Raymond Cordy: cast.
Er zijn 40 films gevonden.

Bonjour jeunesse

1956 | Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Maurice Cam. Met o.a. Ded Rysel, Alexandre Rignault, Yanik Malloire, Christine Carrère en Christian Fourcade.

Mislukte bewerking van twee romans van Johanna Spyri die zij omstreeks 1875 schreef, bedoeld om in te haken op het succes van de Duitse HEIDI-films. Vreselijk zoetsappig, rommelig gemaakt door drie regisseurs die het niet met elkaar eens konden worden. Het is zo erg dat er personages verschijnen en verdwijnen zonder dat duidelijk wordt waarom en hoe. Er werden drie versies gemaakt in drie verschillende talen met steeds andere acteurs.

Tourments

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Tino Rossi, Blanchette Brunoy, Claudy Chapeland, Jacqueline Porel en Louis de Funès.

Het gezin van een zanger adopteert een jongetje, maar zijn boosaardige moeder probeert hem weer terug te krijgen. Een sentimenteel en zeer geijkt plot, opgebouwd rond de liederen van Tino Rossi. Een sentimentele en zeer conventionele film met een onpersoonlijke regie. Eén opmerkelijk feit: De Funès in zijn tweede rol, in een tijd dat hij nog niet zo bekend was.

Les Intrigantes

1954 | Drama, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Rouleau, Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Etchika Choureau en Jane Marken.

Theaterdirecteur Paul Rémi wordt ervan beschuldigd zijn zakenpartner van een smalle loopbrug boven de bühne de dood in te hebben geduwd. Hij duikt onder terwijl echtgenote Mona tijdelijk de honneurs waarneemt. Laatstgenoemde krijgt er echter lol in, het zou dus goed uitkomen als Paul niet terugkeert. Klein opgezet misdaaddrama naar Jacques Roberts roman La machination van drie jaar eerder is niet genrespecialist Decoins pakkendste, maar door de sfeervol gefotografeerde theatercoulisse en de goede acteurs zeker de moeite waard. Louis de Funès speelt met verve een onuitstaanbare dramaturg.

A toi de jouer, Callaghan

1954 | Mysterie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Mysterie van Willy Rozier. Met o.a. Tony Wright, Colette Ripert, Lisiane Rey, Roger Blin en Paul Cambo.

Een detective stelt een onderzoek in naar de oorzaak van een scheepsramp en ontdekt dat de reder zelf en zijn geliefde verantwoordelijk zijn voor de sabotage. Deze poging om met een andere held van Peter Cheney in te haken op Eddie Constantines Lemmy Caution-succes, blijft daarbij ver ten achter, omdat zowel de regie als Wright te weinig flair hebben om het warrig uitgewerkt scenario spannend te maken.

Trois jours de bringue à Paris

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Lucien Baroux, Milly Mathis, Catherine Cheyney, Pierre Larquey en Félix Oudart.

Een provinciale vriendenclub heeft haar winst, behaald met het kaartspel, opgepot om een aantal dagen naar Parijs te gaan. Daar stapelt zich door hun onervarenheid het ene misverstand op het andere en ze belanden zelfs in de gevangenis. Zonder dat ze van het geld plezier hebben gehad eindigen ze totaal berooid. Deze fantasieloze verfilming van Eugène Labiche's klassieke klucht Het Spaarvarken doet het origineel geen enkel recht, ook omdat de acteurs spelen alsof ze het schellinkje moeten bereiken in plaats van de camera.

Les Enfants de l'amour

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Jean-Clude Pascal, Etchika Choureau, Lise Bourdin, Philippe Hersent en Valentine Tessier.

Een meisje dat verdacht wordt van moord op haar baby wordt opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders, waar de zorg van de staf en het moederschap zelf op de meesten een positieve invloed blijkt te hebben. Deze episodische traktaatfilm boeit, ondanks ontsporingen in sentimentaliteit, door de treffende regie van de jonge actrices, al zijn sommige weldoende personages al te voorbeeldig en daardoor weinig overtuigend geportretteerd.

Tourbillon

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Alfred Rode. Met o.a. Jean Servais, Claudine Dupuis, Marcello Pagliero, Pierre-Louis en Raymond Cordy.

Tijdens de filmopnamen van een diamantenroof blijkt dat de bewuste juwelierszaak [KA2]echt bestolen is, waarna de politie de schuldige gaat zoeken (en vindt) onder de filmploeg en de acteurs. Een aardig gegeven voor een misdaadfilm wordt de mist in geholpen door de slonzige regie die er een onoverzichtelijke warboel van maakt. De nachtclubscènes die bedoeld zijn om de fysieke aantrekkelijkheden van Dupuis te etaleren voegen er niet meer aan toe dan dàt.

Seuls au monde

1952 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1952. Familiefilm van Pierre Beauchamp. Met o.a. Madeleine Robinson, René Lefèvre, Louis Seigner en Raymond Cordy.

Een man richt naast de officiële opvoedingsgestichten een opvangcentrum voor verwaarloosde jongeren op. Tegenwerking en financiële nood staan zijn succes aanvankelijk in de weg, maar mede dank zij de steun van een geestverwante lukt het hem. De goedbedoelde - door acteur Lefèvre zelf geschreven - film verwart idealisme met sentiment, waardoor de praktijk van het sociale werk niet al te overtuigend wordt.

Manina, la fille sans voiles

1952 | Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1952. Romantiek van Willy Rozier. Met o.a. Brigitte Bardot, Howard Vernon, Espanita Cortez en Raymond Cordy.

Op haar Eilandje Zorgeloos ten zuiden van Corsica ontmoet vuurtorenwachterdochter Manina archeologiestudent Gérard, duikend naar een gezonken Fenicisch scheepswrak vol antieke schatten. Dit indrukwekkende staaltje plotminimalisme ontsnapte aan de vergeetput dankzij een tijdens de opnamen pas zeventien lentes tellend Bardotje in minikini. Voorafgaand aan de première gepubliceerde, suggestieve kiekjes van het kraakverse nimfje werden een juridisch twistpunt. Brigitte playbackt in dit sluiervrije niemandalletje, waarin ze welbeschouwd niet eens zo veel in beeld is, tevens een liedje. Latere Eurosleaze-VIP Vernon speelt de fielt van dienst.

Les belles de nuit

1952 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van René Clair. Met o.a. Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali de Vendeuil, Marylin Buferd en Paolo Stoppa.

Een componist zonder succes droomt steeds weg in galante avonturen uit het verleden waarin de vrouwen uit zijn volksbuurt in andere gedaantes voorkomen. Die romances dreigen slecht voor hem af te lopen, maar bij het ontwaken heeft zich in werkelijkheid alles voor hem ten goede gekeerd. Deze elegante komedie laat droom en realiteit, heden en verleden, verrassend in elkaar overlopen, maar maakt de grote reputatie van destijds niet meer waar, door de al te passieve rol van Philipe wiens dromerige charme op den duur eentonig wordt.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Les vagabonds du rêve

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Françoise Rosay, Colette Darfeuil, Hélène Garaud, Paulette Laurent en André Claveau.

Een film gemaakt door een van de meest sombere regisseurs die er zijn. Een naargeestige geschiedenis over een directrice van een reizend toneelgezelschap die gebukt gaat onder het lot en onder de concurrentie van radio en film. Op een avond sterft zij tijdens een storm op de drempel van haar theater. Dat is het slot van deze film, die ontroerend had kunnen zijn wanneer Rosay de andere acteurs niet op de achtergrond had gedrukt. Door haar spel lijkt deze film helaas meer op een echt melodrama. Desondanks is de regie fatsoenlijk en staan de dialogen op naam van Jean Faurez, zelf een talentvol regisseur. De film is ook bekend onder de titel LES COMEDIENS ERRANTS.

L' Epave

1949 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1949. Drama van Willy Rozier. Met o.a. André le Gall, Françoise Arnoul, Aimé Clariond, René Blancard en Charles Blavette.

Een diepzeeduiker is getrouwd met een tingeltangelmeisje en belandt na een riskante opdracht in het ziekenhuis, waarna zijn vrouw er met een minnaar vandoor gaat. Hij meent ten onrechte haar in woede gewurgd te hebben en neemt dan willens en wetens een nieuwe, fatale opdracht aan. In deze voorloper van de (voorzichtige) seksfilm debuteert Arnoul, waarbij de naaktscènes door een stand-in gespeeld worden. Afgezien daarvan zijn de duikopnamen bezienswaardig, maar het verhaal rammelt aan alle kanten.

Le silence est d'or

1947 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1947. Romantisch drama van René Clair. Met o.a. Maurice Chevalier, François Périer, Marcelle Derrien, Dany Robin en Raymond Cordy.

Een filmregisseur die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds succes heeft bij de vrouwen, maakt het meisje op wie hij verliefd is de ster van zijn film, maar verliest haar daarbij aan haar jongere tegenspeler. Ondanks de ironische kijk op het studiosysteem in de beginperiode van de zwijgende film, voert de melancholie de boventoon in Clairs Franse comeback na zijn oorlogsjaren in Hollywood. Het charmeursverleden van Chevalier compenseert, wat hij als acteur tekort komt voor dramatischer momenten van zijn rol (die eigenlijk voor Jules Raimu was bestemd). Camerawerk van Armand Thirard en Alain Douarinou.

Le Village de la colère

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Raoul André. Met o.a. Louise Carletti, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Nicole Riche en Paul Cambo.

Een vreemdeling wordt verliefd op een jonge vrouw die van de dorpelingen uit afkeer en domheid de bijnaam `de heks` heeft gekregen. Alleen de dorpsidioot (idioot in de ogen van de anderen) keurt hun huwelijk goed. De gehuwden zijn het beu en vertrekken voor altijd. De 'idioot' krijgt zijn genoegdoening. Dit interessante onderwerp heeft veel te danken aan het scenario van Jean Canolla. Hoewel hij na 1960 vulgaire werkjes met 'Franse grollen' maakte, heeft André eerst fatsoenlijke films gemaakt zoals deze, zijn debuut. Alleen al de muziek van Django Reinhardt is de moeite waard!

Brigade criminelle

1947 | Misdaad, Thriller, Film noir

Frankrijk 1947. Misdaad van Gilbert Gil. Met o.a. Gisèle Préville, Ellen Bernsen, Magda Persan, Jean Davy en Maurice Teynac.

Somber, duister en vaag verhaal over gestolen plattegronden van de nationale defensie. Men voelt dat de regisseur heel duidelijk Amerikaanse kassuccessen wil imiteren en dat lukt hem heel slecht. Niet helemaal mislukt dankzij de dialogen van Maurice Claval en een paar acteurs in bijrollen die na hun debuut hun weg hebben gevonden en de heel jonge Michel Bouguet als moordenaar.

Les Beaux jours du roi Murat

1946 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1946. Avonturenfilm van Théophile Pathé. Met o.a. Claude Génia, Raymond Cordy, Junie Astor, Luce Feyrer en Liliane Lombard.

Het Napels van Napoleon I met de gebruikelijke samenzweerders waarvan de leider de mooie Geneviève het hof maakt... in het paleis! Hij laat zich pakken en wordt veroordeeld om gefusilleerd te worden maar de koning Murat schenkt hem gratie. Volksvermaak. Sentimentele schaapachtigheid en pseudo-historisch verhaal dat maar pover afsteekt bij de romans van Alexandre Dumas.

Le Roi des Resquilleurs

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Jean Devaivre. Met o.a. Rellys, Jean Tissier, André Gabriello, Suzanne Dehelly en Janette Batti.

Verschillende zaakjes worden door twee slechte zangers voor feestavonden bedacht en uiteindelijk gaan ze zich met chantage bezighouden. Vervolgens hebben ze grote plannen in de professionele sport maar alles blijkt onbeduidend. Weer een film die op maat gemaakt is voor de komiek Rellys maar Tissier is veel interessanter. Er hebben zich vijf mensen met het scenario en de dialogen beziggehouden: het resultaat is niet veel beter dan anders. Blijft over het werk van de acteurs en komedianten.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

Mission sp[KA1]eciale (1[KA2]ere [KA1]epoque: L`espionne, 2e [KA1]epoque: R[KA1]eseau clandestin)

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Jany Holt, Elisa Ruis, Liliane Valais, Nathalie Nattier en Jean Davy.

Een groots epos over de heroïsche rol, die commissaris Chabrier van de overgave in mei 1940 tot de Bevrijding speelde. Alle ingrediënten zijn aanwezig: de spionnen, het ondergronds verzet, de martelingen, de arrestaties etc. Een karikaturaal geheel met veel volk en vanzelfsprekend niet van simplisme ontbloot. Een sterk verouderde situatieschets.

Ils étaient 5 Permissionnaires

1940 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Pierre Caron. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Jeanne Fusier-Gif, Oléo en Sylvia Bataille.

Vijf verlofgangers laten gedurende een 'rustige periode aan het front' in een klein stadje in het zuiden van Frankrijk de bruiloft van een charmant meisje en een rijke stinkerd van wie zij niet houdt mislukken. Een komedie met ergens op de achtergrond de oorlog die nauwelijks ter sprake wordt gebracht want het was de laatste film die in z'n geheel voor de nederlaag in 1940 werd opgenomen. Met andere woorden, hij zit boordevol illusies. Het is ook de voorlaatste film die de sombere Caron maakte.

Sur le plancher des vaches

1939 | Komedie, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Komedie van Pierre Jean Ducis. Met o.a. Betty Stockfeld, Simone Mareuil, Noël-Noël, Georges Péclet en René Génin.

De kantoorbediende Jean Durand wint een vliegtuig in een loterij. De machine stelt hem in staat het hart te veroveren van een jonge Engelse vliegenierster. Hoewel Stockfeld in deze rol speelt als een tafelpoot, het scenario (van No[KA3]el-No[KA3]el) onbenullig is en de regie zeer onpersoonlijk, zijn de dialogen (ook van Noël-Noël) en de acteerprestaties van de andere spelers zeker de moeite waard, waardoor de film toch leuk is geworden. Het zal duidelijk zijn dat de werkelijke maker van deze film Noël-Noël is en niet de zeer obscure Ducis.

Le Choc en retour

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Georges Monca en Maurice Kéroul. Met o.a. Michel Simon, René Lefèvre, Janine Crispin, Raymond Cordy en Marcelle Praince.

Een eigenaar van een suikerraffinaderij weet de doorvoering van sociale verworvenheden van het Volksfront, in 1936, in zijn eigen voordeel om te zetten. Hij lokt een staking uit. Zo vermijdt hij bekend te moeten maken dat zijn bedrijf in moeilijkheden verkeert. Zo'n tamelijk reactionaire instelling daargelaten, een sentimentele komedie, waar Michel Simon zich niet aan had moeten wagen, net zo min als de schrijver, Pierre Mac Orlan. Alleen voor de fans van Simon.

L' Occident

1937 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Drama van Henri Fescourt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, José Noguero, Rama Tahé en Robert Le Vigan.

Avonturen van kolonisten in Marokko, naar Henry Kistemaeckers. De wijze waarop ten tijde van het Franse Keizerrijk van Napoleon III tegen deze zaken werd aangekeken komt nu sterk verouderd over. Maar het blijft een uitmuntend filmportret van een jong Marokkaans meisje uit gegoede kringen dat zich de westerse levensstijl eigen maakt.

Ignace

1937 | Komedie, Musical, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Alice Tissot, Saturnin Fabre, Nita Raya en Claude May.

Een dienstplichtig soldaat is ingedeeld bij een groep dragonders die in een kuuroord zijn gestationeerd. Ondanks een reeks persoonsverwarringen brengt hij het tot ordonnans van de kolonel, wiens uniform hij op een dag per ongeluk aantrekt. Deze muzikale militaire klucht blijkt het juiste vehikel voor de hoofdrolspeler Fernandel die tegenspel krijgt van een befaamde, vooroorlogse acteur van het tweede plan. Scenario Jean Manse.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

The Last Millionaire

1934 |

1934. René Clair. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Max Dearly, Raymond Cordy en Jose Noguero.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.

Le Voyage imprévu

1934 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1934. Komedie van Jean de Limur. Met o.a. Betty Stockfield, Jean Tissier, Janine Guise, Raymond Cordy en Claude Dauphin.

Een trouwe bewerking van de gelijknamige roman van Tristan Bernard, die zelf de dialogen voor de film schreef. Een aangename mondaine komedie zonder diepgang, volop gemakkelijke en bijtende humor, naar een goed gebruik van deze filmer. Is nog goed te genieten, mede dankzij het geestige spel.

Le Dernier milliardaire

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van René Clair. Met o.a. Max Dearly, Renée Saint-Cyr, Marthe Mellot, Paul Ollivier en Charles Redgie.

Staatskas van Balkanlandje is leeg waardoor enige rijkaard zich als dictator kan opwerpen. Ongeluk tast zijn oordeelsvermogen aan en eenmaal hersteld heeft hij zich geruïneerd. Hij blijft toch staatshoofd als prins-gemaal. Hoewel satirische toespelingen weinig actualiteit verloren hebben blijft Clair in scenario zo uitdrukkelijk vriendelijk dat film eerder operette-zonder-zang lijkt dan sociale parodie. Als zodanig sierlijk en onderhoudend gemaakt.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Le testament du docteur Mabuse

1933 | Horror, Thriller

Frankrijk 1933. Horror van Fritz Lang en René Sti. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Monique Rolland.

De Franse versie van de derde Mabuse-film, een meesterwerk. Hij werd in Duitsland gedraaid. De hoofdrollen zijn dezelfden als in de Duitse versie, maar de bijrollen worden bezet door Fransen. Lang werd geassisteerd door Sti als co-regisseur, die het scenario van Thea von Harbou omzette naar het Frans en ook de dialogen schreef. De fotografie was evenals bij de Duitse film, die een jaar eerder (1932) gedraaid werd, in handen van Fritz Arno Wagner en Karl Vass. De première van de Duitse versie werd in maart 1933 - na de machtsovername door de nazi's - verboden en kwam pas in mei van dat jaar in Oostenrijk voor het eerst in de bioscopen. Officieel is de Franse versie bijna een half uur korter dan de Duitse, maar er circuleren ook films die bijna even lang zijn.

La garnison amoureuse

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Fernandel, Pierre Brasseur, Raymond Cordy, Pierre Magnier en Lucien Baroux.

Kolonel Rib[KA1]erac voert sinds kort het commando over een regiment dragonders in een garnizoen buiten de stad, maar onder de troepen bevinden zich merkwaardige heerschappen. Een knap staaltje soldatenhumor, met verlegen soldaten die hopeloos verliefd worden op echte plattelandsmeiden. Bijna ontroerend. Het resultaat is van een zekere, enigszins voorspelbare charme, maar het gaat ook om een schets van de Franse samenleving, die de historicus zal interesseren. En om het aan de vergetelheid ontrukken van een in Brussel geboren Franse cineast (1901-1982).

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

14 juillet

1932 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1932. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, Pola Illery, Paul Olivier, Raymond Cordy en Thomy Bourdelle.

De viering van de veertiende juli in Parijs in 1932, gezien door de ogen van een dichter. Een film, met aardige decors van Lazare Meerson, in de vorm van een episch gedicht. De invloed van het populisme van destijds is duidelijk merkbaar. Erg mooie beelden van Georges Périnal, heerlijke muziek van Maurice Jaubert en niet te vergeten de charme van Annabella. Er kan gesproken worden van een klein meesterwerk. Misschien dat deze film verouderd overkomt in de ogen van een oppervlakkige kijker, maar in feite is hij tijdloos.

À nous la liberté

1931 |

Frankrijk 1931. René Clair. Met o.a. Raymond Cordy, Henri Marchand, Rolla France, Paul Ollivier en Germaine Aussey.

Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

A Nous La Liberté

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Rolla France, Henri Marchand, Raymond Cordy, Jacques Shelly en Paul Olivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Chacun sa chance

1930 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van René Pujol. Met o.a. Gaby Basset, André Urban, Jean Gabin, Renée Heribel en Jean Sablon.

Een getrouwde baron ruilt van identiteit met een winkelbediende om jacht te maken op bioscoopouvreuses. De verkoper verovert - als zogenaamde baron - z[KA1]elf een ouvreuse. Deze Franstalige versie van Hans Steinhoffs KOPF[KA3]UBER INS GL[KA3]UCK is het filmdebuut van Jean Gabin, als een [KL]jeune premier[KLE] tegenover zijn toenmalige echtgenote Gaby Basset (die de rol van Jenny Jugo overnam).