Malcolm McLaren

Acteur, Producer, Componist

Malcolm McLaren is acteur, producer en componist.
Er zijn 6 films gevonden.

Fast Food Nation

2006 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2006. Drama van Richard Linklater. Met o.a. Greg Kinnear, Wilmer Valderrama, Catalina Sandino Moreno, Bruce Willis en Ashley Johnson.

Verfilming van het gelijknamige, indrukwekkende non-fictie boek van journalist Eric Schlosser uit 2001 waarin hij de onsmakelijke praktijken van de fastfood industrie aan de kaak stelde. Anders dan in het boek introduceren de makers (Schlosser schreef mee aan het scenario) in de film verzonnen verhalen en personages. In het fictieve plaatsje Cody ontdekt een pr-medewerker van Mickey (waarin we uiteraard McDonalds herkennen) de waarheid achter de fastfood industrie. De boodschap: illegale Mexicanen worden uitgebuit en consumenten krijgen inferieure waar voorgeschoteld. Of, zoals rancher Bruce Willis opmerkt: 'Everybody has to eat a little shit sometimes'.

The Filth and the Fury

2000 | Muziek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2000. Muziek van Julien Temple. Met o.a. Nancy Spungen, Glen Matlock, Steve Jones, Paul Cook en John Lydon.

De maker van The Great Rock 'n' Roll Swindle komt met een documentaire over de roemruchte Sex Pistols, met bijdragen van de nog in leven zijnde ex-Pistols.

ABBA: The Winner Takes It All

1999 | Documentaire, Biografie, Muziek

Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Steve Cole en Chris Hunt. Met o.a. Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog en Paul Gambaccini.

In april 1974 werden de leden van de popgroep ABBA in heel Europa in [KA1]e[KA1]en avond bekend toen ze met `Waterloo` het Eurovisie-songfestival wonnen. Het kwartet Frida, Agnetha, Bj[KA3]orn en Benny had hun sporen allang verdiend in de Zweedse muziekwereld toen ze samen een groepje vormden. Bj[KA3]orn en Agnetha waren een stel, evenals Frida en Benny. Iedereen verwachtte dat het bij die ene hit zou blijven, maar de volgende vijftien jaar bereikten ze doorlopend op de internationale hitparades de eerste plaats met o.a. `S.O.S.`, `Fernando`, `Money Money`, `Dancing Queen`, `Chiquitita`, `Super Trooper` `Knowing Me, Knowing You` en vele andere nummers. In 1988 besloten ze een tijdje te stoppen met tournees, maar de scheiding van Bj[KA3]orn en Agnetha maakte een einde aan de populairste popgroep sinds The Beatles. De documentaire is een hulde aan hun talent en bijdrage aan de internationale muziekscene en voor het eerst na tien jaar gingen de vier ABBA-leden akkoord om opnieuw samen te werken voor een film. We volgen tevens de repetities voor de musical [KL]Mamma Mia[KLE] van Bj[KA3]orn en Benny die in Londen in maart 1999 in premi[KA2]ere ging en die een nieuwe ABBA-rage veroorzaakte. In de film zien we dat de groep een soort tweede leven heeft in travestie- en playbackshows. Cole en Hunt schreven tevens het scenario. Mike Butler monteerde de montage van de film. Fotografie is van Paul Wheeler, Simon Wagen, Martin Hailey en Dave Blackman. Dolby Stereo. Leuk voor de fans (van toen en nu).

Wie man die Leute von ihrem Geld trennt - von A bis Z

1998 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1998. Documentaire van Hermann Vaske.

Waar ligt de grens tussen kunst en publiciteit? Dennis Hopper tracht deze denkbeeldige lijn te trekken, uitgaande van Andy Warhol`s Campbell-soup pop-art. Hij vraagt kunstenaars, schilders, musici, filmregisseurs, reclame-ontwerpers, e.d. hun bepaling van kunst en van publiciteit. Om kunst te bedrijven heb je geld nodig, dus is commercialisatie en kunst onafscheidbaar. Dit wordt bewezen met een aantal opmerkelijke publiciteitsfilms, soms zeer eenvoudig (o.a. deze waarin John Gielgud de loftrompet zwaait voor UBS, Union Bank of Switzerland), dan weer met meer speciale effecten dan in een complete speelfilm (o.a. de James Bond-achtige publiciteitsfilm van Smirnoff) of afschuwwekkend (de anti-pelsmantel-film). Publiciteit kan agressief, zakelijk of po[KA3]etisch zijn. Ze kan propaganda maken voor de verkiezing van een politieker of promotie voor een of ander product van algemeen belang. Via de letters van het alfabet behandelt Hopper alle aspecten van kunst en publiciteit, hoofdstuk per hoofdstuk. Hij praat hiervoor met enkele van de meest markante creatieve persoonlijkheden van zijn generatie. Resultaat is een diepzinnige analyse van het gedwongen huwelijk tussen kunst (het proces van het cre[KA3]eren) en publiciteit (hoe het publiek zo ver te krijgen dat ze hun duurverdiende centjes uitgeven om - meestal - iets nutteloos te kopen). Een lange, maar uiterst ontspannende, originele documentaire, die iedereen die zich met marketing wil bezig houden gezien moet hebben. Vaske schreef het scenario. De camera werd gehanteerd door Isebell Furrer, Stefan Jonas en Steven Lee.

The Great Rock 'n' Roll Swindle

1980 | Muziek

Verenigd Koninkrijk 1980. Muziek van Julian Temple. Met o.a. Malcolm McLaren, Johnny Rotten, Sid Vicious, Steve Jones en Paul Cook.

Fascinerend portret van de choquerende punkgroep The Sex Pistols, met als voornaamste leden Johnny Rotten en wijlen Sid Vicious.

The great rock'n'roll swindle

1979 | Fake documentaire

Verenigd Koninkrijk 1979. Fake documentaire van Julien Temple. Met o.a. Ronnie Biggs, Paul Cook, Steve Jones, Sid Vicious en Johnny Rotten (John Lydon).

Fascinerend portret van de choquerende punkgroep The Sex Pistols, met als voornaamste leden Johnny Rotten en wijlen Sid Vicious.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Malcolm McLaren op televisie komt.

Reageer