Herschel Burke Gilbert: muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

My Daddy Can Lick Your Daddy

1962 | Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1962. Sportfilm van John Cassavetes. Met o.a. Lloyd Bridges, Gary Lockwood, Leila Goldoni, Mary Murphy en Frederick Draper.

In de jaren 1920 is Art `Pappy` Devlin (Bridges) een van de topboksers. Hij geniet van zijn faam en speelt graag de ster, omringd door lijfwachten en knappe meiden. Hij leeft al geruime tijd in onmin met zijn zoon, die als Charlie `Kid` Devlin (Lockwood) ook al wat naam heeft als bokser. In werkelijkheid hebben ze bewondering voor elkaar, maar kunnen dit niet uitdrukken. Dan daagt Charlie zijn vader uit tot een gevecht. De bokswereld staat op zijn kop. Dit wordt de gebeurtenis van het jaar. Zoals we van een Cassavetes kunnen verwachten is het boksen slechts een aanleiding die hem weinig interesseert. Zijn belangstelling gaat uit naar de relatie tussen vader en zoon, twee totaal verschillende karakters die exploderen in de ring. Een van de twee opmerkelijke korte tv-films die Cassavetes in 1962 draaide voor The Lloyd Bridges Show (de ander is A PAIR OF BOOTS). Het scenario is van de hand van niemand minder dan Robert Towne. Achter de camera nam Howard Schwartz plaats.

A Pair of Boots

1962 | Western, Drama

Verenigde Staten 1962. Western van John Cassavetes. Met o.a. Lloyd Bridges, Royal Dano, Lawrence Tierney, John Marley en Gene Darfler.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog staat een verloren regiment van de rebellen tegen een afgezonderd regiment van de noordelijken. Ze sluiten een tijdelijke wapenstilstand en er ontstaat een ware ruilhandel tussen beiden. Jonas (Tierney), een van de officieren van kapitein Otis (Bridges), wil maar een ding: het paar glanzende laarzen van yank Andy (Dano). Deze wil er niet van horen. Ondanks het verbod van Otis sluipt Jonas de volgende nacht naar het kamp van de noordelijken. De waanzin van een hele oorlog gesymboliseerd in een paar laarzen. De kracht van Cassavetes als regisseur komt duidelijk tot uiting in deze korte film, die gemaakt werd voor de reeks The Lloyd Bridges Show. Hij bouwt een haast ondraaglijke spanning op door een opeenvolging van close-ups. Deze stijl is erg efficiënt en het houdt bovendien het budget uiterst laag. Een geslaagde stijloefening in een genre waarin Cassavetes zeker niet thuis was. Mort R. Lewis schreef het scenario. De camera werd bediend door Howard Schwartz.

Slaughter on Tenth Avenue

1957 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1957. Actiefilm van Arnold Laven. Met o.a. Richard Egan, Jan Sterling, Dan Duryea, Julie Adams en Walter Matthau.

In de haven van New York moet assistent-procureur Egan een moordpoging onderzoeken. Hij stuit op een muur van zwijgzaamheid. Zelfs het slachtoffer, diens vrouw (Sterling) en vrienden weigeren toe te geven dat er misdaad in het spel is. Het enige wat hij weet is dat de zwaargewonde zich openlijk verzette tegen havenbaas Matthau. Een scenario dat opvallend veel gelijkenis vertoont met ON THE WATERFRONT, maar dat er toch in slaagt op eigen benen te staan. Uitstekende vertolkingen, met een verrassende Dureya als advocaat van de verdachte. De roman The Man Who Rocked The Boat van William J. Keating en Richard Carter werd bewerkt door Lawrence Roman. Voor de score werd gebruik gemaakt van het gelijknamige ballet dat Richard Rodgers componeerde voor de musical ON YOUR TOES, aangepast en gearrangeerd door Herschel Burke Gilbert. Camerawerk van Fed Jackman, Jr.

While the City Sleeps

1956 | Misdaad, Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Fritz Lang. Met o.a. Dana Andrews, Ida Lupino, Rhonda Fleming, George Sanders en Vincent Price.

Doorgewinterde spelers en een goed uitgewerkt scenario leveren een interessant filmverslag op over journalisten en politie die een krankzinnige moordenaar op het spoor zijn.

Comanche

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van George Sherman. Met o.a. Dana Andrews, Kent Smith, Linda Cristal, Nestor Paiva en Henry Brandon.

Er dreigt oorlog met de Comanchen. Bij een overval op een ranch is een aantal blanken gedood en werd het meisje Cristal ontvoerd. Spoorzoeker Andrews wordt naar het Indianenkamp gestuurd, waar hoofdman Smith, die een blanke moeder had, niets liever wil dan vrede met de blanken. Het wordt hem steeds moeilijker dit idee te verdedigen tegen de radicale Brandon, die niet zal rusten voor alle blanken uit het gebied zijn verdwenen. Matte western, die enkel de fervente fans van het genre zal aanspreken. Hetzelfde gegeven werd al zo dikwijls en zoveel beter bewerkt. Smith is een vreemde keuze voor de legendarische Comanche-leider Quannah Parker (een rol die door Brandon zou worden gespeeld in TWO RODE TOGETHER van John Ford). Script is van Carl Krueger, terwijl Jorge Stahl Jr. instond voor de fotografie. Gefilmd in CinemaScope.

Beyond a Reasonable Doubt

1956 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1956. Film noir van Fritz Lang. Met o.a. Dana Andrews, Joan Fontaine, Sidney Blackmer, Philip Bourneuf en Barbara Nichols.

Voor de RKO-studio nam Fritz Lang in vier weken tijd zijn laatste Amerikaanse film op. In de absurde combinatie van noir en journalistendrama gaat een te gedreven reporter annex romanschrijver (Andrews) in op een zot voorstel van een dagbladuitgever: de moord op een stripper bekennen om te bewijzen dat het gammele Amerikaanse rechtssysteem gemakkelijk een onschuldige naar de elektrische stoel stuurt. Omstandigheden gooien het plan uiteraard overhoop. Gatenkaasscenario van Douglas Morrow, in zijn verdere loopbaan letterknecht voor televisieseries. Plus: mooie rol van Joan Fontaine als de vrouw die de ambitie van haar geliefde terecht als rampzalig inschat.

The Naked Dawn

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Arthur Kennedy, Betta St.John, Roy Engel, Eugene Iglesias en Charita.

Redelijke film over een roofoverval. Het gaat van kwaad tot erger en leidt tot een reeks van misdrijven. Het scenario is van Nina Schneider en Herman Schneider. Het camerawerk is van Fredrick Gately.

Riot in Cell Block 11

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Don Siegel. Met o.a. Neville Brand, Emile Meyer, Frank Faylen, Leo Gordon en Robert Osterloh.

Onder leiding van de intelligente gedetineerde Dunn (Brand) en brute kracht Carnie (Gordon) breekt een opstand uit in cellenblok elf, waar gevangenen in eenzame opsluiting zitten. Zij eisen geen vrijlating, maar betere levensomstandigheden en minder sadistische cipiers. De directeur (Meyer) probeert het geheel zonder bloedvergieten op te lossen, zeker nu de pers door toedoen van de gevangenen de hele zaak op de voet volgt. Meesterlijke gevangenisfilm waarin Siegel zich van zijn beste kant toont: koel observerend zonder dat de camera in de actie betrokken wordt waardoor zijn film het beoogde realisme krijgt. De acteurs leveren schitterend werk. Sterk en goed opgebouwd scenario van Richard Collins. Het camerawerk is van Russell Harlan, die met de nuances van zwart-wit speelt alsof het kleuren zijn. De film werd in Finland na het uitkomen in 1955 verboden. Mono.

Drama Classics: Send Me No Flowers

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Richard Morris. Met o.a. Loretta Young, Robert Richards, Preston Hanson en Ruth Brady.

Young is de volmaakte echtgenote en moeder, maar ze kan niet verhinderen dat de routine in haar huwelijk treedt. Haar man, Richards, merkt nog amper haar aanwezigheid op. Ze wordt zich van deze toestand bewust op het ogenblik dat Preston en Brady hun nieuwe buren worden. Die merken nog de kleine details bij elkaar op, maar op een avond krijgen ze te horen dat Brady in een verkeersongeval gedood werd. De wereld van Preston stort ineen en een hulppoging van Young draait anders uit dan ze verwacht had. Moraliserende story die waarschuwt voor elke vorm van routine die je in je leven laat sluipen. De onvervalste (Amerikaanse) familiewaarden worden hoog in het vaandel gedragen in dit scenario van Pauline Stone en Mike Cosgrove naar een kort verhaal van Glen en Jane Sire. Goede vertolking van Young. Norbert Brodine stond achter de camera.

Vice Squad

1953 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Arnold Laven. Met o.a. Edward G. Robinson, Paulette Goddard, K.T. Stevens, Lee Van Cleef en Porter Hall.

Een goed gedoseerd verslag van de gebeurtenissen van een willekeurige dag op de recherche-afdeling van een politiebureau. Het scenario is van Lawrence Roman naar het verhaal Harness Bull van Leslie T. White. Het camerawerk is van Joseph C. Biroc.

The Moon Is Blue

1953 | Komedie, Erotiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Otto Preminger. Met o.a. William Holden, David Niven, Maggie McNamara, Tom Tully en Dawn Addams.

De woorden 'maagd', 'verleiden' en 'minnares' komen veelvuldig voor en vormden voor de toenmalige Film Productie Code in Amerika de aanleiding deze film te verbieden. Regisseur Otto Preminger liet zijn film uitkomen zonder het keurstempel van de Code en natuurlijk ontstond er een toeloop op de bioscopen. Veel bioscoopbezoekers in de stijve jaren vijftig hebben een teleurstelling moeten verwerken, want er is verder niks erotisch aan The Moon is Blue te ontdekken. Maagdelijke McNamara wordt het hof gemaakt door William Holden en later ook door de oudere David Niven, maar het meisje wil het huwelijk of niets. David Niven kreeg voor zijn rol in deze romantische klucht een Golden Globe.

The Ring

1952 | Biografie, Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 1952. Biografie van Kurt Neumann. Met o.a. Gerald Mohr, Rita Moreno, Lalo Rios, Robert Arthur en Art Aragon.

Schitterende kleine film over een jonge, arme Mexicaanse immigrant (Rios) die vastbesloten is zich een weg naar de top te boksen, al was het maar om zich te wapenen tegenover de verachtelijke vijandigheid van de blanke Amerikanen. Terwijl racisme het eigenlijke onderwerp van de film is, is Neumann erin geslaagd om het niet als een schreeuwerig pamflet te laten overkomen. In het scenario van Irving Schulman is de xenofobie steeds onderhuids aanwezig dat slechts in enkele fragmenten duidelijk op de voorgrond geplaatst wordt. De zwart-wit camera van Russell Harlan verhoogt de realiteitszin van de film door de haast grafische weergave van de gevechten in de ring. Sterke vertolkingen van Rios, Mohr (zijn manager) en Moreno.

Three Husbands

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Eve Arden, Ruth Warrick, Vanessa Brown, Shepperd Strudwick en Billie Burke.

Na de dood van playboy Williams, die nooit verlegen zat om een practical joke, ontvangen zijn drie vrienden, DaSilva, Strudwick en Burke, een brief, waarin hij bekent met hun respectievelijke echtgenotes een affaire te hebben gehad. De drie overdenken het ogenblik in hun verleden dat hiervoor gelegenheid gaf. Onge[KA3]inspireerde variatie op het thema van A LETTER TO THREE WIVES, waaraan Vera Caspary, die samen met Edward Eliscu het scenario schreef, ook meewerkte. Williams probeert het allemaal door middel van flashbacks, recht te trekken, maar slaagt daar niet in. De film is niet overtuigend en mist stijl en gevatheid. De onbedoeld lachwekkende openings-en slotsc[KA2]enes spelen zich af in de hemel (buitenbeelds). Frank Planer was verantwoordelijk voor de fotografie.