Jo Van Fleet (1914-1996): cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Seize the Day

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Fielder Cook. Met o.a. Robin Williams, Joseph Wiseman, Jerry Stiller, Glenne Headly en Richard B. Shull.

Schitterende rol van Williams als Tommy Wilhelm, een mislukkeling van tegen de veertig, platzak, mishandeld en misbruikt, die hunkert naar liefde. Knap tegenspel van Wiseman en Stiller respectievelijk als harteloze vader en gewetenloos mens waarin hij een naïef vertrouwen stelt. Een klein meesterwerk, net als de novelle van Saul Bellow waarop de film is gebaseerd. Ronald Ribman bleef met zijn scenario trouw aan het origineel. In kleinere rollen vele bekende gezichten: Tony Roberts, Richard Shull, John Fiedler, Jo van Fleet, William Hickey, Eileen Heckart en vele anderen. Het camerawerk is van Eric van Haren Noman.

Power

1980 | Misdaad

Verenigde Staten 1980. Misdaad van Barry Shear en Virgil W. Vogel. Met o.a. Joe Don Baker, Karen Black, Howard Da Silva, Ralph Bellamy en Red Buttons.

Deze film gaat over de opkomst van een invloedrijke vakbondsleider in de haven van Chicago in de crisistijd van de jaren dertig. Een omvangrijke sage bevolkt door veel sterren, geschreven door Oscar-winnaar Ernest Tidyman (THE FRENCH CONNECTION). Het betreft hier in feite een nauwelijks verbloemde sleutelroman over de omstreden vakbondsleider Jimmy Hoffa.

The Tenant

1976 | Drama, Mysterie, Horror, Thriller

Frankrijk 1976. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Roman Polanski, Isabelle Adjani, Shelley Winters, Melvyn Douglas en Bernard Fresson.

The Tenant heeft ontzettend veel weg van Polanski's eerdere werken Repulsion en Rosemary's Baby. Polanski zelf speelt de rol van Trelkovsky, een Pool die een oud appartement in Frankrijk betrekt. Wanneer hij uitvindt dat de vorige bewoner een meisje was dat zelfmoord pleegde, raakt hij geobsedeerd door de gedachte dat de verhuurders van het pand het meisje hebben omgebracht en dat ze hetzelfde met hem van plan zijn. Eng, psychologisch en surrealistisch. Achter de camera stond Sven Nykvist die veel samenwerkte met Ingmar Bergman. Scenario van Gerard Brach en Polanski naar een roman van Roland Topor.

Satan's School for Girls

1973 | Thriller

Verenigde Staten 1973. Thriller van David Lowell Rich. Met o.a. Pamela Franklin, Kate Jackson, Jo Van Fleet, Roy Thinnes en Jamie Smith Jackson.

Wat zit er achter de reeks moorden op een dure meisjeskostschool? Een koppige maar kwetsbare jongedame (Franklin) laat zich voor een studente doorgaan om het uit te vissen. Een inconsequente thriller.

The Family Rico

1972 | Misdaad

Verenigde Staten 1972. Misdaad van Paul Wendkos. Met o.a. Ben Gazzara, Sal Mineo, Jo Van Fleet, Sian Barbara Allen en Dane Clark.

Degelijke tv-verfilming van een roman van Georges Simenon over de leider van een georganiseerde-misdaadfamilie die zijn loyaliteit verliest. Goede rolbezetting, realistisch verhaal. Scenario van David Karp. Eerder verfilmd als THE BROTHERS RICO.

The Gang That Couldn't Shoot Straight

1971 | Misdaad, Komedie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1971. Misdaad van James Goldstone. Met o.a. Jerry Orbach, Leigh Taylor-Young, Jo Van Fleet, Lionel Stander en Burt Young.

Deze filmversie van Jimmy Breslin's best-seller door Waldo Salt tot scenario bewerkt, over een groep komische, twaalfderangs schurken uit New York is gemaakt met een goede rolbezetting, maar het script is nonchalant geschreven en de regisseur had klaarblijkelijk weinig gevoel voor het materiaal. Het camerawerk is van Owen Roizman.

80 Steps to Jonah

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van Gerd Oswald. Met o.a. Wayne Newton, Mickey Rooney, Jo Van Fleet, Keenan Wynn en Diana Ewing.

Een eenzame figuur, op de loop voor de politie, stuit op een kamp voor blinde kinderen. Deze nieuwe belevenis verandert zijn kijk op de wereld. Grootste struikelblok: de keuze van Newton voor de hoofdrol.

I Love You, Alice B. Toklas!

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Hy Averback. Met o.a. Peter Sellers, Jo Van Fleet, Leigh Taylor-Young, Joyce Van Patten en Herb Edelman.

In de jaren 50 en 60 gingen hasjbrownies veelal door het leven als Alice B. Toklas brownies nadat mevrouw Toklas (de partner van schrijfster Gertrude Stein) in 1954 een recept voor hashish fudge had gepubliceerd in haar boek Alice B. Toklas cookbook. In de lachfilm I Love You, Alice B. Toklas! bekeert een rechtlijnige, verloofde kantoorman (Peter Sellers) zich subiet tot het hippiedom na het eten van de geestverruimende baksels. Bij tijd en wijle pakt dat erg grappig uit met knap uitgewerkte episodes waarin krampachtige en ongedwongen lieden respectievelijk verbaasd en verdwaasd tegenover elkaar staan.

Cool Hand Luke

1967 | Komedie, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Komedie van Stuart Rosenberg. Met o.a. Paul Newman, George Kennedy, J.D. Cannon, Lou Antonio en Robert Drivas.

Stervehikel voor Newman speelt zich af in een wrede gevangenis waar Luke voor een klein vergrijp terecht komt en pas na de nodige confrontaties met medegevangene Dragline (de met een Oscar bekroonde Kennedy) en talloze vernederingen uit weet te ontsnappen. Newman, genomineerd voor een Oscar, is geweldig als de eenling die onder alle omstandigheden het hoofd koel houdt. Memorabel is een wedstrijd hardgekookte eieren eten die Luke wint (hij verorbert er maar liefst 50). In bijrollen duiken vele bekende gezichten op, onder wie Jo Van Fleet (als Luke's zieke moeder), Harry Dean Stanton en Dennis Hopper. (RdL/VPRO Gids)

Cinderella

1965 | Familiefilm, Romantiek, Musical

Verenigde Staten 1965. Familiefilm van Charles S. Dubin. Met o.a. Lesley Ann Warren, Stuart Damon, Celeste Holm, Ginger Rogers en Jo Van Fleet.

Een paar jaar na de beroemde animatiefilm van Walt Disney (1950) ging musicalduo Rodgers en Hammerstein (The Sound of Music) in opdracht van een Amerikaanse televisiezender aan de slag met het geliefde sprookje. Het eindresultaat, een aaneenschakeling van zo'n twintig liedjes, werd voor het eerst uitgezonden in 1957, in zwart-wit, met Julie Andrews in de hoofdrol. Het succes was zo overweldigend dat al snel deze remake verscheen, in kleur, met een iets gewijzigd script. Voor een modern publiek doen de bordkartonnen decors, het uitbundige acteerwerk en de campy kostuums bijzonder gedateerd aan, maar charmant vermaak blijft het wel.

Wild River

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Montgomery Clift, Jo Van Fleet, Lee Remick, Albert Salmi en Jay C. Flippen.

Traditie knokt tegen vooruitgang in Wild River. In 1933 bezoekt de overheid in de persoon van Chuck Glover (Clift) de Tennessee Valley met het doel tachtiger Ella Garth (Van Fleet) van haar eillandje te praten ten faveure van dammen in de rivier. Wild River sloeg niet aan in 1960, maar achteraf is goed te zien dat het drama een hartsproject was van regisseur Kazan; hij maakte wonderschone beelden van de Tennessee Valley, smeedde uit twee romans een goed, tragisch script en haalde uit de veertiger Van Fleet - die gespecialiseerd was in het vertolken van ouderen - haar beste acteerprestatie ooit.

Un Diga sul Pacifico

1958 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1958. Drama van René Clément. Met o.a. Silvana Mangano, Anthony Perkins, Richard Conte, Alida Valli en Nehemiah Persoff.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

Gunfight at the O.K. Corral

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van John Sturges. Met o.a. Burt Lancaster, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Jo Van Fleet en John Ireland.

Perfecte combinatie van een ingehouden acterende Lancaster als revolverheld Wyatt Earp en Douglas als de emotionele partner Doc Holliday in het legendarische verhaal van de oorlog tussen de Earps en de Clantons die bij de O.K. Corral zijn definitieve beslag krijgt. Frankie Laine zingt de hoofdstukken aan elkaar en er lopen fraaie boeven rond als Van Cleef, De Corsia, Ireland en Elam om er een magistrale film van te maken. Regisseur Sturges zou in 1967 de geschiedenis met HOUR OF THE GUN nog eens dunnetjes overdoen. Scenario is van Leon Uris. Gefilmd in Vista Vision.

Alfred Hitchcock presents: Reward to Finder

1957 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1957. Mysterie van James Neilson. Met o.a. Jo Van Fleet, Oskar Homolka, Claude Akins, Ann Hunter en Robert Whitesides.

Het scenario is van Frank Gabrielson naar een verhaal van F.J. Smith. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 82.

The King and Four Queens

1956 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1956. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Clark Gable, Eleanor Parker, Jo Van Fleet, Jean Willes en Barbara Nichols.

Vier broers maken bij een postkoetsoverval een fortuin buit. Bij een explosie sterven er drie; de vierde kan ontkomen. Hun moeder, Ma McDade (Van Fleet), waakt als een tiran over de vier echtgenotes van haar zonen. Zij weet waar de schat verborgen is. Op een dag arriveert de gewonde avonturier Dan Kehoe (Gable) op de ranch. Hij wordt verzorgd en de vrouwen vallen voor zijn charme, met uitzondering van Sabina (Parker). Ze beseffen niet dat Dan op zoek is naar de schat. Zwakke acteerprestaties van zowel Walsh als Gable, die zich duidelijk niet goed in zijn rol kon inleven. Er zitten bovendien wel wat mankementen in het scenario van Margaret Fitts en Richard Alan Simmons. Wel een aanvaardbaar beeld van het einde van het western-tijdperk. Het fraaie camerawerk van Lucien Ballard en de melodieuze score van Alex North vormen ook een pluspunt. Gefilmd in CinemaScope.

The Rose Tattoo

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Anna Magnani, Burt Lancaster, Marisa Pavan, Ben Cooper en Virginia Grey.

Magnani schittert (ze kreeg een Oscar) als warmbloedige weduwe in een kustplaats die de herinneringen aan haar man opzij zet, wanneer de onstuimige vrachtwagenchauffeur Lancaster haar het hof maakt. Kleurrijke filmbewerking van het toneelstuk van Tennessee Williams, die ook voor het scenario tekende. James Wong Howe won een Oscar voor de fotografie. Gedraaid in VistaVision.

I'll Cry Tomorrow

1955 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1955. Biografie van Daniel Mann. Met o.a. Susan Hayward, Richard Conte, Jo Van Fleet, Ray Danton en Eddie Albert.

Op haar achttiende is Lilian Roth (Hayward) reeds een gevierde vedette, ook al kan ze de stress die dit meebrengt amper aan. Ze staat op het punt te trouwen met Dalton, wanneer ze op harteloze wijze te weten komt dat deze stierf aan een kwaadaardige tumor. Er knakt iets in haar en ze grijpt naar de fles. Haar verslaving is vernietigend voor haar carrière. Bewogen psychologisch drama dat de toeschouwer een brok in de keel bezorgt. Hayward portretteerd de vedette op onvergetelijk indringende wijze. Het scenario van Helen Deutsch en Jay Richard Kennedy is gebaseerd op de autobiografie die Roth schreef, samen met Mike Connolly en Gerold Frank. Prachtige fotografie van Arthur E. Arling. Helen Rose won een Oscar voor haar kostuum- ontwerpen. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie.

East of Eden

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Elia Kazan. Met o.a. James Dean, Julie Harris, Raymond Massey, Richard Davalos en Jo Van Fleet.

Naar de roman van John Steinbeck. De VS tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hoe hij ook zijn best doet, het lukt Cal Trask (Dean) niet om waardering van zijn vader (Massey) te krijgen, die alleen oog heeft voor zijn andere zoon Aron (Davalos). Op een dag raakt de oude Trask een enorme som geld kwijt. Cal doet slim zaken en kan het volledige bedrag aan zijn vader teruggeven, maar die weigert geld van het zwarte schaap aan te nemen. Dean was de ideale acteur om de onbegrepen, gekwelde jongeman te spelen. Het was de eerste van zijn drie hoofdrollen voor hij in 1955 tragisch verongelukte.