Gerardo Herrero

Regisseur, Producer

Gerardo Herrero is regisseur en producer.
Er zijn 29 films gevonden.

Balada Triste De Trompeta

2010 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Spanje/Frankrijk 2010. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carlos Areces, Antonio de la Torre, Sancho Gracia, Santiago Segura en Fernando Guillen Cuervo.

Moordende clowns tegen de achtergrond van de Spaanse Revolutie. Regie Álex de la Iglesia.

La buena vida

2008 | Drama

Chili 2008. Drama van Roberto Farías en Andrés Wood. Met o.a. Francisco Acuña, Jorge Alis, Daniel Antivilo, Alfredo Castro en Bélgica Castro.

Een therapeute die geen contact kan krijgen met haar nukkige puberdochter, een ambitieuze maar weinig succevolle klarinettist, een schoonheidsspecialist die nog bij zijn moeder woont en een jonge moeder die zichzelf en haar baby verwaarloost. La buena vida verweeft vier verhaallijnen waarmee de film bedachtzaam varieert op thema’s als ouderschap, de (on)mogelijkheid tot communicatie, de liefde en de dood. De film houdt zich grotendeels braafjes aan de conventies van de mozaïekfilm. Grootste troef is de cast. Hun ensemblespel houdt de aandacht vast; maar na afloop ben je tobbers van La buena vida snel vergeten.

El cuerno de la abundancia

2008 | Komedie

Spanje/Cuba 2008. Komedie van Juan Carlos Tabío. Met o.a. Enrique Molina, Jorge Perugorría, Paula Ali en Vladimir Cruz.

Cubaanse filmmaker Juan Carlos Tabío is de afgelopen decennia beeldbepalend geweest voor Cuba met zijn internationaal bejubelde films als Fresa y chocolate (1994), Guantanamera (1995) en Lista de espera (2000). In De hoorn des overvloeds schetst Tabío opnieuw een dubbelzinnig opgewekt beeld van vindingrijke Cubanen, deze keer aan de hand van familieleden die ontdekken dat zij wellicht de erven zijn van een achttiende-eeuws overzees fortuin. De maatschappijkritische kneep zit hem in het oplopende conflict over welke familieleden behoren tot 'het collectief' dat in aanmerking komt voor 'distributie'.

Senki

2007 | Drama, Horror, Mysterie

Macao SAR van China/Duitsland/Italië/Bulgarije/Spanje 2007. Drama van Milcho Manchevski. Met o.a. Borce Nacev, Vesna Stanojevska en Sabina Ajrula.

Een jaar nadat hij een ernstig verkeersongeluk overleefde ontmoet arts Lazar (Nacev) een oud vrouwtje, dat vreemde woorden in een onverstaanbaar dialect tegen hem lispelt. De enige die het geprevel wellicht voor hem kan vertalen blijkt een wel erg toeschietelijke, bloedmooie vrouw (Stanojevska) te zijn. Toeschietelijker in elk geval, dan zijn van hem vervreemde echtgenote. Sfeervolle, maar een tikje pretentieuze horror van de Macedonische regisseur Manchevski, die in 1994 onder andere een Gouden Leeuw in Venetië wegsleepte met zijn debuut Before the Rain.

El método

2005 | Drama

Argentinië/Spanje/Italië 2005. Drama van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Pablo Echarri en Carmelo Gómez.

Het sollicitatiedrama El método kreeg talloze internationale filmfestivalprijzen, waaronder twee Goya's (bijrol Carmelo Gómez en scenario). Bejubeld scenarist Mateo Gil - geestesvader van meesterwerk Abre los ojos en de remake Vanilla Sky - bewerkte het toneelstuk van Jordi Galcerán, een stuk over de ultieme sollicitatieprocedure. De personeelschef noemt het de Grönholm-methode, een loze naam voor een helse afvalrace waarbij zeven sollicitanten psychologisch worden afgebeuld totdat er zes afdruipen. El método werkt dankzij een mix van knap ensemblewerk, een pakkend script en subtiele maatschappijkritiek, met de sollicitanten als verblinde wachters van een zoveelste ivoren (kantoor)toren.

Seres Queridos

2004 | Komedie, Romantiek

Spanje/Argentinië/Portugal/Verenigd Koninkrijk 2004. Komedie van Dominic Harari en Teresa Pelegri. Met o.a. Norma Aleandro, Guillermo Toledo, María Botto en Marian Aguilera.

Een komedie over de Joodse en de Palestijnse cultuur, die zich afspeelt in Madrid. Leni heeft besloten om eindelijk haar nieuwe vriend voor te stellen aan haar Joodse familie. Alles verloopt vlotjes, totdat Rafii onthult dat hij een Palestijn is. Een avond vol misverstanden en onvoorziene omstandigheden volgt.

Machuca

2004 | Drama, Historische film, Biografie

Chili/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 2004. Drama van Andrés Wood. Met o.a. Matías Quer, Ariel Mateluna, Manuela Martelli, Aline Küppenheim en Ernesto Malbran.

Santiago, Chili, 1973. Een idealistische priester opent de deuren van een exclusieve privé-school voor de kinderen uit de sloppenwijken in de hoop dat de jeugd niet zal worden besmet met de politieke en sociale intolerantie. De elfjarige Gonzalo (Matías Quer) raakt bevriend met nieuwkomer Pedro Machuca (Ariel Mateluna). Door hun ogen schetst de jonge filmmaker Wood (Historias de fútbol, La Fiebre del Loco) in ontkleurde jaren zeventig beelden de Chileense malaise die vanaf de politieke top neersijpelde tot op het schoolplein. Een overweldigende, deels autobiografische film over belegerd opgroeien.

La vida que te espera

2004 | Drama, Romantiek

Spanje 2004. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Marta Etura, Luis Tosar, Juan Diego en Clara Lago.

De norse, zwijgzame bewoners van een afgelegen Spaans dorp worden al generaties lang op de proef gesteld door fysieke arbeid en zwaar weer. Nu worden ze ook nog eens bedreigd door regeltjes vanuit 'Brussel'. Boer Gildo krijgt ruzie met zijn buurman over een koe, de buurman laat het leven. De komst van de zoon van het slachtoffer verandert de bruuske toon van de film: deze stadsman wordt verliefd op Gildo's dochter. De moord vormt een schaduw, maar toch lijkt regisseur Aragón hun liefdesverhaal voorzichtig optimistisch als menselijke vooruitgang te beschouwen.

En la ciudad

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Cesc Gay, Marta Esteban en Gerardo Herrero. Met o.a. Chisco Amado, Pere Arquillué, Paul Berrondo, Eric Bonicatto en Maria Pujalte.

Onuitgesproken film over groepje Spaanse dertigers, die het geluk niet kunnen vastgrijpen. Hun leven doet denken aan een tragikomedie, waarin de acteurs nogal wiebelig hun rol vervullen. De vrouwen tobben met gebluste passies, de mannen vallen op veel te jonge dames.

Lugares comunes

2002 | Drama

Argentinië/Spanje 2002. Drama van Adolfo Aristarain. Met o.a. Federico Luppi, Arturo Puig, Carlos Santamaría, Mercedes Sampietro en Valentina Bassi.

Als gevolg van de economische crisis in Argentinië wordt Fernando (Luppi), een linkse professor aan de universiteit van Buenos Aires, gedwongen met vervroegd pensioen te gaan. Terwijl hij en zijn vrouw zich aanpassen aan een soberder bestaan, zoekt Fernando de confrontatie met zijn zoon, die zijn vaderland en schrijverscarrière heeft ingeruild voor een burgerlijk bestaan in Spanje. Verfilming van de roman El Renacimiento van Lorenzo F. Aristarain is intelligent en poëtisch, maar soms ook wat langdradig en pretentieus.

El último tren

2002 | Drama

Uruguay/Argentinië/Uruguay 2002. Drama van Diego Arsuaga. Met o.a. Héctor Alterio, Frederico Luppi, José Soriano en Gastón Pauls.

Uruguay produceert slechts enkele speelfilms per jaar maar sinds de festivalhit 25 Watts (2001) is de internationale waardering groot. Zo ook voor railroadmovie El último tren, een lofzang op het lokale culturele erfgoed. Argentijn Héctor Alterio - in zijn circa 130ste film! - leidt het nostalgische drama overtuigend in de rol van een bejaarde machinist die een oude locomotief kaapt om te voorkomen dat het gevaarte wordt verscheept naar Hollywood. Wat volgt is een filosofische uiteenzetting van de intrinsieke waarde van (behoud van) cultuur en natuur. Zeer fraai.

Son of the Bride

2001 | Komedie, Drama

Argentinië/Spanje 2001. Komedie van Juan José Campanella. Met o.a. Ricardo Darín, Norma Aleandro, Natalia Verbeke en Héctor Alterio.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

Sin vergüenza

2001 |

Spanje 2001. Joaquín Oristrell. Met o.a. Elvira Lindo, Carmen Balague, Candela Peña, Daniel Jiménez Cacho en Verónica Forqué.

Met dit Hollywoodiaanse midlifecrisisverhaal zat Campanella, Oscar-winnaar 2010 met El secreto de sus ojos, vooral scenariotechnisch in de leerfase. Wanneer de onuitstaanbare restauranthouder-workaholic Rafael (Darín) een hartaanval krijgt, is de koers van de film duidelijk: ook deze man moet iets leren. Subplot met vader die zijn aan Alzheimer lijdende geliefde opnieuw wil huwen kraakt ook in z'n sentimentele voegen. Reddende engelen zijn de acteurs, in hun gedrevenheid een mooi optimisme verspreidend. Bijrol van Natalia Verbeke, de zwoele latina uit de Spaanse nagelbijters El método en Nadie conoce a nadie.

Sin noticias de Dios

2001 | Komedie

Spanje/Italië/Frankrijk/Mexico 2001. Komedie van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Penélope Cruz, Fanny Ardant, Demián Bichir en Gael García Bernal.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

El lugar donde estuvo el paraíso

2001 | Drama

Spanje 2001. Drama van Gerardo Herrero. Met o.a. Gianfranco Brero, Paulina Gálvez en Villanueva Cosse.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

Lista de espera

2000 | Komedie, Romantiek

Cuba/Spanje/Frankrijk/Mexico/Duitsland 2000. Komedie van Juan Carlos Tabío. Met o.a. Vladimir Cruz, Thaimí Alvariño, Jorge Perugorría, Yaite Olmos en Roberto Viñas.

Lista de espera (wachtlijst) is een Cubaanse komedie met een gelukzalige afdronk rond een groepje lieden dat het lot - dagenlang wachten op de bus - in eigen hand neemt door het grauwe busstation om te toveren tot een mini-heilstaat. Regisseur Juan Carlos Tabío maakte eerder de wereldwijd bejubelde films Fresa y chocolate (1994) en Guantanamera (1995). Zijn gemoedelijke fabel Lista de espera won de publieksprijs in Cannes en werd zeer goed ontvangen door de internationale pers. Een aanrader vanwege de poëtische kijk op de dagelijkse beslommeringen van een verarmde natie. Internationaal uitgebracht als Waiting List.

El otro barrio

2000 |

Spanje 2000. Salvador García. Met o.a. Empar Ferrer, Pepa Pedroche, Alberto Ferreiro, Jorge Alcázar en Alex Casanovas.

Lista de espera (wachtlijst) is een Cubaanse komedie met een gelukzalige afdronk rond een groepje lieden dat het lot - dagenlang wachten op de bus - in eigen hand neemt door het grauwe busstation om te toveren tot een mini-heilstaat. Regisseur Juan Carlos Tabío maakte eerder de wereldwijd bejubelde films Fresa y chocolate (1994) en Guantanamera (1995). Zijn gemoedelijke fabel Lista de espera won de publieksprijs in Cannes en werd zeer goed ontvangen door de internationale pers. Een aanrader vanwege de poëtische kijk op de dagelijkse beslommeringen van een verarmde natie. Internationaal uitgebracht als Waiting List.

El Coronel no tiene quien le escriba

1999 | Drama

Spanje/Frankrijk/Mexico 1999. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Fernando Luján, Marisa Paredes, Salma Hayek, Rafael Inclán en Ernesto Yáñez.

Iedere week trekt de kolonel (Luj[KA1]an) zijn beste pak aan, zet zijn lichte hoed op, stropt zijn das en begeeft zich naar de waterkant, waar de rivierboot zal aanmeren. Al 27 jaar wacht hij op de postwissel met een klein tractement wegens drie[KA3]enhalf jaar actieve dienst in Mexico, waar hij in het wit van de ogen van de vijand gekeken heeft. Het hele dorp weet al jaren dat die uitkering nooit komt, maar de kolonel geeft niet op - het is zijn raison d`[KA4]etre. Zijn vrouw Lola (Paredes) lijdt aan astma, ze is ziekelijk en ze zijn beiden vel over been door ondervoeding. Hun zoon Agustin is overleden en heeft zijn ouders een haan nagelaten, die het grote geld zou kunnen winnen in een gevecht, maar dat komt ook niet. Agustin die in een circus was, stierf na een tweegevecht om het hoertje Julia (Hayek). Bij stukjes en beetjes wordt het verleden van het stel, de grote armoede, waarin zij leven, en hun wederzijdse liefde ontrafeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de hypotheek van het schamele huis niet betalen, de advocaat (Y[KA1]a[KA6]nes) is meer ge[KA3]intereseerd in zijn declaraties dan in het verlenen van bijstand, dokter Pardo (Bichir) is te weinig nuchter een heeft te veel belangstelling voor jonge jongetjes om Lola met de juiste zorg te omringen en de pater [KA1]Angel (Incl[KA1]an) is een grote hypocriet. Desondanks proberen zij hun droevige lot aan de rand van de afgrond met waardigheid te dragen. De film is traag, maar mooi en Luj[KA1]an, die in geen twintig jaar meer voor de camera gestaan had, vertolkt zijn personage op een indrukwekkende manier. De Spaanse veterane Paredes laat zien dat zij haar vak beheerst en Hayek`s aanwezigheid is helaas nogal kort, maar zij speelt vol overgave. Het scenario van Paz Alicia Garc[KA1]iadiego naar het korte verhaal van Nobelprijswinnaar (Honderd jaar eenzaamheid) Gabriel García Marquez is zonder franje, terwijl regisseur Ripstein het vooral laat afhangen van de wisselwerkingen die de diverse personages op elkaar hebben. Het camerawerk van Guillermo Granillo is sfeervol en bevat mooie beelden in grandioze scènes. Ongeschikt voor de liefhebbers van snelle actie. Tot stand gekomen met gelden van Spaanse, Franse omroepen, de ministeries van cultuur, de filmmusea en filmfondsen uit die landen alsmede locale overheden uit Mexico en Columbia.

Territorio Comanche

1997 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Argentinië/Spanje/Duitsland/Frankrijk 1997. Actiefilm van Gerardo Herrero. Met o.a. Imanol Arias, Cecilia Dopazo, Mirta Zecevic, Gastón Pauls en Natasa Lusetic.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Martin (Hache)

1997 |

Spanje/Argentinië 1997. Adolfo Aristarian. Met o.a. Cecilia Roth, Eusebio Poncela, Juan Diego Botto en Federico Luppi.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Cosas que dejé en La Habana

1997 | Komedie, Drama

Spanje 1997. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Jorge Perugorría, Violeta Rodríguez, Kiti Manver, Broselianda Hernandez en Isabel Santos.

Nena (Rodr[KA1]iguez), Ludmilla (Hernandez) en Rosa (Santos) zijn drie zusters uit Cuba, die naar Spanje zijn gegaan. Ze zijn niet meer teruggekerd naar het arbeidersparadijs van Fidel en verblijven nu illegaal in de Spaanse hoofdstad. Ze hebben een onderkomen gevonden bij hun tante Maria (Granados), een bontwerkster die een winkel bezit samen met een compagnon. Het trio moet in hun onderhoud voorzien door voor een schijntje voor tante Maria te werken. Tante wil Rosa koppelen aan Javier (Nieto), de homoseksuele zoon van haar zakelijke partner. Javier valt echter voor Nena die aspiraties voor het theater heeft. Nena`s beste vriendin Azucena (Manver) woont een etage hoger. Tegelijkertijd maken we kennis met Igor (Perrugorría), die ook uit Cuba afkomstig is, en zich in leven houdt door gunsten te verlenen aan oudere, rijke dames. Af en toe vervalst hij paspoorten, waarmee landgenoten naar Miami in de V.S. kunnen afreizen. Igor en Nena ontmoeten elkaar in een bar en de vonk springt over, maar Nena's teleurstelling blijkt heel groot als ze ontdekt dat Azucena met Igor in bed duikt. Deze film gaat over het overleven van Cubaanse emigranten in Spanje en geeft van dit weinig bekende verschijnsel als film een heel goed beeld, maar Cubanen die het inmiddels in Miami gemaakt hebben, vinden dat de waarheid behoorlijk overtrokken wordt door het feit dat de rolverdeling, die afkomstig is uit Cuba, als gastarbeiders hebben meegewerkt aan deze film. De regie van Gutiérrez Aragón is heel solide, de spelprestaties zijn goed en de muziek, die tango-, rumba en bolero-klanken laat horen, versterkt het geheel. Het camerawerk van Teo Escamilla is onberispelijk. Het was Escamilla's zwanezang, want hij overleed nadat de film was uitgebracht. Op het gerenommeerde festival van Villadolid deelde deze film een tweede prijs met CAREER GIRLS.

Malena es un nombre de tango

1996 | Drama

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1996. Drama van Gerardo Herrero. Met o.a. Ariadna Gil, Marta Belaustegui, Carlos López, Jesus Ryman en Luis Fernando Alvés.

Verfilming van de internationaal gelauwerde roman uit 1994 van Almudena Grandes. De rebelse Malena weet al op jonge leeftijd dat zij nooit zal lijken op haar in alle opzichten 'perfecte', conformistische zuster. Later ontdekt zij dat een oude vloek die ook andere familieleden heeft getroffen, iets te maken heeft met haar onaangepastheid. Vurig pleidooi voor individuele vrijheid en levensmoed met een mooie titelrol van Gil. (RdL/VPRO Gids)

Extasis

1996 | Thriller, Drama

Spanje 1996. Thriller van Mariano Barroso. Met o.a. Javier Bardem, Federico Luppi, Silvia Munt, Daniel Guzman en Leire Berrocal.

Twee nietsnutten uit de Spaanse provincie, Rober (Bardem) en Max (Guzman) beroven in een slaperig stadje een zelfbedieningszaak, waarbij ze onverwacht hulp krijgen van de kassi[KA2]ere Ona (Berrocal), die de dochter van de eigenaar is en de inhoud van de geldlade meeneemt. Gedri[KA3]en gaan ze op strooptocht en besluiten familieleden van geld en antiek te ontdoen om startkapitaal te vergaren voor een glitterbestaan. Bij de overval op Robers oom (Lusson) loopt het al uit de hand; er wordt geschoten en Max belandt achter de tralies. Rober besluit nu Max`s vader Daniel (Luppi) te pakken, een voormalige sterregisseur in Madrid met een theater. Rober geeft zich uit voor Max, want Daniel had Max in zijn prille jeugd al in de steek gelaten. De list slaagt, maar Rober raakt gefascineerd van het klaterende theaterwereldje en Daniels weelderige vriendin Lola (Munt). Daniel accepteert zelfs dat Rober met Lola tussen de lakens glijdt, want het weerzien met zijn verloren zoon is hem veel waard, al is hij door de jaren heen best wantrouwig geworden. Plotseling duiken Ona en Max (die weer vrij is) op en doorkruisen daarmee Robers artistieke ambities. Max voelt zich door Rober verraden en van zijn vader bestolen. Het komt tot een pijnlijke show-down in de finale. Een film, die veel te bieden heeft dankzij het puntige scenario van Joaquin Oristrell en regisseur Barroso, al schiet de geloofwaardigheid er af en toe wel eens bij in, wat echter ruimschoots gecompenseerd wordt door het uitstekende spel, de mooie decors en doeltreffende montage. De fotografie is van Flavio Martinez. De titel slaat op de peppillen, die de leden van Daniels theaterwereldje in een euforische stemming brengen.

Bajo la piel

1996 | Thriller, Fantasy, Horror

Spanje/Peru/Duitsland 1996. Thriller van Francisco J. Lombardi en Francisco Lombardi. Met o.a. Ana Risueño, Jose Luiz Ruiz Barahona, Gianfranco Brero, Jorge Velasquez en Diego Bertie.

Verlegen, jonge Percy Corso (Barahona) wordt commissaris van Palle, een klein stadje in het Noorden van Peru. De plaats is in rep en roer door een reeks rituele moorden volgens de traditie der Moche-Indianen. De Moche behoorden tot de gewelddadigste stam uit het pre-Inca tijdperk. Jonge mannen zijn onthoofd en hun ogen zijn uit de kassen gerukt. Percy komt in contact met de Spaanse pathologe Marina (Risue[KA6]no) en de conservator van het instituut voor Moche-cultuur, professor Pinto (Brero). Met hun hulp komt hij op het spoor van de moordenaar. Percy's gevoelens voor Marina veroorzaken onderhuidse spanningen bij hem waarover hij geen macht heeft. Zo ontdekt hij de duistere kant die in ieder mens schuilt en net zo oud is al de mensheid zelf. Een vreemde, mystieke thriller met een uiterst broeierige sfeer. Het originele verhaal boeit tot op het einde, maar zit niet steeds even logisch in elkaar. Het scenario van Augusto Cabada vermengt op interessante wijze de mythen van de legendarische Moche- Indianen. Het camerawerk is van Teo Delgado. Waarschijnlijk niet ieders kopje thee. Dolby Stereo S.R. Digital.

Guantanamera

1995 | Komedie, Drama

Duitsland/Spanje/Cuba 1995. Komedie van Tomás Gutiérrez Alea en Juan Carlos Tabío. Met o.a. Carlos Cruz, Mirtha Ibarra, Jorge Perugorría, Raúl Eguren en Pedro Fernandez.

Yoyita (Brando), een bekende Cubaanse zangeres, woont in Havana en besluit na 50 jaar naar haar geboorteplaats Guantanamera (van het liedje!) aan de andere kant van het eiland te gaan. Ze bezoekt haar nicht Georgina (Ibarra), een lerares die getrouwd is met Aldolfo (Cruz), een tot aparatchik gedegradeerde partijfunctionaris. Ze overlijdt van vreugde na het weerzien met een liefde van vroeger en nu moet er met het lijk gesleept worden.

Desvio al paraiso

1994 | Thriller

Puerto Rico/Spanje 1994. Thriller van Gerardo Herrero. Met o.a. Charles Dance, Assumpta Serna, Morgan Weisser, Katrina Gibson en Gladys Rodriguez.

Engerd Dance zoekt een nieuwe indentiteit, zodat hij een tijdje kan verdwijnen. Hiervoor doodt hij de eerste de beste die hij op zijn weg tegenkomt: de beheerder van een gebouw met time- sharing appartementen. Zo wordt hij de nieuwe opzichter van het verwaarloosde wooncomplex Paradise. Door zijn charme en zijn ijver om van Paradise inderdaad een paradijs te maken, zoals op de reclameborden staat, wint hij ieders vertrouwen.

Nao o va gloria de mandar

1989 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk/Portugal/Spanje 1989. Oorlogsfilm van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Diego Doria, Miguel Guilherme, Luis Lucas en Carlos Gómez.

In 1974 rijdt een vrachtwagen met Portugese soldaten door de jungle van Angola tijdens de onafhankelijkheidsstrijd. Onder leiding van Luitenant Cintra praten ze over de waanzin van de oorlog, angst, vaderlandsliefde en heimwee. Tijdens deze gesprekken worden eveneens de grote spectaculaire momenten aangehaald uit de Portugese geschiedenis. In deze verhalen over het militaire en culturele erfgoed van Portugal, neemt De Oliveira, die tevens het scenario schreef, een scherp anti- militaristisch standpunt in. Het geld en de energie die in de loop van de geschiedenis is verspild aan oorlogsgeweld, had zoveel nuttiger aangewend kunnen worden. Niet altijd even duidelijk in zijn stellingname, geeft de film toch voldoende stof tot discussie. Minder geschikt voor toeschouwers op zoek naar ontspanning. Magistrale fotografie van Elso Roque.

La boca del lobo

1988 |

Peru 1988. Francisco J. Lombardi. Met o.a. Gustavo Bueno, Toño Vega, José Tejada, Gilberto Torres en Berta Pagaza.

Ordetroepen krijgen controle over een kleine plaats die verwoest is door de ondergrondse beweging 'Lichtend Pad', maar moeten zich zonder strategie of bekwame leiding meten met een onzichtbaar leger, totdat er een nieuwe officier arriveert die bekend staat om zijn wreedheid. Goede regie. Scenario van Augusto Cabada, Giovanna Pollarolo en Gerardo Herrero. Camerawerk van José Luis Lopes Linares.

Al acecho

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Gerardo Herrero. Met o.a. Giuliano Gemma, Amparo Muñóz, Cristina Marcos en Mario Gas.

Nadat hij zijn straftijd heeft uitgezeten, zoekt Roca degenen op die zijn opsluiting veroorzaakt hebben, namelijk de leider van een bende helers en de dochter van zijn geliefde. Een zwak en saai plagiaat van POINT BLANK; het eerste werk van deze regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gerardo Herrero op televisie komt.

Reageer