Éric Demarsan (1938): muziek.
Er zijn 41 films en 1 serie gevonden.

Notre-Dame

2022 | Drama

Frankrijk 2022. Drama van Met o.a. Roschdy Zem, Caroline Proust, Megan Northam, Simon Abkarian en Alice Isaaz.

Deze dramaserie, gebaseerd op werkelijke verhalen van Franse brandweerlieden, bekijkt de impact van de brand in de Notre-Dame in 2019 op een diverse groep Parijzenaars.

Berthe Morisot

2012 | Biografie, Drama

Frankrijk 2012. Biografie van Caroline Champetier. Met o.a. Marine Delterme, Alice Butaud, Bérangère Bonvoisin, Jeanne Gogny en Malik Zidi.

Als productiefste cameravrouw van Frankrijk waagt Champetier, die voor de fotografie van Des hommes et des dieux een César ontving, zich soms aan regie. In het geval van deze televisiefilm over de vermaarde impressioniste Berthe Morisot (1841-1895) pakt dat dramaturgisch weinig inspirerend uit. Morisot, rebels schilderes en schoonzus van Édouard Manet, was een fascinerende vrouw in een cultureel bruisende tijd. Die vonk springt in deze plichtmatige, zelfs langdradige cinebio met paspoppenspel echter nergens over. De fraaie beelden door Champetier zelf zijn de voornaamste attractie.

Le concile de pierre

2006 | Drama, Thriller, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 2006. Drama van Guillaume Nicloux. Met o.a. Monica Bellucci, Catherine Deneuve, Moritz Bleibtreu, Elsa Zylberstein en Nicolas Thau.

Vertaalster Laura (Bellucci) adopteert een Aziatisch jochie, dat over merkwaardige gaven blijkt te beschikken. Wanneer ze naar de huisarts gaat met een litteken dat plotseling op zijn borst verschijnt, pleegt de arts een geheimzinnig telefoontje en ontvouwt zich een grote, internationale samenzwering die Laura's wereld op de kop zet en iets te maken lijkt te hebben met de vroegtijdige dood van haar ouders. Verfilming van de gelijknamige fantasyroman van Jean-Christophe Grangé is vaardig verteld, maar wordt allengs belachelijker. Bellucci houdt zich knap staande tussen de hocuspocus.

Cette femme-là

2003 | Drama, Thriller, Mysterie

Frankrijk 2003. Drama van Guillaume Nicloux. Met o.a. Josiane Balasko, Éric Caravaca, Ange Rodot en Thierry Lhermitte.

Beklemmende psychologische thriller over een 50-jarige vrouwelijke politierechercheur (Balasko) die dagelijks wordt gekweld door het verlies van haar zoon vier jaar eerder. De vondst van een opgehangen vrouw in het bos verandert haar leven in een nachtmerrie. Filmmaker en scenarioschrijver Nicloux maakte kundig gebruik van de beproefde griezeltechniek om realiteit en waan in elkaar te laten overlopen zonder dat de personages of de kijkers weet hebben van de scheidslijn. Cinematograaf Pierre-William Glenn (A Dry White Season) produceerde passend schimmige beelden en actrice Balasko - donker gekleed, sluik zwart haar - rijgt het geheel meesterlijk aan elkaar met geladen acteerwerk.

Une affaire privée

2002 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Frankrijk 2002. Misdaad van Guillaume Nicloux. Met o.a. Thierry Lhermitte, Marion Cotillard, Samuel Le Bihan en Aurore Clément.

Privédetective François Manérie gaat op zoek naar een zes maanden geleden verdwenen meisje. Tegelijkertijd begint hij een affaire met Clarisse, de beste vriendin van de vermiste, die meer weet dan ze wil prijsgeven.

Autopsie d'un genre... Le polar français

1999 | Documentaire, Misdaad

Frankrijk 1999. Documentaire van Fred Demont. Met o.a. François Guérif, Bertrand Tavernier, Jean-Pierre Mocky, Alain Corneau en Pierre Granier-Deferre.

Privédetective François Manérie gaat op zoek naar een zes maanden geleden verdwenen meisje. Tegelijkertijd begint hij een affaire met Clarisse, de beste vriendin van de vermiste, die meer weet dan ze wil prijsgeven.

Vidange

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Marianne Basler, Jean-Pierre Mocky, Jean Barny, Michel Bertay en Alain Fourès.

Privédetective François Manérie gaat op zoek naar een zes maanden geleden verdwenen meisje. Tegelijkertijd begint hij een affaire met Clarisse, de beste vriendin van de vermiste, die meer weet dan ze wil prijsgeven.

Clarissa

1998 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1998. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Maruschka Detmers, Stéphane Freiss, Tobias Moretti, Claude Rich en Elena Sofia Ricci.

De dochter van een hoge Habsburgse officier wordt verliefd op een Franse leraar. Ze raakt zwanger van hem, maar verliest hem tijdens de oorlog uit het oog. Als verpleegster redt ze het leven van een Oostenrijkse soldaat, die haar kind een vader wil geven en als tegenprestatie met haar trouwt

Les mystères de Sadjurah

1997 | Avonturenfilm, Romantisch drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1997. Avonturenfilm van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Sophie Broustal, Ralf Bauer, Horst Janson, Gulshan Grover en Ravindra Randeniya.

Op het eiland Sadjura in de buurt van Ceylon (tegenwoordig Sri Lanka) woedt in de jaren 1950 een hevige burgeroorlog. Wapenhandelaar Schwartz gebruikt nachtclubzangeres Marguerite om de maharadja van Sadjura te vermoorden. Diens zoon, prins Nadjah, herkent echter in haar een jeugdliefde en helpt haar ontsnappen, niet wetend dat zij een tweelingzuster had. Exotisch, romantisch drama dat zo uit de 1001 nachten zou kunnen komen, maar met iets te weinig spektakel om opwindend te zijn. Broustal doet haar best om van haar dubbelrol iets speciaals te maken, maar het voorspelbare operette-scenario krijgt ze onmogelijk op een hoger niveau.

La dernière fête

1996 | Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1996. Historische film van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Charlotte Rampling, Stéphane Freiss, Manfred Andrae, Thomas Kretschmann en Célia Granier-Deferre.

Op het eiland Sadjura in de buurt van Ceylon (tegenwoordig Sri Lanka) woedt in de jaren 1950 een hevige burgeroorlog. Wapenhandelaar Schwartz gebruikt nachtclubzangeres Marguerite om de maharadja van Sadjura te vermoorden. Diens zoon, prins Nadjah, herkent echter in haar een jeugdliefde en helpt haar ontsnappen, niet wetend dat zij een tweelingzuster had. Exotisch, romantisch drama dat zo uit de 1001 nachten zou kunnen komen, maar met iets te weinig spektakel om opwindend te zijn. Broustal doet haar best om van haar dubbelrol iets speciaals te maken, maar het voorspelbare operette-scenario krijgt ze onmogelijk op een hoger niveau.

Target of Suspicion

1994 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1994. Mysterie van Bob Swaim. Met o.a. Tim Matheson, Lysette Anthony, Alain Saint Alix, Noémie Kocher en Ronald Guttman.

Nick Matthews (Matheson) is een na[KA3]ieve Amerikaanse geleerde die min of meer bij toeval een heel populair parfum ontwikkelt. Hij gaat naar Parijs om de Europese distributie ervan te begeleiden en heeft daar een korte en onschuldige ontmoeting met model Julie Dormoy (Kocher), die later wordt aangerand en vermoord, waarbij Matthews de belangrijkste verdachte is.

La treizième voiture

1993 | Misdaad, Komedie

Portugal​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1993. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Andréa Ferréol, Penelope Keith, Dominique Horwitz en Jean-Marc Thibault.

De transeuropa-expres 'Molière' vertrekt dagelijks om 18:43 uur van het Gare du Nord van Parijs naar Moskou. Op een dag wordt er net voor het vertrek een dertiende wagon aan de trein gekoppeld. Hierin bevindt zich een waardevolle collectie Russische iconen die sinds 1947 bewaard werden in het Louvre. Onderweg tracht een bende gangsters deze ultra-beveiligde schat te roven. Een komische misdaadfilm waarin de humor er veel te dik wordt opgelegd. Enkel Keith, als de oerbritse tante Tanya, slaagt erin overeind te blijven door haar bijtende cynisme. Maciej Slesicki bedacht het verhaal dat door Bonnot en Jean-Jacques Gaffie tot scenario werd omgevormd. Fotografie van Grzegorz Kedzierski.

L'éternel mari

1993 |

Duitsland​/​​Frankrijk 1993. Denys Granier-Deferre. Met o.a. Macha Méril, François Marthouret en Roger Hanin.

De transeuropa-expres 'Molière' vertrekt dagelijks om 18:43 uur van het Gare du Nord van Parijs naar Moskou. Op een dag wordt er net voor het vertrek een dertiende wagon aan de trein gekoppeld. Hierin bevindt zich een waardevolle collectie Russische iconen die sinds 1947 bewaard werden in het Louvre. Onderweg tracht een bende gangsters deze ultra-beveiligde schat te roven. Een komische misdaadfilm waarin de humor er veel te dik wordt opgelegd. Enkel Keith, als de oerbritse tante Tanya, slaagt erin overeind te blijven door haar bijtende cynisme. Maciej Slesicki bedacht het verhaal dat door Bonnot en Jean-Jacques Gaffie tot scenario werd omgevormd. Fotografie van Grzegorz Kedzierski.

La maison vide

1991 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1991. Oorlogsfilm van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Joachim Lombard, Serge Merlin, Isabelle Carré, Stanislas Carré de Malberg en Denise Chalem.

1942: de Franse provincie tijdens de bezetting. In een katholieke kostschool zweren twee jongens elkaar vriendschap en trouw. De eerste raakt zeer nauw betrokken bij een 'noodlottig ongeval' met een Duitse militair en wordt afgevoerd. Wanhopig besluit zijn vriend voortaan de gele jodenster te dragen. Hij is immers joods en wordt beschermd door de rector van het internaat. Ternauwernood wordt hij gered door een man die hem meeneemt naar een weeshuis in de Lot-streek. Zonder de roman van Claude Gutman gelezen te hebben, lijkt deze tv-produktie qua scenario een slappe kopie van AU REVOIR LES ENFANTS van Louis Malle. Het enige verschil is dat de kinderen gewoon pubers geworden zijn. Zeer zorgvuldig opgenomen en gespeeld, maar meer een uiting van toewijding dan van inspiratie. Leuke jonge acteurs.

Histoire d'ombres

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Pierre-Loup Rajot, Ludmila Mikaël, Aurèle Doazan, Claude Rich en Thierry Fortineau.

Om te vergeten dat zijn boekhouder er met 600.000 Franse franken vandoor is trekt Antoine (Rajot) zich een paar dagen terug in een plattelandshotelletje. Daar komt hij een rijke visser tegen die de fout begaat tijdens het beoefenen van zijn geliefde sport om het leven te komen. De jonge mooie weduwe van laatstgenoemde wordt meteen verliefd op Antoine en bedankt hem voor het vermoorden van haar man, hetgeen hem natuurlijk in heel wat opzichten een hoop problemen bezorgt. Nauwkeurige bewerking van Herv[KA1]e Jaouen`s roman. Er moet gezegd worden dat de bewerkers/dialoogschrijvers (Pierre Fabre en Michel Grisolia) specialisten in hun vak zijn. Hoewel hij niet het talent van zijn vader Pierre heeft maakt de regisseur er een behoorlijke film met geloofwaardige personages van.

Eaux troubles

1991 | Avonturenfilm

Frankrijk 1991. Avonturenfilm van Alain Bonnot. Met o.a. Claude Brasseur, Michel Vitold, Christine Dejoux, Jean-Laurent Cochet en Jean-Paul Tribout.

Bewerking van een roman van Bernard Alliot door Michel Leviant. Deze tv-film buit op haastige, schematische en primaire wijze de Perestrojka uit met deze niet te pruimen geschiedenis over verschillende met elkaar botsende partijen inclusief de KGB rond een elektronica-ingenieur die zich aan vage en duistere activiteiten wijdt! Er wordt een helicopter neergehaald met een raket en iemand beschikt over honderdduizend dollar aan Judaspenningen. Het ergste is nog dat men zich nooit in de U.R.S.S waant met al die Franse acteurs. En dan te bedenken dat deze ex-cineast (nog een...) debuteerde met een film (UNE SALE AFFAIRE) die heel veel beloofde! Slechter dan

Bonne chance, Frenchie

1991 | Oorlogsfilm, Komedie

Polen​/​​Zwitserland​/​​Spanje​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1991. Oorlogsfilm van Alain Bonnot. Met o.a. Patrick Bach, Clovis Cornillac, Dail Sullivan en André Panvern.

Bewerking van de in veertien talen vertaalde bestseller-saga [KL]Die Baskenm[KA3]utze[KLE] van Hans Blickensd[KA3]orfer. Het zeer vrije scenario is van de John Howlett. Weelderige, voor een groot deel in studio`s gebouwde decors, zevenduizend figuranten en alle andere investeringen, hebben een nauwelijks origineel te noemen produktie opgeleverd. De regisseur, die na twee bioscoopfilms al overstapte naar de tv, heeft in deze warboel van coprodukties het hoofd niet boven water kunnen houden! In grote lijnen gaat het om het naar verluidt waar gebeurde verhaal van een Duitse soldaat uit de Elzas (die dus weinig affiniteit heeft met deze oorlog). Hij ontvlucht Berlijn en de Russen, belandt in Parijs en aan de Doubs en probeert wanhopig zijn land weer te bereiken. Natuurlijk slaagt hij daar uiteindelijk in. Het verhaal rafelt alle richtingen op. Gelukkig is er de jonge Bach, die de zaak weet te redden met overtuigend spel en een geloofwaardig personage. Wordt soms uitgezonden in drie delen. Anders was het resultaat minder geweest dan

La mort a dit peut-être

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Alain Bonnot. Met o.a. Jean-Claude Dauphin, Leslie Malton, Angelo Infanti, Marie-José Nat en Virginie Ledieu.

`Hallo, ik ga zelfmoord plegen!` roept een onbekende vrouw door de telefoon tegen Herv[KA1]e Laube (Dauphin) die onmiddellijk naar haar toe snelt, niet wetende dat hij in een merkwaardig raderwerk, een combinatie van eigenaardigheden en zonderlinge gebeurtenissen, terecht zal komen, terwijl hij ook de grote passie leert kennen! Het scenario is niet erg samenhangend, maar deze tv-maker weet een beklemmende sfeer te creëeren die grenst aan het onirisme en het surrealisme. Eindelijk een origineel geschreven detective die voor de tv werd gemaakt! Ondanks zijn grote gebrek aan verhaalkracht.

Juillet en Septembre

1988 | Familiefilm, Film noir

Frankrijk 1988. Familiefilm van Sébastien Japrisot. Met o.a. Laetitia Gabrielli, Daniel Desmars, Anne Parillaud, Eric Damain en Giselle Pascal.

Japrisot, romanschrijver maar vooral een succesvol scenario- en dialoogschrijver heeft van alles en nog wat gedaan op het terrein van de thriller. Twaalf jaar na LES MAL-PARTIS heeft hij nu weer eens zo'n film gemaakt. Een warrige en gecompliceerde geschiedenis langs twee lijnen die op kunstmatige wijze samenkomen in Cap-des-Pins in de gedaante van een jonge vrouw die op zoek is naar haar identiteit en een kermiskoopman, psychopaat en moordenaar, die de aanblik van het geluk van anderen niet kan verdragen. Waarom een zo gemaakt, onnatuurlijk en pijnlijk figuur opgevoerd in deze geschiedenis, terwijl de film zo goed begon? Het loopt natuurlijk slecht af maar de geloofwaardigheid van de personages is halverwege verloren gegaan. Jammer.

Moi vouloir toi

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Patrick Dewolf. Met o.a. Jennifer, Daniel Russo, Corinne Marienneau, Clémentine Célarié en Guy Laporte.

Deze komedie verdient haar titel: de film is vast bestemd voor analfabeten. De inhoud van deze aaneenschakeling van vulgaire en zeer platvloerse clichés is het niet waard verteld te worden. Meer een beeldroman die getuigt ofwel van een demissionaire regisseur ofwel van diens pathologische minachting jegens zijn publiek. Staat zeker op de nominatie voor de slechtste Franse film van 1985.

Les spécialistes

1985 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1985. Misdaad van Patrice Leconte. Met o.a. Jacques Nolot, Gérard Lanvin, Christiane Jean, Bernard Giraudeau en Daniel Jégou.

Het lukt Paul Brandon en St[KA1]ephane Carella om een spectaculaire slag te slaan. Zij doen een aanval op een casino aan de Rivi[KA2]era en stelen een fikse duit, die echter van de maffia blijkt te zijn. Vervolgens vluchten ze naar vriendelijker oorden. Het onderwerp is wat afgezaagd, maar er zijn ook een aantal vernieuwingen in deze komische gangsterfilm. Leconte maakt normaliter wat persoonlijker films (zoals LES BRONZÉS en VIENS CHEZ MOI) maar tracteert het publiek hier op pretentieloos entertainment. Scenario van Bruno Tardon. Het camerawerk is van Eduardo Serra.

Un bon petit diable

1983 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1983. Familiefilm van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Alice Sapritch, Bernadette Lafont, Michel Creton, Paul Préboist en Paul Courtois.

De bewerking van de beroemde maar vandaag de dag flink gedateerde roman van de gravin van Ségur. Allemaal verschrikkelijk aardig en zelfs te idyllisch en te lief. Zogezegd is dit een redelijke film voor de jongsten, niet meer en niet minder. Goede lange speelfilms in dit genre zijn al zo zeldzaam. Dankt evenwel veel aan het verduvelde spel van de kleine, tien- jarige Paul Courtois.

Le bourreau des cœurs

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Aldo Maccione, Anna-Maria Rizzoli, Jean Parédès, Jean-Claude Levis en Jole Silvani.

Rokkenjager Maccione heeft altijd al een beroemd acteur willen worden. Verder dan figurantenrolletjes heeft hij het echter nooit gebracht. Op een dag krijgt hij zijn kans als, stand-in voor een grillige, norse hoofdrolspeler. Met zijn natuurlijke charme wint hij de sympathie van de producer, die hem het produktiekapitaal toevertrouwt. Enkele kruimeldieven zijn echter uit op het geld. Oubollige, domme komedie die aan bloedarmoede lijdt. Op de mimiek van Maccione ben je vlug uitgekeken en meer heeft dit geval niet te bieden. Het werd bovendien nog amateuristisch gemaakt ook, terwijl je elke grap een half uur van te voren al ziet aankomen. Het weinig ter zake doende scenario werd geschreven door regisseur Gion, die betere dagen gekend heeft. Achter de camera stond Lionel Legros.

Debout les crabes, la mer monte!

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Jacques Grand-Jouan. Met o.a. Martin Lamotte, Véronique Genest, Virginie Thévenet, Richard Bohringer en Valérie Mairesse.

Genest speelt een hoertje dat net vijf jaar heeft opgeknapt voor een moord, die ze niet begaan had, wat ze te danken had aan haar laffe souteneur Sentier. In de trein op weg naar de kust vindt ze een slachtoffer in de vorm van professor Lamotte, die ze ertoe overhaalt om een kamer bij hem te mogen huren nadat diens vrouw akkoord is gegaan. Ze wil zich op Sentier wreken, maar ze moet ook leven en omdat ze geen vak geleerd heeft, pakt ze algauw het oudste beroep ter wereld weer op. Niet meer dan een boulevardklucht die opgetuigd is tot film. Naar een idee van Bertrand Blier en Philippe Dumarcay. Het scenario is van regisseur Grand-Jouan en schrijver Dumarcay. Camerawerk Eduardo Serra.

L' Indiscrétion

1982 | Drama, Thriller

Frankrijk 1982. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Jean Rochefort, Dominique Sanda, Jean-Pierre Marielle, Jean-Hugues Anglade en Roland Bertin.

Een ingenieur ontdekt dat er wordt afgeluisterd in het appartement van zijn buren, die korte tijd later vermoord worden gevonden. Het signalement van de moordenaar lijkt op dat van hemzelf. Geleidelijk begint hij aan zijn geestvermogens te twijfelen, ondanks zijn vriendschap met de nieuwe buurman en een romance met een toevallig ontmoete jonge vrouw. Het te doorzichtige thrillerscenario ondermijnt de bekwame vormgeving; de goede spelprestaties nemen niet weg dat de toeschouwer de kwalijke bedoelingen van de personages veel sneller door heeft dan de film wil doen onthullen.

Pétrole, pétrole !

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Bernard Blier, Catherine Alric, Henri Guybet en Charles Gérard.

Een onvoorstelbaar flauwe komedie die zogezegd inspeelt op het actuele thema van oliesjeiks die de benzineprijs naar hartelust manipuleren. Een Frans echtpaar wil dat monopolie doorbreken en begint de markt te overstelpen met goedkope benzine. Eén en ander is slechts een aanleiding om een aantal Franse olijkerds gehuld in witte gewaden van trappen te laten vallen, met taart te besmeuren en meer van dat fraais. Gezien het onmiskenbare potentieel van het thema een miskleun van jewelste.

Plein Sud

1980 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1980. Avonturenfilm van Luc Béraud. Met o.a. Patrick Dewaere, Clio Goldsmith, Jeanne Moreau, Guy Marchand en Jose Luis Lopez Vasquez.

Een jonge vrouw die als lokvogel in een politiek complot wordt gebruikt, verzet zich tegen verdere manipulatie en dringt zich op aan een toevallige voorbijganger. Deze blijkt een vroegtijdig ingedutte professor te zijn, wiens verlangen naar avontuur en romantiek weer opbloeit tijdens een reeks van verwarrende en verontrustende belevenissen en ontmoetingen. Amour fou wordt verbeeld in opzettelijke termen van stationslectuur met net te veel afstandelijke ironie om het escapisme daarvan echt te laten werken. Goldsmith is - hoe aantrekkelijk ook - (nog) geen actrice, waardoor haar passie voor de helft in het luchtledige blijft. Dank zij Dewaere en bizarre bijrollen onderhoudend, maar de films van hetzelfde genre uit de jaren veertig worden niet geëvenaard.

Cinq % de risque

1979 | Misdaad

Frankrijk​/​​België 1979. Misdaad van Jean Pourtalé. Met o.a. Bruno Ganz, Jean-Pierre Cassel, Aurore Clément, Pierre Michael en Fernand Guiot.

Een bizar thema: het opzetten van de volmaakte misdaad, door met behulp van een wiskundige techniek en nauwkeurige computerberekeningen een rotsvast alibi te construeren. Helaas draait dit al snel uit op een eindeloze autorally (het lijkt wel een reclamefilm voor het betreffende merk), zodat het project halverwege eigenlijk al op een mislukking uitloopt. De tweede speelfilm van Pourtalé. De laatste?

Attention, les enfants regardent

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Alain Delon, Richard Constantini, Sophie Renoir, Thierry Turchet en Tiphaine Leroux.

Vier kinderen uit een rijke familie worden toevertrouwd aan de zorg van een dienstbode die zij - per ongeluk of uit wraak - verdrinken in de Middellandse Zee. Een toevallige getuige dringt hun villa binnen en denkt door intimidatie een grote roof te kunnen plegen. De kinderen zijn hem echter te slim af. Raffinement en ondoordachte wreedheid achter de onschuldige kindergezichten leveren boeiende filmstof op, al zijn OUR MOTHER'S HOUSE en THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE suggestiever. Delon - die de film produceerde - dacht zichzelf een ondergeschikte rol toe als de indringer en maakte daar een ironische parodie op zichzelf van. Christopher Frank en Serge Leroy bewerkten een roman van Laird Koenig en Peter Dixon tot scenario. Camerawerk van Claude Renoir.

Ne pleure pas

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Jacques Ertaud. Met o.a. Sylvain Joubert, Charles Vanel, Xavier Labouze, Christine Laurent en Charles Gérard.

Een jongen verjaagt tijdens de vakantie op de boerderij van zijn grootvader ongewenste kampeerders. Bij een demonstratie in Parijs herkent een van hen hem en tijdens een vechtpartij komt de jongen onder een politie-auto en zal hij levenslang invalide blijven. In deze pessimistische film over jeugdig idealisme dat in de meest tragische zin stukloopt, wordt opmerkelijk geacteerd en hij kreeg - zeker naar tv-maatstaven - een indringende vormgeving.

Section spéciale

1975 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1975. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Louis Seigner, Michael Lonsdale, Roland Bertin, Heinz Bennent en Bruno Cremer.

Op 21 augustus 1941 liquideert de communistische verzetsstrijder 'colonel Fabien' in de Parijse metro een Duitse marinier. Teneinde repressailles te voorkomen, besluit Pétain een wet te ontwerpen die het mogelijk maakt om ongewenste elementen zonder proces te elimineren. De eerste zes slachtoffers van deze section spéciale in de jurisprudentie van het Vichy-regime zijn al aangewezen. Sombere politieke thriller-in-oorlogstijd reconstrueert het hellende vlak van collaboratie: de hele film is doortrokken van een sfeer van langzame morele verstikking.

Les Mal partis

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Jean-Baptiste Rossi. Met o.a. France Dougnac, Olivier Jallageas, Marie Dubois, Jean Gaven en Pascale Roberts.

In 1944 leert een scholier op een jezu[KA3]ietencollege een jonge ziekenhuisnon kennen, die meer geleid wordt door haar plichtsbesef dan door een echte roeping; vergeefs verzet ze zich tegen de ontluikende gevoelens ten aanzien van de jongen. Rossi ( = thrillerschrijver Sébastien Japrisot) maakte dit regiedebuut met de verfilming van een roman die hij als adolescent schreef. De film heeft een naïeve romantiek, die overtuigend wordt gemaakt in het aarzelende spel van de hoofdrollen, maar de vormgeving legt de effecten er veel te dik op. Sober geacteerde bijrollen neutraliseren hun stereotiepen.

La fille du garde-barrière

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Jérôme Savary. Met o.a. Michel Dussarat, Mona Mour, Maritin, Jean-Paul Muel en Valérie Kling.

Een parodie op de pornofilms uit de beginjaren van de twintigste eeuw. Hoewel de film te lang duurt en om die reden onevenwichtig is, valt er af en toe toch heel wat te lachen. Een vrouw, gespeeld door Mour, wordt op de spoorbaan verkracht (!) en bevindt zich vervolgens in een publiek huis in de stad enz. Een opeenvolging van burleske, zotte en clowneske vondsten leidt de film naar zijn einde, waar stiekem de moraal om de hoek komt kijken. De tweede en tot nu toe laatste speelfilm van Savary is van geen enkele vorm van commentaar of dialoog voorzien en is daarbij ook nog zwart-wit; de film werd dan ook een flop, ook later onder een andere titel, ROMANCE AU BOXON.

L'ibis rouge

1975 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1975. Misdaad van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Michel Simon, Michel Serrault, Michel Galabru, Jean Le Poulain en Evelyne Buyle.

Een jeugdtrauma over een muzieklerares doet een kleurloze man een aantal vrouwen wurgen, waarvoor een oude krantenverkoper de verantwoordelijkheid opeist, om uit de anonimiteit te komen. Ondertussen wordt een vertegenwoordiger in sterke drank om zijn speelschulden naar het leven gestaan, terwijl zijn huwelijk op de klippen loopt. Uit ontmoetingen resulteert een bevredigende oplossing voor iedereen. Deze zwarte komedie werkt sterker dan meeste andere Mocky-films dankzij de geslaagde stilering van situaties en intriges en inzet van de hoofdrollen, onder wie Simon in zijn laatste film. Naar de roman van Fredric Brown die in Frankrijk is verschenen onder de titel Ça ne se refuse pas door André Ruellan en regisseur Mocky tot scenario bewerkt. Camerawerk van Marcel Weiss.

Demain les mômes

1975 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk 1975. Sciencefiction van Jean Pourtalé. Met o.a. Niels Arestrup, Brigitte Rouan, Michel Esposito en Emmanuelle Béart.

Na de derde wereldoorlog zijn over de hele wereld slechts een handvol overlevenden die elkaar ook weer naar het leven staan. Een alleen overgebleven jongeman hoort over de radio muziek en stemmen die de indruk geven dat Scandinavi[KA3]e nog wel bewoonbaar is. Als hij wil vertrekken ontdekt hij vlakbij een commune van twaalf kinderen die hem met verbeten zwijgzaamheid benaderen en volledig gaan domineren. Boeiend scenario kreeg door de onervarenheid (of al te theoretische uitgangspunten) van de regisseur een dorre filmvorm waarbij aan de kinderen geen dreigende suggestie wordt gegeven. De dramatische spanning moet uitsluitend door de begaafde Arestrup worden gedragen, die een film lang alleen maar gekweldheid onvoldoend enuances mag geven. Bekroond met de Speciale Prijs, van New Orleans in 1976, op het internationale festival voor Franstalige Film en Uitwisseling (FIFEF).

C'est dur pour tout le monde

1975 |

Frankrijk 1975. Christian Gion. Met o.a. Bernard Blier, Francis Perrin, Claude Piéplu, Bernard LeCocq en Caroline Cartier.

Een jonge arrivist slaagt erin zich te laten engageren door een groot reclamebureau, maar zijn onervarenheid en onbesuisde ideeën zorgen voor allerlei complicaties. Deze satire op het boerenbedrog van publiciteitscampagnes en de manipulatie van het marktmechanisme blijft in al te bekende, voor de hand liggende doelwitten steken en zoekt het voornamelijk in de komische typering die óók leuker had gekund.

La Rage au poing

1974 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1974. Misdaad van Eric Le Hung. Met o.a. Gilles Chevalier, Françoise Dorner, Tony Gatlif, Patrick Jeantet en Philippe Lavot.

Naar een oorspronkelijk idee van Tony Gatlif: dit idee is nauwelijks oorspronkelijk te noemen, want het gaat om het beschrijven van de afpersing, agressie, listen en uiteenlopende gewelddadigheden van een bende straatjongeren in de Parijse voorsteden. Alledaags gegeven en helemaal afgezaagd wat betreft de plaats waar het zich allemaal afspeelt. Andere regisseurs hebben dit onderwerp met veel meer vernuft, diepgang en scherpte aangepakt. Hier hebben we te maken met een twijfelachtig bijprodukt, dat voorspelbaar eindigt in een bloedbad. De clichématige typetjes worden gespeeld door jonge, slecht geregisseerde acteurs.

L' Ombre d'une chance

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Jenny Arasse, Marianne Egerickx, Robert Benoît en Roger Lumont.

Een libertijnse veertiger krijgt bezoek van een hem nauwelijks bekende volwassen zoon en diens vriendin. Het meisje voelt zich tot de oudere man aangetrokken, die haar uit onverwachte vaderliefde weerstaat. De ruimdenkendheid van de jongen houdt op waar het zijn vader betreft en conflicten leiden tot een tragedie. Deze relatie-strategie volgens een lange literaire Franse traditie binnen een barok kitsch-decor offert zinnige idee[KA3]en op aan de bioscoopcommercie met (bijna) hard-core momenten die noch met de geschetste situatie noch met de personages daarin te maken hebben, alleen met de concurrentie van andere films.

Les fous du stade

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Les Charlots, Martine Kelly, Patrick Gilles, Paul Préboist en Gérard Croce.

In de buurt van het vakantieplaatsje van de Charlots worden de Olympische Spelen gehouden. De amoureuze verovering van een van hen verkiest een Duitse atleet. Ze dringen als zogenaamde deelnemers het stadion binnen om het meisje terug te halen en veroorzaken grote chaos en stichten veel verwarring. Tweede Zidi- film met (inmiddels vier) de Charlots is weer opgebouwd als een reeks gags zonder logica en samenhang, maar onderscheidt zich enigszins positief van de soldatenlol van hun andere verhikels. De Olympische achtergrond is overigens weinig spectaculair aangeduid. Scenario van Zidi en Jacques Fansten. De namen van de Charlots zijn: Gérard Rinaldi, Jean Sarrus, Gérard Filipelli en Jean-Guy Fechner.

L' Humeur vagabonde

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Edouard Luntz. Met o.a. Erick Penet, Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Madeleine Renaud en Margo Lion.

Een jonge provinciaal ontsnapt aan de sleur van het gezin en wil Parijs veroveren. Ondanks de belangstelling van een mondaine vrouw, keert hij teleurgesteld terug naar zijn geboorteplaats waar zijn moeder zijn vrouw vermoordt op verdenking van overspel. Dit voorval geeft hem kortstondige roem waardoor hij van het Parijse 'wereldje' opeens alle aandacht krijgt.Een niet geslaagde, maar interessante poging om een beeld te geven van het gebrek aan communicatie in een op een façade gerichte samenleving maakt de eenvormigheid duidelijk door Bouquet een hele reeks verschillende Parijzenaars te laten spelen. Terugkeer naar Parijs ná de tragedie voegt aan het voorafgaande niets toe en doet de vrij korte film langdradig lijken.

Le cercle rouge

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1970. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Bourvil, Yves Montand, Gian Maria Volonté en François Périer.

Sublieme Franse misdaadfilm waarin drie beroepscriminelen elkaar treffen in de onderwereld van Parijs en samen een perfecte juwelenkraak voorbereiden en uitvoeren. Le cercle rouge is het summum van stijl en sfeer, met als monumentale hoogtepunten een inbraakscène van bijna een half uur (zonder tekst!) en een kennismaking tussen twee gangsters in een uitgestrekte modderige akker (Alain Delon en Gian Maria Volonté). Meesterfilmer Melville dikte zijn kunstwerk aan met beelden van deinende Amerikaanse wagens, filosoferende rechercheurs, natte straten en hippe jazzclubs. Een topstuk binnen het Franse misdaadgenre.

L'armée des ombres

1969 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1969. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Claude Mann, Serge Reggiani, Christian Barbier, Paul Crauchet en Paul Meurisse.

Frankrijk, halverwege WO II. De leden van een verzetsgroep - veelal veertigers, onder dagelijkse leiding van ingenieur Philippe Gerbier (Ventura) - kennen uit veiligheidsoverwegingen zo min mogelijk elkaars identiteit, maar zijn toch beducht dat hun gearresteerde kameraden tijdens martelingen van de Gestapo doorslaan. Zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg blijken noodzakelijk. Melville voegde aan de roman van Joseph Kessel zijn eigen verzetsherinneringen toe en gaf de film de sfeer en de benadering van zijn gangsterthrillers; met een beklemmend resultaat. Lang ondergewaardeerd, maar ijzersterk.