Carl Schenkel: regie en scenario.
Er zijn 14 films gevonden.

Murder on the Orient Express

2001 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 2001. Misdaad van Carl Schenkel. Met o.a. Alfred Molina, Fritz Wepper, Peter Strauss, Adam James en Nicolas Shagrin.

Tijdens een treinrit in de illustere Oriënt Express wordt één van de leden van het selecte gezelschap vermoord. Gelukkig weet de Belgische speurneus Hercule Poirot onder de aanwezigen de uitgekookte dader van deze koelbloedige moord aan te wijzen

Missing Pieces

2000 | Thriller, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 2000. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. James Coburn, Lisa Zane, Paul Kersey, Finn Carter en William R. Moses.

Tijdens een treinrit in de illustere Oriënt Express wordt één van de leden van het selecte gezelschap vermoord. Gelukkig weet de Belgische speurneus Hercule Poirot onder de aanwezigen de uitgekookte dader van deze koelbloedige moord aan te wijzen

Tarzan and the Lost City

1998 | Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Australië 1998. Avonturenfilm van Carl Schenkel. Met o.a. Casper Van Dien, Jane March, Steven Waddington, Winston Ntshona en Rapulana Seiphemo.

Filmacteur Casper Van Dien mocht dankzij zijn bombastische optreden in Paul Verhoevens ruimtespektakel Starship Troopers zonder auditie komen opdraven als nobele held Tarzan, het geesteskind van schrijver Edgar Rice Burroughs (1875-1950). Gekleed in een nonchalant gescheurde broek, gekapt als een Italiaanse jaren 80 glitterpopzanger en gespierd als een racepaard gaat Van Dien de strijd aan met gewetenloze grafrovers, geflankeerd door Jane (March), allerlei groot wild en de onvermijdelijke stakkers in apenpakken. Tussen de oogharen door benadert Van Dien af en toe de intensiteit van Viggo Mortensen maar een authentieke held wordt hij nooit. Geschoten op locatie in Zuid-Afrika.

Kalte Küsse

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. Marie Bäumer, Karoline Eichhorn, Jochen Nickel, Thomas Heinze en Natja Brunckhorst.

De Hamburgse inspecteur Beate Stein doet onderzoek naar de gruwelijke moord op computerdeskundige Klaus Pape; die in stukken in zijn eigen diepvrieskist werd gevonden. Zijn echtgenote Silke; die tot de verdachten behoort; is spoorloos verdwenen met haar zesjarige dochter Mirjam. Het spoor leidt Beate naar de gegoede burgerij van Hamburg maar ook naar de rosse buurt. Toch komt Beate telkens weer uit bij de invloedrijke familie van Silke Pape. Het lijkt er op dat die familie een groot geheim te verbergen heeft

In The Lake Of The Woods

1996 | Drama

Canada​/​​Verenigde Staten 1996. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Peter Strauss, Kathleen Quinlan, Peter Boyle, Nancy Sorel en Ken Pogue.

John Waylan staat kandidaat voor de verkiezingen van senator. Zijn campagne loopt al ten einde, als hij ervan wordt beschuldigd medeplichtig te zijn aan een massamoord in een Vietnamees dorpje. De beschuldiging helpt zijn carrière om zeep en brengt zijn huwelijk in gevaar. Als hij en Kathy hun toevlucht nemen tot een geïsoleerde cabine en zij de volgende dag spoorloos is verdwenen, vreest hij het ergste

Beyond Betrayal

1994 | Thriller

Verenigde Staten 1994. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. Susan Dey, Richard Dean Anderson, Dennis Boutsikaris, Annie Corley en James Tolkan.

Susan Dey speelt een vrouw die al jaren getrouwd is met een politieman, maar hun privéleven is nogal gewelddadig. Haar wraakzuchtige echtgenoot heeft haar zo vaak geslagen, dat ze uiteindelijk wegvlucht. Haar man gaat achter haar aan en pleegt tijdens zijn zoektocht een moord, die haar nieuwe minnaar in de schoenen wordt geschoven. Zij moet het hoofd bieden aan haar echtgenoot om de man van wie ze echt houdt te redden. Er wordt zwak geacteerd in deze film, behalve door Anderson als de gestoorde echtgenoot en Boutsikaris als de gevoelige minnaar. De regie van Schenkel maakt de film klef, smakeloos en saai. Een verhaal om snel te vergeten.

Exquisite Tenderness

1993 | Thriller

Verenigde Staten 1993. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. James Remar, Malcolm McDowell, Isabel Glasser, Charles Dance en Peter Boyle.

Dr. McDowell beweert een nieuwe geneeskundige ontdekking gedaan te hebben die dagelijkse nierdialyse overbodig maakt. Adjunct-directrice Glasser heeft minder vertrouwen in de implant van McDowell. Als hij zonder haar toestemming het wondermiddel uitprobeert op een van Glasser's patiëntjes, gaat het natuurlijk fout. Glasser tracht het meisje te redden, maar een mysterieuze figuur spuit een zuur in haar infuus, waardoor zij sterft. Dokter Glasser krijgt de schuld. Ze is echter vastbesloten de ware moordenaar een val te zetten en te grijpen. Suspensefilm volgens het bekende recept, hoewel het mooi gespeeld en goed geregisseerd is. Het routineuze scenario is van Bernard Sloane en Patrick Cirillo. Wie voor een operatie enige tijd in het ziekenhuis moet verblijven, doet er wellicht goed aan om maar niet naar deze film te gaan kijken. Tom Burstyn stond achter de camera. Dolby Stereo.

Knight Moves

1992 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1992. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. Christopher Lambert, Diane Lane, Tom Skerritt, Daniel Baldwin en Charles Bailey-Gates.

Peter Sanderson (Lambert), een succesvolle schaakgrootmeester, speelt een internationaal toernooi op een eiland in de Stille Oceaan. Na een gewonnen wedstrijd gaat hij op stap met de vrouwelijke persattaché van het toernooi. De volgende morgen vindt de politie het lijk van de jonge vrouw in de hotelkamer van Sanderson, die echter ontkent iets met de zaak te maken te hebben. De politie gelooft hem niet. Matige whodunnit met een zwak script en een weinig aansprekende hoofdrolspeler die dingen zegt als: 'Chess is a reflexion of life, life is violent. The strong win, the weak perish.'

Silhouette

1990 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1990. Thriller van Carl Schenkel. Met o.a. Faye Dunaway, David Rasche, John Terry, Carlos Gómez en Ron Cambell.

Dunaway, als een bekende architecte, heeft autopech op weg naar huis en moet haar intrek nemen in een hotelletje. Door het raam ziet zij hoe een serveerster vermoord wordt. In paniek rent zij naar de politie maar die vindt geen spoor van de moord. Filmkenners leggen meteen de link naar Hitchcocks REAR WINDOW met Dunaway in de rol van James Stewart. De ontknoping is dan ook gemakkelijk te raden. Alleen liefhebbers van een Sam Peckinpah- achtig slot-vuurgevecht hebben wat aan het einde. Scenario van Jay Wolf en Victor Buell. Dunaway zelf was mede-producente van de voor kabel bedoelde tv-film. Op video slechts 85 minuten lang.

The Mighty Quinn

1989 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1989. Misdaad van Carl Schenkel. Met o.a. Denzel Washington, Robert Townsend, James Fox, Mimi Rogers en M. Emmet Walsh.

Washington speelt de eigenzinnige en onafhankelijke politiecommissaris van een Caraïbisch eiland, die vastbesloten is om een moordzaak tot op de bodem uit te zoeken, zelfs al stuit hij daarbij op politieke gevoeligheden. Hierbij komt hij een jeugdvriend tegen, die nu een berucht type is, gespeeld door Townsend. De kleurrijke achtergrond geeft dit gewone verhaal iets extra's en maakt het een plezierig tijdverdrijf. Ook bekend als BIG BAD MAN.

Silence Like Glass

1989 | Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1989. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Jami Gertz, Martha Plimpton, Bruce Payne, Rip Torn en Jessica Kosmalla.

De negentien-jarige balletdanseres Gertz hoort dat ze kanker heeft. Haar wereld stort in elkaar. Ze komt in een therapiecentrum terecht en de vooruitzichten zijn somber. De verbitterde, fatalistische Plimpton wordt haar kamergenote. Ze kan van haar evenmin hoop verwachten. Ze zal zelf moeten leren dat wilskracht haar overeind kan houden. Opvallend optimistische film, die zich geheel afspeelt op de afdeling met kankerpatiënten, gebaseerd op persoonlijke ervaringen van Bea Hellmann, die samen met Schenkel het scenario schreef. De film zit vol hartelijke humor en Gertz is subliem in de uitbeelding van haar moeilijke rol, waarbij ze heen en weer geslingerd wordt tussen moed en wanhoop. Knap in beeld gebracht door Dietrich Lohmann.

Bay Cove

1987 | Horror, Mysterie

Verenigde Staten 1987. Horror van Carl Schenkel. Met o.a. Pamela Sue Martin, Tim Matheson, Barbara Billingsley, Jeff Conaway en Woody Harrelson.

Linda (Martin) en echtgenoot Jerry (Matheson) kopen een tweehonderd jaar oud huis in Bay Cove, op het eiland Devlin, vlakbij de kust van Massachusetts. De mensen gedragen zich erg vreemd, zoals van eilandbewoners te verwachten is, maar wanneer Linda`s hond sterft betekent dit de hervatting van een nachtmerrie die meer dan tweehonderdvijftig jaar geleden begon, toen Bay Cove nog Bay Coven (of heksenkring van Bay) heette. Een duivelse griezelfilm vol uitstekende effecten, ook al loopt het verhaal soms wat mank. Goede opbouw van een onbehaaglijke sfeer, die naar een sterke climax leidt. Het spel van de hoofdrolspelers is aanvaardbaar, en vooral Sikking is onheilspellend. R. Timothy Kring schreef het scenario, dat in beelden werd omgezet door Jack Steyn. De Nederlandse videodistributeur doopte de film om tot THE DEVILS OF BAY COVE.

Abwärts

1984 | Drama, Thriller

Duitsland 1984. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Renée Soutendijk, Götz George, Wolfgang Kieling, Hannes Jaenicke en Kurt Raab.

Geslaagd psychodrama waarin vier mensen geblokkeerd raken in een lift. Naarmate de uren verstrijken stijgt de spanning en ontstaan er allerlei conflicten tussen de vier, die allemaal wel iets voor elkaar te verbergen hebben. Omwille van de locatie vaak beschouwd als plagiaat van DE LIFT, maar dat is onjuist. Schenkel toont zich een uitstekend observator en sterk stilist. Hij biedt meer dan alleen maar een technisch knappe thriller. In die zin is ABWÄRTS duidelijk de meerdere van DE LIFT. De Nederlandse leading lady Soutendijk gooit hoge ogen in haar eerste grote buitenlandse rol. Het scenario is van regisseur Schenkel. Het camerawerk is van Jacques Steyn. Ook bekend als OUT OF ORDER.

Kalt wie Eis

1981 | Misdaad

Duitsland 1981. Misdaad van Carl Schenkel. Met o.a. Detlev Balko, Brigitte Müller, Uschi Zech, Hanns Zischler en Dan van Husen.

De geschiedenis van een achttienjarige jongen die aan lager wal raakt, diefstallen pleegt, uit de gevangenis vlucht, door iedereen gemeden wordt en tenslotte zelfmoord pleegt, wordt keihard op het doek gebracht door de jonge Schenkel. Een weinig geloofwaardig misdaadverhaal wordt gebruikt als alibi voor het vertonen van afstotend geweld in een lange opeenvolging van stereotiepe situaties en clichés.