Peer Raben

Regisseur, Acteur, Producer, Componist

Peer Raben is regisseur, acteur, producer en componist.
Er zijn 72 films gevonden.

Despair

1978 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler en Bernhard Wicki.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Eros

2004 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten/Italië/Hongkong SAR van China/China/Frankrijk/Luxemburg/Verenigd Koninkrijk 2004. Erotiek van Wong Kar-Wai, Steven Soderbergh en Michelangelo Antonioni. Met o.a. Gong Li, Chang Chen, Robert Downey jr, Alan Arkin en Christopher Buchholz.

Drieluik over erotiek van drie grote regisseurs. Antonioni verfilmt een ménage à trois van een echtpaar met huwelijksproblemen en een jonge vrouw, Soderbergh laat een drukke zakenman en zijn psychiater onderzoeken waarom de eerste een terugkerende erotische droom heeft en Wong verfilmt de onmogelijke liefde van een courtisane en haar kleermaker. Bedoeld als eerbetoon aan de oude meester Antonioni, maar helaas valt juist zijn bijdrage tegen, Antonioni maakte een gekunstelde imitatie van zijn eigen eerdere werk. Ook Soderbergh herhaalt zichzelf, alleen bij Wong heeft het woord Eros betekenis. Hij filmt erotiek, maar kan vooral opmerkelijk erotisch filmen.

2046

2004 | Romantisch drama, Fantasy, Experimenteel, Sciencefiction

China/Hongkong SAR van China/Frankrijk/Duitsland 2004. Romantisch drama van Wong Kar-Wai. Met o.a. Tony Leung Chiu Wai, Gong Li, Takuya Kimura, Maggie Cheung en Zhang Ziyi.

2046 is Wongs officieuze vervolg op het amoureuze kunststuk In the Mood for Love (2000). De titel staat wisselend voor een jaar en een plaats en symboliseert een gesteldheid van permanent verlangen. Eind jaren '60 werkt Hongkongse schrijver Chow (Leung) aan een sciencefictionverhaal waarin herinneringen kunnen worden herleefd in 2046, het jaar waarin niets verandert. Chow werkt in een bedompte hotelkamer, nummer 2047, pal naast de kamer waar zijn geliefde verbleef en waar zijn geliefden zullen verblijven. Versmolten feit en fictie over de verwoestende kracht van de romantische geest. De duizelende cameravoering is wederom van Wongs vaste verbeelder Christopher Doyle.

Für mich gab's nur noch Fassbinder - Die glücklichen Opfer des Rainer Werner Fassbinder

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Rosa von Praunheim. Met o.a. Irm Herrmann, Peer Raben, Ursula Strätz, Hanna Schygulla en Doris Mattes.

Rainer Werner Fassbinder is de geschiedenis ingegaan als de productiefste filmer uit de golf van de Nieuwe Duitse Film, al stierf hij op 36-jarige leeftijd aan drugs en drank in 1982. Hij liet een omvangrijk en indrukwekkend [KL21]uvre na. Hij was een ongemakkelijke man in de omgang en werkte heel dikwijls met vaste acteurs en actrices; de bekendsten uit de laatste categorie zijn wellicht Hanna Schygulla en Barbara Sukowa - hij maakte ze (als het ware). Fassbinder werkte ook met gevestigde actrices zoals Brigitte Mira of Jeanne Moreau. Hoewel hij een tijd gehuwd was met de actrice Ingrid Caven, maakte hij nimmer een geheim van zijn biseksualiteit, openlijk en in zijn films. Von Praunheim, zelf een nicht, meent dat Fassbinder door zijn tweeslachtige seksuele voorkeur als niemand beter kon aanvoelen hoe vrouwen denken, zich gedragen en presenteren. In zijn documentaire, die slechts toegankelijk is voor cinefielen die bekend zijn met Fassbinders werk, laat hij grotendeels de vrouwen uit Fassbinders artistieke carri[KA2]ere aan het woord. Hieronder bevinden zich Schygulla, Caven, Mira, Moreau, Doris Mattes, Eva Mattes, Ursula Str[KA3]atz, Irm Hermann e.a., maar vreemd genoeg ontbreekt Sukowa. Ook mannen, die met Fassbinder gewerkt hebben komen aan bod zoals cameraman Michael Ballhaus, producent Peter Berling, componist Peer Raben, maar wederom ontbreken hier El Hedi Ben Salem en Gunther Kaufmann, niet alleen zijn fetisj acteurs, maar minnaren en voetvegen; verder missen wij G[KA3]unther Lamprecht, Gottfried John en Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl e.v.a. Wellicht had Von Praunheim te weinig budget en was een trip naar Griekenland, waar Sukowa woont, te duur of was er geen geld voor een vliegticket. Om die reden ontbreken ook de talloze clips uit het werk van Fassbinder, die kennelijk niet zonder zeer forse bedragen in een dergelijk belangwekkend portret van een groot regisseur (zowel Fassbinder als Von Praunheim) konden binnenkomen. De door Von Praunheim ingelaste screenings van Leonardo DiCaprio slaan nergens op, al hebben we wel begrip voor zijn zwakheid (als gevolg van een natte droom kennelijk). Von Praunheim werd in 1942 in Riga geboren als Holger Mitschwitzky en is altijd jaloers geweest op het succes van Fassbinder. Het camerawerk is Elfi Mikesch. HD Video, Mono.

La Paloma fliegt nicht mehr

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Hans-Christian Blech, Wolfgang Reichmann, Klaus Schwarzkopf, Jutta Boll en Erla Prollius.

Als voormalige ijscoman Reichmann met een grote voorliefde voor zeeslagen, het bejaardenhuis betreedt, verstoort hij met zijn onbehouwen gedrag de bestaande verhoudingen. Naarmate zijn medebewoners hem accepteren, kan Dr. Blech niet langer meer de eerste viool spelen met saaie historische verhalen, maar hij maakt tenslotte een eind aan Reichmanns monomanie over zeeslagen. Vrijelijk gebaseerd op een kort verhaal van Siegfried Lenz, dat door de regisseur tot scenario werd bewerkt. Achter de camera stond Anton Peschke.

Hors saison

1992 |

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1992. Daniel Schmid. Met o.a. Sami Frey, Carlos Devesa, Ingrid Caven, Dieter Meier en Ulli Lommel.

Frey keert terug naar een groot hotel in de Zwitserse Alpen, dat ooit door zijn grootouders werd gebouwd en dat binnenkort gesloopt zal worden. Via flashbacks die verteld worden door zijn grootmoeder Fellini (de zestig-jarige zuster van Federico in haar tweede rol) haalt hij herinneringen op en passeren allerlei gebeurtenissen de revue: Russische anarchiste Chaplin, die er ooit een volksvijand vermoordde, schrijfster Sarah Bernhardt (gespeeld door Paredes), die zijn grootvader verleidde en goochelaar Lommel, die zijn publiek hypnotiseerde. Schmid`s boeiende film vertoont verwantschap met Fellini`s werk door o.a. de bonte verzameling van uitgesproken karakterspelers. Het is zo aanstekelijk gedaan, dat men zin krijgt om in een dergelijk hotel te logeren. Caven en Meier zetten de film muzikale luister bij met hun liederen en Devesa speelt de jonge Frey. Scenario van Martin Suter en regisseur Schmid. Fraai camerawerk Renato Berta. Gefilmd op allerlei locaties... in Portugal (!). Geproduceerd met participatie van de Duitse (ZDF) en Zwitserse tv.

Happy Birthday, Türke!

1992 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1992. Mysterie van Doris Dörrie. Met o.a. Hansa Czypionka, Özay, Doris Kunstmann, Lambert Hamel en Ömer Simsek.

In een geheel eigen spirituele stijl die zich zeker mag meten met Dashiel Hammet- en Raymond Chandlerachtige scenario`s, een spannende detectivefilm over de perfect Duits sprekende Turkse wees en private-eye Czypionka, die echter geen woord Turks spreekt. Hij krijgt opdracht van landgenote Ozay om haar vermiste vader op te sporen. De film begint op Czypionka`s verjaardag (vandaar de titel) en voert de kijker naar de rosse milieus van Frankfurts onderwereld en ontmaskert uiteindelijk een moorddadige corruptie bij de politie. Naar de bestseller van Jakob Arjouni door Dörrie zelf bewerkt tot een script met rake parodieën op de hedendaagse Duitse samenleving. Czypionka werd gelouwerd met de Beierse filmprijs als meest belovende acteur van het jaar. Camerawerk van Helge Weindler.

Die wahre Geschichte von Männern und Frauen

1992 |

Duitsland 1992. Robert van Ackeren. Met o.a. Sonja Kirchberger, Gudrun Gabriel, Andréa Ferréol, Beate Jensen en Thomas Heinze.

Van Ackeren heeft zijn oude thema's verpakt in een eigentijds jasje: vijf vrouwen scheiden zich van hun mannen, omdat de relaties verstoord zijn. Door zelfhulp en met groepstherapie willen ze er weer tegen aan kunnen. De mannen zijn ongelukkig over hun gedrag en proberen de vrouwen weer voor zich te winnen. Op dat punt gaat de film in op individuele, hartstochtelijke relaties die variëren van gewone heteroseksuele liefde tot trips met valium en andere tabletten inclusief z.g. lesbische relaties. Van Ackeren heeft een eigen stijl - dat moet gesteld worden, maar verder ahum... Het scenario schreef de regisseur samen met Catharina Zwerenz. Jürgen Jürgens stond achter de camera.

Die Venusfalle

1988 | Drama, Romantiek, Erotiek

Duitsland 1988. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Miryem Roussel, Horst-Gúnther Marx, Sonja Kirchberger, Hanns Zischler en Rolf Zacher.

De erotische verwikkelingen van de hoofdrolspelers zijn wederom het thema van deze film van Van Ackeren (zie DIE FLAMBIERTEN FRAU). Een man tussen twee vrouwen: Max houdt van de mooie Coco en de zinnelijke Marie (Roussel uit Godards JE VOUS SALUE, MARIE). De storende factor bij de seksuele avonturen van Max is Marie's jaloerse echtgenoot. Het scenario is van regisseur van Ackeren en Catharina Zwerenz. Het camerawerk is van Jürgen Jürges.

Tommaso Blu

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Florian Furtwängler.

Een Italiaanse arbeider, die lange tijd een normaal, aangepast leven heeft geleid, besluit op een dag alle conventies overboord te gooien. Een film die geen eenvoudige, duidelijke antwoorden geeft, maar desondanks te veel open laat.

Tatort - Die Macht des Schicksals

1986 | Mysterie

Oostenrijk/Duitsland 1986. Mysterie van Reinhard Schwabenitzky. Met o.a. Helmut Fischer, Georg Einerdinger, Henner Quest, Uschi Wolff en Rolf Castell.

Sedert geruime tijd geeft een schurk zich uit voor commissaris Eckhoff en onder dat voorwendsel pikt hij de spaarcentjes van oudere dames die weduwe zijn, en heren die rentenieren. In Herr Lange vindt hij een willoos slachtoffer, dat hij probleemloos 150.000 mark lichter maakt. Eckhoff, een derderangs acteur van het volkstoneel, werkt niet alleen. Hij heeft `assistentie` in de vorm van `smeris` Kleppinger (H[KA3]ubner). Zowel Lange als Kleppinger worden levenloos aangetroffen. Commissaris Lenz (Fischer) meent dat het de hoogste tijd is om deze hebzuchtige oplichter zo snel mogelijk achter de tralies te krijgen. Lenz concentreert zich met zijn team op een filmproducent, zijn ontrouwe vrouw en diens entourage. Een goed verhaal dat ergerlijk routineus in beeld is gebracht. De acteurs spelen op hun ruggenmerg en doen weinig moeite om hun personage tot leven te brengen. Ondanks enkele zeer voorspelbare plotwendingen en wat langdradigheden verveel je je niet, maar de film zal je beslist niet bijblijven. Het weinig persoonlijke scenario is van Ulf Miehe en Klaus Richter en het camerawerk is van Gernot Roll. Zesde zaak van Lenz, aflevering 189.

Flamberede hjerter

1986 | Komedie

Denemarken 1986. Komedie van Helle Ryslinge. Met o.a. Kirsten Lehfeldt, Torben Jensen, Sören Oestergaard, Peter Hesse Overgaard en Anders Hove.

Een jonge verpleegster, tevens keukenprinses, weet een oplossing voor ieders problemen, behalve voor zichzelf. Nadat zij zich in de liefde bedrogen voelt, wreekt zij zich in grand-guignol-stijl op haar minnaar, een chirurg. Levendige vertolkingen en goede sfeertekening van de drukke ziekenhuisgangen. Scenario van regisseur Ryslinge en de fotografie is van Dirk Bruel.

Tricheurs

1984 | Drama

Frankrijk/Duitsland/Polen 1984. Drama van Barbet Schroeder. Met o.a. Jacques Dutronc, Bulle Ogier, Kurt Raab, Virgilio Teixeira en Robby Müller.

In het casino van Madeira ziet gokverslaafde Elric de grote 7 op de rode jurk van Suzie en bombardeert haar tot zijn talisman aan de roulettetafel. Wanneer Elric een samenwerking aangaat met louche profgokker Jorg, verlaat Suzie hem. Veel later zien ze elkaar terug en de vlam slaat opnieuw in de pan: ook Suzie blijkt door het spel bevangen. Typisch Schroeder-psychodrama over obsessieve personages moet veren laten vanwege het weinig plausibele plotelement van de getrukeerde roulettekogel. De perfide ondertoon, Dutronc en Ogiers zwoele charme maken de film niettemin fascinerend.

L' Air du crime

1984 | Sciencefiction, Film noir

Zwitserland 1984. Sciencefiction van Alain Klarer. Met o.a. Hélène Surgère, Tchéky Karyo, Laura Morante, Jean Bouise en Hanns Zischler.

Een 'schijn van misdaad' hangt over de Onderneming, gevestigd in Neuchâtel, maar in feite een tentakelachtig internationaal netwerk. De scenario-schrijvers namen als aanleiding een verdwijning, teneinde te kunnen laten zien hoezeer zij die er werken, tot slaven zijn geworden. Deze visie op de moderne tijd doet denken aan Orwell; een verscheurende aanklacht. De regisseur nam te veel hooi op zijn vork. Het resultaat: een aarzelende opbouw en een keur aan niet goed uitgewerkte scènes. De acteurs doen hun best.

Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse

1984 | Experimenteel, Drama

Duitsland 1984. Experimenteel van Ulrike Ottinger. Met o.a. Veruschka von Lehndorff, Delphine Seyrig, Irm Hermann, Magdalena Montezuma en Barbara Valentin.

In haar film, die rijk is aan pracht en praal en fantasievolle beelden, vertelt Ulrike Ottinger het verhaal van de jonge dandy Dorian Gray, die zich met succes weet te verzetten tegen de pogingen van een cheffin van een mediaconcern om hem te vercommercialiseren.

Glut

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Zwitserland 1983. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Krystina Janda en Thomas Lücking.

Een Zwitserse wapenfabrikant levert tijdens WO II zowel aan eigen als aan de Duitse legers. Niettemin wordt hij beschouwd als een patriot. Als troost voor zijn weinig rooskleurig gezinsleven neemt hij een Poolse vluchtelinge in huis die de eenzaamheid van de enige zoon verlicht. Als die twee een Poolse soldaat laten onderduiken, leidt persoonsverwarring tot een drama voor de industrieel. Deze inhoudelijk interessante film over het Zwitsers profijtbeginsel wordt onnodig zwaar gemaakt door een pessimistische randvertelling als junior 40 jaar later het evenbeeld van zijn vader is geworden.

Die Flambierte Frau

1983 | Drama, Romantiek, Erotiek

Duitsland 1983. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Hanns Zischler, Gabi LaFari, Matthias Fuchs en Hans Zischler.

Een jonge vrouw breekt met haar geordende en tot keurslijf geworden leventje. Uit financiële nood, maar ook omdat ze aan maatschappelijke idealen twijfelt, wordt ze prostituée. Ze wordt verliefd op Chris, een biseksuele mannelijke prostitué, en de twee huren een woning voor privé- en zakelijke doeleinden. Maar het komt tot een crisis als Chris een serieus en burgerlijk leven met Eva wil beginnen. Scenario van de regisseur en Catharina Zwerenz. Camerawerk van Jürgen Jürges.

Tatort - Sterben und sterben lassen

1982 | Mysterie

Duitsland/Oostenrijk 1982. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Volker Brandt, Ulrich Faulhaber, Margit Saad, Harry Baer en Hanno Pöschl.

Niki (Baer) en Hans Pototschnik (P[KA3]oschl) uit Wenen willen in Berlijn een nieuw bestaan opbouwen en een restaurant openen. Om aan geld te komen neemt Niki een zeer goed betaalde baan aan als vrachtwagenchauffeur bij het tamelijk ondoorzichtige transportbedrijf van blonde Inge Zimmermann (Saad), die het rijtijdenbesluit aan haar laars lapt en illegaal geprepareerde medicijnen laat vervoeren. Niki stelt liever geen vragen voor het dure geld en de niet onknappe Inge mag hem wel. Als Niki te lang achter het stuur heeft gezeten en door vermoeidheid een verkeersongeval veroorzaakt, rijdt hij door na de aanrijding. Dit brengt hem niet alleen in de problemen met de politie, maar ook met Inge, die de schurkachtige Schrader (Glowna) op hem af stuurt om hem een lesje te leren als hij zijn aandeel opeist. Ongelukkigerwijze treft dat Niki`s vriend, die in de vlammen omkomt. Werk aan de winkel voor Kommissar Walther (Brandt) van de moordbrigade. Iets te routinematig en de rolverdeling is te weinig enthousiast. Het scenario is van Jens-Peter Behrend en Bernhard Frey. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg. Aflevering 137.

Querelle

1982 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1982. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Franco Nero, Jeanne Moreau, Brad Davis, Dieter Schidor en Natja Brunckhorst.

Fassbinders laatste film: als testament een meesterwerk over de frustraties van het homo-zijn in een kleinburgerlijke samenleving. Moreau is de universele hoer uit Jean Genet's geruchtmakende boek, dat door Fassbinders dramatisering een geweldige verheviging kreeg. Het resultaat is een meeslepend verhaal over de moordzuchtige, drugssmokkelende zeeman Querelle. Deze wordt door een Grote Opofferende Liefde gered uit de hel die een gokkende kroegbaas in de havenstad Brest heeft geschapen. Hij kiest voorgoed voor de veilige, verre einders van de zee. Camerawerk van Xavier Schwarzenberger. De decors zijn van Rolf Zehetbauer en de montage is van Juliane Lorentz. Naar de roman Querrelle de Brest.

Die Sehnsucht der Veronika Voss

1982 | Biografie, Drama

Duitsland 1982. Biografie van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess, Annemarie Düringer en Doris Schade.

Een journalist raakt gefascineerd door de in de vergetelheid geraakte, aan morfine verslaafde filmdiva Veronika Voss en ontrafelt haar duistere verleden. De film is gebaseerd op het levensverhaal van UFA-actrice Sybille Schmitz, die in 1955 zelfmoord pleegde, en ook op Billy Wilders Sunset Boulevard; Fassbinders film werd eveneens geschoten in prachtig zwart-wit. De regisseur overleed twee maanden nadat 'Die Sehnsucht der Veronika Voss' met een Gouden Beer werd bekroond op de Berlinale, nog voordat zijn laatste film, Querelle, in première ging. Voor velen markeerde Fassbinders dood het einde van de Neue Deutsche Welle.

Wo bitte geht's zum Film

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Peer Raben. Met o.a. Peter Kern, Kurt Raab, Dolly Dollar, Volker Spengler en Nina Korda.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Tag der Idioten

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Carole Bouquet, Ingrid Caven, Christine Kaufmann, Ida di Benedetto en Magdalena Montezuma.

Een wat teleurstellende Schroeter na PALERMO ODER WOLFSBURG en NEAPOLITANISCHE GESCHWISTER over een meisje uit gegoede kring dat op hol slaat en anderen aangeeft als terroristen.

Malou

1981 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Nederland 1981. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ingrid Caven, Grischa Huber, Helmut Griem, Ivan Desny en Marie Colbin.

Een jonge vrouw duikt in het verleden van haar moeder die met een joodse zakenman trouwde en met hem voor de nazi's vluchtte. Maar de man bedroog haar en zij stierf aan de drank. De dochter heeft ook steeds problemen met haar vriend. Een onduidelijk damesdrama in de vorm van een feministische film. Het scenario is van regisseuse Meerapfel. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Lola uit 1981 is een losse remake van Von Sternberg's Der Blaue Engel. Barbara Suwoka is te bewonderen in de Marlene Dietrich-rol: ze speelt Lola, een nachtclubzangeres die er een dubbel leven op na houdt, en die mannelijke slachtoffers in de goot achter zich laat liggen. Regisseur Rainer Werner Fassbinder demonstreert als altijd een cynische kijk op de mensheid.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Die Reinheit des Herzen

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Matthias Habich, Marie Colbin, Heinrich Giskes en Isolde Barth.

Een soms melig melodrama over een samenlevend intellectueel stelletje dat een ruige, zinnelijke arbeider te gast krijgt.

Die Ortliebschen Frauen

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Luc Bondy. Met o.a. Edith Heerdegen, Elisabeth Stepanek, Libgart Schwarz, Klaus Pohl en Enzi Fuchs.

Een weduwe blijft achter met drie dochters en een gehandicapte broer die uiteindelijk door de oudste zuster voorgoed in de kelder wordt gestopt. Een onevenwichtige uitwerking maar goed spel.

Berlin Alexanderplatz - Wissen ist Macht und Morgenstund hat Gold im Mund (11)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Gottfried John en Barbara Sukowa.

Franz (Lamprecht) voelt zich nutteloos. Hij wil geld verdienen. Hij zoekt opnieuw de Pums op. Ze vertrouwen hem niet meer helemaal maar nemen hem toch in dienst. Hij verdient weer wat geld en voelt zich beter. Omdat mannen niet van elkaar mogen houden, ontkennen ze ook dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Om te demonstreren hoe gelukkig verliefde mensen kunnen zijn, verstopt Franz Reinhold (John) achter zijn bed. Uitgerekend dan bekent Mieze (Sukowa) dat zij verliefd is op iemand anders. Zij is echter niet van plan Franz te verlaten, want hij is 'van haar'. Franz is dol van de pijn en vermoordt zijn grote liefde bijna. In het boek richtte auteur Döblin zich af en toe rechtstreeks tot de lezer. Fassbinder citeert ook nu en dan, met zijn eigen stem, uit het boek, compleet met leestekens: de filmmaker wordt als lezer onderdeel van de vele standpunten die hij als regisseur inneemt. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Wie soll man leben, wenn man nicht sterben will (2)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De economische omstandigheden maken het Franz Biberkopf (Lamprecht) niet gemakkelijk, het leven is hard in 1929, er is te weinig werk. In een caf[KA1]e ontmoet Franz iemand die hem een baan bezorgt als krantenverkoper voor de [KL]V[KA3]olkischer Beobachter[KLE], die hij, getooid met een swastika-armband, op straat aan de man brengt. Het ziet ernaar uit dat alles hem eindelijk voor de wind gaat. Maar zijn oude communistische vrienden zijn er niet zo gelukkig mee dat Franz nationaal- socialistische koppen staat te schreeuwen. In een kroeg sturen zij het zelfs op een treffen aan. Zijn vriendin Lina (Trissenaar) verbiedt hem propagandistische pamfletten uit te delen. Weer schittert Fassbinder in het tonen van de chaos van het moderne leven van 1929. Duidelijk wordt aangetoond dat het individu niet los te zien is van de wereld. De personages bewegen in een mensenmassa, voertuigen worden vanuit verschillende camerastandpunten gefilmd om de realiteit vanuit allerlei hoeken te tonen, en dat allemaal via een nerveuze montage. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Van den Ewigkeiten zwischen den Vielen und den Wenigen (9)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Eva (Schygulla) tracht Franz (Lamprecht) te kalmeren. Ze verzekert hem dat Mieze (Sukowa) oprecht is in haar liefde voor hem. Franz gaat bij haar langs. Hij is ontroerd wanneer hij haar bij het hek ziet liggen zonnen. Nooit was hij zo verliefd. Hij voelt zich nu sterk genoeg om Reinhold (John), die hem wilde vermoorden, op te zoeken. Franz raakt ook verzeild in de politiek. Het nationaal socialisme wint met de dag aan populariteit, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, bezoekt hij een politieke bijeenkomst. Hij vindt het vreemd ergens tegelijk voor en tegen te zijn... Ook uit deze aflevering, met op de achtergrond de akelige onzekerheid, blijkt dat deze reeks mag worden beschouwd als hét tv-hoogtepunt van de jaren 1970-80. De geschiedenis heeft ons op een genadeloze manier duidelijk gemaakt tot welke moorddadige waanzin menselijke ellende kan leiden. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Merke - einen Schwur kann man amputieren (7)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) leeft nog, maar is een arm kwijt. Het duurt even voor hij herstelt, maar uiteindelijk haalt hij het toch, ook al omdat Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) voor hem zorgen. Ze zijn zelfs van plan Franz te wreken. Franz heeft bezwaren. Hij wil alleen maar vergeten wat er is gebeurd. Als Franz de politiek ge[KA3]engageerde Willy ontmoet, begint hij zelfs na te denken over de toekomst. Fassbinder hanteert in de verteltrant, beeldopstelling en acteursregie (vooral Lamprecht is fascinerend) een verbluffende, zeg maar onverbiddelijke techniek. Schygulla, Fassbinders muze, treedt meer en meer op de voorgrond en maakt weer schitterend gebruik van haar sterke, veelzijdige persoonlijkheid door afwisselend sensueel, romantisch, bedroefd, zakelijk en nuchter te zijn. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Epilog (14)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Franz (Lamprecht) is in een instelling voor geestelijk gestoorden terechtgekomen. Hij wilde eerlijk zijn, maar hoe hou je dat vol zonder eraan onderdoor te gaan? Nu hij zijn leven niet meer moet leven, mag hij eindelijk dromen. Hoe ziet hij eruit in zijn dromen? Arrogant en wereldvreemd, onbeschaamd, zwak en laf. Hij heeft alles verknoeid, uit verveling en zelfingenomenheid: denkt hij zijn blaam nu zelf te kunnen dragen? Na een zware crisis, die hem op de rand van de afgrond brengt, knapt er iets in hem. Aan het einde van een lang leven zal een nieuwe Franz Biberkopf opstaan, ontredderd maar eindelijk menselijk. Hij hijst zijn been uit het graf en keert gelouterd terug in de maatschappij, waar hij eindelijk een normaal, bruikbaar lid van is geworden, zonder eigen identiteit en zonder de anarchistische trekjes die hem kenmerkten. Naar het expressionisme toe gefilmde epiloog, die wellicht wat te lang duurt (twee uur!). Sommigen zien in de epiloog het toppunt van Fassbinders formele virtuositeit. Twee jaar later (1982) stierf hij. Zijn laatste film was QUERELLE. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Einsamkeit rei[KL29]t auch in Mauern Risse des Irrsins (10)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Hanna Schygulla.

Mieze (Sukowa) is vastbesloten. Ze wil haar liefde voor Franz (Lamprecht) bezegelen met een kind van hem. Omdat zij zelf geen kinderen meer kan krijgen, zal Eva (Schygulla) het kind dragen. Voor Mieze maakt het niet uit wie de moeder is, zolang het maar een kind van Franz is. Mieze is verder bijzonder onafhankelijk geworden. Zo wil zij drie dagen op reis met een andere man. Met het geld dat dit oplevert, kan zij Franz helpen. Franz kan het niet aan: het zou betekenen dat hij Mieze drie dagen moet missen. Bovendien heeft hij er genoeg van dat iedereen het beste met hem voorheeft en zijn leven voor hem wil uitstippelen, en dat ze ondertussen uit pure vriendelijkheid nooit eens iets van hem vragen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Eine handvoll Menschen in der Tiefe der Stille (4)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Met de grootste moeite raakt Franz (Lamprecht) over zijn desillusie heen. Hij heeft zich teruggetrokken in een treurige kamer en wil niemand zien. Hij verdrinkt zijn teleurstelling. Van een afstand observeert hij wat om hem heen gaande is, maar dat zet hem er niet toe opnieuw een stap in de wereld te wagen. Hij slaat alles gade vanachter zijn raam, dat uitkijkt op een verdorven en smerige binnenplaats. Het wordt hem duidelijk dat rechtvaardigheid alleen is weggelegd voor de oneerlijken. Het spektakel of het gesublimeerde maakt plaats voor de weinig spectaculaire harde realiteit. De uitzichtloosheid leidt tot nog grotere ellende. Wat is er tussen de filmbeelden door te lezen? Niets. Hoe luidt de achterliggende boodschap? Die is er niet. Franz bezat zich om te vergeten. Zo gaat dat, vertelt Fassbinder. Hij kruipt in zijn hol, drinkt liters slap bier en begint dan te lallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Eine Liebe, das kostet immer viel (6)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lemprecht en Gottfried John.

Franz (Lamprecht) is de vrouwenhandel beu. Hij beseft ook dat hij Reinhold (John) niet kan helpen. Omwille van zijn genegenheid en affectie voor Reinhold had hij beter niets kunnen weten over diens rol in veel duistere zaakjes. Zonder het te beseffen raakt Franz betrokken bij een criminele actie van de Pums. Wanneer hij samen met Reinhold een fruittransport wil regelen, blijkt het te gaan om een diefstal, die verkeerd afloopt. Tijdens de vlucht duwt Reinhold Franz uit de auto, in de hoop hem op die manier te doden. Dat lukt maar gedeeltelijk. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Schnitter mit der Gewalt vom lieben Gott (5)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar en Gottfried John.

Franz Biberkopf (Lamprecht) krabbelt op, vastbesloten de strijd met de wereld weer aan te gaan. Zijn oude caf[KA1]e is de geschiktste plaats om ermee te beginnen. Daar ontmoet hij de Pums, een gezelschap dat `in zaken` zit. Franz leert ook Reinhold (John) kennen, een stotteraar die de gevangene is van zijn eigen oppervlakkige passie voor vrouwen. Zodra hij er een aan de haak geslagen heeft, heeft hij er alweer genoeg van en vraagt hij zich af hoe hij van haar afkomt. Franz sluit zich aan bij de Pums en neemt de vrouwen die Reinhold kwijt wil over. Met deze aflevering begint de eigenaardige vriendschap tussen Franz en Reinhold. De vrouwen worden beschreven en behandeld als 'herumstreunende Katzen', op zoek naar 'ein wenig Wärme und Geborgenheit'. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Hammer auf dem Kopf kann die Seele verletzen (3)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De oom van Lina (Trissenaar) is een hoge piet in de straatverkoop, en Franz (Lamprecht) gaat nu voor hem langs de deuren met schoenveters - een artikel dat iedereen nodig heeft. De zaken lopen goed, tot Franz een vrouw ontmoet die in hem haar dode man herkent. Zij geeft hem koffie en meer. Franz gaat gewillig in op haar uitnodiging. Hij vertelt alles aan een gabber en maakt vervolgens zijn eerste grote ontgoocheling mee sinds zijn ontslag uit de gevangenis. Zijn maat verraadt hem door de vrouw af te persen. Ondanks zijn goede wil ziet Franz zich plotseling verwikkeld in een vuile zaak. Hij begint te drinken en gaat er bijna aan onderdoor. Je raakt niet uitgekeken op de ellende die rond 1930 heerste in de Duitse steden en op de industriële Duitse maatschappij van toen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Sonne w[KA3]armt die Haut, die sich manchmal verbrennt (8)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) doet zijn best om zijn eed (eerlijk te blijven) te vergeten. Hij slaagt erin en voelt zich meteen een stuk beter. Zijn vroegere vriendin Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) bezorgen hem het meisje Mieze (Sukowa), en het is alsof de zon gaat schijnen. Mieze is het meisje dat hij steeds bij zich zou willen hebben. Hij wordt tot over zijn oren verliefd en voelt zich sterker dan ooit. Toevallig krijgt hij echter een brief onder ogen die bestemd is voor Mieze. Het blijkt een liefdesbrief te zijn. Iemand anders is even verliefd op Mieze als hij, en Franz wordt overvallen door de angst Mieze te verliezen. Een fascinerende rol voor Sukowa, een van de succesvolste en getalenteerdste Duitse actrices van haar generatie, die met deze serie doorbrak. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Schlange in der Seele der Schlange (12)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Mieze (Sukowa) vergeeft Franz (Lamprecht). Ze blijft bij hem, ondanks zijn waanzinnige poging haar te vermoorden. Ondertussen staat het noodlot klaar om Franz de genadeslag te geven. Reinhold (John), die al een tijdje achter Mieze aan zit, heeft een listig plan bedacht om haar te ontmoeten. Als Mieze zich in een stil bos waagt, slaagt Reinhold er bijna in de naïeve Mieze te verkrachten. Uiteindelijk vermoordt hij haar. Subversief melodrama à la Fassbinder op zijn best. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Das [KA3]Aussere und das Innere und das Geheimnis der Angst vor der Angst (13)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Gottfried John.

Franz (Lamprecht) zit diep in de put. Mieze (Sukowa), de enige die hij vertrouwde, zijn enige liefde in een wereld die hem heeft geleerd niemand te vertrouwen en dat liefde niet bestaat, heeft hem verlaten. Tenminste, ze is er niet meer en niemand weet waar ze is. Als Franz verneemt dat Mieze vermoord is, barst hij in lachen uit: ze heeft hem in elk geval niet laten zitten. Door zijn verleden wordt Franz uiteraard verdacht en gearresteerd. Fassbinder heeft het ooit gezegd: liefde is kouder dan de dood. Eens te meer keert Fassbinder zich tegen zuiver rationele benaderingen. De nadruk ligt op het belang van emoties en gevoelens, en Fassbinder laat de kijker emotioneel twijfelen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Neues vom Räuber Hotzenplotz

1979 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1979. Familiefilm van Gustav Ehmck. Met o.a. Peter Kern, Peter Traxler, Barbara Valentin, Wolfgang Katzer en Carsta Löck.

Hotzenplotz is uit de gevangenis ontsnapt en neemt zijn grootmoeder mee naar een schuilplaats. Maar ook deze keer zijn Kasperl en Seppel hem te slim af en hij wordt aan de politie uitgeleverd. Vervolg op de film met Gert Fröbe, die ondanks de toegevoegde slapstick niet zo leuk is als de eerste film.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

Die Dritte Generation

1979 | Drama, Komedie

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Harry Baer, Margit Carstensen, Hark Bohm, Eddie Constantine en Hanna Schygulla.

Fassbinders aanklacht tegen het kreupele politieke denken van de Westduitse terroristen werd een film met schitterende acteerprestaties over de ontvoering van een rijke Amerikaan door uit gegoede kringen afkomstige 'linkse' activisten. De geluidsband is een mengelmoes van dialoog en costant jengelende tv's en radio's. Scenario en camerawerk van regisseur Fassbinder.

Bildnis einer Trinkerin

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Ulrike Ottinger. Met o.a. Tabea Blumenschein, Lutze, Magdalena Montezuma, Nina Hagen en Kurt Raab.

Een feministische visie op het alcoholisme: een charmante vrouw maakte een schema waarbij zij zichzelf wenst dood te drinken in Berlijn. Ook Ottinger's vorige film MADAME X deed bij de feministes veel stof opwaaien.

Spiel der Verlierer

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Christian Hohoff. Met o.a. Maria Schell, Jörg von Liebenfels, Claus Holm, Margit Carstensen en Martina Winkelbach.

Een aardig thema in een mislukte film van een vaste medewerker van Fassbinder: een oudere man wordt gechanteerd door de ouders van een vijftienjarig meisje dat verliefd op hem is. De regie is echter allerbelabberdst.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Das Andere Lächeln

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Katja Rupé, Elisabeth Trissenaar, Anja Müsziggang, Heinz Ehrenfreund en Maria Lucca.

Van Ackeren's versie van Agnes Varda's LE BONHEUR.

Violanta

1977 | Drama, Mysterie

Zwitserland/Spanje 1977. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Schneider, Lou Castel, Ingrid Caven en François Simon.

Bewerking van een roman van de duitstalige Zwitserse schrijver Conrad F. Meyer [KL]Die Richterin[KLE]. Na als inzet gefungeerd te hebben voor een dobbelspelletje tussen twee mannen moet Violenta (Bos[KA1]e) met de winnaar (een rechter) trouwen. Ze vergiftigt hem en dat blijft een goed bewaard geheim waarvan alleen de kijker de hoogte is. Zij heeft bovendien zijn plaats ingenomen en regeert zonder mededinging over de bergvallei. Voor het huwelijk van haar dochter nodigt zij Silver uit, die officieel haar broer is. De twee jonge mensen worden verliefd op elkaar en begaan, althans dat veronderstellen zij, incest, maar dan komen ze te weten dat het meisje in feite de dochter van Violenta`s eerste liefde is. Niets staat hun huwelijk nu meer in de weg en Violenta vergiftigt zichzelf aan het begin van de ceremonie. Deze sinistere roman is geschreven door een auteur vol schuldgevoelens vanwege zijn verhouding met zijn zus. Daar komt dan nog eens de zelfmoord van zijn moeder bij, die zo krankzinning geworden was dat Freud deze roman analyseerde. De regisseur heeft dus met een loodzware erfenis te maken en dat is in zijn film te merken aan de spelers, die zo stijf overkomen dat het lijkt alsof de symboliek op hen drukt (het thema van de grot), hoewel Bos[KA1]e fascinerend is. De landschappen, daarentegen, zijn fantastisch (camerawerk van Renato Berta), maar vooral na een meesterwerk als LA PALOMA mogen we deze film, die Schmids zeer persoonlijke combinatie is van magie, romantiek en ironische kitsch, maar half geslaagd noemen.

Halbe-halbe

1977 | Komedie, Drama

Duitsland 1977. Komedie van Uwe Brandner. Met o.a. Hans Peter Hallwachs, Bernd Tauber, Kai Fischer, Adrian Hoven en Ivan Desny.

Twee energieke jonge mannen treffen elkaar nadat beiden toevallig met het geld van een flinke afvloeiingsregeling op straat staan. Ze verliezen al gauw alles en terwijl de een steeds verder aan lager wal raakt, probeert de ander moeizaam een nieuw bestaan op te bouwen. Een sympathiek sociaal drama met komische noten.

Bolwieser

1977 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1977. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Bernhard Helfrich, Gustal Bayrhammer, Kurt Raab, Udo Kier en Elisabeth Trissenaar.

Stationschef Xaver Bolwieser is met Hanni getrouwd en onderwerpt zich aan haar bevelen en wensen. De schijnharmonie gaat stuk als Hanni begint vreemd te gaan. Bolwieser verdringt de steeds meer impertinente ontrouw van zijn echtgenote met een grenzeloze naïviteit. Hij schrikt er zelfs niet voor terug om meineed te plegen ten gunste van zijn echtgenote. Hij accepteert de scheiding pas als hij in de gevangenis zit.

Schatten der Engel

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Rainer Werner Fassbinder, Klaus Löwitsch, Annemarie Düringer en Adrian Hoven.

Een prostitu[KA1]ee in Wenen is te mooi om klanten aan te trekken, totdat een rijke aannemer haar adviseert om voortaan zwijgend naar hun verhalen te luisteren, van hem zelf in de eerste plaats. Ze wordt succesvol, rijk [KA2]en gevaarlijk, omdat ze alle geheimen en corruptie van de stad kent, maar vindt dat zo onverdraaglijk, dat ze iemand zoekt die haar begrijpt en wil doden. Het symbolische toneelstuk van Fassbinder (dat om vermeend antisemitisme door een vertoningsverbod werd getroffen) kreeg van zijn vriend en vroegere medewerker Schmid een gestileerde en barokke vormgeving die de humorloze en soms logge dialoog boven de zinnige, maar erg schematische opzet uittilt en een ironische afstandelijkheid geeft en een voor de regisseur zeer persoonlijke lyriek. Ook een reeks bekende Fassbinder-acteurs speelt in deze aanpak verrassend anders.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Ich will doch nur, daß ihr mich liebt

1976 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Vitus Zeplichal, Elke Aberle, Alexander Allerson, Erni Mangold en Johanna Hofer.

De geschiedenis van een man die een moord pleegt op een man die op zijn vader lijkt. Hij krijgt tien jaar. Hij kijkt samen met een psychologe terug op de gebeurtenis en wat volgde. Aanpassen om liefde te verkrijgen leidt tot de ondergang, is de boodschap van Fassbinderg. Voor deze film werkte hij met een nieuwe crew.

Chinesisches Roulette

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Andrea Schober, Alexander Allerson, Volker Spengler, Macha Méril en Ulli Lommel.

Een niet gemakkelijk te doorgronden drama over menselijke betrekkingen. Dochter Angela nodigt allerlei mensen uit op het landgoed van haar ouders, waarna het gezelschap 'Chinese roulette' speelt. Het scenario is van Fassbinder. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Faustrecht der Freiheit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Karlheinz Böhm, Peter Chatel, Adrian Hoven en Christiane Maybach.

'De ondernemer en de loterij-nicht,' grapt een kroegvriend van trotse proleet Fox in Fassbinders melodrama Faustrecht der Freiheit. De kameraadschappelijke sneer dekt de lading van de film perfect, met eindtwintiger Fassbinder zelf in de hoofdrol als schalkse armoedzaaier Fox die na het winnen van de loterij wordt verleid door een erudiete ondernemerszoon. Maar terwijl einzelgänger Fox went aan de liefde en de luxe wordt hij letterlijk en figuurlijk uitgekleed. Een cinematografische topattractie vanwege de combinatie van maatschappelijk engagement, toegankelijke personages en de terloops gepresenteerde herenliefde.

Eiszeit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Tankred Dorst en Peter Zadek. Met o.a. O.E. Hasse, Hannelore Hoger, Ullrich Wildgruber, Heinz Bennent en Hans Mahnke.

Verzetsstrijder vermoordt zichzelf in plaats van de Nobelprijswinnaar en ex-nazidichter die hij op het spoor zat. O. E. Hasse in één van zijn laatste rollen, geïnspireerd op de figuur van de Noorse schrijver Knut Hamsun.

Tschetan, der Indianerjunge

1973 | Familiefilm, Western

Duitsland 1973. Familiefilm van Hark Bohm. Met o.a. Marquard Bohm, Dschingis Bowakow, Willy Schultes, Erich Dolz en Bembe Bowakow.

Een herder krijgt het aan de stok met een brutale veeboer en zijn zonen. Als de herder een jonge Indiaan uit de klauwen van de veeboer redt, organiseren de veeboer en zijn zonen een ware belegering van de hut van de herder. Het debuut van Bohm die met zijn jeugdfilms later zoveel problemen met de censuur kreeg. Deze western werd geheel in Beieren opgenomen. Goede regie vooral van de ook in Bohms latere films zo treffend spelende Bowakow als Indianenjongen. Het camerawerk is van Michael Ballhaus en Klaus Jahnel.

Die Zärtlichkeit der Wölfe

1973 | Horror, Misdaad

Duitsland 1973. Horror van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Jeff Roden, Rainer Werner Fassbinder en Tana Schanzara.

'Schiet toch wat op,' riep Fritz Haarmann tijdens zijn rechtszaak eind 1924, 'ik wil onthoofd worden!' Haarmann kreeg zijn zin en werd in april 1925 onthoofd vanwege de lustmoord op 24 tienerjongens. Kannibalisme en handel in mensenvlees werd niet bewezen. In 'De tederheid van de wolven' verbeeldt Kurt Raab deze 'Vampier van Hannover' als een slinkse deviant die in berooid interbellum-Duitsland onder de neus van de autoriteiten - hij was politie-informant - jarenlang zijn verdorven gang kon gaan. Rainer Werner Fassbinder drukte als producent zijn stempel op de benauwende sfeer van de film.

Adèle Spitzeder

1972 | Historische film, Drama

Duitsland 1972. Historische film van Peer Raben. Met o.a. Ruth Drexel, Ursula Strätz, Monica Bleibtreu, Peter Kern en Rosemarie Fendel.

Componist en Fassbinder-acteur Raben maakte een film over de historische figuur Adèle Spitzeder die een bank voor arme mensen begint, maar door de gevestigde orde voor een oplichtster wordt uitgemaakt.

Whity

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Günther Kaufmann, Ulli Lommel, Harry Baer en Ron Randell.

De neger Whity werkt bij een baas die zijn vader is. Zijn halfbroers en -zusters hebben allemaal wel een mankement. Te navrant geënsceneerd om als een satirische metafoor te kunnen werken. Gefilmd als Fassbinders vijfde hoofdfilm in Spanje. De minste van al zijn films.

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië/Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Pioniere in Ingolstadt

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Rudolf Waldemar Brem, Irm Hermann en Klaus Löwitsch.

Marieluise Fleissers toneelstuk, door Fassbinder eerder voor het theater geregisseerd, werd in de filmversie een matte vertoning, echter met een sprankelende rol van Schygulla als dienstmeisje gevangen in een melodrama.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Warum läuft Herr R. Amok?

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler. Met o.a. Kurt Raab, Lilith Ungerer, Harry Baer, Lilo Pempeit en Amadeus Fengler.

Een niet geheel evenwichtig, maar toch erg indrukwekkend betoog over de onmacht van mensen om de vervreemding van hun bestaan in woorden uit te drukken, want daarom vermoordt meneer R., die ogenschijnlijk zo'n rustig en keurig leven leidde, zijn vrouw en kind om vervolgens zelfmoord te plegen. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Rio das Mortes

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Michael König, Katrin Schaake, Lilo Pempeit en Günther Kaufmann.

König en Kaufmann willen naar Peru om er op zoek te gaan naar een Incaschat, maar Schygulla wil liever dat König thuisblijft om met haar te trouwen. Een allerinnemendste film van Fassbinder met veel gave rollen.

Götter der Pest

1970 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Margarethe von Trotta, Günther Kaufmann en Ingrid Caven.

Ex-gevangene beraamt een overval op een supermarkt die verkeerd afloopt door verraad van een geliefde en een ex-geliefde. Zeer fraai camerawerk van Dietrich Lohmann in dit uitstapje naar de Amerikaanse gangsterfilms van jaren veertig.

Der Amerikanische Soldat

1970 | Misdaad, Drama

Duitsland 1970. Misdaad van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Karl Scheydt, Elga Sorbas, Margarethe von Trotta, Hark Bohm en Ingrid Caven.

Gangsterfilm volgens Fassbinder-recept: de politie huurt een Amerikaanse beroepsmoordenaar om wat sneller enkele gevallen te kunnen afhandelen. De profdoder wordt uiteraard tenslotte zelf gedood. Een film die sterk aan Godard's PIERROT LE FOU of aan LE PETIT SOLDAT doet denken.

Liebe ist kälter als der Tod

1969 | Drama, Misdaad, Komedie

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ulli Lommel, Hanna Schygulla, Rainer Werner Fassbinder, Hans Hirschmüller en Gisela Otto.

In de eerste film van Fassbinder gaat het om vriendschap en verraad, om alledaagse kleine criminaliteit en de achtergronden hiervan. Pooier Franz wordt gedwongen om lid te worden van een groep gangsters. Hij sluit vriendschap met de spion Bruno die hem in de gaten moet houden. Bruno speelt een dubbelspel en verleidt Joanna, de vriendin van Franz. Als Joanna het vertrouwen in haar nieuwe vriend verliest, verraadt zij de plannen van een nieuwe bankoverval aan de politie.

Katzelmacher

1969 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Rudolf Waldemar Brem, Lilith Ungerer, Harry Baer en Peter Moland.

De verfilming van Fassbinders toneelstuk, in de stijl van Jean-Marie Straub en Jean-Luc Godard, uiterst boeiend toegepast, met geniale regie-invallen en met soms uiterst bijtende teksten. Met deze film begon Fassbinders internationale roem, maar toen was hij al met zijn vierde of vijfde film bezig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peer Raben op televisie komt.

Reageer