Aleksey Batalov (1928): regie en cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Als de kraanvogels overvliegen

2021 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

USSR 2021. Oorlogsfilm van Mikhail Kalatozov. Met o.a. Tatyana Samoylova, Aleksey Batalov, Vasiliy Merkurev, Aleksandr Shvorin en S. Kharitonova.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een jong stel gescheiden als de Duitsers de Sovjet-Unie binnenvallen. Hij neemt dienst en vertrekt naar het front, maar wat betekent de oorlog voor de thuisblijvers?

Pochoronij Stalina

1990 | Drama

USSR​/​​Rusland 1990. Drama van Jewgenij Jewtuschenko en Jevgenij Jevtuschenko. Met o.a. Denis Konstantinow, Jewgenij Platochin, Vanessa Redgrave, Albert Todd en Marina Kalinitschenko.

Jewtuschenko`s min of meer autobiografische film over de communistische terreur van Stalin is opgehangen aan de begrafenis van de gehate dictator op 5 maart 1953. De film speelt zich af tijdens de rouwperiode tot en met de uitvaart aan de hand van een verhaal dat parallel loopt, over een jonge vrouw (Kalinitschenko) die tijdens een uitbarsting van massahysterie onder de voet gelopen wordt. Persoonlijke wraakoefening van de regisseur, ooit een overtuigd communist, die bijna dertig jaar heeft moeten wachten om deze film te kunnen maken. Met behulp van duizenden figuranten heeft de maker de gebeurtenissen op straat gereconstrueerd en ze gedraaid in zwart-wit om zo de film een overtuigend karakter met een documentair effect te bezorgen. Scenario van regisseur Jewtuschenko. Camerawerk van Anatoli Iwanow.

Ein Regenschirm für Verliebten

1986 | Komedie, Romantiek

USSR 1986. Komedie van Rodion Nachapetow. Met o.a. Alexej Batalov, Nijole Oželyte, Vera Michailowski, Wjatscheslaw Jesepow en Igor Nefjodow.

Arts Batalow en zijn vriendin Oželyte genieten van een vakantie aan de Krim, waar ze volledig in hun liefde kunnen opgaan. Op een nacht ontdekken zij twee jonge geliefden in de schuur van het huis waar zij logeren. Zij ontfermen zich over dit stel dat weggelopen blijkt te zijn. Als zij weer terug zijn in de stad is de betovering van de vakantie verbroken en raakt hun liefde in een impasse. Romantische komedie die beide kanten van het beminnen laat zien. Goed spel van de hoofdacteurs. Scenarioschrijver Ramis Fatalijew tekent zijn personages met warme genegenheid, maar laat hen door onbegrip uit elkaar gaan. Knap opgebouwd, maar wellicht iets te conventioneel uitgewerkt. Fotografie van Wladimir Schewzik.

Moskva sliozam nie vierit

1980 | Romantiek, Komedie

USSR 1980. Romantiek van Vladimir Menshov. Met o.a. Vera Alentova, Irina Muravyova, Raisa Ryazonova, Natalia Vavilova en Alexej Batalov.

Een vrolijke komedie die uit twee gedeelten bestaat. Deel [KA1]e[KA1]en: in 1958 trekken drie jonge vrouwen uit de provincie naar Moskou en zijn vastbesloten een echtgenoot te vinden; de vlotste van het stel slaat een ijskockeyster aan de haak, de tweede weet een tv-cameraman te veroveren en de derde (en lelijkste) trouwt met een eenvoudige arbeider. Deel twee: hoe het twintig jaar later met iedereen vergaan is in een kleurloze, moderne nieuwbouwwijk... Hartverwarmend, raak van sfeer, al is de handeling voor een westerse kijker wat langzaam. Bekroond met de Oscar als Beste Buitenlandse film.

Moskva slezam ne verit

1979 | Drama, Komedie

USSR 1979. Drama van Vladimir Menshov. Met o.a. Alexej Batalov, Vera Alentova en Liya Akhedzhakova.

Een vrolijke komedie die uit twee gedeelten bestaat. Deel [KA1]e[KA1]en: in 1958 trekken drie jonge vrouwen uit de provincie naar Moskou en zijn vastbesloten een echtgenoot te vinden; de vlotste van het stel slaat een ijskockeyster aan de haak, de tweede weet een tv-cameraman te veroveren en de derde (en lelijkste) trouwt met een eenvoudige arbeider. Deel twee: hoe het twintig jaar later met iedereen vergaan is in een kleurloze, moderne nieuwbouwwijk... Hartverwarmend, raak van sfeer, al is de handeling voor een westerse kijker wat langzaam. Bekroond met de Oscar als Beste Buitenlandse film.

Igrok

1972 | Drama

USSR​/​​Tsjechoslowakije 1972. Drama van Alexej Batalov. Met o.a. Nikolai Bourlijayev, Ludmila Dobjenskaya, Jitka Zelenovska en Sevelod Kuznayev.

De zoveelste verfilming van Dostojevski's min of meer autobiografische roman 'De speler'. Deze film behoort tot de betere. Het verhaalt over een huisleraar die drie jaar lang langs de speelhuizen zwerft om steeds maar weer zijn geluk te beproeven. Batalov is bekend geworden met ALS DE KRAANVOGELS OVERVLIEGEN.

Beg

1970 | Historische film

USSR 1970. Historische film van Alexandr Alov en Vladimir Naumov. Met o.a. Liudmila Savelieva, Alexej Batalov, Mikhail Ulianov, Vladislav Dvorzheckij en Evgenij Evstignejev.

Het Wrangel-leger is verslagen en als gevolg daarvan moeten een aantal Russen hun land verlaten. Hun idealen zijn vervlogen en in den vreemde slaat de nostalgie toe. Maar enkelen van hen zien kans terug te keren. Zij vinden het geluk in Sovjet Rusland.

Dama s sobachkoi

1960 | Komedie, Romantiek, Drama, Historische film

USSR 1960. Komedie van Yosif Heifitz. Met o.a. Iyxa Savvina, Alexej Batalov, Ala Chostakova, N. Alisova en D. Zebrov.

Knap verhaal van een overspelige liefde, gevoelig en po[KA3]etisch weergegeven zonder een geforceerd einde. Naar een verhaal van Anton Pavlovitsj Tsjechov (1860-1904) met in een van de hoofdrollen de acteur/regisseur Batalov als Dimitri Gurov en Savvina als Anna Sergeiovna. Genomineerd voor de Gouden Palm op het festival van Cannes (1960), maar bekroond met de prijs voor de Beste Participatie. Het scenario is van regisseur Heifitz. Het camerawerk is van Dimitri Meskhiyev en Andrei Moskvin. Mono.

The Overcoat

1959 |

1959. Alexej Batalov. Met o.a. Rolan Bykov en Y. Toloebeyev.

Knap verhaal van een overspelige liefde, gevoelig en po[KA3]etisch weergegeven zonder een geforceerd einde. Naar een verhaal van Anton Pavlovitsj Tsjechov (1860-1904) met in een van de hoofdrollen de acteur/regisseur Batalov als Dimitri Gurov en Savvina als Anna Sergeiovna. Genomineerd voor de Gouden Palm op het festival van Cannes (1960), maar bekroond met de prijs voor de Beste Participatie. Het scenario is van regisseur Heifitz. Het camerawerk is van Dimitri Meskhiyev en Andrei Moskvin. Mono.

Shinjel

1959 | Drama

USSR 1959. Drama van Alexej Batalov. Met o.a. Roland Bykov en Y. Toloebeyev.

De innemende, zeer geslaagde weergave van een reeds vele malen verfilmd verhaal van Gogol over een kantoorbediende en het effect dat een nieuwe mantel op zijn leven heeft. Met een scala van emoties in een eenvoudige, meeslepende stijl.

Lady With A Dog

1959 |

1959. Josif Heifits. Met o.a. Ala Chostakova, Iya Savvina en Alexej Batalov.

De innemende, zeer geslaagde weergave van een reeds vele malen verfilmd verhaal van Gogol over een kantoorbediende en het effect dat een nieuwe mantel op zijn leven heeft. Met een scala van emoties in een eenvoudige, meeslepende stijl.

La dame au petit chien

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Iossif Kheifitz. Met o.a. Nina Alisova, Illia Savvina en Alexej Batalov.

De innemende, zeer geslaagde weergave van een reeds vele malen verfilmd verhaal van Gogol over een kantoorbediende en het effect dat een nieuwe mantel op zijn leven heeft. Met een scala van emoties in een eenvoudige, meeslepende stijl.

Letyat zhuravli

1957 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

USSR 1957. Oorlogsfilm van Mikhail Kalatozov. Met o.a. Tatyana Samojlova, Aleksey Batalov, Aleksandr Shvorin en Vasili Merkuryev.

Veronika (Samojlova) en Boris (Batalov) zijn dolgelukkig verliefd. Maar het is de zomer van 1941, Rusland is in oorlog, en Boris besluit zijn steentje bij te dragen. Terwijl hij aan het front zit dringt Boris' lafhartige neef Mark zich op een nacht aan Veronika op. Ze trouwt met hem, maar hoopt toch dat Boris naar haar terugkomt. Vlak na de dood van Stalin gemaakt, een van de eerste Russische films waarin de zegeningen van staat en leider niet luidkeels werden bezongen. Subliem gefotografeerd, Gouden Palm in Cannes.

Mat

1956 | Drama

USSR 1956. Drama van Mark Donskoy. Met o.a. Vera Maretskaya, Alexej Batalov en Nikifor Kolofidin.

In deze nieuwe versie van Poedovkins onovertroffen film uit 1926, naar het gelijknamige boek van Gorki, wordt het politieke bewustwordingsproces van een vrouw getoond in het revolutionaire jaar 1905. De zoon van de vrouw werd in Poedovkins versie vertolkt door Nikolai Batalov, terwijl die rol in deze film wordt gespeeld door zijn neef Alexei Batalov. De eerste versie, reeds in 1920 gemaakt door Alexander Razumni, duurde wegens gebrek aan filmmateriaal slechts 40m.