Phil Parmet

Cameraman

Phil Parmet is cameraman.
Er zijn 15 films gevonden.

Halloween

2007 | Horror, Drama

Verenigde Staten 2007. Horror van Rob Zombie. Met o.a. Malcolm McDowell, Tyler Mane, Scout Taylor-Compton, Brad Dourif en Sheri Moon Zombie.

Na talloze beroerde vervolgfilms achtte metalheld en horrorregisseur Zombie de tijd rijp voor een remake van de genreklassieker van John Carpenter – ‘a unique vision of a legendary tale’ heet dat dan. De proloog uit het origineel neemt hier de halve film in beslag, zodat we meer inzicht krijgen in de drijfveren van killer Michael Myers. Niet dat de kijker enige psychologische diepgang hoeft te verwachten. De formule die de eerste Halloween zo effectief maakte – veel suspense en weinig bloed – wordt in deze versie omgedraaid. In 2009 stortte Zombie zich ook op het onvermijdelijke vervolg.

The Devil's Rejects

2005 | Horror

Verenigde Staten/Duitsland 2005. Horror van Rob Zombie. Met o.a. Sid Haig, Sheri Moon Zombie, William Forsythe en Bill Moseley.

Martelporno en horrorsatire ineen, over een familie voortvluchtige satanisten die 75 gruwelijke moorden op haar geweten heeft. Voormalig metal-muzikant Rob Zombie debuteerde in 2003 als filmmaker met het geflopte House of 1000 Corpses, over dezelfde familie. De combinatie van brute verkrachtingen, afgehakte ledematen en ontbindende lijken met een naargeestig gevoel voor humor - een filmcriticus wordt ingehuurd als blijkt dat alle familieleden vernoemd zijn naar Groucho Marx-personages - bezorgde hem met deze opvolger meer succes, en zelfs een heuse cultstatus. Enkel voor liefhebbers van het genre.

Lonesome Jim

2005 | Drama

Verenigde Staten 2005. Drama van Steve Buscemi. Met o.a. Casey Affleck, Liv Tyler, Mary Kay Place, Seymour Cassel en Kevin Corrigan.

Mislukte 30-jarige schrijver keert vanuit New York terug naar zijn familie in een provinciaal stadje in Indiana, maar kan zijn draai daar absoluut niet meer vinden.

Run for the Money

2002 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 2002. Actiefilm van Peter Antonijevic en Peter Antonijevic. Met o.a. Christian Slater, Val Kilmer, Sara Downing, Vincent Laresca en Balthazar Getty.

Als gauwdief Taylor (Slater) uit de gevangenis is ontslagen, heeft hij geld nodig voor zijn weelderige vriendin Virginia (Hannah) en haar tien-jarige dochtertje. Hij heeft een snel plan, verzamelt zijn maten en ze beroven het kantoortje van Bo Young (Forsythe) op de renbaan om te ontdekken dat ze besmet geld van de FBI te pakken hebben. Corrupte FBI-agent Cornell (Kilmer) stelt nu een handeltje voor aan Taylor & Cie: beroof een dikke geldwagen en wij delen de buit samen. De kijker moet vooral bij deze als grappig bedoelde actiefilm niet op de loopjes met de logica en de plotgaten letten; het zijn er te veel. Bovendien vraag je je af hoe zo`n aardige Hannah (ze is 42 en mag er beslist zijn) zich heeft laten inhuren voor zo`n film, waarin ze nauwelijks haar talenten kan vertonen. Trouwens de overige rolverdeling maakt zich ook niet al te druk, en Kilmer die hoog op de credits staat, ontkomt aan de schande omdat hij pas laat opkomt en de actie niet om hem draait. Jammer dat de regie, de uitvoering en het scenario van Willie Dreyfus zo slordig zijn en zo vol zitten met clich[KA1]es - anders was het best een aardige B-film geweest. Het camerawerk is van Phil Parmet. Ook bekend als HARD CASH en IN GOD WE TRUST (het randschrift op de Amerikaanse munten en de bede op de dollarbiljetten).

Animal Factory

2000 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 2000. Drama van Steve Buscemi. Met o.a. Edward Furlong, Willem Dafoe, Danny Trejo, Tom Arnold en Mark Boone Junior.

Acteur/filmmaker Steve Buscemi (Trees Lounge, 1996) is de onbetwiste koning Midas van de indiefilm. Zijn rauwe gevangenisfilm Animal Factory was opnieuw een schot in de roos dankzij een overtuigend verhaal, een vlot tempo en een verzameling buitengewoon getalenteerde acteurs. De ranke Edward Furlong speelt een dito jongeling die vanwege marihuana in een helse gevangenis belandt. Willem Dafoe verbeeldt de veteraan die hem opneemt in zijn bende. De potentiële aanrander is acteur Tom Arnold (in het echte leven een zelfverklaard slachtoffer van seksueel geweld). Buscemi baseerde zijn kunststukje op het semi-autobiografische boek van bankrover, gevangene, schrijver en uiteindelijk acteur Edward Bunker (1933-2005).

Love and Action in Chicago

1999 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1999. Romantiek van Dwayne Johnson-Cochran. Met o.a. Courtney B. Vance, Regina King, Edward Asner, Kathleen Turner en Jason Alexander.

Eddie Jones (Vance) uit Chicago is in dienst van een overheidsorgaan dat bekend staat als het Eliminator Corps. De medewerkers zijn koele, gevoelloze lieden die in opdracht van de regering ongewenste elementen uit de weg ruimen. Jones, die solitair optreedt, gelooft dat hij goed werk verricht en de maatschappij tot nut is. Hij werkt hard en heeft een opdrachtgeefster, die hij slechts van naam kent, Middleman (Turner). Zij vindt dat de eenzame Eddie een verzetje nodig heeft, en stuurt de pittige Lois Newton (King) op hem af. Hun ontmoeting is curieus, want de willige Lois heeft een kussen onder haar buik gestopt en doet net alsof ze acht maanden in verwachting is. Desondanks begint het ijs geleidelijk te smelten tussen de afstandelijke Eddie en de vrolijke Lois, die boekhoudster is. Dan ontdekt Lois wat Eddie in werkelijkheid doet. Eddie, die inmiddels verliefd is op Lois, moet nu kiezen of delen. Als hij ermee stopt, wordt hij geliquideerd en dat leidt tot een spannende finale, waarbij de kijker zich afvraagt of het stel het zal redden of niet. Het merkwaardige, naar zwarte humor neigende en enigszins voorspelbare scenario van regisseur Johnson-Cochran is een soort eerbetoon aan het celibaat (Eddie wil niet met Lois naar bed voordat ze getrouwd zijn) en heeft het katholicisme hoog in het vaandel (Eddie doet een gelofte aan god), maar het gebalanceer van Johnson-Cochran op het slappe koord met genreconventies, maken zijn film vreemd, zo niet intrigerend. Het spel is heel behoorlijk, al heeft de rolverdeling geen sterallures. Veel scènes doen soms aan een sitcom denken. Wie goed op de hoogte is met Amerikaanse tv-shows, ziet een hoop bekende figuren in cameo's opkomen. Het camerawerk is van Phil Parmet.

Mind Games

1998 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1998. Thriller van Jan Egleson. Met o.a. Lindsay Frost, Jayne Brook, Kyle Secor, William Greenblatt en Hayley Lochner.

Van-de-regen-in-de-drup psycho-thriller over een verknipte familietherapeut (Lindsay Frost) met een bloederig verleden die zich te buiten gaat aan onethisch gedrag. Slachtoffers zijn yuppies Hannah (Jayne Brook) en Doug (Kyle Secor) die aankloppen voor een sessie vanwege hun hectische zoon. Zielendokter Sorenson ziet er geen brood in en gaat linea recta richting pijnlijke sores én Dougs mannelijkheid. Regisseur Jan Egleson, alumni van de Yale Drama School en groot voorstander van schimmig werk, moest helaas manoeuvreren binnen de tv-doelgroep beperkingen van opdrachtgever CBS.

Black & White

1998 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1998. Thriller van Yuri Zeltser. Met o.a. Gina Gershon, Rory Cochrane, Ron Silver, Alison Eastwood en Ross Partridge.

Detective Nora `Hugs` Hugosian (Gershon) van de L.A.P.D. staat bekend als moedig en onorthodox. Haar nieuwe partner is Chris O`Brien (Cochrane), een groentje met de onschuld van een maagdelijke koorknaap. Intussen rekent iemand op genadeloze wijze af met junkies, kleine misdadigers en ander gespuis in L.A. Onlangs werd Nora`s vorige partner het slachtoffer van een moord. Op de eerste avond dat Chris en Nora op patrouille gaan, verliest Chris zijn onschuld en verandert zijn opvatting over de wereld. Ondertussen doet Nora`s ex, Simon Herzel (Silver), die bij Internal Affairs zit, een onderzoek naar de moorden, en de bewijzen tegen Nora stapelen zich op. Omdat Nora een affaire met Chris is begonnen, valt het hem moeilijk om haar te verdenken, maar hij begint toch te snuffelen. Lieutenant Lynn Dombrowsky (Eastwood), hun chef, doet alle moeite om het vertrouwen in Nora niet te verliezen. Helaas weet de kijker door het scenario van regisseur Zeltser en Leon Zeltser veel te gauw hoe de BASIC INSTINCT-achtige rolprent met stereotiepe personages in elkaar zit. Ondanks de de goedbedoelde dwaalsporen is de finale geen verrassing. Gershon, een pracht van een meid van wie je jammer genoeg niet alles te zien krijgt, zit duidelijk in de verkeerde film. Als je fan van haar bent, doet dat er minder toe en slik je het magere verhaaltje op de koop toe. Het spel van Eastwood, Cochrane en Silver is op het randje van het aanvaardbare. Het camerawerk is van Phil Parmet. Als tijdverdrijf te pruimen.

Under The Hula Moon

1995 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1995. Komedie van Jeff Celentano. Met o.a. Stephen Baldwin, Emily Lloyd, Musetta Vander, Edie McClurg en Pruitt Taylor Vince.

Buzzard en Betty Wall wonen in een trailer in de uitgedroogde Cactus Gulch. Ze dromen allang van een kind en een eigen hutje op een paradijselijk, zonovergoten eiland. Een komisch bedoelde, maar niet te volgen chaotische rolprentdie voor de argeloze kijker een straf is.

Cyborg 3: The Recycler

1995 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1995. Sciencefiction van Michael Schroeder. Met o.a. Malcolm McDowell, Zach Galligan, Khrystyne Haje, Richard Lynch en Andrew Bryniarski.

Een tweede, zeer mat vervolg op de oorspronkelijke film, dat gelijk het videocircuit inging. Cyborg Cash (Haje) ontdekt dat ze zwanger (van een aardse sterveling) is. Zij is voorbestemd en daartoe geprogrammeerd om de mens overbodig te maken en bijgevolg onnodig. Toestanden, die eigenlijk te gek voor woorden zijn en campachtig spel maken deze lamlendige film tot een curiositeit, waardoor hij voor de totale keldergang behoed werd. McDowell als de verschrikkelijk slechte Lord Talon maakt iedere scène, waarin hij speelt een verrukking.

Nina Takes A Lover

1994 | Romantiek, Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1994. Romantiek van Alan Jacobs. Met o.a. Paul Rhys, Michael O'Keefe, Cristi Conaway, Fisher Stevens en Laura San Giacomo.

Debuterend regisseur Jacobs heeft met zijn eersteling getracht een antwoord te geven op de eeuwige vraag hoe blijft een huwelijk nog hartstochtelijk; hij heeft dat gespiegeld tegen de tijd van de jaren 1990. Giacomo, een prima actrice, heeft moeite om in d'r eentje het beeld te vullen en wellicht is zij niet de geschikte hoofdrol voor de film, die in zijn algemeenheid best wel wat gepeperder had mogen zijn.

In the Soup

1992 | Komedie, Romantiek

Duitsland/Italië/Spanje/Japan/Verenigde Staten/Frankrijk 1992. Komedie van Alexandre Rockwell. Met o.a. Steve Buscemi, Seymour Cassel, Jennifer Beals, Stanley Tucci en Will Patton.

Schrijver en regisseur Rockwell baseerde dit onsamenhangende verhaal, dat in New York speelt, op het begin van zijn eigen loopbaan. Een na[KA3]ieve, jonge scenarioschrijver (Buscemi, soms charmant, soms op de zenuwen werkend) ontmoet een joviale gangster (Cassel, altijd charmant), die een film wil financieren. Voor het bij elkaar brengen van het benodigde geld moeten een aantal misdaden gepleegd worden. Er is een romance met mooie buurvrouw Beals voor nodig, en nog zo wat van die zaken, die niets met de film te maken hebben. Stijlvol maar vluchtig. IN THE SOUP werd gemaakt in kleur voor televisie en videodistributie, maar werd in de Amerikaanse bioscopen in zwart-wit vertoond. Beals trouwde in werkelijkheid met Rockwell. Zijn collega Jim Jarmusch (STRANGER THAN PARADISE), ook een onafhankelijk filmmaker, heeft een kleine, aardige rol. Camerawerk van Phil Parmet. Tim Kissell schreef mee aan het scenario.

Distant Justice

1992 | Actiefilm

Verenigde Staten 1992. Actiefilm van Toru Murakawa. Met o.a. Bunta Sugawara, George Kennedy, David Carradine en Eric Lutes.

Inspecteur Rio (Carradine) uit Tokio gaat met pensioen en maakt met vrouw Hiroko en dochter Sakura een reis door de V.S. Einddoel is Boston, waar Rio zijn collega en vriend commissaris Tom Bradfield (Kennedy) gaat opzoeken, terwijl Hiroko en Sakura de stad bezoeken.

Distant Cousins

1992 | Thriller

Verenigde Staten 1992. Thriller van Andrew Lane. Met o.a. Mel Harris, Brian Bonsall, David Keith, William Katt en Mary Crosby.

Kate (Harris) krijgt onverwacht bezoek van Harry Young (Keith), een verre neef van haar man Richard (Katt), die hem maar vaag herinneren kan. Kate vertrouwt het zaakje niet en haar vrees is niet ongegrond. Neef Harry bevindt zich in gezelschap van zijn goedogende vriendinnetje Connie (Helgenberger). Blijkt later dat dit tweetal jarenlang verpleegd werd in een psychiatrische instelling en ontsnapt zijn. Het ligt voor de hand dat deze twee psychopathen voor amok zorgt in het brave gezinnetje van onze burgerlijke Kate. Soms een vindingrijke variatie op het thema 'criminelen bedreigen keurige familie' met een scenario van C. Courtney Joyner en Pierre David. De muziek is van Parmer Fuller en het camerawerk is van Phil Parmet. Een prachtige rol voor Keith als de zeer onprettig gestoorde, vermeende neef. Goed opgebouwde suspense die af en toe claustrofobisch is en voor de nodige opwinding zorgt. Ook bekend als DESPERATE MOTIVE.

Harlan County, U.S.A.

1977 | Documentaire

Verenigde Staten 1977. Documentaire van Barbara Kopple.

Aangrijpende, humane documentaire over de staking van de mijnwerkers van Kentucky tegenover de Eastover Mijnmaatschappij, een dochtermaatschappij van Duke Power. Oscarwinnaar en een hit op het New York Film Festival. Camerawerk van Hart Perry, Kevin Keating, Phil Parmet, Flip McCarthy en Tom Hurwitz.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Phil Parmet op televisie komt.

Reageer