César Benítez

1957 Producer

César Benítez (1957) is producer.
Er zijn 8 films gevonden.

Fermat's Room

2007 | Thriller, Mysterie

Spanje 2007. Thriller van Rodrigo Sopeña en Luis Piedrahita. Met o.a. Alejo Sauras, Elena Ballesteros, Lluís Homar, Santi Millán en Federico Luppi.

Vier knappe koppen krijgen een geheimzinnige uitnodiging om 'een groot raadsel op te lossen'. Aangekomen in een fraaie studeerkamer in een afgelegen boerenschuur krijgen ze een berichtje via een zakcomputer: ze hebben steeds een minuut de tijd om een raadsel op te lossen. Bij een fout antwoord beginnen de muren van de inmiddels afgesloten kamer naar elkaar te schuiven. Bijzonder aardige, sfeervolle thriller, waarbij het vooral verfrissend is dat de hoofdpersonen niet hun spierballen, maar hun hersens moeten gebruiken om te overleven.

Planta 4a

2003 | Drama, Komedie, Familiefilm

Spanje 2003. Drama van Antonio Mercero. Met o.a. Juan José Ballesta, Luis Ángel Priego, Gorka Moreno en Alejandro Zafra.

Op de vierde verdieping van een Spaans ziekenhuis liggen de 'kaalkopjes'. Tenminste, ze horen er te liggen. In de film van Antonio Mercero laten de jeugdige kankerpatiënten vooral 's nachts geen gelegenheid onbenut om de andere afdelingen in het ziekenhuis op te zoeken, hun artsen te bespioneren of rolstoelraces door de gangen te houden. Dat van twee jongens een been is geamputeerd en dat ook de anderen in levensgevaar zouden kunnen zijn, kunnen ze op die manier even vergeten. De jonge acteurs zijn in dit drama over puberteit en chemotherapie goed op dreef, maar de afwisseling van komische en tragische scènes blijft wel heel voorspelbaar.

El palo

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Eva Lesmes. Met o.a. Adriana Ozores, Carmen Maura, Maribel Verdú, Malena Alterio en Jaime Pujol.

Gescheiden Lola (Ozores), moeder van een kind, maakt overdag de bank schoon en werkt `s avonds bij Maite (Maura) als hulp in de huishouding. Lola`s ex Gustavo (Pujol), een smeris, wil weer terugkomen, maar Lola heeft er geen zin in. Silvia (Verd[KA1]u) is kapster en is in verwachting van haar patroon, maar die wil niet scheiden. Als Maite`s man overlijdt en alleen maar schulden blijkt te hebben, terwijl haar dochter binnenkort gaat trouwen, begrijpen we dat het niet goed gaat met de dames. Bovendien wil de familie van Gustavo dat Lola het huis verlaat, zodat ze er zelf kunnen wonen. Lola heeft echter haar eigen dromen en als ze op straat het slachtoffer wordt van punk Pecholata, die het op haar beurs voorzien heeft, gaan de dames overleggen en besluiten dat het de hoogste tijd is om ook eens hun zakken flink te vullen. Ze beramen een bankoverval en Pecholata wordt gerecruteerd om mee te doen. De overval verloopt uiteraard geheel anders dan voorzien. Ze krijgen de sleutel van de safe te pakken, maar de kluis blijkt leeg te zijn! Nu gaat Lola de corrupte directeur (Gea) verleiden om er achter komen wat hij met de centjes gedaan heeft. Hoewel het scenario van Luis Marías onwaarschijnlijk lijkt, is de film heel geloofwaardig gedaan en is onderhoudend. Daarbij komt het uitstekende spel van de rolverdeling die soms voor een gulle lach zorgt. Een kleine komedie die echter heel goed in elkaar zit en vrijelijk geïnspireerd is op ATRACO A LAS TRES van José Maria Forque uit 1962. Het camerawerk is van Gonzalo F. Berridi.

La gran vida

2000 | Romantiek, Komedie, Drama

Spanje/Verenigde Staten 2000. Romantiek van Antonio Cuadri. Met o.a. Salma Hayek, Tito Valverde, Alicia Agut, Miguel Ayones en Eusebio López.

De Madrileense buschauffeur Martin (G[KA1]omez) is depressief. Hij kan niet meer meedoen met zijn collega`s in de kantine als ze over voetballen, vrouwen of de vakantie praten. Hij is het zat. Tijdens de rit stopt hij, geeft de poes aan buurvrouw Rosa (Agut) en zet thuis de gaskraan open. Hij heeft pech, want het gasbedrijf heeft net iedereen afgesloten. `s Avonds wil hij van een brug springen in de Rio Manzanares, maar een vreemdeling weet hem van zijn voornemen af te brengen om zijn dood een weekje op te schuiven met het volgende voorstel: hij krijgt een miljoen dat hij binnen die tijd moet uitgeven en daarna stuurt de maffia een huurmoordenaar op hem af omdat het hun geld is. De vreemdeling die zich Salva (Valverde) noemt, gaat de boeken bijhouden om de uitgaven te controleren. Van gekkigheid weet Martin niet hoe hij het geld zal uitgeven en besluit onder andere een party te geven, waarvoor hij de gastenlijst uit het telefoonboek samenstelt. Een traiteur (L[KA1]opez) zorgt voor de hapjes en drankjes. Onder zijn personeel bevindt zich serveerster Lola (Hayek), op wie Martin onmiddellijk valt. Nu wil hij niet meer dood. Het scenario van Carlos Asorey en Fernando Léon is zo licht als een veertje en Hayek is veel te mooi en te goed om de eigengereide serveerpoes te spelen. Ook de liefdesscène's in het Ritz hotel zijn niet helemaal geloofwaardig, maar voor het overige is het een onderhoudende komedie, waarbij je eventjes al je zorgen mag vergeten. Bovendien is Gómez heel leuk, doet als Martin zijn best en is Hayek een droom van een meid, die in het Latinowereldje, waarvoor deze bescheiden comedy bedoeld was, heel wat hoofden op hol brengt en harten sneller doet kloppen. Het camerawerk is van Nestor Calvo.

Augustin, roi du kung-fu

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Anne Fontaine. Met o.a. Jean-Chrétien Sibertin-Blanc, Maggie Cheung, Darry Cowl, Bernard Campan en Paulette Dubost.

Augustin (Sibertin-Blanc) is bezeten van kung-fu-films. In zijn kamertje imiteert hij op amateuristische wijze de atletische sprongen en bewegingen van Bruce Lee en Jacky Chan. Hij is vastbesloten mee te spelen in een kung-fu-film, maar die worden in Frankrijk nauwelijks geproduceerd. Dus trekt hij per fiets naar China. Niet de veraf gelegen Chinese Volksrepubliek, maar het dertiende arrondissement van Parijs, ook bekend als de Chinese wijk. Hier ontmoet hij de mooie Ling (Cheung), die hem wel wil helpen. Augustin is een personage dat het midden houdt tussen Mr. Hulot en Buster Keaton. Dit is zijn tweede filmavontuur. Hier wordt het bewijs geleverd dat vooruitgang geen verbetering hoeft te zijn; trouwens de eerste film heette gewoon AUGUSTIN. De film schiet uit de startblokken, is sprankelend en origineel, maar zakt algauw als een pudding in elkaar. Sibertin- Blanc kan met zijn onorthodoxe personage het zwakke scenario van Fontaine, Jacques Fieschi en Gilles Taurand onmogelijk overeind houden en de film redden. We zitten beslist niet te wachten op nog meer avonturen van Augustin. Het camerawerk is van Christophe Pollock.

Entre las piernas

1998 | Thriller

Frankrijk/Spanje 1998. Thriller van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Victoria Abril, Javier Bardem, Juan Diego, Sergi López en María Adánez.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

El amor perjudica seriamente la salud

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Penélope Cruz, Gabino Diego, Ana Belén, Juanjo Puigcorbé en Laura Conejero.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

Todos los hombres sois iguales

1994 | Romantiek, Komedie

Spanje 1994. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Imanol Arias, Antonio Resines, Cristina Marcos, María Barranco en Pastora Vega.

Drie mannen zijn gescheiden. Hun echtgenotes hebben uit wraak de kinderen tegen hen opgezet en zitten hen constant achterna voor de alimentatie. Ze hopen hun leven zoveel mogelijk te verzuren uit zoete wraak. Een vrolijke en onderhoudende relatiekomedie die qua sfeer doet denken aan AY CARMELA! en JAMON JAMON.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer César Benítez op televisie komt.

Reageer