Richard Barthelmess: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

The Great Chase

1963 | Documentaire

Verenigde Staten 1963. Documentaire van Met o.a. Buster Keaton, Pearl White, Frank Gallop en Richard Barthelmess.

Een boeiende compilatie van grootse racescènes uit de zwijgende film: THE MARK OF ZORRO, WAY DOWN EAST, enzovoort. Het grootste deel van de film is gewijd aan Buster Keatons klassieker THE GENERAL. Verder te zien Douglas Fairbanks Sr, Pearl White, Richard Barthelmess en Lilian Gish. Het commentaar wordt gelezen door Frank Gallop. Muziek van Larry Adler.

Hallelujah the Hills

1963 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1963. Komedie van Adolfas Mekas. Met o.a. Peter H. Beard, Martin Greenbaum, Sheila Finn, Peggy Steffans en Jerome Raphel.

Adolfas en zijn broer Jonas die onafhankelijk van elkaar regisseerden en soms samenwerkten, luidden in de filmwereld het beatnik-tijdperk in. Deze underground-film van Adolfas is onmogelijk samen te vatten. Het gaat over de amoureuze afwijzingen van twee Vera`s: Finn en Steffans. Twee jonge kerels brengen hun vakantie door in Vermont, waar ze de beest uithangen, terwijl ze elk over hun Vera dromen: Vera van de winter voor de ene en Vera van de zomer voor de andere. Uiteindelijk komen ze bij een boom terecht die vol meisjes hangt... maar het zijn geen Veraatjes! `Ik denk dat het wat meer dan onzin is. Voor mij is het een lied van de vriendschap` en ook zoals sommigen het bestempelden, `een goddelijke dwaasheid` zegt de regisseur en waarschijnlijk heeft hij gelijk. De kijker twijfelt al gauw aan het bestaan van een heden in deze film en zoekt tevergeefs naar een verhaalelement. Teugelloze fantasie, een droomwereld, talrijke trucs, wisselende diafragma`s, tekstinlassingen, absoluut krankzinnige dubbeldrukken (in het Japans en het Cyrillisch!), kortom, niets is onmogelijk, zelfs niet een eerbetoon aan David Ward Griffith van WAY DOWN EAST. De magische steen van de Amerikaanse cinema.

The Spoilers

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Ray Enright. Met o.a. Marlene Dietrich, Randolph Scott, John Wayne, Margaret Lindsay en Harry Carey.

Dit is een danig overschatte verfilming van Rex Beach' roman, in dit geval bewerkt door Lawrence Hazard en Tom Reed. Grote namen staan niet garant voor een boeiend spektakel, en dat is het dan ook niet. De afwerking is van hoge kwaliteit, vooral cameraman Milton Krasner verdient een pluim; decorbouw en artistieke afwerking kregen zelfs een Oscar-nominatie. Scott is de booswicht, McNamara dus, die de mijn van Wayne, Glennister, in handen wil krijgen in het Alaska ten tijde van de goudkoorts. Het gevecht tussen de beiden is niet echt opwindend en in het verleden al beter gedaan. Farnum speelde een bijrol; hij was in de versie uit 1914 de held Glennister. Eerder gefilmd in 1914, 1923 en 1930, daarna weer in 1955.

The Man Who Talked Too Much

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. George Brent, Virginia Bruce, Brenda Marshall, Richard Barthelmess en William Lundigan.

Een goed drama over een rechtszaak met Brent als rechter en Lundigan als advocaat; ze zijn broers die in dezelfde zaak tegenover elkaar staan. Eerder gemaakt als THE MOUTHPIECE (1932), nogmaals als ILLEGAL (1955).

Only Angels Have Wings

1939 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Jean Arthur, Richard Barthelmess, Rita Hayworth en Thomas Mitchell.

Mooie vliegeniersfilm van Hawks, zelf in zijn jonge jaren een enthousiast piloot. Geoff Carter (Grant) bestiert een luchtpostservice in Colombia. Vliegen is levensgevaarlijk tussen al die hoge, mistige Andespieken. Op een dag vraagt piloot Bat Kilgallen (Barthelmess) om een baan. Maar Kilgallen heeft een besmet verleden, door zijn schuld kwam ooit een boordwerktuigkundige om. Toch krijgt hij een kans, áls hij de gevaarlijkste klussen op zich wil nemen. Zoals vaak bij Hawks: echte kerels, mooie meiden (Arthur en Hayworth), bloedstollende spanning en sprankelende dialogen.

Four Hours To Kill

1935 |

1935. Mitchell Leisen. Met o.a. Joe Morrison, Helen Mack, Roscoe Karns, Richard Barthelmess en John Howard.

Mooie vliegeniersfilm van Hawks, zelf in zijn jonge jaren een enthousiast piloot. Geoff Carter (Grant) bestiert een luchtpostservice in Colombia. Vliegen is levensgevaarlijk tussen al die hoge, mistige Andespieken. Op een dag vraagt piloot Bat Kilgallen (Barthelmess) om een baan. Maar Kilgallen heeft een besmet verleden, door zijn schuld kwam ooit een boordwerktuigkundige om. Toch krijgt hij een kans, áls hij de gevaarlijkste klussen op zich wil nemen. Zoals vaak bij Hawks: echte kerels, mooie meiden (Arthur en Hayworth), bloedstollende spanning en sprankelende dialogen.

A Modern Hero

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Richard Barthelmess, Jean Muir, Marjorie Rambeau, Florence Eldridge en Dorothy Burgess.

Pabsts enige Amerikaanse film naar de roman van Louis Bromfield met Barthelmess als een jongeman die stijgt op de ladder van succes tot hij meedogenloos is geworden als industrieel. Een goede bijrol van Rambeau. Scenario van Gene Markey en Kathryn Scola. Camerawerk van William Rees.

Massacre

1933 | Western, Drama

Verenigde Staten 1933. Western van Alan Crosland. Met o.a. Richard Barthelmess, Ann Dvorak, Dudley Digges, Claire Dodd en Henry O'Neill.

In deze sympathieke moderne western is Barthelmess een soort Indiaanse playboy die het contact met zijn stam in het reservaat al lang verloren heeft; tot zijn vader, een opperhoofd, stervende is en naar zijn zoon vraagt. Dan ziet hij hoe ellendig zijn volk moet leven en hoe het wordt behandeld door de blanken. De actie breekt los tegen blanke schurken en allen die de rode man misbruiken of onderdrukken. Een uiterst progressieve film voor zijn tijd, in navolging van THE VANISHING AMERICAN. Een goede rol van Barthelmess. Ralph Block en Aheridan Gibney bewerkten het verhaal van Robert Gessner en Block; het camerawerk is van George Barnes.

Heroes for Sale

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Loretta Young, Aline MacMahon, Richard Barthelmess, Grant Mitchell en Ward Bond.

Een eenvoudig verhaal over de crisistijd, met ex-soldaat Barthelmess die iets van zichzelf wil maken, maar steeds gedwarsboomd wordt.

Central Airport

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Richard Barthelmess, Sally Eilers, Tom Brown, Glenda Farrell en Harold Huber.

De titel dekt beslist de inhoud niet. Het gaat om een romantische wedijver tussen Barthelmess en Brown, twee broers die beide piloot zijn, en verliefd op Eilers. Een paar bewonderenswaardige vliegstunts en wat speciale effecten op klein formaat helpen het onderontwikkelde script. Als je even met de ogen knippert mis je het kleine rolletje van John Wayne, die tijdens de climax de co-piloot van Brown speelt.

The cabin of cotton

1932 | Drama

1932. Drama van Michael Curtiz.

De titel dekt beslist de inhoud niet. Het gaat om een romantische wedijver tussen Barthelmess en Brown, twee broers die beide piloot zijn, en verliefd op Eilers. Een paar bewonderenswaardige vliegstunts en wat speciale effecten op klein formaat helpen het onderontwikkelde script. Als je even met de ogen knippert mis je het kleine rolletje van John Wayne, die tijdens de climax de co-piloot van Brown speelt.

Cabin in the Cotton

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Bette Davis, Richard Barthelmess, Dorothy Jordan, Henry B. Walthall en Tully Marshall.

Gedateerd melodrama over katoenplukkers met eerlijke Barthelmess die bijna geruïneerd raakt door zuidelijke schone Davis; overdreven maar interessant.

The Stolen Jools

1931 | Mysterie, Komedie

Verenigde Staten 1931. Mysterie van William McGann. Met o.a. Wallace Beery, Buster Keaton, Jack Hill, Allen Jenkins en J. Farrell McDonald.

Tijdens het Screen Stars Annual Ball worden de juwelen gestolen van Norma Shearer. Dat is op zich niet zo erg, maar ze werden gestolen van de dieven (Robinson en Stone) die ze afhandig hadden gemaakt van Norma. De agent van dienst (Beery) roept de hulp in van inspecteur Eddie Kane. Deze loopt de studio`s af op zoek naar acteurs die het bal bijwoonden om uit te zoeken wie van hen de dief is. Het verhaal is natuurlijk ondergeschikt aan de vele gastrollen van bekende gezichten die meestal slechts enkele seconden in beeld zijn. Het verhaal is dan ook maar bijzaak (er werd trouwens geen scenario-credit gegeven). Het unieke is dat de verschillende studio's samenwerkten voor dit project dat opgezet werd door Chesterfield Cigarettes ten bate van het N.V.A. tuberculose sanatorium in Saranac Lake, New York, dat later het Will Rogers Memorial Hospital for Respiratory Diseases zou worden. Een zeldzaam juweeltje dat veel te weinig vertoond wordt. Hoskins staat op de credits als Farina, Beard als Stymie, Chaney als Chubby, DeBorba als Echo, Hutchins als Wheezer en Pete the Dog als Pete the Pup. Mono. In Engeland werd het uitgebracht als THE SLIPPERY PEARLS.

The Last Flight

1931 |

1931. William Dieterle. Met o.a. Elliott Nugent, Walter Byron, John Mack Brown, Helen Chandler en Richard Barthelmess.

Tijdens het Screen Stars Annual Ball worden de juwelen gestolen van Norma Shearer. Dat is op zich niet zo erg, maar ze werden gestolen van de dieven (Robinson en Stone) die ze afhandig hadden gemaakt van Norma. De agent van dienst (Beery) roept de hulp in van inspecteur Eddie Kane. Deze loopt de studio`s af op zoek naar acteurs die het bal bijwoonden om uit te zoeken wie van hen de dief is. Het verhaal is natuurlijk ondergeschikt aan de vele gastrollen van bekende gezichten die meestal slechts enkele seconden in beeld zijn. Het verhaal is dan ook maar bijzaak (er werd trouwens geen scenario-credit gegeven). Het unieke is dat de verschillende studio's samenwerkten voor dit project dat opgezet werd door Chesterfield Cigarettes ten bate van het N.V.A. tuberculose sanatorium in Saranac Lake, New York, dat later het Will Rogers Memorial Hospital for Respiratory Diseases zou worden. Een zeldzaam juweeltje dat veel te weinig vertoond wordt. Hoskins staat op de credits als Farina, Beard als Stymie, Chaney als Chubby, DeBorba als Echo, Hutchins als Wheezer en Pete the Dog als Pete the Pup. Mono. In Engeland werd het uitgebracht als THE SLIPPERY PEARLS.

The Finger Points

1931 |

1931. John Francis Dillon. Met o.a. Richard Barthelmess, Regis Toomey, Fay Wray, Clark Gable en Robert Elliott.

Tijdens het Screen Stars Annual Ball worden de juwelen gestolen van Norma Shearer. Dat is op zich niet zo erg, maar ze werden gestolen van de dieven (Robinson en Stone) die ze afhandig hadden gemaakt van Norma. De agent van dienst (Beery) roept de hulp in van inspecteur Eddie Kane. Deze loopt de studio`s af op zoek naar acteurs die het bal bijwoonden om uit te zoeken wie van hen de dief is. Het verhaal is natuurlijk ondergeschikt aan de vele gastrollen van bekende gezichten die meestal slechts enkele seconden in beeld zijn. Het verhaal is dan ook maar bijzaak (er werd trouwens geen scenario-credit gegeven). Het unieke is dat de verschillende studio's samenwerkten voor dit project dat opgezet werd door Chesterfield Cigarettes ten bate van het N.V.A. tuberculose sanatorium in Saranac Lake, New York, dat later het Will Rogers Memorial Hospital for Respiratory Diseases zou worden. Een zeldzaam juweeltje dat veel te weinig vertoond wordt. Hoskins staat op de credits als Farina, Beard als Stymie, Chaney als Chubby, DeBorba als Echo, Hutchins als Wheezer en Pete the Dog als Pete the Pup. Mono. In Engeland werd het uitgebracht als THE SLIPPERY PEARLS.

Finger Points

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van John Francis Dillon. Met o.a. Richard Barthelmess, Fay Wray, Regis Toomey, Robert Elliott en Clark Gable.

Levendig doch kronkelig melodrama over misdaadverslaggever Barthelmess die werkt voor de maffia. Wray is een journaliste, die probeert hem weer in het gareel te krijgen. Mooie rol van Gable als gangsterbaas. W.R. Burnett heeft meegeschreven aan het script.

The Lash

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Frank Lloyd. Met o.a. Richard Barthelmess, Mary Astor, Fred Kohler, Marian Nixon en James Rennie.

Een goede en verzorgde western met een glansrol voor Barthelmess. Hij keert rond 1850 terug naar het ouderlijk huis in Californi[KA3]e, waar Amerikaanse slechteriken bezig zijn het land te stelen van de van origine Spaanse ranchers. Bradley King baseerde zijn scenario op de roman [KL]Adios[KLE] van Lanier Bartlett en Virginia Stivers Bartlett. Ernest Haller was de cameraman (hij zou voor GONE WITH THE WIND een Oscar krijgen). Regisseur Lloyd won later 2 Oscars.

The Dawn Patrol

1930 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1930. Oorlogsfilm van Howard Hawks. Met o.a. Richard Barthelmess, Douglas Fairbanks jr, Neil Hamilton, William Janney en James Finlayson.

John Monk Saunders' verhaal over een in Frankrijk tijdens WO I belegerd luchtsquadron. Aanhangers van regisseur Hawks vinden deze versie beter dan de remake uit 1938, maar hij blijft niet zo sterk overeind - met name door de stijve, overtrokken acteerstijl. Oscar voor het scenario. TV-titel: FLIGHT COMMANDER.

Son of the Gods

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van Frank Lloyd. Met o.a. Richard Barthelmes, Constance Bennett, Dorothy Matthews, Dickie Moore en Richard Barthelmess.

Een onbeduidend drama over Barthelmes die naar Europa gaat voor zijn studie, maar ontdekt dat het klokje thuis beter tikt.

The Little Shepherd of Kingdom Come

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Alfred Santell. Met o.a. Richard Barthelmess, Molly O'Day, Nelson McDowell, Martha Mattox en Victor Potel.

Bess Meredyth bewerkte het gelijknamige boek van John William Fox. Barthelmess is de weesjongen Chad die door majoor Buford (Claude Gillingwater) wordt opgenomen. Hij verliest diens respect als hij in de Burgeroorlog in dienst van de Noordelijken gaat. Hij wordt kapitein en komt toevallig in zijn geboortedorp en ziet daar zijn jeugdliefde Melissa (O'Day) terug. De erfenis van Buford wijst hij van de hand: hij wil bij Melissa blijven. Lee Garmes was de cameraman van dit sentimentele vertelsel.

Ranson's Folly

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Sidney Olcott. Met o.a. Richard Barthelmess, Dorothy Mackaill, Anders Randolf, Pat Hartigan en William Norton Bailey.

Barthelmess is officier, maar vindt dat het leven in een kazerne in het Wilde Westen aan de saaie kant is. Hij gaat wat bokkesprongen maken door zich als een fameuze outlaw te verkleden. Op een dag wordt een officier vermoordt en Barthelmess krijgt de schuld. Lillie Hayward bewerkte de roman van Richard Harding Davis. David W. Gobbett was de man achter de camera.

Shore Leave

1925 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Komedie van John S. Robertson en John Robertson. Met o.a. Richard Barthelmess, Dorothy Mackaill, Ted McNamara, Nick Long en Marie Shotwell.

Een aantrekkelijke, soms wat trage romantische komedie met Barthelmess op zijn best als zeeman (Bilge Smith). Mackaill speelt een naaister, een oude vrijster die erop uit is om hem kapitein van haar schip te maken. Later werd het zelfde verhaal gebruikt voor de musicals HIT THE DECK en FOLLOW THE FLEET.

Tol'able David

1921 | Misdaad, Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1921. Misdaad van Henry King. Met o.a. Richard Barthelmess, Gladys Hulette, Ernest Torrence, Warner Richmond en Walter P. Lewis.

Deze gevierde zwijgende film is onderhand wat verbleekt, maar het blijft een charmante vertelling over de jonge Barthelmess die het opneemt tegen drie slechterikken. Opnieuw gefilmd in 1930.

Way Down East

1920 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1920. Drama van D. W. Griffith en D.W. Griffith. Met o.a. Lillian Gish, Richard Barthelmess, Lowell Sherman en Mary Hay.

Dit zwaarwichtige melodrama werd een zwijgende klassieke film, beroemd door Gish's rol als een bedrogen zwerfstertje in de staat New England, met een dramatische vlucht over het ijs tot slot.

Scarlet Days

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van D.W. Griffith. Met o.a. Richard Barthelmess, Carol Dempster, Clarine Seymour, Eugenie Besserer en Ralph Graves.

De enige lange western die Griffith ooit gemaakt heeft, de meester die wel vele korte westerns in het begin van de filmperiode maakte. De befaamde pionier leverde geen meesterwerk af. Barthelmess is een soort Murietta-figuur, een Mexicaanse bandiet tijdens de goudkoorts in Californië in 1850. Hij speelt zijn rol met elan. Het scenario van S.E.V. Taylor is te langdradig; 20 minuten korter en het zou een goede western zijn. De actiescènes zijn goed en met name het camerawerk van Griffiths vaste cameraman, G.W. 'Billy' Blitzer, is ver boven het gemiddelde.

Broken Blossoms

1919 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1919. Drama van D.W. Griffith. Met o.a. Lillian Gish, Richard Barthelmess, Donald Crisp, Arthur Howard en Edward Piel.

Ouderwetse, maar lieve film over Chinees Barthelmess die de kwetsbare Gish opvangt uit de handen van de gemene Crisp; nog steeds een film met een mooie atmosfeer door de gevoelige rollen. Een van Griffith's meer eenvoudige, succesvolle films.