Beniamino Gigli: cast en muziek.
Er zijn 7 films gevonden.

Carosello Napoletano

1953 | Musical, Romantiek, Komedie

Italië 1953. Musical van Ettore Giannini. Met o.a. Paolo Stoppa, Clelia Matania, Nadia Gray, Maria Fiore en Maria Pia Casilio.

De geschiedenis van Napels van de 16de tot in de 20de eeuw, gebracht in liederen, commedia dell`arte en revue-sc[KA2]enes met de `eeuwige straatmuzikant` (Stoppa) als centraal en verbindend personage. Dit bruisend en vitaal muzikaal spektakel heeft op de geluidsband zang van o.a. , maar de te pretentieus-artistieke balletten van Massine doen in de volkse context nogal misplaatst aan. Het scenario is van de regisseur, Giuseppe Marotta en R. Del Grosso. Het camerawerk is van Piero Portalupi.

I pagliacci

1948 | Muziek

Italië 1948. Muziek van Mario Costa. Met o.a. Tito Gobbi, Gina Lollobrigida, Afro Poli, Filippo Morucci en Beniamino Gigli.

Beroemde opera uit 1892 van Leoncavallo. Een clown bij een reizend revuegezelschap is jaloers op zijn vrouw. Zij heeft een verhouding met een jonge grondbezitter en als de waarheid van haar overspel tot hem doordringt verliest de clown zich in zijn optreden, tot hij alle pretentie opgeeft en zijn vrouw met een degen bedreigt. Costa, veteraan op het gebied van operaverfilmingen, maakte er een aanvaardbaar geheel van waarin de jonge, beeldschone Lollobrigida schittert als exotische schone met een décolleté dat niet veel te raden overlaat. De toneelverfilming van Franco Zeffirelli uit 1982 is veel indrukwekkender en beter gespeeld.

Lache Bajazzo

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Leopold Hainisch. Met o.a. Paul Hörbiger, Claude Farell, Dagny Servaes, Beniamino Gigli en Gustav Waldau.

Een in de gevangenis belande kermisgast inspireert Ruggero Leoncavallo tot zijn opera Paljas. Het verhaal is min of meer op historische gegevens gebaseerd. Hörbiger maakt indruk als de oorspronkelijke Paljas en Gigli is vocaal perfect als de zanger die de operafiguur uitbeeldt.

Vertigine

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Guido Brignone. Met o.a. Camilla Horn en Beniamino Gigli.

Middelmatig, maar toch een zeer onderhoudend, romantisch verhaal over een schuinsmarcheerder die besluit zijn zedeloze levensstijl in te ruilen voor liefde. Door een misverstand verlaat het meisje hem dat zijn hart heeft gestolen. Hij stelt echter alles in het werk om haar weer terug te krijgen.

Casa lontana

1940 | Muziek, Drama

Italië​/​​Duitsland 1940. Muziek van Johannes Meyer. Met o.a. Hilde Horeber, Beniamino Gigli, Kirsten Heiberg, Hans Olden en Rudolf Platte.

De film begint met een moord, waarvan operazanger Carlo Franchetti (Gigli) wordt beschuldigd. In terugblik zien we hoe het zover gekomen is. Franchetti is een beroemd, veelgevraagd zanger, maar toch zit hij financieel aan de grond. Zijn vrouw Maria (Horeber), waarvan hij zielsveel houdt, is van hem vervreemd. Ze wil een eigen zangcarrière opbouwen. Een hoffelijke jongeman stelt haar voor aan een duistere, doch steenrijke figuur. De lichtgelovige vrouw trapt in hun smoesjes totdat haar man, uit liefde en wanhoop, haar redt door de rijkaard te vermoorden.

Marionette

1939 | Drama

Italië 1939. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Beniamino Gigli, Carla Ruest en Lucy English.

Een beroemde tenor (Gigli speelt zichzelf) gaat incognito op vakantie. Hij huurt een villa in Napels, waar hij een rijke jongedame ontmoet, die denkt dat hij een boer is met een niet onaardige stem. Ze wil hem introduceren in de operawereld. Ze weet een journalist zover te krijgen dat hij naar zijn stem komt luisteren. Gigli laat het zich allemaal graag aanleunen, want hij is smoorverliefd op haar. Als ze het bedrog ontdekt is ze woedend, maar ja - ook zij is verliefd... De film werd in Cinecittà gemaakt in twee versies, een Italiaanse en een Duitse.

Mutterlied

1937 | Muziek, Misdaad

Duitsland 1937. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Maria Cebotari, Beniamino Gigli, Peter Bosse, Hans Moser en Michael Bohnen.

Een getrouwd zangduo, Ettore Vanni (Gigli) en Fiamma (Cebotari), leidt samen met zoontje Mario (Bosse) een gelukkig gezinsleven, tot de zanger Doret (Bohnen) plotseling opduikt, de werkelijke vader van Mario. Hij achtervolgt Fiamma voortdurend en probeert haar te chanteren. Wanneer hij dood in haar kleedkamer gevonden wordt, wordt Fiamma in voorlopige hechtenis genomen. De echte moordenares is echter Ricarda (Hildebrand), Doret's geliefde, die hem uit jaloezie heeft doodgeschoten en zich daarna voor een auto heeft gegooid. Ze wordt echter gered en geeft in het ziekenhuis haar daad toe. Fiamma komt vrij. Een zangfilm vol dramatiek en spanning en drie wereldberoemde stemmen. Dat de humor ook aan bod komt, is te danken aan Hans Moser als manusje- van-alles. Tegelijkertijd werd een Italiaanse versie, SOLO PER TE, opgenomen.