Naoto Takenaka (1956): regie en cast.
Er zijn 7 films gevonden.

The Shinjuku Incident

2009 | Misdaad, Thriller

Hongkong SAR van China 2009. Misdaad van Yee Tung-Shing. Met o.a. Jackie Chan, Naoto Takenaka en Fan Bingbing.

Ook in Japan zijn illegalen. Een van hen, de van het Chinese platteland afkomstige Steelhead (Chan), laat zich het land binnensmokkelen omdat hij op zoek is naar zijn verloofde. Terwijl hij met criminele activiteiten een bestaan bij elkaar sprokkelt, ziet hij in Tokio hoe slecht zijn landgenoten worden behandeld. Hij probeert er wat aan te doen. Opvallende Jackie Chan-film, waarin hij nu eens niet de paljas uithangt maar een serieuze, dramatische rol vervult. Hij zal er geen Oscar voor krijgen, toch is dit in deze fase van zijn carrière een van zijn betere films.

Waterboys

2001 | Experimenteel

Japan 2001. Experimenteel van Shinobu Yaguchi. Met o.a. Naoto Takenaka, Kuen Kondo, Akifumi Miura, Hiroshi Tamaki en Satoshi Tsumabuki.

Ook in Japan zijn illegalen. Een van hen, de van het Chinese platteland afkomstige Steelhead (Chan), laat zich het land binnensmokkelen omdat hij op zoek is naar zijn verloofde. Terwijl hij met criminele activiteiten een bestaan bij elkaar sprokkelt, ziet hij in Tokio hoe slecht zijn landgenoten worden behandeld. Hij probeert er wat aan te doen. Opvallende Jackie Chan-film, waarin hij nu eens niet de paljas uithangt maar een serieuze, dramatische rol vervult. Hij zal er geen Oscar voor krijgen, toch is dit in deze fase van zijn carrière een van zijn betere films.

Shall We Dansu?

1996 | Komedie

Japan 1996. Komedie van Masayuki Suo. Met o.a. Koji Yakusyo, Tamiyo Kusakari, Eriko Watanabe, Yu Tokui en Hiromasa Taguchi.

Shall We Dance?' is een bekend Broadway-liedje van de musical The King and I, waarin de botsende westerse en oosterse cultuur elkaar vinden in Dans. In Suo's film wordt de Japanner Shohei, een doorsnee loonslaaf, (Koji Yakusho) geprikkeld door de westerse dans. En door de statige lerares (Tamiyo Kusakari, een echte ballerina). Maar dansen wordt algemeen beschouwd als onfrisse frivoliteit, en wat zal Shohei's echtgenote denken? Shall We Dance? is een oproep aan Japanners en alle andere mensen, tot levensvreugde en warmte. De boodschap kwam flink aan: de film scoorde internationaal uitstekend en was in eigen land de succesvolste van het jaar.

Gonin

1995 | Thriller

Japan 1995. Thriller van Ishii Takashi. Met o.a. Koichi Sato, Jinpachi Nezu, Megumi Yokoyama, Kazuya Kimura en Shingo Tsurumi.

Getekend door de recessie zit een jonge Japanse ex-zakenman diep in de schulden bij de Yakuza. Zijn leven wordt bedreigd. Daar hij toch niets meer te verliezen heeft besluit hij de brandkast van de gangsters te plunderen. Samen met vier andere marginalen, een travestiet, een geblonderde pooier, eex ex- politieman en een ontslagen saleryman, broedt hij een stoutmoedig plan uit. Vijf mensen worden meegesleurd in een spiraal van bloed en sadisme. Deze keiharde thriller wordt gekenmerkt door expliciet geweld en brutale actie, een soort Japanse Tarantino, maar dan zonder diens relativerende humor. De toeschouwer wordt geen ogenblik rust gegund in dit universum van huurmoordenaars en afpersers. Ishii zelf schreef het morbiede scenario dat door Yasushi Sasakibara niets verhullend in beeld gebracht werd.

Rampo

1994 | Fantasy, Thriller

Japan 1994. Fantasy van Kazuyoshi Okuyama en Kazuyshi Okuyama. Met o.a. Naoto Takenada, Michikio Hada, Masahiro Motoki, Teruyuki Kagawa en Mikijiro Hira.

Japan, einde jaren 1920-30. De melancholieke auteur Takenaka leest in een krantenbericht dat een huisvrouw haar man op langzame, pijnlijke manier vermoord heeft, volgens een recept uit één van zijn boeken. Geïntrigeerd gaat hij de vrouw opzoeken en ze blijkt helemaal te passen bij zijn persoonlijke schoonheidsideaal. Hij gaat over haar schrijven. Hij raakt in de ban van zijn literaire arbeid, waarbij hij fictie en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden. Een soort THE DARK HALF, gebaseerd op een roman van Edogawa Rampo, de Japanse Stephen King. De stijl doet echter meer denken aan THE NAKED LUNCH wat het voor een westerling zeker niet eenvoudig maakt om erin door te dringen. Fascinerend maar bewust complex scenario van Okuyama en Yuhei Enoki. Gefotografeerd door Yasushi Sasakibara.

Muno No Hito

1991 | Komedie

Japan 1991. Komedie van Naoto Takenaka.

Japan, einde jaren 1920-30. De melancholieke auteur Takenaka leest in een krantenbericht dat een huisvrouw haar man op langzame, pijnlijke manier vermoord heeft, volgens een recept uit één van zijn boeken. Geïntrigeerd gaat hij de vrouw opzoeken en ze blijkt helemaal te passen bij zijn persoonlijke schoonheidsideaal. Hij gaat over haar schrijven. Hij raakt in de ban van zijn literaire arbeid, waarbij hij fictie en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden. Een soort THE DARK HALF, gebaseerd op een roman van Edogawa Rampo, de Japanse Stephen King. De stijl doet echter meer denken aan THE NAKED LUNCH wat het voor een westerling zeker niet eenvoudig maakt om erin door te dringen. Fascinerend maar bewust complex scenario van Okuyama en Yuhei Enoki. Gefotografeerd door Yasushi Sasakibara.

Uchu No Hosoku

1989 | Drama

Japan 1989. Drama van Kazuyuki Izutsu. Met o.a. Masato Furuoya, Kyozo Nagatsuka, Megumi Yokoyama, Yoshimi Ashikawa en Akira Emoto.

Succesvolle modetekenaar Furuoya wil na de dood van zijn vader het familiebedrijf, een textielweverij, gaan leiden. Hij moet daarvoor van Tokio naar de provincie verhuizen. Noch zijn vriendin Torigoe, noch zijn moeder Mabuchi kunnen hem van zijn voornemen afhouden. Eenmaal aangekomen wordt hij geconfronteerd met een onaangename verrassing: de textielmachines zijn aan een concurrent verkocht en zijn zuster verwijt hem dat hij zich nooit voor de onderneming interesseerde. Furuoya laat zich niet ontmoedigen en gaat door om het bedrijf overeind te houden. De wat naïeve jongeman belandt in een wereld van intrige en verraad, waaraan hij tenslotte ten onder gaat. Sobere film van een Japanse onafhankelijke, getalenteerde regisseur, die werkt in de traditie van de grote Japanse Meesters.