Henri Decaë

1915 -1987 Cameraman

Henri Decaë (1915-1987) is cameraman.
Er zijn 49 films gevonden.

Les parents ne sont pas simples cette année

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Marcel Jullian. Met o.a. Alexandra Gonin, Florence Giorgetti, Alexandre Sterling, Yolande Folliot en Henri Garcin.

Flauwe klucht over prikkelende verwikkelingen binnen het Parijse gezin van een dokter (Garcin): de zestien-jarige dochter des huizes (Gonin) wordt tijdens de vakantieperiode verliefd op een jongen (Freiss) die bij de buren logeert, vader krijgt een nymfomane pati[KA3]ente in de spreekkamer, die door moeder (Folliot) de deur wordt uitgebonjoured. De afgewezen vrouw blijkt de echtgenote van de kersverse minister van gezondheid, een charmeur van de bovenste plank, die tijdens een diner moeder het hoofd op hol wil brengen. Thierry Le Luron speelt zichzelf en laat zijn imitatiekunstjes zien. Burgerlijke fatsoensmoraal en middelmaat zijn troef. Scenario van Marcel Dassault en regisseur Julian. Camerawerk van Henri Decae.

La vengeance du serpent à plumes

1984 | Komedie

Frankrijk/Mexico 1984. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Maruschka Detmers, Coluche, Luis Rego, Farid Chopel en Josiane Balasko.

Oury heeft een komedie in elkaar gebrouwen met een zwaar scenario tegen de achtergrond van het terrorisme in Mexico. Zoals gebruikelijk een logge, vulgaire en platvloerse film. Kortom: tekenend voor de ondergang van het Franse komische genre. Een slechte vertolking van Coluche, en afschuwelijke muziek van Michel Polnareff. Een film van nul en generlei waarde. Scenario van Oury en Danièle Thompson. Fotografie van Henri Decae.

Exposed

1983 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1983. Thriller van James Toback. Met o.a. Nastassja Kinski, Rudolf Nureyev, Harvey Keitel, Ian McShane en Bibi Andersson.

Elizabeth (Kinski) is de betutteling van haar overbezorgde ouders beu en gaat op zoek naar het avontuur in New York. Ze wordt opgemerkt door de bekende modefotograaf Greg Miller (MacShane) en binnen de kortste tijd is ze een topmodel. Ze trekt naar Parijs met violist Daniel Jelline (Nureyev), die haar echter wil gebruiken als lokaas om een terrorist te strikken met wie hij nog een rekening te vereffenen heeft. Een bizarre en tegelijkertijd onbegrijpelijke geschiedenis. De makers wilden zoveel elementen in hun verhaal kwijt, dat het meer op een mozaïek dan op een film lijkt. Toback is te zien als de professor/minnaar van Kinski en schreef zelf het scenario. De uitstekende cast kon het avontuur echter onmogelijk waar maken. Henri Decae stond achter de camera.

Attention, une femme peut en cacher une autre!

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Miou-Miou, Roger Hanin, Eddy Mitchell en Dominique Lavanant.

Medisch assistente Alice (Miou-Miou) leeft een deel van de week met Philippe (Hanin), ze hebben samen een kind. Op andere momenten leeft ze samen met Vincent (Mitchell), met wie ze ook een gezin heeft. Haar dubbelleven gaat lange tijd goed, totdat het onvermijdelijke gebeurt: de beide mannen komen elkaar tegen. Zedenkomedie met jaren zeventig-thema's heeft prima acteurs, met Miou-Miou (die met regisseur Lautner ook Pas de problème! maakte) als stralend middelpunt. Een aardige rol is weggelegd voor Alice' vroegwijze zoontje Simon (Ferrache).

Le professionnel

1981 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1981. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Robert Hossein, Elisabeth Margoni, Jean Desailly en Cyrielle Claire.

Joss Beaumont (Belmondo) wordt door de Franse geheime dienst naar een Afrikaans land gestuurd om een dictator te vermoorden. Hij wordt gepakt en in een showproces veroordeeld tot dwangarbeid. Maar dan ontsnapt hij, en keert terug naar Parijs om het karwei af te maken en een appeltje te schillen met zijn oude superieuren. Inmiddels is de politieke wind gedraaid. Op het hoogtepunt van Belmondo's carrière als testosteronheld was hij opnieuw afwisselend charmant en très cool. De muziek van Ennio Morricone werd genomineerd voor een César.

Le coup du parapluie

1980 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1980. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Pierre Richard, Gert Fröbe, Valérie Mairesse, Christine Murillo en Vittorio Caprioli.

Een berooide acteur komt solliciteren voor een rol in een gangsterfilm, maar belandt per ongeluk op het kantoor van een mafioso. Deze verwacht een killer die een rivaal voor hem moet uitschakelen. Hij neemt nietsvermoedend de opdracht aan en blijft tot aan de bloedige afloop in de waan dat hij zich op een filmset bevindt. Dit aardige uitgangspunt kreeg een uitermate teleurstellende en flauwe uitwerking, waarbij iedere grap eindeloos wordt uitgekauwd (voorzover de film niet wordt stopgezet voor uitvoerige sluikreclame). Pogingen van Richard om leuk te doen zonder dat het scenario de kans ertoe geeft maakt het werk onuitstaanbaar. Scenario van regisseur Oury en Danièle Thompson. Camerawerk van Henri Decae.

Inspecteur la Bavure

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Coluche, Gérard Depardieu, Dominique Lavanant, Julien Guiomar en Alain Mottet.

Een onhandige politie-inspecteur - die door zijn moeder in het voetspoor van zijn gestorven vader is gedwongen - en een ambitieuze journaliste proberen ieder staatsvijand nummer 1 te pakken te krijgen, die echter met valse identiteit vriendschap met de blunderaar sluit. De combinatie Coluche-Depardieu geeft enige sjeu aan de komedie die het politiesysteem angstvallig spaart en alleen de stuntelende hoofdpersoon op de korrel neemt. De uniformering is ook de enige oorspronkelijkheid aan de voor het overige, afgekloven gags.

Le guignolo

1979 | Komedie, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mirella D'Angelo, Carla Romanelli, Michel Galabru en Charles Gérard.

Een internationale kunstdief krijgt in het vliegtuig naar Venetië een koffertje in handen dat een microfilm bevat. Terwijl hij met een bevriende museumsuppoost zijn culturele diefstallen voortzet, zit zowel de Franse geheime dienst als een Arabische bende achter hem aan. Deze brengt ook nog aantrekkelijke dames in het spel. Zo mogelijk absoluut dieptepunt in Belmondo's filmcarrière, waarbij iedere fantasie is uitgeschakeld en alles alleen aanleiding is om hem talloze malen eerder vertoonde stunts en grappen met onuitstaanbare bravoure te laten uitvoeren. Bij deze ergernis dwingt zelfs zijn lenigheid op gevorderde middelbare leeftijd geen respect meer af. Regisseur en medespelers kijken passief toe. Scenario van Jean Herman. Camerawerk van Henri Decae.

Flic ou voyou

1979 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1979. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Galabru, Georges Géret, Jean-François Balmer en Charles Gérard.

Nice wordt beheerst door een Corsicaanse gangsterbende die de politiecommissaris ongestraft doodt. Een commissaris van een speciale afdeling van de politie komt een onderzoek instellen, ontdekt dat de inspecteurs van de zedenpolitie connecties met de onderwereld hebben en schakelt hen en de gangsters uit. Belmondo in het voetspoor van Clint Eastwood als politieman die de wet in eigen hand neemt met een nog gewelddadiger methodiek dan de opponenten.

An Almost Perfect Affair

1979 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Komedie van Michael Ritchie. Met o.a. Keith Carradine, Monica Vitti, Raf Vallone, Christian De Sica en Dick Anthony Williams.

Romantische komedie over een affaire tussen een naïeve Amerikaanse filmmaker en de wereldse vrouw van de filmproducer; tegen het gonzende decor van het filmfestival van Cannes. Zal vooral filmfanaten en insiders aanspreken.

The Boys from Brazil

1978 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason, Lilli Palmer en Uta Hagen.

Nazi-jager Ezra Lieberman (Olivier) komt tot de ontdekking dat nazibeul Mengele (verrassende rol van Peck) vanuit Zuid-Amerika opdracht heeft gegeven voor de moord op tientallen ambtenaren. Voor wie het spannende verhaal niet kent volstaat te melden dat de moorden deel uitmaken van een wereldwijd complot met als doel de geboorte van het Vierde Rijk. Het boek van Ira Levin (oa Rosemary's Baby) waarop de film is gebaseerd viel bij verschijnen in 1976 in de categorie science fiction à la Frankenstein maar won gestaag aan realiteitszin gezien de huidige medische ontwikkelingen.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

Bobby Deerfield

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Sydney Pollack. Met o.a. Al Pacino, Marthe Keller, Walter McGinn, Romolo Valli en Stephen Meldegg.

Langdradige lovestory met Al Pacino als coureur en titelheld, en Marthe Keller in de rol van beoogd partner annex Doodzieke Mooie Vrouw. Ondanks alles is het vrolijk luisteren naar de typische jaren zeventig-dialogen en het zware, destijds als charmant ervaren accent van de Zwitserse Keller.

Operation Daybreak

1976 | Oorlogsfilm, Historische film, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1976. Oorlogsfilm van Lewis Gilbert. Met o.a. Timothy Bottoms, Martin Shaw, Joss Ackland, Nicola Pagett en Anthony Andrews.

Een goed gemaakt maar onbezield verslag over een poging van het Tsjechisch ondergronds verzet tijdens WO II om Reinhard 'de Beul' Heydrich, Hitlers rechterhand en Rijkscommissaris voor Tsjechoslowakije, te vermoorden.

La moutarde me monte au nez

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Piéplu, Vittorio Caprioli en Henri Guybet.

Een verstrooide jonge leraar schrijft zowel politieke speeches voor zijn reactionaire vader als sensatie-journalistiek voor een bevriende reporter. De verwisseling van die teksten gecombineerd met filmopnamen in de omgeving van het stadje, leiden tot een opeenhoping van complicaties. Een van de betere Richard-komedies omdat ruime aandacht is gegeven aan de personages om hem heen, zodat alle grappen niet uitsluitend voortkomen uit zijn overbekende verstrooidheid. Caprioli als temperamentvol filmregisseur is een gave karikatuur. Het scenario is van regisseur Zidi, Pierre Richard en Michel Fabre. Het camerawerk is van Henri Decae.

Les aventures de Rabbi Jacob

1973 | Komedie

Italië/Frankrijk 1973. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud en Renzo Montagnani.

Onderweg naar de bruiloft van zijn dochter krijgt de conservatieve, xenofobe zakenman Victor Pivert een auto-ongeluk en een aanvaring met Palestijnse gewapende strijders, waarna hij om het vege lijf te redden zich als rabbi verkleedt. Twee weken voor de première brak de Yom Kippoer-oorlog uit, wat deze komedie van Louis de Funès, waarin vrijmoedig allerlei beladen politieke onderwerpen aan worden gesneden, plotseling aardig controversieel maakte. Wie daar overheen kan stappen, kan genieten van een ouderwets leuke komedie, met een enorm hoge grapdichtheid.

La folie des grandeurs

1971 | Komedie, Historische film

Italië/Spanje/Duitsland/Frankrijk 1971. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Yves Montand, Karin Schubert, Alberto De Mendoza en Alice Sapritch.

Een gierige minister wordt op last van de koningin van Spanje ontslagen. Om zich te wreken wil hij haar compromitteren met zijn naïeve knecht die in stilte verliefd op haar is. Kostuumklucht - zeer vrij naar Ruy Blas van Victor Hugo - wordt gedragen door de combinatie De Funès-Montand, maar onvoldoende echt leuke grappen en zeer zwakke tegenspelers maken het resultaat beneden verwachting. Scenario van Danièle Thompson, Marcel Julian en regisseur Oury.

Jo

1971 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1971. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis de Funès, Claude Gensac, Bernard Blier, Michel Galabru en Guy Tréjean.

Een toneelschrijver wordt gechanteerd met het verleden van zijn vrouw en doodt per ongeluk de chanteur. Zijn pogingen om het lijk te lozen worden keer op keer gedwarsboomd. Dit Amerikaanse toneelstuk - eerder verfilmd als The Gazebo - biedt meer verrassingen dan de gemiddelde De Funès-vehikels, maar de slome regie doet daar weer afbreuk aan. Scenario van Claude Magnier naar het stuk van Alec Coppel. Het camerawerk is van Henri Decae.

The Only Game in Town

1970 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1970. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Elizabeth Taylor, Warren Beatty, Charles Braswell, Hank Henry en Olga Valery.

Taylor danst in Las Vegas en heeft haar beste jaren achter de rug. Ze onderhoudt al geruime tijd een relatie met de getrouwde, welgestelde Braswell, die voortdurend belooft te scheiden maar dat nog steeds niet heeft gedaan. Dan ontmoet ze de jonge barmuzikant Beatty, en het is liefde op het eerste gezicht. Zijn goklust zal haar echter erg ongelukkig maken. Oninteressant melodrama, dat duidelijk te lijden had onder productiemoeilijkheden. Aanvankelijk speelde Sinatra de rol van Beatty, maar hij haakte af. Bovendien werd de film, die zich afspeelt in Las Vegas, opgenomen in Parijs. Jammer genoeg werd het de zwanezang van George Stevens. Frank D. Gilroy baseerde het scenario op zijn eigen, geflopte toneelstuk. Het werd in beeld gebracht door Henri Decaë en van muziek voorzien door Maurice Jarre.

Le cercle rouge

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Bourvil, Yves Montand, Gian Maria Volonté en François Périer.

Sublieme Franse misdaadfilm waarin drie beroepscriminelen elkaar treffen in de onderwereld van Parijs en samen een perfecte juwelenkraak voorbereiden en uitvoeren. Le cercle rouge is het summum van stijl en sfeer, met als monumentale hoogtepunten een inbraakscène van bijna een half uur (zonder tekst!) en een kennismaking tussen twee gangsters in een uitgestrekte modderige akker (Alain Delon en Gian Maria Volonté). Meesterfilmer Melville dikte zijn kunstwerk aan met beelden van deinende Amerikaanse wagens, filosoferende rechercheurs, natte straten en hippe jazzclubs. Een topstuk binnen het Franse misdaadgenre.

Castle Keep

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Sydney Pollack. Met o.a. Burt Lancaster, Peter Falk, Patrick O'Neal, Jean-Pierre Aumont en Scott Wilson.

Op het ogenblik dat de Duitsers hun Ardennenoffensief voorbereiden, neemt een peloton van acht vermoeide Amerikaanse soldaten zijn intrek in het kasteel van graaf Aumont. Bevelvoerend commandant Lancaster voelt zich aangetrokken tot de mooie, jonge vrouw van de graaf. Deze laatste sluit de ogen in de hoop zo toch nog aan een erfgenaam te komen. Voor de soldaten is dit intermezzo in de bloedige strijd welkom, maar de vijand is in de buurt. Onsamenhangend beeld van soldaten die even de oorlogsstress kunnen vergeten. Qua sfeer baadt de film meer in de fantasie dan in de oorlog. Een interessante poging, maar scenarioschrijvers Daniel Taradash en David Rayfiel konden de broeierige dreiging uit de roman van William Eastlake niet geslaagd op het filmscherm overbrengen. Camerawerk van Henri Decae en muziek van Michel Legrand. Gefilmd in Panavision.

The Night of the Generals

1967 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Peter O'Toole, Omar Sharif, Tom Courtenay, Donald Pleasence en Joanna Pettet.

Wehrmacht-officier Major Grau onderzoekt de moord op een prostituee in het door de nazi's bezette Polen. De zaak lijkt in verband te staan met een aantal generaals die Hitler uit de weg willen ruimen.

The Comedians

1967 | Avonturenfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1967. Avonturenfilm van Peter Glenville. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Alec Guinness, Peter Ustinov en Paul Ford.

Het hotel van de Amerikaan Brown op Haïti draait ernstig verlies sinds dictator Duvalier er met zijn beruchte geheime politie de Tontons Macoute de scepter zwaait. Aan boord van een stoomboot leert hij majoor Jones kennen, een zonderlinge man die, eenmaal aangekomen op Haïti, in aanvaring komt met de Tontons Macoute. Hij wordt gearresteerd, maar wordt vrijgelaten nadat hij hen heeft verteld van een geheim wapendepot op het eiland. Wanneer de geheime politie ontdekt dat dit depot helemaal niet bestaat wordt de jacht op de majoor geopend...

Le voleur

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Marie Dubois, Françoise Fabian en Julien Guiomar.

In flashback vertelde laat-negentiende-eeuwse odyssee van Parijse weesjongen Georges Randal, die het leven voorwaar niet cadeau krijgt. Verzot op zijn nichtje Charlotte, uitgehuwelijkt door de oom die tevens Georges' erfenis heeft verduisterd, bekwaamt hij zich in de vrije disciplines inbraak en diefstal. Wat klinkt als een pure schelmenroman heeft een duistere ondertoon die niet iedereen zal bekoren: expliciete woede over de aartsvileine bovenlaag met haar valse decorum. Charismakanon Bébel verleent Randal de benodigde tragische dimensie. Fantastische fotografie van Henri Decaë, dito decors van Jacques Saulnier.

Le samourai

1967 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Thriller van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, Michel Boisrond en Cathy Rosier.

Een huurmoordenaar legt een nachtclubeigenaar om, wordt verraden door zijn opdrachtgevers, en is vervolgens een tijdlang in de weer om zich een alibi te verschaffen. Onvergetelijk blijft Alain Delon als zwijgende killer Jeff Costello die verstrikt raakt tussen politie en opdrachtgevers. Melville (1917-1973) schreef zelf het scenario en voorzag de film van het motto: 'Er is geen grotere eenzaamheid dan die van de samoerai, behalve die van de tijger in de jungle.' Waarmee hij zich wilde distantiëren van pogingen om in Costello een reële figuur te zien. Costello is een kunstmatige persoon: samoerai en tijger tegelijk, onvermijdelijk op weg naar de dood.

Diaboliquement vôtre

1967 | Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1967. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Alain Delon, Senta Berger, Sergio Fantoni, Claude Piéplu en Peter Mosbacher.

Een man lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies en twijfelt aan zijn identiteit, omdat noch zijn aantrekkelijke echtgenote, noch de riante woning, noch de loyale huisvriend enige herinnering bij hem opwekken. Het merkwaardige gedrag van zijn omgeving die hem tijdens de herstelperiode in een isolement houdt, doet hem vermoeden dat men hem wil vermoorden. Deze standaard-thriller was de laatste film van Duvivier die daarmee niet meer dan een bewijs van vakmanschap leverde. Delon en Berger zijn in elk geval visueel een opmerkelijke combinatie. Duvivier en Paul Gegauff bewerkten de roman van Louis Thomas tot scenario. Camerawerk van Henri Decae.

Hotel Paradiso

1966 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Peter Glenville. Met o.a. Alec Guiness, Gina Lollobrigida, Robert Morley, Akim Tamiroff en Peggy Mount.

Een pretentieuze klucht, slechts bij vlagen grappig. De zachtmoedige Guinness probeert van alles om zijn rendez-vous met zijn weelderige buurvrouw Gina voort te zetten, maar steeds komt er iets tussen. Het scenario is van regisseur Glenville en Jean- Claude Carrière naar een blijspel van Georges Feydeau. Het camerawerk is van Henri Decae.

Viva Maria!

1965 | Avonturenfilm, Komedie, Western

Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, George Hamilton, Claudio Brook en Gregor von Rezzori.

Een fonkelende avonturenkomedie met het meest sexy sterduo van de jaren '60, Bardot en Moreau als de twee Maria's die zich sterk maken voor de revolutie in een fictief Midden-Amerikaans land. Maria II (Bardot), dochter van een Ierse revolutionair, voegt zich na de dood van haar vader bij een rondtrekkend circus, waar ze met Maria I (Moreau) een succesvolle vaudeville-act opvoert en per ongeluk de striptease ontdekt. Minpuntje van Viva Maria! is dat de mannelijke tegenspelers geen partij vormen voor Bardot en Moreau. Houten klaas Hamilton als vurige rebel en object van Moreau's liefde is een regelrechte ramp. Scenario van Malle en Jean-Claude Carrière.

Le corniaud

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1965. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Beba Loncar, Alida Chelli, Venantino Venantini en Henri Virlojeux.

Voordat Oury, Bourvil en De Funès de klassieker La grande vadrouille inblikten, draaiden ze proef met deze misdaadfarce annex onderwegfilm. Waarin schlemiel Antoine Maréchal, welgemoed en route naar vakantiebestemming Italië, zijn 2CV total loss gereden ziet worden. Heetgebakerde aanstichter Léopold Saroyan stelt daarop voor dat Antoine inclusief onkostenvergoeding een fonkelnieuwe Cadillac DeVille van Napels naar Bordeaux chauffeert. Maréchal accepteert, onwetend dat de straatslee is volgestouwd met allerhande smokkelwaar. Een komedie als een heerlijke Mediterranéevakantie, curieus genoeg gebaseerd op een waargebeurde ‘French Connection’-maffiazaak. Pretverhogende zomermuziekjes van Georges Delerue.

Eve

1965 | Drama

Italië/Frankrijk 1965. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Francesco Rissone, Nona Medici, Virna Lisa, Stanley Baker en Jeanne Moreau.

Losey´s 'anti-puriteinse allegorie´ werd door de producenten met bijna drie kwartier ingekort. Daar gaat mijn 'allerbeste film´, verzuchtte Losey achteraf. Ook Jeanne Moreau kon met haar glansrol (als geldbeluste courtisane) niet voorkomen dat Eva genadeloos door de kritiek werd afgekraakt.

Week-end à Zuydcoote

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1964. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Catherine Spaak, Jean-Pierre Marielle, François Périer en Pierre Mondy.

In juni 1940 is het Franse leger teruggedrongen tot een smalle strook aan de Noord-Franse kust. Bij het plaatsje Zuydcoote, vlak bij de Belgische grens, wachten Julien Maillat (Belmondo) en zijn makkers op transport naar Engeland. Terwijl ze bestookt worden door Duitse bommenwerpers wil het niet vlotten met de evacuatie. Dan is er ook nog de aantrekkelijke jonge Jeanne (Spaak), die weigert haar ouderlijk huis te verlaten voor een vlucht naar de veiligheid. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Robert Merle. Regisseur Verneuil schetst een weinig heldhaftig beeld van de realiteit van de oorlogsvoering in die donkere dagen.

Les félins

1964 | Thriller, Drama

Frankrijk 1964. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Jane Fonda, Lola Albright, André Oumansky en Arthur Howard.

Delon is een onverbeterlijke playboy die op de vlucht slaat na een affaire met de vrouw van een beruchte gangsterbaas. Hij duikt onder in een kerk aan de Franse kust, waar hij in de ban raakt van een rijke Amerikaanse weduwe (Albright) en haar schijnbaar naïeve nichtje (Fonda, memorabel in een vroege rol). Er ontstaat een gevaarlijke driehoeksverhouding. Logica is niet het sterkste punt van deze sexy thriller, maar de zonnige locaties, aantrekkelijke acteurs, Hitchcockiaanse spanning en coole sixties-sfeer maken erg veel goed. Internationaal bekend als Joy House.

La Tulipe Noire

1964 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Italië/Spanje 1964. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Virna Lisi, Alain Delon, Dawn Addams, Adolfo Marsillach en Akim Tamiroff.

Aan de vooravond van de Franse Revolutie pleegt de gemaskerde 'Zwarte Tulp' een reeks overvallen op aristocraten. Is hij een bandiet of een revolutionair? In de vertolking van Alain Delon hoe dan ook een onweerstaanbare held die, met flatteus openvallend hemd en sexy kras op de wang, in zwaardgevechten belandt, aan kroonluchters zwiert en verliefd wordt op een kokette, roodharige schone (Virni Lisi). De Franse ster speelt met plezier een dubbelrol in deze amusante klassieke swashbuckler naar het boek van Alexandre Dumas, met precisie geregisseerd door Christian-Jaque (Fanfan La Tulipe).

Le jour et l'heure

1963 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1963. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Simone Signoret, Stuart Whitman, Michel Piccoli, Pierre Dux en Reggie Nalder.

Een vrouw houdt zich tijdens de oorlog afzijdig van het verzet tot er een geallieerde piloot bij haar onderduikt, die naar onbezet gebied moet worden gebracht. Zorgvuldig gemaakte film is niet vrij van clichés en makkelijke effecten, maar Signoret houdt de aandacht vast.

L'aîné des Ferchaux

1963 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Vanel, Michèle Mercier, Stefania Sandrelli en Todd Martin.

Miljonair Ferchaux (Vanel) wijkt uit naar Amerika vanwege financiële malversaties. Uitgerangeerde bokser Michel (Belmondo) mag hem vergezellen, als persoonlijke assistent en als lijfwacht, op een woelige reis van Frankrijk via New York naar het nachtleven van New Orleans. Liefhebbers van Jean Melville zullen in L'aîné des Ferchaux de finesse van later werk als Le Samouraï en Le cercle rouge herkennen. Deze ondergewaardeerde Ferchaux, gebaseerd op een boek van Georges Simenon, oogstte vooral lof voor Melvilles visualisatie van het schuim van de zuidelijke VS. Geschoten op locatie.

Vie privée

1962 | Drama, Biografie

Frankrijk/Italië 1962. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Marcello Mastroianni, Dirk Sanders, Gregor von Rezzori en Eléonore Hirt.

Onthullende, sterk biografische film over het fenomeen Brigitte Bardot. In het interviewboek 'Malle on Malle' van Philip French noemt de regisseur zijn film Vie privée een van de twee 'ongelukjes' in zijn filmografie (de andere is de Amerikaanse komedie Crackers). Malle was gewaarschuwd voor de wispelturige Bardot en ze bleek tijdens de opnames inderdaad vol sterallures. Tegenspeler Marcello Mastroianni probeerde een week voor de opnames vergeefs onder zijn contract uit te komen. Het beste deel van de film, gesitueerd in het Italiaanse Spoleto, werd grotendeels geïmproviseerd. In haar autobiografie 'Initialen B.B.', klaagt Bardot dat Vie privée een leven, 'een aaneenschakeling van schandalen', oprakelde dat ze juist achter zich wilde laten.

Léon Morin, prêtre

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1961. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Irène Tunc, Nicole Mirel, Emmanuelle Riva en Gisèle Grimm.

WO II, een Frans Alpendorp. Barny, de atheïstische weduwe van een gesneuvelde joodse communist en moeder van een dochtertje, gaat uit machteloze rebellie een existentieel twistgesprek aan met de onorthodoxe priester Léon. Gaandeweg krijgt hun gedachtespel een andere lading. Ten diepste roerende adaptatie van Béatrix Becks roman is, naast de noirklassiekers Le samouraï en Le cercle rouge, Melvilles meesterstuk. Op een prachtpartituur van filosofisch-literaire dialogen intens gespeeld, door de maître op de millimeter en de seconde exact geënsceneerd. Riva is een betovering en de slotscène van een verscheurende onafwendbaarheid.

Plein soleil

1960 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1960. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Maurice Ronet, Erno Crisa, Marie Laforêt en Frank Latimore.

Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley als sublieme Franse film noir, door meestercameraman Henri Decaë vastgelegd in zwoele Zuid-Europese zomerplaatjes. Vrije jongen Tom Ripley (Delon) moet de losbollende playboyzoon van een rijke stinkerd terughalen naar de VS, maar het loopt goed fout. Clément toont Ripley als de gevaarlijk intelligente gek met nét dat vernislaagje van charme en verfijning om hem voor normaal en aimabel te laten doorgaan. Chansonnière Laforêt, hier in een bijrol, werd na de film een icoon van het variété française. Remake: The Talented Mr. Ripley (1999; Anthony Minghella).

Les bonnes femmes

1960 | Drama

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Bernadette Lafont, Clotilde Joano, Stéphane Audran, Claude Berri en Mario David.

Het dagelijkse bestaan van vier jonge verkoopsters - brave gesprekjes, degelijke werkkleding - vormt een groot contrast met hun leven 's avonds als ze zich, mooi opgemaakt, vrolijk maken in bars en nachtclubs. Nouvelle Vague-cineast Chabrol schetst in zijn vierde film, in fraai zwart-wit, een misschien niet altijd vrolijk stemmend beeld van een nieuwe generatie ogenschijnlijk vrije vrouwen. Destijds slecht ontvangen, maar een van Chabrols eigen favorieten. Actrice Audran, te zien als Ginette, was tussen 1964 en 1980 getrouwd met de filmmaker.

À double tour

1959 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1959. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Antonella Lualdi, Jacques Dacqmine, Madeleine Robinson en Jeanne Valérie.

Regisseur Chabrol kreeg een nominatie voor de Gouden Leeuw van Venetië voor dit moordmysterie, een van zijn eerste films. Henri Marcoux (Dacqmine) is een bemiddelde wijngaardeigenaar wiens gezinsleven op de helling komt te staan wanneer zijn maîtresse wordt vermoord. De melkboer heeft het gedaan, is Henri’s uitleg. Maar het vriendje van zijn dochter (een intrigerende rol van Jean-Paul Belmondo) heeft een andere theorie. Chabrol bestudeert meesterlijk de scheurtjes in de familiefaçade. Naar het boek The Key to Nicholas Street van de Amerikaanse mystery-schrijver Stanley Ellin.

Un témoin dans la ville

1959 | Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1959. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Lino Ventura, Sandra Milo, Françoise Brion, Jacques Berthier en Franco Fabrizi.

Een man vermoordt de minnaar van zijn vrouw waarbij een taxichauffeur toevallig getuige is. Deze begrijpt pas uit de kranten wat hij gezien heeft en waarschuwt per radio zijn collega's als hij zelf belaagd wordt. Een spannend gemaakte thriller naar ware gebeurtenissen, waarvan het ritme ondersteund wordt door voortreffelijke jazzmuziek van saxofonist Barney Wilen. Scenario van de regisseur, Gérard Oury, Alain Poiré en Boileau-Narcejac.

Les quatre cents coups

1959 | Drama, Experimenteel, Biografie

Frankrijk 1959. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble en Patrick Auffray.

De overspelige moeder en kortzichtige stiefvader van puber Antoine Doinel (Léaud) ergeren zich aan zijn 'onuitstaanbare gedrag' en sturen hem dus maar naar een opvoedingsgesticht. Dat zal hem leren. 'Puur autobiografisch is het verhaal niet,' zei Truffaut in een gesprek met kunstbroeder Rivette, 'als dertienjarige wilde ik alle misdaden van de wereld plegen, zonder ervoor te worden gestraft, maar míjn ouders waren aardige mensen.' Met Truffaut kwam het nog helemaal goed, met hulp van beroemd criticus André Bazin (aan wie de film is opgedragen) ontwikkelde hij zich tot een van de grondleggers van de Nouvelle Vague.

Les cousins

1959 | Drama, Romantiek, Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Gérard Blain, Jean-Claude Brialy, Juliette Mayniel, Claude Cerval en Michèle Méritz.

Charles (Blain), een provinciaal gaat in Parijs studeren en trekt in bij zijn neef Paul (Brialy) die moeiteloos studieresultaten bereikt en het middelpunt is van een feestende en lanterfantende groep jongeren. Hij wordt verliefd op de slome Florence (Mayniel) die Paul onmiddellijk - voor zijn bestwil - tot zijn eigen vriendin maakt. Een kritisch, maar niet- moraliserend portret van de ongebonden bourgeoisiejeugd is de achtergrond voor een boeiend liefde-haat-drama tussen beide neven. Een briljante en verontrustende rol van Brialy. De film is de curieuze stadse tegenhanger van Chabrol`s plattelandsdebuut LE BEAU SERGE (1958) met diametraal tegengestelde rollen van Blain, Brialy en Cerval. Het scenario is van Paul G[KA1]egauff (die ook de dialogen verzorgde) en regisseur Chabrol, die voor de film een Gouden Beer op het Berlijnse filmfestival in ontvangst mocht nemen. Het camerawerk is van Henri Decaë. Mono.

Les amants

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Marc Bory, Alain Cuny, Judith Magre en Michèle Girardon.

Jeanne Moreau speelt de getrouwde vrouw en moeder Jeanne Tournier die vreemd gaat en daar niet voor wordt gestraft. Zo'n gegeven bleek eind jaren vijftig goed voor veel morele verontwaardiging, misschien nog meer dan het suggestief gefilmde liefdesspel van Jeanne en minnaar Bernard (Bory). Hun verliefdheid vormt het centrale deel van de film, goed voor een sfeervol hees voiceovercommentaar van Moreau: 'Liefde kan zomaar opeens ontstaan, en op dat moment is er geen plaats meer voor schaamte of terughoudendheid.' Malle bouwt Les amants, zijn tweede film met Jeanne Moreau, elegant op met fraaie, lange scènes waarin Moreau voluit kan schitteren. Op de geluidsband muziek van Brahms.

Le beau Serge

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Gérard Blain, Jean-Claude Brialy, Michèle Méritz, Bernadette Lafont en Claude Cerval.

Criticus Claude Chabrol maakte van zijn regiedebuut een persoonlijk verhaal over een zekere François (Brialy) die na jaren afwezigheid de inwoners van zijn geboorteplaats aantreft in een vacuüm van verval en uitzichtloosheid. In zijn bevlogenheid probeert hij zijn afgetakelde jeugdvriend Serge (Blain) los te weken uit het verstikkende milieu, tot ongenoegen van de gesloten gemeenschap. Le beau Serge is één van de eerste kwalitatief hoogstaande films van de nouvelle vague, de Franse stroming die ageerde tegen de onpersoonlijke filmstijl van Le cinéma de papa.

Ascenseur pour l'échafaud

1958 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1958. Film noir van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Lino Ventura en Yori Bertin.

Een man (Ronet) maskeert de moord op de echtgenoot van zijn minnares (Moreau) als zelfmoord, maar raakt, als de elektriciteit uitvalt, een nachtlang geblokkeerd in een lift (vandaar de titel). Intussen gaan twee joyriders er met zijn gereedstaande auto vandoor en zwerft de onwetende minnares doelloos en zoekend door Parijs. De opeenstapeling van toevalligheden in de intrige is het minst belangrijke aspect van dit speelfilmdebuut van Malle, dat op de nouvelle vague vooruitliep en van Moreau op slag een ster maakte. De beroemde muziek van jazztrompettist Miles Davis werd bij de beelden geïmproviseerd.

Bob le Flambeur

1956 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, Howard Vernon en Guy Decomble.

'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

Les enfants terribles

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Nicole Stéphane, Renée Cosima, Jacques Bernard, Melvyn Martin en Edouard Dermithe.

Melville verfilmde het boek van Jean Cocteau over de problematische relatie tussen een broer en zus die zo hecht is dat er voor anderen geen ruimte is. Paul (Dermithe) moet het bed houden nadat hij geraakt is door een te harde sneeuwbal. Zijn dominante zus Elisabeth (Stéphane) verzorgt hem en houdt hem onder de duim. Ze wordt jaloers als Agathe (Cosima) intrek neemt in een kamer in het huis. Melvilles onafhankelijke filmproductie en voorkeur voor locatie-opnamen leverde hem de bewondering op van de latere Nouvelle Vague-cineasten. Hij was onder meer te zien in Godards A bout de souffle.

Le silence de la mer

1949 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Nicole Stéphane, Howard Vernon en Jean-Marie Robain.

Een Duitse officier wordt in 1941 door de legerleiding in een Frans landhuis ondergebracht waar de bewoners - oom en nicht - weigeren het woord tot hem te richten. Tegen hun zwijgen in houdt hij zijn monologen waaruit zijn vredelievendheid, artisticiteit en respect voor de Franse cultuur blijkt, zonder dat hij ooit een reactie losmaakt. Hij vraagt weer naar het front te worden gestuurd. Na zijn vertrek blijkt dat het meisje toch verliefd op de vijand was. Deze opmerkelijke debuutfilm van Melville - naar de roman van Vercors - weet met geringe middelen de spanning vast te houden en emoties te suggereren. Stéphane is schitterend in haar kwetsbare trots. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Henri Decae.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Henri Decaë op televisie komt.

Reageer