François Farrugia

Componist

François Farrugia is componist.
Er zijn 8 films gevonden.

Les mômes

1999 | Komedie

België/Frankrijk 1999. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Charles Aznavour, Marie-Joséphine Crenn, Anissa Stili, Pascale Robert en Philippe Faure.

De Parijse vioolbouwer Gaspard (Aznavour) baant zich een weg om in de metro zijn trein te halen. In de gang staan twee meisjes te zingen. Eensklaps verschijnt de politie, die de meisjes wegens bedelarij wil aanhouden. Het jongste meisje, de tienjarige Manon (Crenn) werpt zich in de armen van Gaspard en noemt hem haar grootvader. Het andere meisje, de veertienjarige Sarah (Stili), speelt het spelletje mee en de politie blijft achterdochtig, maar laat hen toch gaan. Op de vraag waar hun moeder is antwoordt Manon dat ze in de gevangenis zit. Al gauw gaat Gaspard zich aan de meisjes hechten en zich over hen ontfermen. Het gevoelige portret van een oudere man die zich het lot aantrekt van twee door iedereen verlaten kinderen. Een verhaal dat zich uitstekend leent tot goedkoop sentiment, maar door de ijzersterke vertolking van Aznavour en de ontwapenende (en ondeugende) onschuld van de kleine Crenn wordt het een aangrijpend, droefgeestig stukje realiteit, verteld met veel humor. Een klein juweeltje, geschreven door David Pharao en in beeld gebracht door Hans Meier.

La tresse d'Aminata

1999 | Komedie

Frankrijk/België 1999. Komedie van Dominique Baron. Met o.a. Virginie Lemoine, Olivier Marchal, Johanna Coco, Aurélie Lebarbé en Pascale Arbillot.

De dertienjarige Aminata Porsmoguer (Coco) werd geboren in Dakar, maar onmiddellijk na haar geboorte geadopteerd door Mireille (Lemoine) en Jean-Marc (Marchal), een kinderloos bourgeois koppel uit Bretagne. Per toeval hoort Aminata dat haar pleegmoeder zwanger is. Op dat ogenblik stort haar wereld in elkaar. Omdat ze vreest dat haar blanke ouders haar zullen verstoten stelt ze zich verschrikkelijk agressief t.o.v. hen op. Ze wil op zoek gaan naar haar Afrikaanse roots. Een terugkeer naar Dakar om haar fysieke moeder te vinden wordt een obsessie voor het meisje. Een puber op zoek naar haar ware identiteit. Het verhaal van Aminata wordt zeer gevoelig gebracht, erg emotioneel, maar zonder overdreven sentimentaliteit. Dit is mede te danken aan de schitterende prestatie van de jonge Coco als Aminata, die probleemloos de hele film domineert. Dodine Herry-Grimaldi baseerde het scenario op een roman van Alison Bernard. Mooie fotografie van Jean-Marie Dreujou. Stereo.

Jean-Baptiste, homme de cœur : La montagne Noire

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Jean-Pierre Vergne. Met o.a. Joël Cantona, Ginette Garcin, Patrick Préjean, Nicky Marbot en Sylvie Ferro.

Ooit was Jean-Baptiste Ibanez (Cantona) een van de grote nationale rugby-spelers. Nu is deze zoon van Spaanse arbeiders de coach van de rugbyploeg van Pardhaillan. Op vier jaar tijd heeft hij zich onmisbaar gemaakt en werd hij de vriend van groot en klein. Hij staat altijd klaar als hij iemand kan helpen. Zijn vriend Nougaret (Marbot) is altijd al een impulsieve, meedogenloze speler geweest. Hierdoor heeft hij menige tegenstander uitgeschakeld. Maar de jongste tijd lijkt het alsof Nougaret zijn agressie op het veld niet meer onder controle kan houden. Jean-Baptiste is ervan overtuigd dat hiervoor een reden moet zijn en zal niet rusten alvorens hij deze gevonden heeft. De vraag laat zich stellen of de kijker die reden ooit te weten zal komen, want het is weinig waarschijnlijk dat hij of zij langer dan een half uur naar deze babbel-onzin zal blijven kijken. Derderangstheater van talentloze amateurs is nog boeiender dan deze would-be sentimentele film over een man met een groot hart. Alain Quercy en Louis Grospierre pleegden het scenario. Fotografie is van Gilles Arnaud.

Le temps d'un éclair

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Marco Pauly. Met o.a. Adrienne Pauly, Boris Terral, Alexia Portal, Laurent Suire en Eva Darlan.

De twintigjarige Emma (Pauly) heeft besloten om alleen te gaan wonen. Ze wil weg uit de overbezorgde, maar verstikkende omgeving van haar ouders, die haar al hun liefde willen opdringen sinds ze weten dat het meisje aan een hartziekte lijdt. Ze studeert fotografie en als ze op een dag foto`s neemt van een ruziemakend koppeltje op straat stapt het meisje in kwestie recht op haar af. Het is Jennifer (Portal), een levenslustige en wat onstuimige jonge vrouw. Tussen beide totaal verschillende vrouwen groeit een hechte vriendschap. Jennifer nodigt Emma uit op het landgoed van haar ouders in Avignon. Hier leert Emma Vincent (Terral) kennen, Jennifers broer, en het klikt meteen tussen beiden. Ondertussen wacht Emma geduldig op een harttransplantatie. Ondanks het stroperige gegeven werd het toch een ontspannende film over vriendschap en liefde. Een liefde die de dood overstijgt, want de film wil aantonen dat liefde en vriendschap een leven kunnen redden. Portal zet haar personage met veel flair neer, maar Pauly blijft een beetje te ingetogen. Didier Audebert, François Cellier, Evelyne Granjean en Marco Pauly schreven het scenario, naar een verhaal van Audebert. Fotografie is van Dominique Colin.

La basse-cour : Le diable dans l'école

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Christiane Lehérissey. Met o.a. Roland Giraud, Anaïs Jeanneret, Gérard Rinaldi, Jacques Bouanich en Philippe Durand.

Instructeur Bartoletti (Giraud) wordt geconfronteerd met een pijnlijke situatie: bij een inbraak in het wapendepot van de politieschool wordt een van de leerlingen, die tussenbeide kwam, ernstig gewond. Bartoletti voelt zich persoonlijk verantwoordelijk voor dit drama. De inspecteur in spé handelde erg onhandig, dus neemt de instructeur aan dat hij te zachtaardig is omgesprongen met de studenten. Hij neemt zich voor zijn stijl te veranderen. Hij zal gehaat worden, dat wel, maar alles is beter dan inspecteurs te kweken die door kleine misdadigers eenvoudig afgeschoten kunnen worden. Hoe maak je harde politie-inspecteurs? Een handleiding in tien hoofdstukken. Een film voor de politiescholen, maar het grote publiek heeft weinig boodschap aan deze geschiedenis van een gewetensdilemma van een instructeur gemaakt voor de commerciële tv. Het scenario werd geschreven door Georges Desmouceaux, Olivier Szulzynger, Marie-José Malis em Dominique Roulet. De camera lag in handen van Patrice Payen.

La basse-cour

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Christiane Lehérissey. Met o.a. Roland Giraud, Anaïs Jeanneret, François-Eric Gendron, Philippe Durand en Roland Marchisio.

Bartoletti (Giraud) is leraar in de hogeschool die de opleiding voor de officieren van de nationale politie verzorgt. Onder zijn studenten bevinden zich mannen en vrouwen van allerlei pluimage. Ze worden geselecteerd door een geheime eenheid die de 'basse-cour' genoemd wordt en die er prat op gaat alles over het leven van de geselecteerden te weten. Wat echter niemand beseft is dat zich bij de nieuwe lichting een gevaarlijke moordenaar bevindt die in dienst geweest is van de Franse Geheime Diensten. Hij beging een zware misdaad en voor hem is de school nu een dekmantel. Routine-politiefilm die moet dienen als de piloot voor een nieuwe reeks. Hopelijk verbetert de kwaliteit, want in dit scenario van Georges Desmouceaux, Olivier Szulzynger en Dominique Roulet, naar een idee van Olivier Marchal, is niets origineels te vinden en erg spannend is het al evenmin. Achter de camera stond Patrice Payen. Stereo.

Mecanicas Celestes

1995 | Romantiek, Muziek, Komedie

Venezuela/Portugal/Frankrijk/Spanje/België 1995. Romantiek van Fina Torres. Met o.a. Ariadna Gil, Arielle Dombasle, Evelyne Didi, Frederic Longbois en Lluís Homar.

Venezuela. Op een stralende dag vlucht de knappe bruid Ana (Gil) tijdens de huwelijksceremonie de kerk uit. Ze gaat naar huis, pikt haar beauty-case en een poster van haar idool Maria Callas op en pakt het vliegtuig naar de Franse hoofdstad om haar wensdroom in vervulling te laten gaan: operazangeres worden.

Le Malingot

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Michel Sibra. Met o.a. Julien Guiomar, Alexandre Cros, Luna Sentz, Isabelle Sadoyan en Isabelle Renauld.

Een dorpje in La Dr[KA4]ome. De oude Malingowski (Guiomar), bijgenaamd Le Malingot, heeft het talent om te genezen door handoplegging. Ook zijn zoon Jules (Cros) bezit deze gave, maar wanneer deze aankondigt dat hij medicijnen wil studeren is Le Malingot hevig ontdaan. Jules zal zijn gave verliezen bij het aanvatten van zijn medische studies. De jongen zet echter door en het komt tot een breuk tussen vader en zoon. In Lyon trekt hij in bij zijn tante Anna (Loran), die al twintig jaar in ruzie leeft met haar broer. In het geheim maakt Le Malingot een afspraak met Jules` leraar, Ladislas Borowski (Ballet), die een oude vriend is van hem, maar die zijn onwettige praktijken afkeurt. Dan stoot Jules op een oude leugen van zijn vader en dat zal hun relatie helemaal de negatieve kant doen opslaan. Boeiend gemaakt familiaal drama dat rationalisme plaatst t.o.v. het paranormale (m.a.w. het moderne t.o.v. het traditionele). Guiomar is schitterend in zijn rol van kwakzalver en ook nadat de waarheid over hem bekend wordt mag hij blijven rekenen op een zekere sympathie van de kijker. De bijhorende idylle tussen Jules en het dorpsmeisje Mathilde (Sentz), die verstoord wordt door de komst van het stadsmeisje Marie (Sadoyan), werkt niet erg overtuigend. Sibra en Christian Rullier baseerden hun scenario op de roman van Gilbert Schlogel. Mooie fotografie van Paul Bonis.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer François Farrugia op televisie komt.

Reageer