk, een enkele keer ontroerend, dan weer bar en boos, en de som der delen is niet meer dan het geheel.

Clean

2004 | Drama

Canada/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2004. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Maggie Cheung, Nick Nolte, Béatrice Dalle, James Dennis en Martha Henry.

Clichérijke draak met Maggie Cheung als heroïneverslaafde, die na de dood van haar man weer voor haar zoontje wil gaan zorgen en daarom de drugs moet afzweren. Assayas kan het dramatische leven van de hoofdpersoon met zijn vlakke, semi-documentaire stijl niet veel kracht geven, en ook Cheung wil maar niet boeien. In de films van Wong Kar-Wai is Cheung vrijwel altijd een schitterende actrice, maar ook als actieheldin (Heroic Trio) was ze overtuigend. Het maakt het extra pijnlijk te zien hoe angstig ze in Clean met de dialogen omgaat. Dat ze voor haar rol in Cannes tot beste actrice werd gekozen, is alleen te begrijpen als een te late beloning voor haar eerdere werk.

Demonlover

2002 | Thriller

Frankrijk 2002. Thriller van Olivier Assayas. Met o.a. Gina Gershon, Connie Nielsen, Chloë Sevigny, Charles Berling en Dominique Reymond.

Twee bedrijven concurreren over illigale 3D manga-porno. Ze sturen spionnen om op de hoogte te blijven van elkaars vorderingen.

Les destinées sentimentales

2000 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 2000. Romantiek van Olivier Assayas. Met o.a. Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert, Olivier Perrier en Dominique Reymond.

Groots opgezet kostuumdrama van de regiseur die daarvoor uitsluitend films maakte die zich afspelen in het hedendaagse Parijs.

Fin août, début septembre

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Mathieu Amalric, François Cluzet, Virginie Ledoyen, Jeanne Balibar en Alex Descas.

Literatuurcriticus Adrien (Almaric) is ten dode opgeschreven. De ziekte die hem al zo lang sloopt, kan hij niet langer verborgen houden voor de buitenwereld. De leegte die Adrien zal achterlaten wordt door niemand beter gevoeld dan schrijver Gabriel (Cluzet) voor wie Adrien steeds het grote voorbeeld was. Tot overmaat van ramp is het ogenblik slecht gekozen: Gabriel heeft juist een punt gezet achter een relatie van tien jaar. Hij leeft nu samen met een andere vriendin en bovendien is hij er eindelijk in geslaagd een vaste betrekking te vinden. Kan de leegte dan niet gevuld worden door alledaagse beslommeringen? Een oervervelende filosofische beschouwing over het leven, de liefde en de vriendschap, gevuld met opgeklopte lucht en een hoop niet ter zake doende details. De acteurs leveren goed werk, maar het eindeloze geleuter werkt iedereen op de zenuwen en niemand zal een traan laten als Adrien uiteindelijk zijn laatste adem uitblaast. Assayas die meer in zijn mars heeft, schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Denis Lenoir.

HHH - Portrait de Hou Hsiao-Hsien

1997 | Documentaire, Biografie

Taiwan/Frankrijk 1997. Documentaire van Olivier Assayas. Met o.a. Hou Hsiao-hsien, Chu T'ien-wen, Wu Nien-Jen, Chen Kuo-Fu en Kao She.

De Franse cineast Assayas trekt naar Ta[KA3]iwan om er zijn collega Hou Hsiao-Hsien op te zoeken. Samen trekken ze naar Feng- Shan, de stad waar Hou in 1947 geboren werd. Hier ontmoet hij oude vrienden en praat hij over de politieke toestand in zijn land, na de jarenlange bezetting uit Japan en de huidige overheersing door China. Hij beschouwt zichzelf als een Ta[KA3]iwanees en niet als een Chinees. Vanuit dat oogpunt heeft hij ook steeds zijn films geconcipi[KA3]eerd. Sinds zijn debuut in 1982 met GREEN, GREEN GRASS OF HOME is hij haast doorlopend blijven filmen. De meeste van zijn films zijn autobiografisch getint en hij werkte ook haast steeds met Chu Tien-Wen als zijn scenariste. Hij werd be[KA3]invloed door Pasolini en zo werd hij leidinggevend in de nieuwe stroming van de Ta[KA3]iwaneese film. Hij laat zijn acteurs graag improviseren, binnen door hem bepaalde grenzen. Er worden fragmenten getoond uit A SUMMER AT GRANDPA`S (1984), A TIME TO LIVE AND A TIME TO DIE (1985), THE PUPPETMASTER (HSIMENG JENSHENG) (1993) en GOODBYE SOUTH, GOODBYE (1996). Assayas schreef het scenario en Marie Lecœur tekende voor de montage. Fotografie is van Eric Gautier.

Irma Vep

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Olivier Assayas. Met o.a. Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Antoine Basler en Nathalie Boutefeu.

Een starlet uit Hong Kong Maggie (Cheung) komt op uitnodiging van regisseur Ren[KA1]e Vidal (L[KA1]eaud) naar Frankrijk om de hoofdrol te spelen in een remake van Louis Feuillade`s legendarische serial LES VAMPIRES uit 1915-16. Vidal wordt geobsedeerd door Musidora, die de hoofdrol speelde in de serie en voor hem is Maggie de enige die dezelfde betovering kan oproepen. Het zijn echter de sc[KA2]enes achter de schermen die vooral de aandacht vragen. Hierin wordt de illusie steeds weer doorgeprikt, vooral door Vidal zelf die de Engelse dialogen - de enige taal die Maggie verstaat - met een afschuwelijk accent aanbrengt. Hij staart zich zo blind op het zoeken naar nieuwe filmische vormen dat hij op den duur zijn verstand verliest. Een vreemde film die waarschijnlijk leuker was om te maken dan om naar te kijken. De film ademt een sfeer van improvisatie uit, maar dat werkt lang niet altijd. Er worden heel wat leuke idee[KA3]en gelanceerd die uiteindelijk volledig verzanden. Assayas schreef zelf het scenario (IRMA VEP is een anagram van VAMPIRE). Achter de camera stond Eric Gautier.

La page blanche

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1994. Familiefilm van Olivier Assayas. Met o.a. Virginie Ledoyen, Cyprien Fouquet, László Szabó, Jean-Pierre Darroussin en Dominique Faysse.

Begin 1970. Zowel Fouquet als Ledoyen zijn kinderen van gescheiden ouders. Waar hij nog kan genieten van de affectie van zijn vader, wordt zij heen en weer geslingerd tussen beide ouders. Haar moeder is de voogdij over haar kwijtgeraakt en haar vader heeft haar laten opsluiten in een gesticht, teneinde zijn eigen mentale evenwicht te behouden. Het enige lichtpuntje in het bestaan van Ledoyen is haar liefde voor Fouquet, maar deze laatste is nog teveel kind om de draagwijdte ervan te beseffen. Die nacht echter zal hij moeten beslissen. Een studie over de pijn van het opgroeien, vooral van jonge mensen die het slachtoffer zijn van verscheurde gezinnen. Goed gespeeld door de jonge acteurs. Het gebruik van de muziek van begin 1970 helpt veel in het recreëren van het tijdsbeeld. Vlot scenario van Assayas, in beeld gebracht door Denis Lenoir.

L'eau froide

1994 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1994. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Virginie Ledoyen, Cyprien Fouquet, Jean-Pierre Darroussin, Dominique Faysse en Jackie Berroyer.

Odyssee van een heel jong stel dat zich buiten de maatschappij plaatst en uiteindelijk uit elkaar gaat. Gilles en Christine zijn zestien jaar en dromen van een ander leven. Het is 1972. Gilles verwaarloost zijn studie en doet domme dingen, terwijl Christine afglijdt naar de waanzin.

Une nouvelle vie

1993 | Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1993. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Sophie Aubry, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Christine Boisson en Philippe Torreton.

Tina is twintig en heeft haar vader nooit gekend. Ze is opgevoed door haar wilskrachtige moeder en staat nu op het punt te trouwen met de vriendelijke Torreton. Wanneer haar moeder sterft, stort haar fragiele wereldje in. Hoewel ze heeft beloofd het nooit te zullen doen, wil ze per se haar vader opzoeken. De eerste confrontatie is niet met hem, maar met haar halfzuster Godrèche. Een intimistische beschouwing van complexe familiebetrekkingen, goed gefilmd en aanvaardbaar gespeeld, maar met een scenario van Assayas dat weinig verrassends te bieden heeft. Denis Lenoir stond achter de camera.

François Truffaut : Portraits volés

1993 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1993. Documentaire van Serge Toubiana en Michel Pascal. Met o.a. Gérard Depardieu, Eva Truffaut, Claude Chabrol, Jean-Louis Richard en Jean Gruault.

Degelijk portret van de grote regisseur Fran[KA10]cois Truffaut (1932-1984) waarin alle aspecten van zijn talent belicht worden. Vanaf zijn jeugd, waarin hij zich voor het medium film ging interesseren tot en met de eerste stappen als assistent en scenarist. Over zijn grote doorbraak met LES 400 COUPS inclusief de apotheose van de prijsuitreiking op het Festival van Cannes en zijn grote bewondering voor Alfred Hitchcock. De film bevat zeldzame opnamen van Truffaut met de Master of Suspense. Ook het verhaal van zijn alter-ego Antoine Doinel, in de films steeds vertolkt door Jean-Pierre Léaud. Tot slot een resem fragmenten uit zijn bekendste films. Het geheel wordt van commentaar voorzien door een hele reeks bekende namen uit de Franse cinema die allen vrienden waren van - of gewerkt hebben met Truffaut. Pure hulde waardoor de film wellicht kritiekloos lijkt. Toubiana en Pascal schreven het scenario en beeldmateriaal werd bijeengeschoten door Maurice Fellous, Jean-Yves Le Mener en Michel Sourioux.

Paris s'éveille

1991 | Drama

Frankrijk/Italië 1991. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Judith Godrèche, Jean-Pierre Léaud, Thomas Langmann, Martin Lamotte en Ounie Lecomte.

Cl[KA1]ement (L[KA1]eaud), een labiele veertiger, heeft iets van doen met de tv en mede daarom is de ambitieuze achttien- jarige Louise (Godrèche) bij hem ingetrokken. Als Adrien, de zoon van Clément, na een jarenlange afwezigheid terugkomt, wordt hij verliefd op Louise, die op zijn avances ingaat en van de vader overstapt op de zoon. Maar het wil niet vlotten met hun relatie en als Louise lonkt naar de casting-couch om een rol bij de tv te krijgen, houdt Adrien het voor gezien. Clément en Louise vinden beiden een andere partner. Geen bijzonder krachtige film van Assayas, die zo mooi debuteerde met L'ENFANT DE L'HIVER.

L'enfant de l'hiver

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Clotilde De Bayser, Michel Feller, Jean-Philippe Écoffey, Marie Matheron en Amour Grinberg.

Portret van een ontgoochelde generatie. De onderlinge relaties tussen een aantal jonge acteurs wordt hard en nauwkeurig weergegeven, er is geen ruimte voor illusies. Het loopt uiteindelijk uit op moord én de geboorte van een kind. Vlekkeloze regie en opmerkelijke acteerprestaties.

Avril brisé

1987 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Albanië 1987. Drama van Liria Bégéja. Met o.a. Jean-Claude Adelin, Violeta Sanchez, Alexandre Arbatt, Sadri Sheta en Hasan Zhubi.

In Albanië doet men vergeefs moeite om de huidige regering uit de weg te ruimen. Het is bloedwraak waarbij de vendetta van Corsica kinderspel lijkt. Om aan deze wet te gehoorzamen doodt een man een andere. Vervolgens moet hij boeten voor de 'plicht het vaderland te dienen' ten overstaan van de prins: waarna hij op zijn beurt gedood kan worden, enz. De regering stuurt er een jonge hoogwaardigheidsbekleder op af, die in Frankrijk heeft gestudeerd - dus een ontwikkeld iemand - en zijn jonge Franse vrouw. Zij kunnen geen einde maken aan deze bloedige gewoonte. De film is in Corsica opgenomen, dat dezelfde woeste landschappen als Albanië bezit. Is met veel bezieling gemaakt, ondanks de academische invloed, voornamelijk ontleend aan de Russische 'klassieke' cineasten. Het authentieke karakter van deze film valt niet te ontkennen: de beschrijving van de zeden en gewoonten en het dagelijks leven op het Albanese platteland voert ons terug naar de donkere middeleeuwen. Veel acteurs zijn van Albanese afkomst. Het scenario is van Olivier Assayas, Vassilis Vassilikos en regisseur Liria Bégéja. Het camerawerk is van Patrick Blossier.

Le lieu du crime

1986 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1986. Drama van André Téchiné. Met o.a. Catherine Deneuve, Victor Lanoux, Danielle Darrieux, Wadeck Stanczak en Jacques Nolot.

Familiedrama en suspense vloeien naadloos samen in André Téchiné's Plaats delict, een stemmig werk waarin jonge tiener Thomas (Giraudi) en zijn moeder Lili (Téchiné's muze Deneuve) worden bevangen door de charme van ontsnapte gevangene Martin (Stanczak). Thomas vanwege hunkering naar zijn volwassenheid, en Lili vanwege verlangen naar zijn jeugdigheid. Componist Philippe Sarde (La grande bouffe) dikt de dreigende sfeer verder in met onheilspellende muziek, terwijl Téchiné de talloze personages als makke schapen richting de slachtbank dirigeert. Kwaliteit alom, met stijl als gangmaker en theatraal acteerwerk als bindmiddel.

Désordre

1986 | Thriller, Drama, Misdaad

Frankrijk 1986. Thriller van Olivier Assayas. Met o.a. Wadeck Stanczak, Ane-Gisel Glass, Lucas Belvaux, Remi Martin en Corinne Dacla.

Voor zijn eerste speelfilm heeft deze regisseur een portret getekend van een groep jongeren in de jaren tachtig. Hij heeft zich duidelijk laten inspireren door A BOUT DE SOUFFLE van Jean- Luc Godard. De jongeren, gewelddadig en crimineel, lijken net zo min op de moderne jeugd als Jean-Paul Belmondo in Godards film typerend was voor zijn generatie. Assayas is filmcriticus en dat is te merken aan de invloeden die vari[KA3]eren van Fritz Lang tot Georges Franju. De citer van Anton Karas bekend van THE THIRD MAN klinkt hier als een kwellende cello. Er blijven nog een paar mooie sc[KA2]enes over (het kerkhof), mooie maar ook overdreven opnames.

Desordre

1986 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1986. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Corinne Dacla, Lucas Belvaux, Ann-Gisel Glass en Wadeck Stanczak.

Voor zijn eerste speelfilm heeft deze regisseur een portret getekend van een groep jongeren in de jaren tachtig. Hij heeft zich duidelijk laten inspireren door A BOUT DE SOUFFLE van Jean- Luc Godard. De jongeren, gewelddadig en crimineel, lijken net zo min op de moderne jeugd als Jean-Paul Belmondo in Godards film typerend was voor zijn generatie. Assayas is filmcriticus en dat is te merken aan de invloeden die vari[KA3]eren van Fritz Lang tot Georges Franju. De citer van Anton Karas bekend van THE THIRD MAN klinkt hier als een kwellende cello. Er blijven nog een paar mooie sc[KA2]enes over (het kerkhof), mooie maar ook overdreven opnames.

Rendez-vous

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van André Téchiné. Met o.a. Juliette Binoche, Lambert Wilson, Wadeck Stanczak, Jean-Louis Trintignant en Dominique Lavanant.

Juliette Binoche in een vroege rol speelt de jonge Nina die in Parijs arriveert. Ze wil het theater in, maar belandt allereerst in het bed van de conventionele Paulo. En in dat van zijn huisgenoot, de enigszins gestoorde Quentin. Mooi geacteerd coming of age verhaal verplaatst zich uiteindelijk toch naar het theater waar Nina de rol van Juliet krijgt. Voor de fans: regisseur André Téchiné zorgt voor nogal wat blootscènes met Binoche, die daarna internationale bekendheid zou krijgen met Mauvais sang en The Unbearable Lightness of Being.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Olivier Assayas op televisie komt.

Reageer