Eraldo Da Roma: montage.
Er zijn 16 films gevonden.

Tepepa

1968 | Avonturenfilm

Italië​/​​Spanje 1968. Avonturenfilm van Giulio Petroni. Met o.a. Tomas Milian, Orson Welles, John Steiner, Luciano Casamonica en Anna Maria Lanciaprima.

Ten tijde van de Mexicaanse revolutie van 1917 komen een rebellenleider en een kolonel van de regeringstroepen tegenover elkaar te staan. Onderhoudende, maar eigenlijk overbekende avonturen zorgen voor routineus amusement. De film is grotendeels gefinancierd door Welles en is geheel in Spanje opgenomen. Het scenario is van Franco solinas en Ivan Della Mea. Het camerawerk is van Francisco Marin.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

Madame Sans-Gêne

1961 | Komedie, Historische film

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1961. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Sophia Loren, Robert Hossein, Julien Bertheau, Marina Berti en Renaud Mary.

Wasvrouw Catherine Hubscher is nogal recht voor haar raap. Wanneer ze via haar huwelijk met een sergeant in de hogere kringen rond Napoleon belandt, zorgt haar temperament voor opgetrokken wenkbrauwen én gegniffel. Het luchtige theaterstuk Madame Sans-Gêne van Victorien Sardou en Émile Moreau uit 1893, gebaseerd op een historische Franse aristocrate, werd internationaal populair en is diverse keren verfilmd. De Italiaanse Christian-Jaque (Fanfan la Tulipe) regisseerde de Italiaanse Sophia Loren (1934) op een piek in haar lange carrière: was ze als tiener in eigen land al een ster, vanaf eind jaren vijftig vond ze ook veel werk in Hollywood.

Il colosso di Rodi

1961 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Sergio Leone. Met o.a. Rory Calhoun, Lea Massari, Georges Marchal, Conrado Sanmartin en Ángel Aranda.

Een Athener op bezoek in Rhodos raakt betrokken bij de revolte tegen de despoot Xerxes die vanuit een kolossaal beeld de rebellen bestrijdt waarin helse machinerie is verborgen. Een reeks van natuurrampen gaat in hun voordeel werken. Debuutfilm van Leone heeft een scenario dat niet veel anders is dan andere mythologische peplum. Zijn aanpak van de actiescènes en van de romantische momenten tussendoor tillen het resultaat net iets boven het gemiddelde niveau uit. Het scenario is van regisseur Leone, Luciano Chitarrini en Ennio de Concini. Het camerawerk is van Antonio Ballesteros.

La rivolta degli schiavi

1960 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Duitsland​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1960. Historische film van Nunzio Malasomma. Met o.a. Rhonda Fleming, Lang Jeffries, Gino Cervi, Ettore Manni en Wandisa Guida.

Een gedenkwaardige spektakelfilm, waarschijnlijk het hoogtepunt uit de loopbaan van Malasomma over een slavenopstand in de vierde eeuw voor Christus, die geheel en al gered wordt voor een complete ramp door de oogverblindende schoonheid van Rhonda Fleming. Scenario van Duccio Tessari, Stefano Strucchi en Daniele Mainwaring naar de roman Fabiola van Kardinal Wiseman. Camerawerk van Cecilio Paniagua.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.

Gli ultimi giorni di Pompei

1959 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Monaco​/​​Italië​/​​Zweden​/​​Spanje 1959. Historische film van Mario Bonnard en Sergio Leone. Met o.a. Steve Reeves, Christine Kauffman, Annemarie Baumann, Fernando Rey en Ángel Aranda.

Een centurion ontdekt bij terugkeer in Pompei dat zijn familie is uitgemoord. De schuldigen proberen de Christenen verdacht te maken, maar gooien hem uiteindelijk m[KA2]et Christenslaven voor de leeuwen net op het moment dat de Vesuvius uitbarst. Scenario en acteren zijn in deze zoveelste versie van het bekende verhaal uiterst zwak, maar de ondergang van Pompei is imponerend in beeld gebracht (door regie-assistent Sergio Leone). Scenario van Sergio Leone, Sergio Corbucci, Ennio de Concini en Duccio Tessari naar de roman van Bulwer-Lytton. Camerawerk van Antonio Ballesteros.

La grande strada azzurra

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Yves Montand, Alida Valli, Francisco Rabal, Peter Carsten en Terence Hill.

Een schitterend in beeld gebracht verhaal over een strenge doch rechtvaardige inspecteur van politie. Hij probeert vergeefs een eenvoudige visser te arresteren, die er illegale dingen naast doet om te kunnen overleven en om voor zijn twee zoontjes te kunnen zorgen. Het wordt een tragedie. Mooi gespeeld en goed geregisseerd.

La Romana

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Raymond Pellegrin, Xenia Valderi, Gino Buzzanca, Gina Lollobrigida en Franco Fabrizi.

Een in de liefde teleurgesteld volksmeisje probeert maatschappelijk hogerop te komen, maar vervalt tot prostitutie. Na een nieuwe liefde voor een politiek bewuste arbeider komt ze weer alleen te staan en moet voor haar aanstaand kind zorgen. Hoewel Moravia zelf de beroemde roman tot scenario bewerkte, ontbreken bijna alle nuances van het boek, ook omdat Lollobrigida haar rol alleen decoratief invult. Destijds was dat spectaculair genoeg om haar internationale sterstatus te bevestigen.

L'oro di Napoli

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Sophia Loren, Vittorio De Sica, Peppino De Filippo en Paolo Stoppa.

Dit vierluik met Napolitaanse volkshumor kwam als een verrassing voor wie De Sica alleen als neo-realistisch regisseur kende, maar zowel als vooroorlogse acteur als in zijn eerste eigen films tijdens de oorlog was het genre hem zeer vertrouwd. (Na 1960 zou zijn aanpak ontaarden in clichématige export- folklore). De producenten coupeerden voor de première twee ernstiger episodes, maar het deel met Mangano als uitgehuwelijkte prostituée heeft niet alleen komische maar ook gevoelige, rake momenten. De rol van Loren als de alom begeerde vrouw van een pizzabakker was de eerste waarin ze echt de aandacht trok.

Amore in città

1953 | Drama, Experimenteel

Italië 1953. Drama van Cesare Zavattini, Dino Risi, Francesco Maselli, Carlo Lizzani en Alberto Lattuada. Met o.a. Silvio Lillo, Caterina Rigoglioso, Maresa Gallo en Ugo Tognazzi.

Eerste (en tevens enige) deel van het 'film-magazine' The Spectator. Zes episodes, geregisseerd door zeven cineasten, over het moderne Italiaanse leven. In Attempted Suïcide laat Michelangelo Antonioni een aantal mensen vertellen waarom ze zelfmoord willen plegen. In het vierde deel, Fellini's Marriage Agency, onderzoekt een journalist undercover een huwelijksbureau.

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Ladri di biciclette

1948 | Drama, Experimenteel

Italië 1948. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamarenda en Vittorio Antonucci.

Na lang werkeloos te zijn geweest bemachtigt Antonio Ricci (Maggiorani) eindelijk een baantje, als posterplakker in het Rome van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Maar zijn fiets wordt gejat. Een ramp, nu kan hij zijn werk niet doen. Met zijn zoontje Bruno (Staiola) gaat Antonio op zoek naar de dief. Hoogtepunt in het Italiaanse neo-realisme, een stroming waarin de filmers gebruik maakten van bestaande locaties en niet-professionele acteurs om hun verhalen over de straatarme arbeidersklasse te vertellen. Door critici vaak genoemd als een van de beste films aller tijden.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

Paisà

1946 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1946. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Gar Moore, William Tubbs en Dots Johnson.

De gevolgen van de geallieerde, Amerikaanse invasie en opmars in Italië tijdens WO II wordt in zes episodes op zes verschillende plaatsen van Sicilië tot aan de Po-vlakte getoond. De neo-realistische aanpak doet de zorgvuldige vormgeving en gedetailleerde karaktertekening bijna over het hoofd zien, waarmee Rossellini zich meer dan alleen ooggetuige betoont, zonder zijn visie aan de stof op te dringen. De Romeinse episode waarin een dronken G.I. de nacht bij een prostituee doorbrengt, aanvankelijk zonder in haar het meisje te herkennen dat hij bij de bevrijding heeft ontmoet, en andersom, is een meesterstukje van observatie en vertelt meer van de naoorlogse ontreddering dan complete of pamflettistische films.

Roma, città aperta

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1945. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiaro en Maria Michi.

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi met de deknaam Luigi Ferrari (Pagliero) wordt door de Gestapo gezocht en vlucht uit zijn Romeinse woning naar een onderduikadres in de voorstad, maar wordt door zijn vriendin Marina Mari (Michi) verraden, die door de Duitsers gemanipuleerd wordt. Pina (Magnani), de verloofde van zijn vriend Francesco (Grandjacquet) en de priester Don Pietro Pellegrini (Fabrizi) proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. Deze klassieke film van het neorealisme werd opgenomen in de straten en tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome en heeft met de jaren niets van zijn oorspronkelijke werking verloren, evenmin als het opmerkelijke spel van Magnani. De opnames werden gedeeltelijk gedraaid onder de neus van de niets vermoedende bezetter. Kreeg in Cannes op het eerste festival met acht andere films de Grote Prijs. Het scenario is van Sergio Amidei, Federico Fellini en regisseur Rossellini, die met Amidei en Alberto Consiglio het verhaal bedacht. Het camerawerk is van Ubaldo Arata. Mono. Ook bekend als ROME, OPEN CITY.