Harry Baur: cast.
Er zijn 28 films gevonden.

Symphonie eines Lebens

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Hans Bertram. Met o.a. Harry Baur, Henny Porten, Gisela Uhlen, Harald Paulsen en Albert Florath.

Bij het luisteren naar zijn symfonie ziet een componist zijn leven aan zich voorbijtrekken. Een opvallende film, niet vrij van pathetiek, maar met schitterende fragmenten en een imposante rol van Baur. Toen Levenssymfonie in oktober 1943 in Nederland rouleerde, maakten bepaalde kringen er bezwaar tegen, dat de 'Franse jood' Baur de hoofdrol in een Duitse film speelde. In april 1943 was het overlijden van de acteur gemeld. Na de oorlog bleek zijn dood het gevolg van een 'verhoor' door de Gestapo. In verband met de gigantische produktiekosten verbood Goebbels, ondanks dat Baur er in optrad, de film niet, maar de regisseur mocht niet genoemd worden en hem werd verder werken onmogelijk gemaakt. Hij had namelijk geweten dat Baur een jood was, maar had dat voor iedereen verzwegen.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

L' assasinat du Père Noël

1941 | Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Marie-Hélène Dasté, Renée Faure en Harry Baur.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

Le président Haudecoeur

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Harry Baur, Betty Stockfeld en Marguerite Deval.

Een procureur-generaal uit Aix-en-Provence, die weduwnaar is, heeft de toekomst van zijn zoon nauwkeurig uitgestippeld. Deze heeft zelf evenwel besloten om naar Kongo te gaan met het meisje dat op het station van Le Vésinet werkt. Onschuldige zedenkomedie op basis van het stuk van Roger Ferdinand, maar erg gedateerd. Dankzij de bedrevenheid van de cineast en vooral het talent van Baur is het toch een aardige film om te zien, ondanks het feit dat het geen geweldige productie is.

The Rebel Son

1939 | Historische film, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1939. Historische film van Alexis Granowsky, Albert de Courville, Alexis Granovsky en Adrian Brunel. Met o.a. Adrian Brunel, Albert de Courville, Harry Baur, Anthony Bushell en Roger Livesey.

In deze ineffectieve Engelstalige versie van de Franse film TARASS-BOULBA uit 1936 (waarin de legendarische Bauer ook meespeelde) wordt ruim gebruik gemaakt van actiesc[KA2]enes uit het origineel. Het belicht de geschiedenis van een veldslag tussen kozakken en Polen in de zestiende eeuw. Opnieuw gefilmd onder de titel TARAS BULBA. Er betaat een ingekorte versie (70m) met de absurde titel THE BARBARIAN AND THE LADY.

L' Homme du Niger

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Victor Francen, Annie Ducaux, Jacques Dumesnil, Harry Baur en Georges Mauloy.

Een scenario van Albert Dieudonné naar de romans van Jean Pailland. De dialogen van Joseph Kessel, het camerawerk van Léonce-Henri Burel en de rolbezetting maken de film, die de Franse kolonisatie verheerlijkt, ook nu nog genietbaar.

Le patrimoine Mollenard

1938 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Albert Préjean, Gabrielle Dorziat, Robert Lynen en Élisabeth Pitoëff.

Een briljante verfilming van de succesroman Mollenard van Oscar-Paul Gilbert, die zelf meewerkte aan het scenario, dat hij met Scarles Spaal schreef. Ondanks enige melodramatische trekjes in de fragmenten die op het platteland spelen, doet deze film de beschrijvende kracht en de grootse poëzie van het boek geenszins te kort. Ook de ontspoorde en bizarre personages komen goed over. Het spel is van soortgelijk niveau, en Baure is onvergetelijk als zieke en verlamde kapitein, die zich laat meenemen door zijn mannen om, volgens eigen wens, op volle zee te sterven. De film is ook bekend onder de titel MOLLENARD.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

Les secrets de la Mer Rouge

1937 | Biografie, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Biografie van Richard Pottier. Met o.a. Harry Baur, Henry de Monfreid, Mihalesco en R. Segard.

Een bewerking door Joseph Kessel van de avonturenverhalen en zeereizen van de Franse schrijver Henry de Monfreid (zie de tv- film met dezelfde titel). Tevens een autobiografie, want de romancier doet zelf in deze film mee, wat ook nu nog het meest interessante ervan is, want hoewel redelijk, stelt het regiewerk van deze filmer over het algemeen (met uitzondering van PICPUS, maar dat is voor een groot deel te danken aan de acteurs) weinig voor.

La Tragédie impériale

1937 | Drama, Historische film

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Caroline Nelson, Gabrielle Robinne, Jany Holt en Harry Baur.

Een voor zijn tijd prestigieuze Raspoetin-verfilming, duidelijk met grote middelen gemaakt. De film heeft uiteraard geleden onder de tand des tijds, maar de competente regie van L'Herbier en het sfeervolle zwart-wit camerawerk blijven opvallen. Scenario van Alfred Neumann.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

Samson

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Gaby Morlay, Harry Baur, André Luguet, Gabrielle Dorziat en André Lefaur.

Om haar familie voor armoe te behoeden trouwt een jonge vrouw met een rijke bankier, maar ze kan geen enkele genegenheid voor haar echtgenoot opbrengen tot hij geruïneerd wordt en ze eensgezind de tegenslagen het hoofd bieden. Dit moraliserende melodrama was op toneel al een glansrol van Morlay. Tourneur plaatst het sfeervol in een bredere sociale context die de film interessanter maakt dan het origineel.

Les Hommes nouveaux

1936 | Historische film, Drama

Frankrijk 1936. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Harry Baur, Nathalie Paley, Gabriel Signoret, Max Michel en René Bergeron.

Deze film roept gemengde gevoelens op. In het eerste deel wordt een verband gelegd tussen het voltooide werk van Lyautey en Marokko. In het tweede - fictieve - deel wordt getoond hoe diens opvolger zijn creaties opoffert aan zijn verlangen naar macht. Naar een roman van Claude Farrère. Rest het talent van Marcel Lherbier die nauwkeurig een verteerbare film regisseerde, waarvan het onderwerp totaal niet bij hem paste.

Moscow Nights

1935 | Misdaad, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Misdaad van Anthony Asquith. Met o.a. Harry Baur, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward, Robert Cochran en Morton Selten.

Een inconsequent verhaal over een jaloerse Rus die een jonge officier als spion 'ontmaskert' om hem uit te schakelen als rivaal bij een affaire met een vrouw. De moeite waard om de jonge, zwierige Olivier te zien. USA-titel: I STAND CONDEMNED.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Maigret : La tête d'un homme

1933 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1933. Mysterie van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Gina Manès, Valéry Inkijinoff, Line Noro en Maryse Damia.

Een dodelijk zieke man wil vóór zijn sterven een perfecte misdaad plegen, vermoordt een woekeraarster en verlegt de aanwijzingen naar een eenvoudige dief. Commissaris Maigret ontmantelt zijn opzet en komt toch op zijn spoor. Deze historisch interessante, eerste film rond Maigret blijft ook boeien om het verhaal en - misschien wel onovertroffen - de creatie van Baur als de politieman. Scenario van Louis Delapree, Pierre Calmann en regisseur Duvivier.

Poil de carotte

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Lynen, Harry Baur, Catherine Fonteney, Christiane Dor en Colette Segall.

'Peenhaar', derde zoon uit een boerengezin, leidt onder de liefdeloosheid van zijn moeder die ook haar echtgenoot domineert. Een zelfmoordpoging van de jongen doet de vader het zwijgen om de lieve vrede verbreken, zodat hij zijn zoon het besef zal bijbrengen dat hij niet anders of slechter is dan andere kinderen. Deze film naar een roman van Jules Renard weet ontsporingen in smartlappigheid te vermijden en behoudt ook door hetspel van Lynen en Baur als de jongen en zijn vader onverminderde indringendheid. Veertig jaar later opnieuw verfilmd.

Les cinq gentlemen maudits

1931 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1931. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, René Lefèvre, Robert le Vigan, Rosine Déréan en Marc Dantzer.

Een Marokkaanse tovenaar spreekt de vloek uit over een vijftal heren op doorreis, van wie er inderdaad drie vervolgens om het leven komen. Alles blijkt echter geënsceneerd te zijn om een oplichterskomplot op te rollen. Deze vroege geluidsfilm maakt vernuftig gebruik van de nieuwe mogelijkheden en heeft boeiende locatieopnamen van Marokko. Het verrassende scenario maakt het méér dan alleen een filmhistorische curiositeit, hoewel Baur de hoofdrol wel heel erg plechtstatig aanzet.

David Golder

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Jackie Monnier, Paule Andral, Jean Coquelin en Gaston Jacquet.

Een rijkgeworden Poolse jood leeft alleen voor zijn bezit en voor zijn verwende dochter, die het kind van een huisvriend blijkt te zijn. Het meisje weet hem ervan te overtuigen dat haar bruidsschat onvoldoende is voor haar huwelijk met een prins, zodat hij naar Rusland gaat voor nog lucratiever zaken. Tijdens de thuisreis sterft hij eenzaam, te midden van andere joodse emigranten. Deze vroege geluidsfilm van Duvivier is ook boeiend door de milieukeuze, al worden naar de huidige maatstaven de melodramatische effecten wel héél zwaar aangezet.