Marina Berti

Acteur

Marina Berti is acteur.
Er zijn 43 films gevonden.

L'amore che non sai

1993 | Drama

Italië/Duitsland 1993. Drama van Georg Tressler. Met o.a. Sophie von Kessel, Mathieu Carrière, Albert Fortell, Marina Berti en Gudrun Gabriel.

De studente Christina Berger (Von Kessel) komt na de dood van haar moeder plotseling alleen te staan. Ze weet amper iets van haar eigen verleden, noch van haar vader, die zij nooit heeft gekend. Uit geldnood moet zij gaan werken als priv[KA1]e- verpleegster bij de jonge gravin Eleanor (Gabriel), die aan een hartkwaal lijdt. Dan worden Christina en graaf Gregor (Carri[KA2]ere), Eleanors echtgenoot, verliefd op elkaar, hoewel het niet hun bedoeling is Eleanor te bedriegen. In de tussentijd maakt prins Filippo (Corbellini) Christina het hof. De gemene Elsa (Marschall), nicht van de graaf, komt achter Christina's afkomst en bedreigt haar. Een produktie van topklasse, opgenomen in Verona, Frankfurt, Wiesbaden en op kasteel Dennenlohe in Beieren. Het spel is matig. De film bestaat uit twee delen.

Ostinato destino

1992 | Komedie

Italië 1992. Komedie van Gianfranco Albano. Met o.a. Monica Bellucci, Alessandro Gassman, Gustavo Frigerio, Lauretta Masiero en Marina Berti.

De verrukkelijke Bellucci in een dubbelrol - Marina, de goede, en Angela, de slechte helft van een tweeling. Drie erfgenamen wedijveren na de dood van hun moeder om de erfenis, die zal gaan naar degene die het eerst trouwt en een kind krijgt. Marcello (Gassman) maakt er als enige onmiddellijk werk van. Zijn zus heeft zich laten steriliseren omdat ze haar carrière altijd belangrijker vond dan kinderen, en zijn broer is homo. Marcello ontmoet Angela en valt op haar. Hij weet niet dat broer en zus haar hebben ingehuurd om hem van kant te maken. Maar natuurlijk steekt Angela's zus Marina daar een stokje voor. Erbarmelijke, ordinaire klucht. De homoseksuele broer is kwetsend karikaturaal neergezet.

Edera

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Susana Becquer, Marina Berti, Erika Blanc, Marina Giulia en Nicola Farron.

Deze soap in 21 delen van elk 90 minuten gaat over de zoektocht naar liefde. Edera (Agnese Nano) is te vondeling gelegd voor de deur van de kerk en opgevoed door een non. Als volwassen vrouw verlaat ze het klooster op zoek naar een man om lief te hebben en een gezin mee te stichten. Ze vindt Andrea (Ferron), maar hij is afkomstig uit een totaal andere wereld. Zij, zonder familie of achtergrond, werkt in een boetiek; hij is van goede komaf, met een moeder die ervan uitgaat dat haar zoon in een rijke familie zal trouwen.

Dall'altra parte del mondo

1992 | Drama, Misdaad

Italië 1992. Drama van Arnaldo Catinari. Met o.a. Massimo Girotti, Marina Berti, Kalubi Kabongo, Issa Seck en Jean Kian Mayala.

Bekwame, in visueel opzicht sterke debuutfilm van regisseur Catinari, waarin rassenproblemen en immigratiekwesties worden aangekaart. De kunstenaar Massimo Girotti lijdt een teruggetrokken bestaan. Hij heeft heimwee naar de jaren die hij in Afrika heeft doorgebracht. Zijn ex-geliefde, Marina Berti, koestert zich eveneens in haar herinneringen en probeert hem terug te krijgen. Als de prostituée Kabongo uit Ivoorkust en haar Senegalese beschermer Issa Seck opeens voor zijn neus staan, wordt zijn kalme leventje ruw verstoord. Nadat Kabongo drugs van andere prostituées heeft gestolen, kloppen ze bij hem aan om hulp. Ze worden achtervolgd en Seck wordt vermoord. Na verloop van tijd ontstaat er tussen Girotti en Kabongo een band. Deze film behandelt op een overtuigende manier de problematiek van immigranten die in de Italiaanse onderwereld terecht zijn gekomen. Eersterangs acteerprestatie met dito techniek. Ook bekend als FROM THE OTHER SIDE OF THE WORLD.

Odissea

1989 | Fantasy, Avonturenfilm

Italië 1989. Fantasy van Franco Rossi en Piero Schivazappa. Met o.a. Bekim Fehmiu, Irene Papas, Renaud Verley, Caonstantin Nepò en Barbara Gregorini.

Gebaseerd op het bekende epos van Homerus over de avonturen van Ulysses oftewel Odysseus, na de Trojaanse Oorlog. Zijn ontmoetingen met sirenen, cyclopen en goden op zijn lange thuisreis worden trouw vertoond in deze kwaliteitsproduktie. Het is een spectaculaire televisiefilm geworden en de rolbezetting is grote klasse.

Disperatamente Giulia

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Italië/Spanje/Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Enrico Maria Salerno. Met o.a. Tahnee Welch, Fabio Testi, Laura Antonelli, Dalila Di Lazzaro en Corinne Clery.

Giulia de Blasco (Welch) is een bekende journaliste die haar autobiografie schrijft. Ze brengt daarin een eerbetoon aan haar moeder Carmen Milkovich (Antonelli) die kort voor het uitbreken van WO II (1939-44) huwde met Ubaldo Milkovich (Salerno), een tegenstander van Mussolini, de fascistische leider van Itali[KA3]e. Na het uitbreken van de vijandelijkheden moet Ubaldo in dienst en de eenzame Carmen voegt zich bij het verzet tegen Il Duce. Ze ontmoet dan de zeer knappe Vittorio de Blasco (Pagni), een overtuigd anti-fascist, en beleeft met hem de grote liefde van haar leven. Terug in Rome blijkt Carmen zwanger en de vrucht van de passie is Giulia. Na een onbezorgde jeugd krijgt Giulia, als ze volwassen is, de nodige teleurstellingen met haar minnaars. Een film die bol staat van oppervlakkige liefdesavontuurtjes, waarin een wat meer eisende kijker geen bevrediging vindt. Allesbehalve opwindende soap, die vals sentiment niet schuwt. De middelmatige spelprestaties kwalificeren zeker niet voor een Oscar. Het scenario is van Ennio de Concini en Salerno naar de roman van Sveva Casati Modignani. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Mono.

L'ultima mazurka

1986 | Drama

Italië 1986. Drama van Gianfranco Bettetini. Met o.a. Erland Josephson, Senta Berger, Paolo Bonacelli, Mario Scaccia en Marina Berti.

Een produktie van topkwaliteit met een uitzonderlijke rolbezetting. Gesitueerd in Milaan anno 1921 tegen de achtergrond van de sociale spanningen van die tijd. Een toneelgezelschap, dat is ingehuurd door de directeur van het Diana Theater, moet de opera [KL]Mazurka Blue[KLE] gaan opvoeren onder de onaangename leiding van toneelregisseur Reiger (Scaccia). De opera komt niet van de grond door de grillen van Greta (prachtig vertolkt door Berger), een soubrette, die de minnares is van hoofdinspecteur van politie Serra (Josephson). Ondertussen beramen de anarchisten een moordaanslag.

Casta diva

1983 | Experimenteel

Nederland 1983. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. Ben Kettenis, Gerard Lemaitre, Walter Nuyens, Emile Poppe en Paul Ruwen.

Een familie-album dat af en toe zelfs lijkt te bewegen. De Kuyper registreert zijn dierbaren in doorgaans zinledige poses die geïnspireerd schijnen door beroemde films van onder meer Visconti en Schroeter. De muziek is niet gekozen bij de beelden maar bij de poseurs. Een pedante film, met soms magisch- mooie momenten, zoals in de openingsscène en met Simons' achterwerk in een zwembad.

La Vita di Gesù

1977 | Biografie

Verenigd Koninkrijk/Italië 1977. Biografie van Franco Zeffirelli. Met o.a. Robert Powell, Anne Bancroft, Ian Bannen, Marina Berti en Ernest Borgnine.

TV-miniserie in 4 delen. Een intelligente en - voor zover mogelijk - historisch verantwoorde scenariobewerking van de evangeli[KA3]en door Anthony Burgess kreeg een kostbare en stijlvolle verfilming op locaties in Tunesi[KA3]e, met een eminente rolbezetting tot in de kleinste rollen. Het resultaat is alleen iets sjieker uitgevallen dan eerdere Hollywood-spektakels, maar komt nauwelijks verder dan de gebruikelijke, oppervlakkige bidprentjes-vroomheid. De bijziende staarblik van Powell als de Verlosser is een povere vervanging van mystieke bezieling. (De bioscoopversie duur 80 minuten korter en laat een aantal subplots en complete personages - bijvoorbeeld Cardinale als de overspelige vrouw - vervallen.)

La Divina creatura

1975 | Misdaad, Drama

Italië 1975. Misdaad van Giuseppe Patroni Griffi en Guiseppe Patroni Griffi. Met o.a. Laura Antonelli, Terence Stamp, Marcello Mastroianni, Michele Placido en Marina Berti.

Een door een aristocraat verleid en verlaten meisje heeft een ontspoord liefdesleven tot de neef van de vroegere verleider verliefd op haar wordt. Zijn jaloezie op het verleden drijft haar opnieuw in de armen van de aristocraat die uiteindelijk zelfmoord zal plegen, terwijl de neef toetreedt tot het leger van Mussolini. Romantisch melodrama uit 1920 kreeg esthetische en ingetogen filmvorm en plaatst het verhaal in een breder maatschappelijk kader met het naderende einde van de aristocratie. Antonelli is opnieuw ideaal als schijnbaar passief lustobject in het begin van de eeuw.

La Polizia chiede aiuto

1974 | Misdaad, Erotiek

Italië 1974. Misdaad van Massimo Dallamano. Met o.a. Giovanna Ralli, Farley Granger, Mario Adorf, Marina Berti en Claudio Cassinelli.

Reeks geheimzinnige moorden op jonge vrouwen brengt de politie op het spoor van prostitutie van minderjarigen, waarbij notabelen betrokken blijken. Met de ontdekking en het neerschieten van de moordenaar wordt het onderzoek echter afgesloten. Maatschappij-kritische pretentie lijkt niet meer dan alibi voor het sensationeel etaleren van onfrisse taferelen en moorden met een slagershakbijl. Kwaliteitsrolbezetting en bekwame vorm makende film niet verkwikkelijker.

L' Ultimo treno della notte

1974 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië 1974. Drama van Aldo Lado. Met o.a. Enrico Maria Salerno, Flavio Bucci, Macha Méril, Giacomo de Grassi en Marina Berti.

Twee zusjes komen van een Duits internaat naar huis voor de kerstvakantie en worden in de trein geterroriseerd door enkele psychotische junks, die worden opgehitst door een decadente dame. De daders krijgen op het station een lift van de nietsvermoedende vader, die zich daarna bloedig wreekt als hij achter de waarheid komt. Deze onzinnige en onzindelijke film vol opgeklopte camera- en montage-effecten en hysterisch spel is hooguit verbazingwekkend als men ziet in welke smakeloze toestanden zelfs bekwame acteurs soms belanden. (Hoewel men toch mag aannemen dat ze eerst het scenario gelezen hebben). Tot overmaat van ramp zingt Demis Roussos op de geluidsband.

Pianete Venere

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Elda Tattoli. Met o.a. Bedi Moratti, Lilla Brignone, Marina Berti, Lou Castel en Pierre Cressoy.

Een burgerman verliest tijdens de oorlog zijn bezit, gaat bij het communistische verzet en wordt na 1945 een alleen om eigen status denkende partijbons, terwijl zijn geliefde merkt dat de politieke zaak waaraan ze zich heeft gewijd haar als vrouw net zomin een eigen plaats gunt als welk ander maatschappijsysteem dan ook. De bij vlagen zeer effectieve politieke satire is te vaak schetsmatig en melodramatisch, hoewel de debuterende regisseuse haar uitgebreide rolbezetting de personages m[KA1]e[KA1]er reli[KA3]ef laat geven dan ze zelf als schrijfster heeft gedaan. (Tattoli was medewerkster van Marco Bellocchio, die haar hielp met het scenario en zelf ook nog een rolletje speelt)

La Califfa

1970 | Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk 1970. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Ugo Tognazzi, Romy Schneider, Marina Berti, Roberto Bisacco en Massimo Serato.

Arbeider is bij protestdemonstraties om het leven gekomen en zijn weduwe stelt grootindustrieel verantwoordelijk. Deze wil alleen maar de orde herstellen, maar een vanuit confrontatie gegroeide liefde voor de vrouw zet hem aan tot sociale verbeteringen en rechtvaardigheid waarmee hij vijanden maakt die hem noodlottig zullen worden. Als regisseur debuterende romanschrijver zet alle scènes van sociaal en dramatisch belangwekkende stof te nadrukkelijk aan en Morricone-muziek doet er nog een schepje bovenop. Overtuigingskracht komt van gepassioneerde inzet van Schneider en Tognazzi.

Le Avventure di Ulisse

1969 | Avonturenfilm, Historische film, Mysterie

YU/Italië/Frankrijk 1969. Avonturenfilm van Franco Rossi. Met o.a. Bekim Fehmiu, Irene Papas, Renaud Verley, Juliette Mayniel en Scilla Gabel.

Deze, uit een langere tv-serie samengestelde, bioscoopfilm naar het epos van Homerus over de vorst van Ithaka is met stijl en fantasie gemaakt, tamelijk spectaculair en goed geacteerd, vooral door Papas als de standvastige Penelope. Door de forse inkortingen zijn alleen de grove lijnen van het complexe avonturenverhaal overgebleven.

Cran d'arrêt

1969 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1969. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Bruno Cremer, Renaud Verley, Marianne Comtell, Raffaella Carrà en Marina Berti.

Een wegens euthanasie uit zijn functie ontheven arts wordt de verzorger van een jonge alcoholist, die zich verantwoordelijk meent voor de zelfmoord van een meisje. De arts ontdekt dat haar dood het gevolg is van een criminele intrige. Een ietwat moeizame en niet altijd overtuigende combinatie van een thriller en een psycho-analytisch drama, met voldoende verhaalswendingen om de aandacht vast te houden en een solide hoofdrol van Crémer. Het scenario is van regisseur Boisset, Antoine Blondin en Francis Cosne naar de roman Venus privée van Giorgio Serrananco.

Un Uomo, un cavallo, una pistola

1967 | Western

Italië 1967. Western van Luigi Vanzi. Met o.a. Tony Anthony, Dan Vadis, Daniele Vargas, Marco Guglielmi en Jill Banner.

Bandieten willen een postkoets stampvol goud overvallen. Dat lukt ze, maar dan krijgen ze te maken met een geheimzinnige tegenstander, Anthony, die hen het leven zuur maakt. Voor deze routineuze spaghetti-western schreef de hoofdrolspeler zélf het verhaal, dat daarna door Giuseppe Mangione werd bewerkt.

Qualcuno ha tradito

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1967. Misdaad van Franco Prosperi. Met o.a. Robert Webber, Elsa Martinelli, Jean Servais, Marina Berti en Claudio Gora.

Een Amerikaanse gangster bereidt in Marseille een juwelenroof voor en ontmoet daar een oude bekende die hem tijdens WOII het leven heeft gered. Hoewel één van zijn handlangers hem probeert uit te schakelen, slaagt de kraak, tot de politie arriveert. De oude vriend blijkt een inspecteur te zijn, wiens bedekte waarschuwingen de held heeft genegeerd. De vlot gemaakte en harde misdaadfilm naar Amerikaans voorbeeld heeft een sterke bezetting en goed gebruikte locaties.

Every Man Is My Enemy

1967 |

1967. Francesco Prosperi. Met o.a. Marina Berti, Elsa Martinelli, Jean Servais en Robert Webber.

Een Amerikaanse gangster bereidt in Marseille een juwelenroof voor en ontmoet daar een oude bekende die hem tijdens WOII het leven heeft gered. Hoewel één van zijn handlangers hem probeert uit te schakelen, slaagt de kraak, tot de politie arriveert. De oude vriend blijkt een inspecteur te zijn, wiens bedekte waarschuwingen de held heeft genegeerd. De vlot gemaakte en harde misdaadfilm naar Amerikaans voorbeeld heeft een sterke bezetting en goed gebruikte locaties.

Il Garofano rosso

1966 | Drama

Italië 1966. Drama van Luigi Faccini. Met o.a. Miguel Bosé, Elsa Martinelli, Denis Karvil, Marina Berti en Isa Barzizza.

Een Siciliaanse student krijgt van zijn vriendinnetje bij haar vertrek een rode anjelier die hij altijd in zijn knoopsgat draagt en waarmee hij zich de spot van zijn medestudenten op de hals haalt. Tegelijk wordt de bloem symbool van het zich formerend communistisch verzet tegen het opkomend fascisme, hoewel de jonge held met zijn liefdesverdriet alle vormen van geweld verwerpt. De zorgvuldige tijdsreconstructie (1924) en boeiende bijrollen wegen niet op tegen een onbestemd scenario in een te lange film, met een onvoldoende, pruilende hoofdrol van Bosé die later als popzanger meer succes zou oogsten.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

A Face in the Rain

1963 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1963. Oorlogsfilm van Irvin Kershner. Met o.a. Rory Calhoun, Marina Berti, Massimo Giuliani, Nial Macginnis en Niall MacGinnis.

Af en toe wel spannend melodrama rondom Calhoun, een spion van de Verenigde Staten, die in Italië verborgen wordt gehouden door een partizaan wiens vrouw heeft gecollaboreerd met de fascisten.

Madame Sans-Gêne

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk/Spanje/Italië 1962. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Berti, Renaud Mary, Carlo Giuffré, Gabriella Pallotta en Analia Gade.

De nieuwe verfilming van een toneelstuk over een wasvrouw die opklimt tot de adel aan het hof van Napoleon, kreeg door de internationale co-produktie een weinig ideale rolbezetting. Loren is temperamentvol en uitdagend, maar absoluut niet Frans en dat geldt ook voor de meeste andere acteurs en actrices die dat bovendien minder fraai compenseren. Toneelacteur Bertheau steelt als ironische Napoleon de show.

Lo spadaccino di Siena

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Etienne Périer. Met o.a. Stewart Granger, Sylva Koscina, Christine Kaufmann, Riccardo Garrone en Marina Berti.

De britse avonturier Thomas Stanwood (Granger) wordt door de Spaanse gouverneur Don Carlos (Garrone) in dienst genomen als lijfwacht voor diens verloofde Orietta Arconti (Koscina) en ontdekt geleidelijk dat zijn werkgever een verraderlijke uitbuiter is. Hij sluit zich aan bij de rebellen en merkt dat die worden aangevoerd door de verloofde op wie hij moest passen. De kwaliteiten van de fotografie en de aankleding compenseren onvoldoende de afgezaagdheid van het scenario. Granger is nogal amechtig als stoere held in schermavonturen. Het scenario is van Michael Kanin, Fay Kanin, Alec Coppel, Sandro Continenza en Dominique Fabre, die een verhaal van Anthony Marshall bewerkten. De fotografie is van Tonino Delli Colli. Gedraaid in CinemaScope.

Il Tiranno di Siracusa

1962 | Historische film, Animatie, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten/Italië 1962. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Guy Williams, Don Burnett, Ilaria Occhini, Liana Orfei en Carlo Giustini.

Een jonge rover sluit vriendschap met een filosofiestudent die om zijn humanistische overtuiging door de koning van Syracuse ter dood wordt veroordeeld. Zijn vriend gaat in zijn plaats de gevangenis in, zodat hij bij de geboorte van zijn eerste kind kan zijn. De ballade van Schiller leverde een middelmatige spektakelfilm op, met kleurloos gespeelde hoofdrollen.

Damone e pitia

1959 | Historische film, Avonturenfilm

Italië/Duitsland 1959. Historische film van Alberto Cardone en Curtis Bernhardt. Met o.a. Guy Williams, Don Burnett, Liana Orfei en Marina Berti.

Pseudo-historisch spektakel met de bekende ingrediënten. Het aandeel van Hollywood-regisseur Bernhardt is niet helemaal duidelijk en de film onderscheidt zich in niets van tientallen soortgelijke werkjes. Hoofdrolspeler Williams was ooit beroemd als Zorro.

Marie-Antoinette

1956 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Richard Todd, Jacques Morel, Aimé Clariond en Suzy Carrier.

Tijdens een hofbal leert Marie-Antoinette (Morgan) een Zweedse officier (Todd) kennen die aanvankelijk niet weet dat zij de gemalin van de Franse koning (Morel) is. Als de revolutie van 1789 uitbreekt helpt hij de koninklijke familie vluchten, die echter v[KA1]o[KA1]or de grens gearresteerd wordt. Een tweede ontsnappingspoging mislukt en ook en Marie-Antoinette eindigt onder de guillotine. Deze visie op de echtgenote van Lodewijk XVI als een onschuldig en nobel slachtoffer, is historisch aanvechtbaar en als drama weinig effectief met als gevolg dat je het gevoel hebt dat de mooie, maar statische Morgan optreedt in een luxueus prentenboek. Een goede en verrassende rol van Morel (als de koning).

Il Cavaliere dalla spada nera

1956 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië 1956. Historische film van Luigi Capuano. Met o.a. Steve Barclay, Marina Berti, Otello Toso, Luigi Tosi en Fulvia Franco.

Een graaf wordt onmiddellijk na zijn bruiloft gedood door een afgunstige markies, die het op zijn bezit en op de weduwe heeft voorzien. Een op de gravin verliefde schildknaap komt voor haar in het geweer en doodt de snoodaard in een duel. De vlotte ridderromantiek respecteert het standverschil, omdat de held vaak vòòr het happy end door een erfenis zelf ook van adel blijkt.

Casta Diva

1956 | Biografie, Muziek

Frankrijk/Italië 1956. Biografie van Carmine Gallone. Met o.a. Maurice Ronet, Antonella Lualdi, Nadia Gray, Jacques Castelot en Jean Richard.

Componist Bellini wil de muziek er aan geven voor gezinsleven, maar zijn aanstaande maakt het uit omdat ze zo'n offer niet wil. Verbitterd concentreert hij zich op zijn carrière en oogst steeds grotere successen. Volgens filmbiografieën worden componisten uitsluitend geïnspireerd door liefdesverdriet en deze is geen uitzondering. De clichés zijn gepakt in fraaie beelden en - voor de liefhebbers - fraaie klanken. De aria uit NORMA die de filmtitel geeft wordt in de slotscène op de geluidsband gezongen door Maria Callas.

I Cavalieri della regina

1954 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten/Italië 1954. Historische film van Mauro Bolognini. Met o.a. Jeffrey Stone, Marina Berti, Sebastian Cabot, Paul Campbell en Domenico Modugno.

Deze zoveelste, gesimplificeerde bewerking van DE DRIE MUSKETIERS vertelt het overbekende verhaal met vlotte vaart, met Amerikaanse tv-sterren die toch al in Europa actief waren voor serie-opnamen.

Febbre di vivere

1953 | Drama, Misdaad

Italië 1953. Drama van Claudio Gora. Met o.a. Marina Berti, Massimo Serato, Anna-Maria Ferrero, Marcello Mastroianni en Sandra Milani.

Een jonge nietsnut en kruimelmisdadiger heeft in zijn plaats zijn vriend de gevangenis in laten gaan, die bij zijn vrijlating zí[KA1]jn deel van de poet eist. Hij probeert hem te sussen door hem te koppelen aan zijn ex-verloofde, wordt ondertussen geconfronteerd met de zwangerschap van zijn huidige vriendin en werkt zich, ook door de talrijke vijanden die hij heeft opgelicht, steeds dieper in de nesten. Dit weinig opmerkelijke misdaad-melodrama was niettemin de eerste Italiaanse film die de morele verwording in het kader van de economische welvaartsstijging aan de orde stelde.

Ai margini della metropoli

1953 | Drama, Thriller

Italië 1953. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Massimo Girotti, Marina Berti, Giulietta Masina en Michel Jourdan.

Een nogal rauwe en realistische film met goede vertolkingen over de beproevingen van een jonge handarbeider zonder werk die beschuldigd wordt van moord.

La Regina di Saba

1952 | Avonturenfilm

Italië 1952. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Leonora Ruffo, Gino Cervi, Marina Berti, Gino Leurini en Isa Pola.

De koningin van Saba wordt verliefd op de zoon van Salomo zonder zijn identiteit te kennen. Als ze die ontdekt, besluit ze Jeruzalem aan te vallen, maar de overwinning van de liefde resulteert in een huwelijk en in vrede. Dit in de marge van het bijbelverhaal geschreven scenario resulteert in een geroutineerde spektakelfilm zonder diepgang, maar met nogal aangedikte bloederigheid.

La Colpa di una madre

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Carlo Duse. Met o.a. Marina Berti, Otello Toso, Folco Lulli, Frank Latimore en Erno Crisa.

Een jonge vrouw baart na te zijn aangerand een dochtertje, dat ze in Italië achterlaat wanneer ze naar Amerika emigreert. Jaren later keert ze terug om het inmiddels volwassen meisje te zoeken wier verwekker zich haar lot heeft aangetrokken. Dit redelijk zorgvuldig gemaakte en behoorlijk geacteerde melodrama heeft een te schetsmatig scenario om echt te kunnen boeien of de personages bestaansrecht te geven.

Amore rosso

1952 | Drama, Romantiek

Italië 1952. Drama van Aldo Vergano. Met o.a. Massimo Serato, Marina Berti, Walter Chiari en Arnoldo Foà.

Dit tragische drama over liefde, haat, jaloezie en eer speelt zich in Zuid-Italië af. De film is indrukwekkend en heeft een goede cast die voortreffelijke acteerprestaties levert onder de leiding van regisseur Vergano. Het verhaal gaat over de liefde van twee mannen voor een vrouw en speelt zich af tijdens de fascistische periode waarin schermutselingen plaats vinden tussen fascistische soldaten en boeren die zich in de bergen verborgen houden en vechten. Deze film zit boordevol wraak en verraad, en eindigt in een tragedie.

Up Front

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. David Wayne, Tom Ewell, Marina Berti, Jeffrey Lynn en Richard Egan.

Een bijwijlen amusante klucht gebaseerd op de stripfiguren Willie en Joe van Bill Mauldin uit WO II en hun militaire escapades. Vervolg: BACK AT THE FRONT.

Quo Vadis

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Peter Ustinov, Deborah Kerr, Robert Taylor, Leo Genn en Patricia Laffan.

Rome, 64 n. Chr. Onder het bewind van de gewetenloze keizer Nero (Ustinov) vieren corruptie en losbandigheid hoogtij. Heel anders leeft een aantal gelovigen dat een nieuwe leer van liefde aanhangt. Een van hen is de mooie Lygia (Kerr), op wie de belangrijke Romein Marcus Vinicius (Taylor) zijn zinnen gezet heeft. Een groots epos uit de MGM-fabriek, overdadig tot in het kleinste detail en met een vakkundige rolbezetting. Op locatie gedraaid en de muziek van Miklós Rózsa zou gebaseerd zijn op melodieën uit die tijd. De christelijke boodschap is zeer prominent aanwezig.

Deported

1950 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1950. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Marta Toren, Jeff Chandler, Claude Dauphin, Carlo Rizzo en Marina Berti.

Aangrijpend gangsterverhaal met Chandler die naar Italië wordt gedeporteerd omdat hij in de zwarte markt zat, maar het rechte pad opgaat om zo de liefde van Toren voor zich te winnen. Robert Buckner bewerkte het korte verhaal Paradise Lost, 49 van Lionel Shapiro tot scenario. Camerawerk van William Daniels.

Prince of Foxes

1949 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Wanda Hendrix, Orson Welles, Marina Berti en Everett Sloane.

In het middeleeuwse Itali[KA3]e neemt avonturier Power het op tegen de almachtige Cesare Borgia (een overdonderende Welles), maar dit wordt hem niet in dank afgenomen en kost hem haast het leven. Een luxueus, op locatie gefilmd (door Leon Shamroy) cape- en degen-drama, dat mooier oogt dan het scenario (van Milton Krims, naar de roman van Samuel Shellabarger) zou doen vermoeden. Maar Welles te zien als de gewiekste misdadiger is op zich reeds de moeite waard. De melodieuze symfonische score is van Alfred Newman. Typisch pseudo-historisch product van het na-oorlogse Hollywood.

II Grido della terra

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Duilio Coletti. Met o.a. Marina Berti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Luigi Tosi en Peter Trent.

Jonge jood die zich bij geallieerden heeft aangesloten ontdekt bij bevrijding dat zijn vader en verloofde zijn gedeporteerd. Ze hebben concentratiekamp echter overleefd en reizen clandestien naar Palestina waar hij soldaat bij het anti-Britse verzet is. Eerste film over onafhankelijkheid van Israël heeft geromantiseerde en op toevalligheden gebaseerde privé-intrige die documentaire waarde ondermijnt.

La Porta de cielo

1946 | Drama, Historische film

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marina Berti, Maria Mercader, Elli Parvo, Massimo Girotti en Roldano Lupi.

Deze episodenfilm over pelgrims, die per trein naar een bedevaartsoord gaan in de hoop op genezing of verlichting van hun problemen, is noodgedwongen in reportagestijl gemaakt. De film werd later neo-realistisch genoemd, omdat de Duitsers de filmstudio's bezet hadden, zodat de opnamen clandestien op straat werden gemaakt en pas tijdens de bevrijding van Rome door de geallieerden werden voltooid. De religieuze opdrachtgevers waren ontevreden met het resultaat en hielden de vertoning van de film tegen, zodat hij lang verloren is gewaand. Hij is, behalve als filmhistorisch document, ook boeiend door het belang dat De Sica opnieuw hecht aan verantwoordelijkheid voor kinderen.

Disonorata senza colpa

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Giorgio Chili. Met o.a. Marina Berti en Vera Carmi.

Een mooi drama over liefde, tragiek en trouw, met een onverwachte draai aan het slot. Een meisje uit Napels houdt vreselijk veel van haar vriendje. Het wordt oorlog en de jongen moet in dienst. Wanneer ze niets meer van hem hoort, neemt ze aan dat hij dood is. Ze besluit non te worden. Maar de jongen is niet dood. Hij komt terug.

Giacomo l'idealista

1942 | Drama, Historische film

Italië 1942. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Massimo Serato, Marina Berti, Andrea Checchi, Tina Lattanzi en Giacinto Monteni.

Een leraar keert na de val van Garibaldi terug naar zijn geboorteplaats in Lombardije en wordt verliefd op een jonge aristocrate. Deze, destijds zeer geprezen, debuutfilm van Lattuada onderscheidt zich door psychologische uitdieping en sfeervolle en authentieke beelden van de plattelandslocaties.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marina Berti op televisie komt.

Reageer