Harry Stradling sr (1901-1970): camera.
Er zijn 46 films gevonden.

Caddyshack II

1988 | Komedie, Sportfilm

Verenigde Staten 1988. Komedie van Allan Arkush. Met o.a. Jackie Mason, Robert Stack, Marsha Warfield, Jonathan Silverman en Chevy Chase.

In deze infantiele opvolger van het kinderachtige CADDYSHACK gaat het om de zakenman Mason (uit een etnische minderheid), die zich moet handhaven tussen de snobs op het golfterrein. Net als in ROCK 'N' ROLL HIGH SCHOOL overvoert regisseur Arkush het verhaal met visuele grappen en onderbroekenlol, maar het meeste ervan is gewoon niet leuk. De rolverdeling, die geheel uit sterren bestaat, doet soms grotesk aan bij het proberen grappig te zijn. Scenario van Harold Ramis en Peter Torokvei. Camerawerk van Harry Stradling.

A Fine Mess

1986 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1986. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Ted Danson, Howie Mandel, Richard Mulligan, Stuart Margolin en Maria Conchita Alonso.

Oplichterij bij de paardenkoersen, doping en wilde achtervolgingen. Niet zo leuk als je zou vermoeden en Pink Panther-Blake Edwards maakte er een flinke puinhoop van.

Micki & Maude

1984 | Komedie

Verenigde Staten 1984. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Dudley Moore, Amy Irving, Ann Reinking, Richard Mulligan en George Gaynes.

Tv-presentator Moore is getrouwd met advocate Reinking. Zijn leven verandert echter wanneer hij de mooie celliste Irving ontmoet, op wie hij op slag verliefd wordt. De liefde is wederzijds en daarom wordt hij tot een driehoeksverhouding gedwongen. Hij kan geen van beide vrouwen opgeven. Wanneer Irving zwanger blijkt besluit hij met haar te trouwen, maar ondertussen verwacht zijn vrouw ook een kind. Ouderwetse klucht die niet het niveau haalt van Edwards' 10, met cynische opmerkingen over de emancipatie en de media. Na een spetterend begin verwatert het scenario van Jonathan Reynolds echter tot een brave komedie. In beeld gebracht door Harry Stradling. Panavision. Dolby Stereo.

Buddy Buddy

1981 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1981. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau, Paula Prentiss, Klaus Kinski en Dana Elcar.

Ingetogen kleine zwarte komedie over een scherpschutter van de maffia die zijn intrek heeft genomen in een hotelkamer en wiens opdracht wordt verknald door een storende, irritante hotelgast in de kamer ernaast, die zelfmoord wil plegen. Een simpele klucht, perfect geacteerd door Lemmon en Matthau, en door Wilder en I.A.L. Diamond bewerkt naar het toneelstuk van Le contract van Francis Veber, waarnaar de film L'EMMERDEUR gedraaid is. Camerawerk van Harry Stradling, Jr. Gedraaid in Panavision.

Up the Academy

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Downey sr. Met o.a. Ron Leibman, Wendell Brown, Tom Citera, Tom Poston en Stacy Nelkin.

Boertige komedie, die het slechtste samenbrengt uit reeksen als de NATIONAL LAMPOON'S-films en POLICE ACADEMY, geproduceerd door een ander magazine, MAD. Wie subtiel vertier zoekt zit hier verkeerd. Alle grappen en grollen zie je minuten tevoren aankomen, en van enige verhaallijn is geen sprake. Ook bekend als MAD MAGAZINE PRESENTS UP THE ACADEMY.

Rooster Cogburn

1975 | Western

Verenigde Staten 1975. Western van Stuart Millar en Stuart Miller. Met o.a. John Wayne, Katharine Hepburn, Anthony Zerbe, Richard Jordan en John McIntire.

In 1970 won John Wayne - zijn enige - Oscar voor zijn rol in de western True Grit (1969). Zes jaar later maakte hij deze sequel. Nadat haar vader door bandieten is vermoord schiet Rooster Cogburn de pinnige Eula Goodnight (Hepburn) al mopperend te hulp. En Goodnight moppert bekwaam terug. Jammer genoeg haalde de latere film niet het niveau van de voorganger en lukt het Hepburn niet haar vergelijkbare rol in The African Queen (1951) ook maar te benaderen. Toch een mooie samenwerking tussen deze twee iconen.

Something Big

1972 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1972. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. Dean Martin, Brian Keith, Honor Blackman, Carol White en Ben Johnson.

Een outlaw belooft zijn verloofde dat het de laatste keer zal zijn dat hij op roof uit gaat en terug zal keren als een rijk man, zodat hij met haar kan trouwen en afscheid kan nemen van zijn dubieuze carrière. In werkelijkheid loopt het anders en hij is nog even berooid als altijd. Hij moet nu op iets groots uittrekken, maar dat mislukt, tenzij je het beroven van bandieten door bandieten in een complete Mexicaanse oorlog iets groots kan noemen. Hij bereikt niets en hetzelfde gebeurt met de film. Hij kan dus overgeslagen worden ondanks de sterren. Het scenario is van James Lee Barrett. Het camerawerk is van Harry Stradling Jr.

Skyjacked

1972 | Actiefilm, Drama, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1972. Actiefilm van John Guillermin. Met o.a. Charlton Heston, Yvette Mimieux, James Brolin, Claude Akins en Jeanne Crain.

Een luchtpiraat dwingt een Boeing 707 van koers te veranderen en in Alaska te landen. Enkele passagiers weten te ontsnappen. Daarop wordt commandant Heston door de terrorist gedwongen met de overgebleven passagiers naar Moskou te vliegen. Een film met alle ingrediënten van de Hollywood-rampenfilms over de luchtvaart uit die periode. Na een heel aardige eerste helft vervalt de film in de tweede volledig tot alle clichés uit het boek. Gebaseerd op de roman van David Harper, door Stanley R. Greenberg tot scenario bewerkt. Camerawerk van Harry Stradling jr. Opnieuw uitgebracht als SKY TERROR.

Support Your Local Gunfighter

1971 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1971. Western van Burt Kennedy. Met o.a. James Garner, Suzanne Pleshette, Jack Elam, Joan Blondell en Harry Morgan.

Slap vervolg op SUPPORT YOUR LOCAL SHERIFF. Ditmaal ontsnapt Garner aan een huwelijk om de revolverheld uit te hangen nadat men hem voor een ander aanzag. Scenario van James Edward Grant. Camerawerk van Harry Stradling.

On a Clear Day You Can See Forever

1970 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1970. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Barbra Streisand, Yves Montand, Bob Newhart, Larry Blyden en Simon Oakland.

Kleurrijk amusement uit de Alan Jay Lerner-Burton Lane show over een meisje (Streisand), wier psychiater (Montand) ontdekt dat ze al eerder heeft geleefd in Engeland omstreeks 1850. De grote hoeveelheid scènes in flashback overtreffen het fragmentarische verhaal dat in het heden speelt en waarvan veel materiaal blijkbaar is blijven liggen op de snijtafel. Glanzend maar nimmer diepgaand.

Dirty Dingus Magee

1970 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1970. Western van Burt Kennedy. Met o.a. Frank Sinatra, George Kennedy, Anna Jackson, Lois Nettleton en Jack Elam.

Zwerver-in-het-zadel Sinatra is een allemansvriend, waardoor de mensen op den duur allemaal achter hem aan komen. Voorlopig de laatste rol die Sinatra zou spelen tot 1981. Vervelende, komische film met script van Joseph Heller, Tom Waldman en Frank Waldman. Camerawerk van Harry Stradling.

The Good Guys and the Bad Guys

1969 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1969. Western van Burt Kennedy. Met o.a. Robert Mitchum, George Kennedy, David Carradine, Tina Louise en Douglas Fowley.

In 1962 lag het nog niet erg voor de hand om westerns te parodiëren. Het strekt de scenarioschrijvers en regisseur Kennedy tot eer dat ze een poging deden, met grootheid Mitchum nog wel. Het is in The Good Guys and the Bad Guys een beetje zoeken naar referenties aan bijvoorbeeld High Noon en de lol ligt niet altijd voor het oprapen, maar westernconventies worden met voldoende knipoog uitgespeeld. Mitchum is de oudere sheriff Flagg, die de burgemeester (Balsam) waarschuwt voor de bende van de - eveneens oudere - bandiet McKay (Kennedy). Wanneer jonge bendeleden zich tegen McKay keren, komt die schouder aan schouder te schieten met oude vijand Flagg.

Hello, Dolly!

1969 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Musical van Gene Kelly. Met o.a. Barbra Streisand, Walter Matthau, Michael Crawford, E.J. Peaker en Louis Armstrong.

Uiterst luxueuze musical gebaseerd op het toneelstuk The Matchmaker van Thornton Wilder, met een 27-jarige Barbra Streisand in de hoofdrol als koppelaarster Dolly. Ze probeert de rijke weduwnaar Vandergelder (Matthau) aan de vrouw te helpen maar hoopt ondertussen stiekem zelf in zijn gratie te vallen. Een luchtig verhaal dat geforceerd overkomt door gebrek aan chemie tussen het stel (naar verluidt hadden ze een grondige hekel aan elkaar). In de herfst van 2008 constateerde een Britse dvd-keten een enorme stijging in de verkoop van de film, zonder twijfel kwam dat omdat de film prominent figureert in Pixars animatieklapper Wall-E.

Funny Girl

1968 | Musical, Biografie, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1968. Musical van William Wyler. Met o.a. Barbra Streisand, Omar Sharif, Kay Medford, Anne Francis en Walter Pidgeon.

Het leven van de beroemde comédienne Fanny Brice (1891-1951), die veel succes had in de beroemde Ziegfield Follies en acteerde in vroege geluidsfilms, vormde de basis van een succesvolle Broadway-musical. Zangeres Streisand speelt ook in de filmversie het titelpersonage. Funny Girl gaat over het begin van de carrière van Brice, en vooral over haar lastige relatie met gokker Nick (Sharif), die charmant is, maar absoluut niet wil deugen. In haar filmdebuut zingt Streisand klassiekers als 'People' en 'Don't Rain On My Parade', en ze won er meteen een Oscar mee.

Welcome to Hard Times

1967 | Western, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1967. Western van Burt Kennedy. Met o.a. Henry Fonda, Janice Rule, Keenan Wynn, Janis Paige en John Anderson.

Bandiet Ray stormt het stadje Hard Times binnen, schiet twee mannen neer die hem willen tegenhouden, verkracht Rule, de vriendin van de burgemeester, en laat een spoor van vernieling achter. De meeste burgers vertrekken uit het stadje, maar burgemeester Fonda, zijn vriendin en enkele getrouwen wachten, nu voorbereid, op de terugkeer van de bandiet. Vreemde western, gemarineerd in een sausje van symboliek. Door de vele dubbele bodems wordt het verhaal uit het oog verloren, met als gevolg dat de film niet helemaal bevredigt, ondanks uitstekend spel van een aantal geroutineerde western-acteurs. Regisseur Kennedy baseerde zijn scenario op een roman van E.L. Doctorow. Uitstekende fotografie van Harry Stradling. Ook bekend als KILLER ON A HORSE.

Penelope

1966 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Natalie Wood, Ian Bannen, Dick Shawn, Peter Falk en Jonathan Winters.

Bankiersvrouw Penelope heeft wegens gebrek aan aandacht een vorm van kleptomanie ontwikkeld. Ze besluit een pas geopende bank van haar man te overvallen, in de hoop eindelijk door hem opgemerkt te worden. Als blijkt dat de politie een verdachte heeft opgepakt, wil Penelope zichzelf aangeven.

How to Murder Your Wife

1965 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1965. Komedie van Richard Quine. Met o.a. Jack Lemmon, Virna Lisi, Eddie Mayehoff, Claire Trevor en Sidney Blackmer.

Lemmon speelt in deze komedie de beroemde striptekenaar Stanley Ford, die steeds meer handelt als zijn macho protagonist, geheim agent Bash Brannigan. Tot hij in een dronken bui een sensueel Italiaans blondje (Lisi) trouwt en tot zijn toenemende irritatie gedomesticeerd wordt. Lemmon speelt op aangename wijze een foute vent; de vrouw heeft helaas geen antwoord in deze film. Lisi speelde decennia lang nietszeggende blondjes, tot ze in 1994 de Beste Actrice-prijs van Cannes in de wacht sleepte voor La Reine Margot, en zo toch nog elegant wraak nam.

My Fair Lady

1964 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1964. Musical van George Cukor. Met o.a. Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White en Gladys Cooper.

Audrey Hepburn speelt Eliza Doolittle, een Londense bloemenverkoopster met een onelegant Cockney-accent. Als linguïst professor Henry Higgins (Harrison) en zijn vriend kolonel Pickering haar horen praten, verklaart Higgins van Eliza binnen zes maanden een echte lady te kunnen maken, alleen maar door haar spraak aan te passen. Hier beginnen klassiek geworden liedjes en beroemde dialogen. Eliza: 'The rine in spine sties minely in the pline.' Higgins: 'The rain in Spain stays mainly in the plain.' Eliza: 'Didn't I sy that?' Natuurlijk wordt Eliza een dame, maar Higgins zal ondervinden dat zij niet zomaar een proefkonijn is. My Fair Lady won acht Oscars.

On the Double

1961 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1961. Komedie van Melville Shavelson. Met o.a. Danny Kaye, Dana Wynter, Wilfrid Hyde-White, Margaret Rutherford en Diana Dors.

De rossige, als David Daniel Kaminski geboren Kaye was een verbaal en fysiek komisch talent en blonk vooral uit in razendsnelle liedjes en monologen. Zijn succes was jarenlang een gegeven, toen hij kort na zijn Broadway debuut in 1940 trouwde met Sylvia Fine, die zijn manager zou worden (en onder meer het liedje 'Dena' voor hem schreef). Films als Knock on Wood (1954) en The Court Jester (1956) behoren tot zijn beste werk. In de komedie On the Double heeft Kaye, onder regie van Shavelson met wie hij twee jaar eerder de musical The Five Pennies had gemaakt, een hem op het lijf geschreven rol. Hij speelt een Amerikaanse soldaat, Ernie Williams, die tijdens de Tweede Wereldoorlog opdracht krijgt dubbelganger te spelen voor een Britse kolonel. Dat geeft de kolonel de gelegenheid in het geheim te reizen. Maar Williams' taak wordt definitief wanneer de kolonel verongelukt: hij moet vasthouden aan zijn rol om bij de nazi's verwarring zaaien over D-Day. Levendig vehikel voor de geliefde entertainer die de laatste jaren voor zijn dood in 1987 actief was als vertegenwoordiger van Unicef.

Marjorie Morningstar

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Gene Kelly, Natalie Wood, Claire Trevor, Ed Wynn en Everett Sloane.

De ambitieuze titelfiguur Wood droomt ervan een gevierde actrice te worden. Ze hoopt haar kans te krijgen in een vakantiekamp dankzij entertainer Kelly, die de ambitie koestert ooit een musical te schrijven. Ze beleven een kortstondige, hartstochtelijke romance, maar uiteindelijk zullen ze geen van beiden hun droom verwezenlijkt zien en bovendien verliezen ze elkaar. Een zeer sentimentele love-story naar een roman van Herman Wouk, die gered wordt door de vinnige, plezierige dialogen die Everett Freeman in zijn scenario verwerkte en een speelse regie. Enkele bijfiguren, zoals Wynn en Sloane, leveren topprestaties. Mooie fotografie van Harry Stradling en een knappe, romantische score van Max Steiner. De song 'A Very Private Love' van Sammy Fain en Paul Francis Webster werd beloond een Oscarnominatie.

Guys and Dolls

1955 | Musical

Verenigde Staten 1955. Musical van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Frank Sinatra, Marlon Brando, Jean Simmons, Vivian Blaine en Stubby Kaye.

Amerikaans cultureel erfgoed van de bovenste plank, met Frank Sinatra als een failliete New Yorkse crimineel die met gokker Marlon Brando wedt dat hij geen kans maakt bij zendelinge Jean Simmons. Guys and Dolls is net als de oorspronkelijke Broadway-musical een aaneenschakeling van kleurrijke decors en relevante dans- en zangnummers, verbonden door opmerkelijk - voor de jaren vijftig - creatief taalgebruik. Sinatra was niet erg onder de indruk van zijn tegenspeler Brando: hij vond dat die niet kon zingen, en dat hij altijd zo mómpelde. Maar tegenwoordig weten we beter, en de film nu nog afkraken is als zeuren over het gebrek aan een vulpen in een doos kleurpotloden.

Johnny Guitar

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Joan Crawford, Sterling Hayden, Mercedes McCambridge, Scott Brady en Ward Bond.

Unieke western - een opera volgens kenner Martin Scorcese - over de titanenstrijd eind negentiende eeuw tussen twee vrouwen: Joan Crawford als een stoere casinohoteleigenaar op een toekomstig treintraject en Mercedes McCambridge als de jaloerse grootgrondbezitter. Rijzige bonk Sterling Hayden speelt de titelheld, een rondreizende muzikant met een bont verleden. Regisseur Ray was verantwoordelijk voor het snedige, gedurfde scenario, gebaseerd op de stuiversroman van Roy Chanslor. Irrelevante wetenswaardigheid: Hayden kocht vijftien jaar later een vertimmerd Nederlands binnenvaartschip genaamd 'Wie zalt weten' en bewoonde het schip op de Parijse Seine.

Forever Female

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Irving Rapper. Met o.a. Ginger Rogers, William Holden, Paul Douglas, Pat Crowley en James Gleason.

Show-businesskomedie, een absolute topper, met Rogers als ster die zich uiteindelijk realiseert dat ze te oud is voor de rol van het onschuldige meisje, wat schrijver Holden de gelegenheid geeft om Crowley te laten meedoen in het stuk. De tekening van de sfeer rondom Broadway tijdens de 'zomermarkt' is treffend.

Hans Christian Andersen

1952 | Musical, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1952. Musical van Charles Vidor. Met o.a. Danny Kaye, Farley Granger, Zizi Jeanmaire, Roland Petit en John Qualen.

Dit is niet zozeer een biopic over Hans Christian Andersen, als wel een sprookje over 's wereld bekendste sprookjesverteller, zo vermeldt de film aan het begin. Broadway-ster Danny Kaye, door producent Samuel Goldwyn naar Hollywood gehaald, schittert in deze kleurrijk vormgegeven musical als de Deense geboren chroniqeur die jonge luisteraars amuseert én de stuipen op het lijf jaagt. De verbaal rappe Kaye zingt fraaie liedjes, waaronder Frank Loessers voor een Oscar genomineerde song 'Thumbelina'. De andere vier nominaties gingen naar onder meer kostuumontwerp en het camerawerk van Harry Stradling sr.

Angel Face

1952 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1952. Film noir van Otto Preminger. Met o.a. Robert Mitchum, Jean Simmons, Herbert Marshall, Barbara O'Neill en Mona Freeman.

Otto Preminger was een flamboyante persoonlijkheid die zoveel mogelijk onafhankelijkheid wenste als filmmaker. In Angel Face verwerkte hij Freudiaanse motieven en het Oedipuscomplex, en maakte hij gebruik van een bewegende camera. Hierdoor maakte hij van Angel Face een sexy thriller die zijn tijd vooruit was. Diane Tremayne (Simmons) wordt door cameraman Harry Stradling (A Streetcar Named Desire) spierwit en eng mooi afgeschilderd. Als Diane van haar vader (Marshall) gescheiden dreigt te worden, maakt ze een plan om de in haar ogen verantwoordelijke stiefmoeder (O'Neal) te vermoorden en betrekt in haar misdadig plot de familiechauffeur (Mitchum). Angel Face is meesterlijke, vergeten film noir.

A Streetcar Named Desire

1951 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Film noir van Elia Kazan. Met o.a. Karl Malden, Rudy Bond, Nick Dennis, Peg Hillias en Vivien Leigh.

'Stella...!' schreeuwde Marlon Brando vertwijfeld door de geladen nacht van New Orleans in Kazans magistrale filmversie van Tennessee Williams toneelstuk 'A streetcar named Desire'. Marlon Brando werd beroemd, Kim Hunter (Stella) niet. Ze kreeg weliswaar een Oscar voor haar rol, maar de vlucht van haar carrière werd kort na de film afgebroken door de communistenjagers van McCarthy, de lieden die mede door regisseur Kazan werden gesouffleerd. In A Streetcar Named Desire is Stella de gegoede vrouw van de primitieve Stanley. De komst van haar neurotische zus Blanche verstoort het prille geluk. Stanley (Brando in een inmiddels klassieke vertolking) volgt zijn brute instinct om te voorkomen dat Blanche een wig drijft tussen hem en zijn vrouw.

The Barkleys of Broadway

1949 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Walters. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Oscar Levant, Billie Burke en Gale Robbins.

Na tien jaar werden Astaire en Rogers nogmaals als duo opgevoerd voor deze typische MGM-musical, met choreografie van Hermes Pan. Ze vormen een danspaar dat om hun eeuwige ruzies bekend staat. De onvermijdelijke breuk komt uiteindelijk wanneer Rogers een aanlokkelijk voorstel krijgt van een Frans toneelauteur om ernstige rollen te gaan spelen. Het zwakke scenario van Betty Comden en Adolph Green wordt gecompenseerd door een reeks sterke zang- en dansnummers. Toch wordt de speelsheid van de vroegere RKO-producties met Astaire en Rogers niet geëvenaard. Songs van Ira Gershwin en Harry Warren. Oorspronkelijk was de vrouwelijke rol bedoeld voor Judy Garland, die echter door ziekte moest afhaken. Fotografie van Harry Stradling, die er een Oscarnominatie aan overhield.

In the Good Old Summertime

1949 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1949. Musical van Robert Z. Leonard en George Stoll. Met o.a. Judy Garland, Van Johnson, S.Z. Sakall, Spring Byington en Buster Keaton.

Een muzikale, nieuwe versie van THE SHOP AROUND THE CORNER, met Garland en Johnson als correspondentievrienden die verliefd op elkaar worden. Niet zo goed als de meeste MGM-Garland-films, maar plezierig. Let op dat kleine meisje in de finale, dat is Minnelli. Scenario van Samson Raphaelson, Francis Goodrich, Ivan Tors, Albert Hackett naar een toneelstuk van Miklos Laszlo. Camerawerk van Harry Stradling.

The Pirate

1948 | Musical, Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Judy Garland, Gene Kelly, Walter Slezak, Gladys Cooper en Reginald Owen.

Ergens in een haventje in de Caraïben droomt de jonge Manuela (Garland) van een beruchte, maar knappe piraat. Ze staat op het punt uitgehuwelijkt te worden aan de snobistische, dikke burgemeester van de stad, Don Pedro Vargas (Slezak). Als ze de circusclown Serafin (Kelly) ontmoet, denkt ze dat hij haar droompiraat is. Ze staat onmiddellijk in vuur en vlam. Niet erg opwindende, toneelmatige musical, die gered wordt door de spelprestaties en de schitterende choreografie van Kelly en Robert Alton. De gebruikelijk grootsheid van de MGM musicals en de meesterhand van Minnelli zijn nog maar nauwelijks te bespeuren. Het toneelstuk van S.N. Behrman met songs van Cole Porter werd bewerkt door Albert Hackett en Frances Goodrich. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Easter Parade

1948 | Musical, Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1948. Musical van Charles Walters. Met o.a. Judy Garland, Fred Astaire, Peter Lawford, Jules Munshin en Ann Miller.

Astaire, die op het laatste nippertje moest invallen omdat Gene Kelly zijn enkel gebroken had, is ondanks zijn leeftijd (48) volkomen geloofwaardig als begenadigd danser uit New York die de bons krijgt van zijn partner, een meisje uit het ballet (Garland) plukt en bombardeert tot zijn danspartner - waarna hij verliefd raakt op zijn protegee. Easter Parade is misschien geen hoogtepunt van choreografische inventiviteit, maar bevat minstens twee klassieke nummers: een drumsolo van Astaire en een clownesk duet met Garland, getiteld 'A Couple of Swells'.

The Sea of Grass

1947 | Western, Drama

Verenigde Staten 1947. Western van Elia Kazan. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Melvyn Douglas, Phyllis Thaxter en Robert Walker.

Befaamd regisseur Kazan (A Streetcar named Desire) noemde The Sea of Grass de enige film waarvoor hij zich schaamde. Waarom precies is niet duidelijk. Het koppel Tracy-Hepburn, dat vaak schitterde in stedelijke komedies, maakt hier niet zijn beste beurt, maar de sterkracht is aanwezig, de plaatjes zijn wonderschoon en het soapdrama is episch - zij het niet verrassend. Tracy speelt een veebaron in New Mexico die met alle macht de koloniserende boeren wil tegenhouden aangezien de eindeloze 'zee van gras' voor zijn koeien verloren gaat aan de boerenhekken. Zijn koppige vrouw (Hepburn) steunt hem aanvankelijk, maar kiest eieren voor haar geld wanneer haar man de wet overtreedt.

Song of Love

1947 | Drama, Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1947. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Katharine Hepburn, Paul Henreid, Robert Walker, Henry Daniell en Leo G. Carroll.

Een chique, maar traag melodrama over Clara Schumann (Hepburn), haar man de componist Robert Schumann (Henreid) en hun vriend de componist Johannes Brahms (Walker). Scenario van Ivan Tors, Irmgard von Cube en Allen Vincent naar het toneelstuk van Bernard Schuber en Mario Silva. Camerawerk van Harry Stradling. Speelt in de periode 1840-60.

Till the Clouds Roll By

1946 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1946. Musical van Richard Whorf. Met o.a. Robert Walker, Van Johnson, June Allyson, Lucille Bremer en Judy Garland.

De film over het leven van de vermaarde liedjescomponist Jerome Kern (Walker). De productie is weelderig, maar het scenario is tamelijk zwak. De mooie melodieën, de kleurige kostuums en de buitengewoon goede bijrollen maken de film de moeite waard.

Easy to Wed

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Edward Buzzell. Met o.a. Van Johnson, Esther Williams, Lucille Ball, Keenan Wynn en Cecil Kellaway.

De nieuwe versie van LIBELED LADY kan niet in de schaduw staan van het origineel, maar het blijft toch een draaglijke lachfilm met Lucy in een van haar eerste grote komedierollen. Het scenario is van Dorothy Kingsley naar het toneelstuk Libeled Lady. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Thrill of a Romance

1945 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1945. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Van Johnson, Esther Williams, Frances Gifford, Henry Travers en Spring Byington.

Typische Williams zwem-romance met één goed liedje: 'I Should Care'. Scenario van Richard Connell en Gladys Lehman. Camerawerk van Harry Stradling.

The Picture of Dorian Gray

1945 | Horror, Fantasy, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1945. Horror van Albert Lewin. Met o.a. George Sanders, Hurd Hatfield, Donna Reed, Angela Lansbury en Peter Lawford.

Gilmore schildert een prachtig portret van de jonge Dorian Gray (Hatfield), die hij afgebeeld heeft als een adonis. Iedereen die het ziet is onder de indruk en Hatfield verzucht, dat hij zijn ziel zou willen verruilen om zo jong te blijven als het schilderij. Zijn wens wordt vervuld en hij is een gevierde society-held, die de eeuwige jeugd schijnt te bezitten. Tot zijn schrik ontdekt hij dat het schilderij veroudert in plaats van hijzelf.

Bathing Beauty

1944 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1944. Musical van George Sidney. Met o.a. Esther Williams, Red Skelton, Basil Rathbone, Ethel Smith en Xavier Cugat.

De openingsscène van Bathing Beauty spreekt boekdelen: een gezellig Latin-orkest met een zangeres in bikini speelt een vrolijk liedje, iedereen danst en heeft plezier bij een zonovergoten zwembad in Californië. Bathing Beauty, de eerste Technicolor-musical, bestaat louter uit vrolijk gekleurde, opmonterende beelden. Die waren welkom in de VS anno 1944. Het verhaaltje: door een misverstand maakt Caroline (zwemgodin Williams) het uit met haar verloofde Steve (Skelton). Om haar terug te winnen meldt hij zich als eerste mannelijke student aan op de meisjesschool waar ze les geeft.

Maisie Gets Her Man

1942 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Roy Del Ruth. Met o.a. Ann Sothern, Red Skelton, Leo Gorcey, Pamela Blake en Allen Jenkins.

Maisie (Sothern) werkt als assistente van een messenwerper, en wanneer hij de ontrouw van zijn echtgenote ontdekt, viert hij zijn agressie bot op haar. Ze verlaat de act en ontmoet in Chicago Skelton. Ze besluiten als duo op te treden en kennen heel wat succes, tot Skelton in moeilijkheden komt met enkele gangsters. Een stuk beter dan de vorige afleveringen in deze tragikomische reeks, vooral dankzij de aanwezigheid van Skelton en andere uitstekende komische acteurs, zoals Meek, Jenkins en Corrigan. Het scenario van Betty Reinhardt en Mary C. McCall Jr. concentreert zich meer op de humor dan op de stroperige sentimentaliteit. Fotografie van Harry Stradling. Gevolgd door SWING SHIFT MAISIE. Zie ook: 'Maisie'-serie.

Fingers at the Window

1942 | Mysterie, Horror, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Charles Lederer. Met o.a. Lew Ayres, Laraine Day, Basil Rathbone, Walter Kingsford en Miles Mander.

Vermakelijk mysterie over Ayres en Day die een maniakale moordenaar opsporen, die een aantal moorden pleegt met een bijl op een vrijwel geniale wijze. Scenario van Rose Caylor en Lawrence P. Bachmann. Camerawerk van Harry Stradling en Charles Cawton.

The Devil and Miss Jones

1941 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Jean Arthur, Robert Cummings, Charles Coburn, Spring Byington en S.Z. Sakall.

Ontevredenheid bij het grote warenhuis van de steenrijke Coburn. Incognito gaat hij op de schoenenafdeling werken waar hij kennismaakt met Cummings, die de oproerkraaier blijkt te zijn. Naarmate hij meer en meer te weten komt, groeit zijn medegevoel voor het personeel. Een verrukkelijke, zeer onderhoudende sociale komedie. Byington is een oudere verkoopster en Arthur is Miss Jones. Het script is van Norman Krasna.

Suspicion

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Joan Fontaine, Cedric Hardwicke, Nigel Bruce en Dame May Whitty.

Niet lang na hun huwelijk ontdekt Lina (Fontaine) dat Johnny (Grant) niet de droomprins is waarvoor ze hem hield. Hij kan niet met geld omgaan en zijn zakenpartner sterft onder mysterieuze omstandigheden. Zou Johnny uit zijn op haar erfenis? Hitchcocks vierde Amerikaanse film, een jaar na Rebecca gemaakt. De film is onvergetelijk geworden door de scène waarin Johnny zijn vrouw een glas melk brengt. Melk, witter dan wit. Verdacht wit, zelfs. Hitchcock verklapte later dat hij in het glas een gloeilampje had gemonteerd. Een van de beste Hitchcocks uit de jaren veertig.

Mr. & Mrs. Smith

1941 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1941. Romantische komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Carole Lombard, Robert Montgomery, Gene Raymond, Philip Merivale en Betty Compson.

'The Master of Suspense' was natuurlijk het meest bedreven in thrillers, maar hij maakte ook deze vermakelijke screwball komedie waarin het huwelijk van de New Yorkse Smiths op de helling komt te staan. Op de vraag 'zou je opnieuw met me trouwen' antwoordt Mr Smith in alle eerlijkheid: 'nee'. Even later blijkt hun huwelijk vanwege een bureaucratische fout ongeldig en dat werpt een heel nieuw licht op hun relatie. Carole Lombard haalde Hitchcock, destijds juist gearriveerd vanuit Engeland, over de film te maken. Met succes: het knettert vrolijk tussen haar en Robert Montgomery.

The Citadel

1938 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1938. Drama van King Vidor. Met o.a. Robert Donat, Rosalind Russell, Ralph Richardson, Rex Harrison en Emlyn Williams.

Eersteklas bewerking van het boek van A.J. Cronin over een hardwerkende, arme dokter uit een mijnwerkersdorpje in Wales die machteloos moet toezien dat hij de door kolengruis aangetaste longen van zijn mijnwerkerspatiënten niet kan genezen. De troosteloze familieleden nemen hem de dood van hun dierbare bloedverwanten kwalijk, waardoor zijn praktijk wegkwijnt. Dan probeert hij een nieuw bestaan op te bouwen in Londen en wordt 'society-arts'. Hij verschaft zich een zorgeloos bestaan door welgestelde ingebeelde zieken te behandelen, wat hij diep in zijn hart verafschuwt, terwijl hij zijn vrouw en vrienden verwaarloost. Een tragisch voorval opent zijn ogen. Hoewel de film een beetje als een nachtkaars uitgaat, maakt het goede spel zeer veel goed. Hoofdrolspeler Donat was een zwaar astmalijder en volbracht zijn rol met rusteloze pauzes aan een zuurstofcylinder, waardoor hij noodgedwongen in zijn rol was ingeleefd en daardoor nog steeds heel waarachtig overkomt. Scenario van Ian Dalrymple, Frank Wead en Elisabeth Hill. Camerawerk van Harry Stradling.

Wer zuletzt küsst...

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Liane Haid, Theo Lingen, Hans Moser, Annie Rosar en Susi Lanner.

Een jongeman, die verliefd is op de dochter van een grammofoonplatenfabrikant, wordt aangezien voor de vriend van een in het geheim getrouwde filmster. Een komedie die steunt op het komiekentrio Moser-Lingen-Rühmann en waarin bovendien liedjes van Robert Stolz voorkomen, waaronder Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehn'. Onder een variatie daarop, UNGEKŸSST SOLL MAN NICHT SCHLAFEN GEHEN, wordt de film ook wel vertoond. Het scenario is van Fritz Koselka. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Le Bonheur

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Charles Boyer, Gaby Morlay, Jean Toulout, Paulette Dubost en Michel Simon.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.