Alex Descas

Acteur

Alex Descas is acteur.
Er zijn 34 films gevonden.

Un beau soleil intérieur

2017 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk/België 2017. Komedie van Claire Denis. Met o.a. Juliette Binoche, Xavier Beauvois, Philippe Katerine, Josiane Balasko en Sandrine Dumas.

De Parijse kunstenaar Isabelle (Binoche), vijftigplus en single, is een minnares op zoek naar de Ware. Haar verlangen leidt tot een absurde oefening in aantrekken en afhouden, langs een reeks op verovering gerichte mannen, afgewisseld met teleurstellingen en huilbuien. Een verfrissend atypische tragi-romcom van Claire Denis (White Material) en de aan het scenario meeschrijvende romancier Christine Angot. In plaats van verliefdheid te idealiseren, ontleden zij haar als een toestand van hardnekkige emotionele verwarring en instabiliteit. Theatraal en ontwapenend, maar ook wat repetitief.

Les salauds

2013 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2013. Drama van Claire Denis. Met o.a. Vincent Lindon, Chiara Mastroianni, Lola Créton, Julie Bataille en Michel Subor.

Wanneer zwijgzame schipper Marco hoort dat zijn zwager dood is en zijn nichtje een zenuwinzinking heeft gehad, komt hij aan land om achter de verantwoordelijke aan te gaan. Zoals altijd in de films van Claire Denis (35 rhums, White Material) zijn er prachtige beelden, sterke acteurs en gevoelige muziek. Het verhaal is ditmaal echter minder gelaagd dan anders, en bovendien nodeloos complex. Denis creëert een sfeervolle puzzel, gespeend van emotionele diepgang en spanning. Een onbevredigende toevoeging aan haar oeuvre.

Meurtre à Pacot

2014 | Drama

Haïti/Frankrijk/Noorwegen 2014. Drama van Raoul Peck. Met o.a. Thibault Vinçon, Alex Descas en Lovely Kermonde Fifi.

In Pacot, bevoorrechte buurt van Port-au-Prince, wordt een familie geconfronteerd met een soort naschok van de aardbeving van 2010: als ze hun wrakkige monumentale villa niet herbouwen volgt sloop. Ter renovatiefinanciering verhuren ze ruimte aan iemand van een internationale hulporganisatie. Deze Alex brengt de zeventienjarige Andrémise alias Jennifer mee, kruidje-roer-me-niet uit de onderklasse, en gaandeweg loopt de boel uit het roer. Peck, Haïtiaans documaker en ex-minister van Cultuur, verpakt observaties over klassenkloof en overlevingsmechanismen in ongewoon familiedrama, thematisch vrij naar Pasolini's Teorema. Gefinancierd middels Europese filmfondsen als ontwikkelingshulp.

The Limits of Control

2009 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Japan 2009. Misdaad van Jim Jarmusch. Met o.a. Isaach de Bankolé, Tilda Swinton, Paz de la Huerta, Bill Murray en John Hurt.

Een man dwaalt rond in Madrid. In cafés bestelt hij steevast 'twee espresso's in twee aparte kopjes' en verwisselt lucifersdoosjes met diamanten voor briefjes met instructies die hij na lezing opeet. Minimalistische, enigmatische film in z'n typische stijl die regisseur Jarmusch (Down by Law, Broken Flowers) ditmaal ver doorvoert. Naast zwijgende cowboy De Bankolé zijn gastacteurs als Swinton en Murray in korte optredens leuk, en cameraman Christopher Doyle zorgt voor mooie visuele momenten. Van de kijker vraagt de film ondertussen veel geduld.

On choisit pas ses parents

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Thierry Binisti. Met o.a. Alex Descas, Flannan Obé en Élisabeth Vitali.

Een man dwaalt rond in Madrid. In cafés bestelt hij steevast 'twee espresso's in twee aparte kopjes' en verwisselt lucifersdoosjes met diamanten voor briefjes met instructies die hij na lezing opeet. Minimalistische, enigmatische film in z'n typische stijl die regisseur Jarmusch (Down by Law, Broken Flowers) ditmaal ver doorvoert. Naast zwijgende cowboy De Bankolé zijn gastacteurs als Swinton en Murray in korte optredens leuk, en cameraman Christopher Doyle zorgt voor mooie visuele momenten. Van de kijker vraagt de film ondertussen veel geduld.

35 rhums

2008 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2008. Drama van Claire Denis. Met o.a. Alex Descas, Mati Diop, Nicole Dogue en Grégoire Colin.

Fans van Claire Denis' intens romantische werk (onder andere Nénette et Boni, Beau travail, Trouble Every Day) waren zielsgelukkig toen Denis in 2008 opnieuw liet zien dat ze als geen ander inhoud en sfeer kan laten samensmelten tot een weemoedige film, die beroert en beklijft zonder te deprimeren. In 35 rhums (35 glaasjes rum) verkent Denis de innige vader-dochterrelatie tussen een oudere treinbestuurder (Descas) en zijn studerende dochter (Diop) in een Parijse buitenwijk, met eenzaamheid en relaties als centrale thema's. Denis' favoriete Britse formatie Tindersticks leverde de muziek.

Déjà vu

2006 |

Frankrijk/Nederland 2006. François Vautier. Met o.a. François Caron, Alex Descas en Raphaël Tilliette.

Fans van Claire Denis' intens romantische werk (onder andere Nénette et Boni, Beau travail, Trouble Every Day) waren zielsgelukkig toen Denis in 2008 opnieuw liet zien dat ze als geen ander inhoud en sfeer kan laten samensmelten tot een weemoedige film, die beroert en beklijft zonder te deprimeren. In 35 rhums (35 glaasjes rum) verkent Denis de innige vader-dochterrelatie tussen een oudere treinbestuurder (Descas) en zijn studerende dochter (Diop) in een Parijse buitenwijk, met eenzaamheid en relaties als centrale thema's. Denis' favoriete Britse formatie Tindersticks leverde de muziek.

L'homme qui venait d'ailleurs

2004 |

Frankrijk 2004. François Luciani. Met o.a. Barbara Schulz, Jérôme Anger en Alex Descas.

Fans van Claire Denis' intens romantische werk (onder andere Nénette et Boni, Beau travail, Trouble Every Day) waren zielsgelukkig toen Denis in 2008 opnieuw liet zien dat ze als geen ander inhoud en sfeer kan laten samensmelten tot een weemoedige film, die beroert en beklijft zonder te deprimeren. In 35 rhums (35 glaasjes rum) verkent Denis de innige vader-dochterrelatie tussen een oudere treinbestuurder (Descas) en zijn studerende dochter (Diop) in een Parijse buitenwijk, met eenzaamheid en relaties als centrale thema's. Denis' favoriete Britse formatie Tindersticks leverde de muziek.

La beuze

2003 | Komedie

Frankrijk 2003. Komedie van François Desagnat en Thomas Sorriaux. Met o.a. Michaël Youn, Vincent Desagnat, Zoé Félix en Alex Descas.

Fans van Claire Denis' intens romantische werk (onder andere Nénette et Boni, Beau travail, Trouble Every Day) waren zielsgelukkig toen Denis in 2008 opnieuw liet zien dat ze als geen ander inhoud en sfeer kan laten samensmelten tot een weemoedige film, die beroert en beklijft zonder te deprimeren. In 35 rhums (35 glaasjes rum) verkent Denis de innige vader-dochterrelatie tussen een oudere treinbestuurder (Descas) en zijn studerende dochter (Diop) in een Parijse buitenwijk, met eenzaamheid en relaties als centrale thema's. Denis' favoriete Britse formatie Tindersticks leverde de muziek.

Trouble Every Day

2001 | Horror, Experimenteel, Fantasy

Japan/Duitsland/Frankrijk 2001. Horror van Claire Denis. Met o.a. Vincent Gallo, Tricia Vassey, Béatrice Dalle, Alex Descas en Florence Loiret Caille.

Als de film begint zien we hoe de lonkende Cor[KA1]e (Dalle) een trucker aanhoudt langs de weg en met hem voor een vluggertje de bosjes induikt. We zijn er getuige van hoe zij haar slachtoffer openscheurt en opeet tijdens het bedrijven van de liefde. Als het kwaad geschied is en Cor[KA1]e onder het bloed zit, komt haar man L[KA1]eo op de motor. Hij neemt haar mee en sluit haar op in hun huis in de voorstad van Parijs. Tegelijkertijd zien we hoe Shane (Gallo), een medewerker van een Amerikaans farmaceutisch bedrijf, met zijn vrouw June (Vessey), op huwelijksreis gaat naar Parijs. Ondertussen wordt er bij Coré ingebroken door twee jonge mannen, die door haar te grazen worden genomen. Shane blijkt op zoek te zijn naar Léo, maar als hij in het laboratorium komt waar hij zou moeten werken, begrijpt Shane dat Léo is ontslagen wegens ongeoorloofd experimenteren. We weten inmiddels dat Léo thuis zijn werk voortzet. Het wordt duidelijk dat Léo indertijd geëxperimenteerd heeft met het opwekken van de libido en daarbij de hersenen beschadigd heeft van zijn proefkonijnen, Coré en Shane. Nu wil Shane de notities van Léo te pakken krijgen om van zijn kwaal te genezen. June weet van niets en in het chique hotel, waar zij verblijven, loopt niet alleen zij gevaar, maar ook het kamermeisje. Een soort pretentieuze vampierenfilm, die graaf Dracula verlegen zou maken, want het bloed vloeit rijkelijk. Het scenario van regisseuse Denis en Jean-Pol Fargeau bevat eigenlijk weinig verhaal en het was de bedoeling van Denis om een soort sequel van haar lichaamsverheerlijkende film BEAU REGARD over seks te brengen, maar het bloederige kannibalisme, de onerotische seksscènes en de afwezigheid van dialoog verstommen deze doelstelling, onbegrepen door gewone kijkers. Het camerawerk van Agnès Godard is indrukwekkend. De rolprent zorgde voor schandaal op het filmfestival van Cannes, waar hij in première ging. Vooral voor kijkers met een sterke maag, die dit inhoudsloze geprovoceer zeer goed kunnen verteren. Geen genrefilm in de ware zin des woords.

Lumumba

2000 | Biografie, Drama

Haïti/Frankrijk/België/Duitsland 2000. Biografie van Raoul Peck. Met o.a. Eriq Ebouaney, Alex Descas, Théophile Sowié, Maka Kotto en Mariam Kaba.

Koloniale geschiedenis voor de zuiderburen, het explosieve verhaal over Patrice Lumumba (1925-1961), de eerste premier van de onafhankelijke Republiek van Kongo. De film begint met zijn ondergang en springt vervolgens terug in de tijd naar de opkomst en ontwikkeling van de gedreven rebel. Acteur Eriq Ebouaney geeft een bloedstollende vertolking van de man die volgens de makers is verslonden door de VS en de VN in de geopolitieke arena van de Koude Oorlog. Regisseur Raoul Peck maakte acht jaar eerder een documentaire over Lumumba getiteld Lumumba: La mort du pro­phète.

Harem Suaré

1999 | Drama, Historische film

Turkije/Frankrijk/Italië 1999. Drama van Ferzan Ozpetek. Met o.a. Lucia Bosè, Serra Yilmaz, Lucia Bosé, Valeria Golino en Alex Descas.

De eerste film van Ferzan Özpetek, Hamam, il bagno turco, was een grote verrassingshit in Nederlandse filmhuizen. Zoals Özpetek in die film voor westerlingen de stoom wegwuifde uit het Turkse bad, probeert hij in Harem Suare' de Arabische harem te ontsluieren. Harem Suare' speelt zich af tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk. Italiaans haremmeisje Safiye (Gillain) wordt de favoriet van sultan Abdulhamit (Bilginer) wanneer zij de opera La Traviata herschrijft richting een gelukkig einde. Harem Suare' is verder vooral een mystiek bedoelde sfeertekening waarin de elementen cultuur, identiteit en taal de grootste rol hebben.

Le serpent a mangé la grenouille

1998 |

Frankrijk 1998. Alain Guesnier. Met o.a. Jean Rochefort, Marisa Paredes, Alex Descas, Ariane Ascaride en Bernard Fresson.

Yvon (Rochefort) en B[KA1]eatrice Moreau (Paredes) hebben de dood van hun zoon nog steeds niet kunnen verwerken. Als ze nog in de rouwperiode zijn, verschijnt klusjesman Yves Le Guen (Descas), een zwarte Breton. Hij wordt met argwaan bekeken en arrogant behandeld, maar Yves met zijn charisma en charme verovert probleemloos de harten van Yvon, B[KA1]eatrice en hun doofstomme meid Martha (Ascaride). Deze kennismaking zal het leven van allemaal grondig veranderen. Hoewel de banale, satirische rolprent best vlot in elkaar zit, heeft hij uiteindelijk weinig te bieden. De spelprestaties zijn niet slecht, maar veel te toneelmatig. Regisseur Guesnier en Valérie Duval bewerkten het toneelstuk Le mur aux tessons van Jean-Pierre Ostende tot scenario. Het camerawerk van Pierre Novion is erg statisch en komt waarschijnlijk beter tot zijn recht op het televisiescherm.

La poursuite du vent

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Dominique Reymond, Mathieu Simonet, Valentine Varela en Maud Rayer.

Driedelige Franse hedendaagse soap met centraal charmante, briljante, maar onverschillige zakenman Charlie Beauchamp (Giraudeau), begonnen als zoon van arme metselaar maar dank zij hulp van de familie van zijn vrouw Genevi[KA2]eve (Santon) nu geslaagd zakenman in Parijs. Na vijf jaar niet meer van zich te hebben laten horen keert hij naar zijn roots in Chartres terug, waar zijn zus Reine (Rayer) een bistro runt. Charlie wil in Chartres in de politiek gaan. Maar hij begaat stommiteiten die hem zelfs moeilijkheden met het gerecht opleveren. Hij verliest alles wat hij bezit en besluit in Zuid-Afrika een nieuw leven te beginnen, met Viviane (Reymond). Hij wil er in zee met louche zakenman David Van Der Neer (Carri[KA2]re) maar zal finaal voor het eerst in zijn leven zijn hart laten spreken en neemt het belangloos op voor zijn oogappel Ren[KA1]e (Simonet), de zoon van zijn zus Reine. Soaptoestanden alom, geschreven door regisseur Companeez, gedraaid in buurt van Parijs en in Zuid-Afrika. Giraudeau overtuigt als ondernemer die het via relaties als zakenman en politicus wil maken.

Fin août, début septembre

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Mathieu Amalric, François Cluzet, Virginie Ledoyen, Jeanne Balibar en Alex Descas.

Literatuurcriticus Adrien (Almaric) is ten dode opgeschreven. De ziekte die hem al zo lang sloopt, kan hij niet langer verborgen houden voor de buitenwereld. De leegte die Adrien zal achterlaten wordt door niemand beter gevoeld dan schrijver Gabriel (Cluzet) voor wie Adrien steeds het grote voorbeeld was. Tot overmaat van ramp is het ogenblik slecht gekozen: Gabriel heeft juist een punt gezet achter een relatie van tien jaar. Hij leeft nu samen met een andere vriendin en bovendien is hij er eindelijk in geslaagd een vaste betrekking te vinden. Kan de leegte dan niet gevuld worden door alledaagse beslommeringen? Een oervervelende filosofische beschouwing over het leven, de liefde en de vriendschap, gevuld met opgeklopte lucht en een hoop niet ter zake doende details. De acteurs leveren goed werk, maar het eindeloze geleuter werkt iedereen op de zenuwen en niemand zal een traan laten als Adrien uiteindelijk zijn laatste adem uitblaast. Assayas die meer in zijn mars heeft, schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Denis Lenoir.

Saraka bô

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Denis Amar. Met o.a. Richard Bohringer, Yvan Attal, Anne Roussel, Thierry Ancisse en Aïssa Maïga.

Commissaire Diamant (Bohringer) wordt geconfronteerd in Saint-Denis, een voorstad van Parijs waarin zich een Afrikaans getto bevindt, met de lijken van twee jonge vrouwen, die opgehangen werden en getooid zijn met een Malinees masker. Hij meent met een rituele moord te maken te hebben en verdenkt onmiddellijk Ciss[KA1]e (Kouyate), een Malinees, die met zijn oogverblindende achttien-jarige dochter Dani[KA2]ele (Ma[KA3]iga) naast de lugubere vindplaats woont. In het kader van het onderzoek kruist hij de degens met een in Egypte geboren psychiater, Nessim Fran[KA10]cois-Xavier Ta[KA3]ieb (Attal), die meent dat Ciss[KA1]e onmogelijk de dader kan zijn, al is hij belast door een eed van zijn vader, die om dorpshoofd te worden gezworen had alle kinderen te doden, maar Ciss[KA1]e`s leven spaarde. Ciss[KA1]e moet daarom een mensenoffer brengen om de schuld te vereffenen, in het Arabisch, saraka b[KA4]o (de titel). Diamant is een nuchtere kerel en gelooft niet in dergelijke hokus-spokus, maar vervolgt onder de invloed van Ta[KA3]ieb toch een aantal alternatieve sporen en zo valt de verdenking ook op Olivier Lamiral (Ancisse), een veilingmeester, die gespecialiseerd is in primitieve Afrikaanse kunst, en om zich goed in de materie te verdiepen uitsluitend in bed duikt met mooie, jonge zwarte meiden; een andere verdachte is Snow White (Kounde), de dubieuze uitbater van een nachtgelegenheid. Deze wie-is-de-dader is tegelijkertijd een kaleidoscoop van het Franse immigratieprobleem, waarbij de diverse zienswijzen tegenover elkaar gezet worden. Hoewel die problematiek universeel is, zal de manier waarop deze behandeld is, buiten Frankrijk niet altijd even goed begrepen worden en maakt een dergelijke benadering verpakt als policier de rolprent in de ogen van buitenstaanders te praterig ondanks de voortreffelijke rollen van Bohringer, Attal en Kouyate. Marc Guilbert, Simon Michael, Marie Devort en regisseur Amar bewerkten de gelijknamige roman van Tobie Nathan. Het camerawerk is van Manuel Teran en de muziek van Lokua Kanza en Jean-Claude Petit zorgen voor de juiste sfeer.

L'honneur de ma famille

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Rachid Bouchareb. Met o.a. Séloua Hamsé, Karole Rocher, Roschdy Zem, Alex Descas en Firmine Richard.

Dat ze samen met haar vriendin Carole (Rocher) in een disco werkt moet een geheim blijven voor Noras (Hams[KA1]e) ouders. Deze dochter van diepgelovige, traditiegebonden Algerijnse ouders wil echter van het juk dat haar van thuis uit opgelegd wordt af. Na een slippertje met een Franse jongen blijkt Nora echter zwanger te zijn. Ze weigert abortus, dus het enige dat ze kan doen om de eer van haar familie te redden is zo vlug mogelijk met een moslim-jongen in het huwelijk treden. Haar moeder tracht haar aan winkelier Hamid (Zem) te koppelen. Een multi-culturele komedie die niet altijd even vlot verloopt, maar dit portret van een jonge vrouw die gevangen zit tussen het hedendaagse leven en verroeste tradities is toch leuk en toont enkele door blanken minder gekende (en niet steeds plezierige) aspecten van het migrantenbestaan. Het scenario werd geschreven door Alain Broders, Gilles Adrien en Bouchareb. Fotografie is van Youcef Sahraoui.

House, The

1997 | Experimenteel, Drama

Litouwen/Frankrijk/Portugal 1997. Experimenteel van Sharunas Bartas. Met o.a. Francisco Nascimento, Alex Descas, Leos Carax, Oksana Chernych en Viktorija Nareiko.

Deze abstracte film speelt zich af in een huis aan een meer en heeft niet echt een plot. Er wordt erg weinig in gesproken, een paar vertellers spreken tegen een moeder die niet in beeld komt. Misschien is het wel een visualisatie van droombeelden van één van de bewoners? (VM/VPRO Gids)

Nénette et Boni

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Claire Denis. Met o.a. Alice Houri, Vincent Gallo, Jacques Nolot, Alex Descas en Jamila Farah.

Na de dood van zijn moeder woont pizzabakker Boni in haar huisje. Zijn bestaan is naargeestig en biedt geen enkel vooruitzicht. Hij dagdroomt over de sexy vrouw van zijn baas (Bruni-Tedeschi), een leeghoofdig stuk zoals in de finale blijkt. Op een dag klimt een jong meisje met een heerlijke, weelderige haardos over de muur. Het is N[KA1]enette (Houri), Boni's vijftien-jarige zusje, dat hun nietsnuttende vader is ontvlucht. Zij hebben elkaar al heel lang niet meer gezien. Er ontwikkelt zich een band. Het blijkt dat Nénette zwanger is en broerlief moet haar nu helpen. De film waarvoor regisseuse Denis en Jean-Pol Fargeau het scenario schreven, is vrijelijk geïnspireerd op een verhaal van Jean-Cocteau, Les enfants terribles, maar het is zeer beslist niet incestueus. De rolprent werkt als een literaire roman die je aandachtig moet lezen, maar dan ontdek je dat alle elementen zorgvuldig overwogen en aanwezig zijn. Niet verwonderlijk dat dit werk op het festival van Locarno meervoudig bekroond werd, al is het zeer beslist niet iets voor het grote publiek. Het camerawerk van Agnès Godard brengt het geheel zeer passend in beeld.

Les Cordier, juge et flic : Une voix dans la nuit

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Malick Bowens en Alex Descas.

Jonge zwarte huishoudster Na[KA3]ima (Berdy) wordt gevangen gehouden in Parijse residentie van Afrikaanse diplomaat Selim Amadia (Bowens), van wie zij een kind verwacht. Amadia`s achtgenote (Tadesse), die zelf geen kinderen kan krijgen, wil dat haar man het kind houdt en zich ontdoet van de moeder. Mokhtar (Camara), de broer van Na[KA3]ima, wil commissaris Cordier (Mondy) verwittigen maar die heeft het aanvankelijk te druk met het arresteren van Russisch geleerde op de elektronica-piraterij- toer. Dat alles finaal nog redelijk goed komt, daarvoor zorgen scenaristen Jacques Espagne en Jacqueline Farouz via houterige en vaak zeurderige plot.

La vie en face

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Laurent Dussaux. Met o.a. Nathalie Richard, Patrick Pineau, Alex Descas, Antonin Lebas-Joly en Camille Japy.

Claire (Richard) is een alleenstaande moeder die met veel toewijding haar zoontje Maxime (Lebas-Joly) opvoedt. De jongen droomt ervan cellist te worden. Ze heeft het druk in het hospitaal waar ze werkt en weet dat ze op Maxime kan rekenen voor lichte huishoudelijke taken. Tot op de dag dat Claire geplaagd wordt door hevige hoofdpijnen. Bij onderzoek blijkt dat ze een hersentumor heeft. Ze weigert zich te laten verzorgen om haar zoontje niet te alarmeren, want die kan het niet vinden met zijn onstabiele vader Alex (Pineau). Enkel haar vrienden en collega`s D[KA1]esir[KA1]e (Descas) en Fabienne (Japy) weten van haar ziekte. Tranerig melodrama dat het gebruik van enkele tientallen zakdoeken laat aanbevelen. De situatie is kunstmatig en dit kan niet verholpen worden door het middelmatige spel van de hoofdacteurs. Toch zal een groot deel van het (voornamelijk vrouwelijke) publiek zich laten ontroeren door deze sentimentaliteit die voor eerlijke emotie moet doorgaan. Geschreven door Elvire Murail, Dussaux en Marianne Groves. Achter de camera stond Jean-Philippe Bouyer. Stereo.

Irma Vep

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Olivier Assayas. Met o.a. Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Antoine Basler en Nathalie Boutefeu.

Een starlet uit Hong Kong Maggie (Cheung) komt op uitnodiging van regisseur Ren[KA1]e Vidal (L[KA1]eaud) naar Frankrijk om de hoofdrol te spelen in een remake van Louis Feuillade`s legendarische serial LES VAMPIRES uit 1915-16. Vidal wordt geobsedeerd door Musidora, die de hoofdrol speelde in de serie en voor hem is Maggie de enige die dezelfde betovering kan oproepen. Het zijn echter de sc[KA2]enes achter de schermen die vooral de aandacht vragen. Hierin wordt de illusie steeds weer doorgeprikt, vooral door Vidal zelf die de Engelse dialogen - de enige taal die Maggie verstaat - met een afschuwelijk accent aanbrengt. Hij staart zich zo blind op het zoeken naar nieuwe filmische vormen dat hij op den duur zijn verstand verliest. Een vreemde film die waarschijnlijk leuker was om te maken dan om naar te kijken. De film ademt een sfeer van improvisatie uit, maar dat werkt lang niet altijd. Er worden heel wat leuke idee[KA3]en gelanceerd die uiteindelijk volledig verzanden. Assayas schreef zelf het scenario (IRMA VEP is een anagram van VAMPIRE). Achter de camera stond Eric Gautier.

Cordier, juge et flic : Une voix dans la nuit, Les

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Malick Bowens.

Berdy, een jonge zwarte huishoudster, wordt gevangen gehouden in het huis van Bowens, een Afrikaanse zwarte diplomaat, van wie zij trouwens een kind verwacht. Bowens` vrouw, die zelf geen kinderen kan krijgen, wil dat haar man het kind adopteert en zich van de huishoudster ontdoet. Camara, de broer van Berdy, ruikt onraad en verwittigt de politie. Vader en zoon Cordier (Mondy en Madinier) zien zich verplicht op illegale manier tussenbeide te komen in een vrij somber conflict rond klandestiene dienstboden. De nieuwe auteurs van de reeks, Jacques Espagne en Jacqueline Farouz, qua dialogen bijgestaan door Alain Robillard, nemen afstand van de gebruikelijke coctail suspense, humor en actie. In de plaats komt wat meer sentiment en een poging tot het uitdiepen van de psychologie der personages, met als resultaat een aantal traag overkomende delen. Het politiecommissariaat van Cordier is ten opzichte van de vorige afleveringen aardig wat gemoderniseerd. Nog steeds naar de personages die destijds gecreëerd werden door Alain Page. Muziek van Nicolas Jorelle.

Clubbed To Death

1996 | Romantiek, Familiefilm, Drama

Frankrijk/Portugal/Nederland 1996. Romantiek van Yolande Zauberman. Met o.a. Élodie Bouchez, Béatrice Dalle, Roschdy Zem, Richard Courcet en Gerald Thomassin.

In losse camerastijl gedraaid sober drama volgt een jong meisje dat, nadat ze in een bus in slaap is gevallen, terecht komt in een onbekende buurt waar ze een club binnengaat. Daar wordt ze ondergedompeld in 't van pillen vergeven clubleven en ontmoet ze een aan drugs verslaafde Arabier. Weinig gestructureerde maar sfeerrijke, zij het niet al te opgewekte schets van een grootsteedse subcultuur. (JvB/VPRO Gids)

Le grand blanc de Lambaréné

1995 | Biografie

Kameroen/Gabon/Frankrijk 1995. Biografie van Bassek Ba Kobhio en Bassek Bas Kobhio. Met o.a. André Wilms, Marisa Berenson, Alex Descas, Elisabeth Bourgine en Magaly Berdy.

Het portret van Dr. Albert Schweitzer (Wilms) en zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene, die aan tuberculose leed en daaraan stierf. De film beslaat de periode van 1935 tot de onafhankelijkheid van Kameroen in 1960. Het verhaal wordt verteld door de ogen van een kleine jongen Koumba (als volwassene gespeeld door Descas), die grote bewondering heeft voor de grote blanke geneesheer. Schweitzer stuurt hem naar de stad om te studeren. Tijdens WO II is er een tekort aan geneesmiddelen en Schweitzer neemt zijn toevlucht tot geneeskrachtige kruiden van de traditionele Afrikaanse medicijnman. Als H[KA1]el[KA2]ene sterft, vindt de dokter met de snor en de tropenhelm troost bij een dorpsschone, Bissa (Berdy). Als de Nobelprijs verleend wordt aan Schweitzer, begint de Koumba het gezicht van de koloniale heersers te onderscheiden, waaraan ook de arts uit de Elzas niet ontkomt. Bij de onafhankelijkheid staan deze twee ideologisch tegenover elkaar. Schweitzer is vijf jaar later dood. Het interessante aan de biografische film is, dat hij door een Afrikaan gemaakt is en op locatie gedraaid werd. De spelprestaties zijn hoog, al werkt het gevoel voor details wat irriterend voor de kijker die een vlotte vertelling verwacht. Technisch is het allemaal best in orde. Het camerawerk is van Vincenzo Marano en het scenario werd geschreven door regisseur Ba Kobhio en Serge Lascar.

Tout va bien dans le service

1994 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1994. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Agnès Soral, Marina Golovine, Alex Descas, Carlo Brandt en Marc Duret.

Claire (Soral) is verpleegster in een ziekenhuis. Ze houdt haar beroeps- en priv[KA1]eleven strikt gescheiden. Hierin komt echter verandering door de opname van Anita (Golovine), een baldadige, onhandelbare jonge vrouw. Anita maakt Claire onzeker door haar provocerende gedrag. Dan moet Claire zorgen voor Manda (Descas), een jonge student uit Ivoorkust, die aan een vreemde kanker lijdt. Ze wordt verliefd op Manda en riskeert daarmee haar baan. De medische wereld bekeken vanuit de sentimentele hoek met ontroerende, oppervlakkige bakvisjesromantiek, die niet boven de banale titel uitstijgt en dus zonder hoogte- of dieptepunten is. Het scenario is van Christine Miller en regisseuse Silvera naar het boek van Corinne Roche. Het camerawerk is van niemand minder dan Bruno de Keyzer.

Le cri du cœur

1994 | Drama, Komedie

Frankrijk 1994. Drama van Idrissa Ouedraogo. Met o.a. Richard Bohringer, Said Diarra, Felicite Wouassi, Alex Descas en Clémentine Célarié.

Ibrahim Sow (Descas), immigrant uit Mali is de trotse bezitter van een goedlopende garage in Parijs. Hij kan zich veroorloven zijn vrouw Saffi (Wouassi) en elf-jarige zoon Moctar (Diarra) te laten overkomen naar de lichtstad en hij hoopt dat zijn zoon het zal kunnen brengen tot dokter. Moctar past zich zonder al te veel problemen aan, ook al is de verandering van het kleine Afikaanse dorp naar de Europese metropool groot. Op een zekere dag ziet Moctar ineens onderweg naar school een hyena op de loer liggen die het op hem gemunt heeft. Als hij op school over zijn angstaanjagende avontuur vertelt, wil niemand hem geloven. De schoolleiding vindt eigenlijk dat hij maar onderzocht moet worden door een psycholoog. Toch is er iemand die wel geloof hecht aan zijn schokkende ervaring: de zonderlinge Paulo (Bohringer), een vijftiger met wie hij vriendschap heeft gesloten. Aardige film over de verschillen tussen de derde wereld en de Europese maatschappij, die nooit belerend of haatdragend wordt. Debutant Diarra speelt zijn rol met verve en regisseur Ouedraogo weet in de finale nog een aardige climax op te voeren. Het scenario van deze onderhoudende rolprent is van Robert Gardner, Jaques Akchoti en regisseur Ouedraogo. Het camerawerk is van Jean Monsigny.

Le cri du coeur

1994 | Drama

Frankrijk/Burkina Faso 1994. Drama van Idrissa Ouedraogo. Met o.a. Felicité Wouassi, Said Diarra, Richard Bohringer, Alex Descas en Clémentine Célarié.

Ibrahim Sow is een Afrikaanse immigrant in Parijs. Hij heeft goed geboerd en laat zijn vrouw en zoontje Moctar overkomen. Deze is aanvankelijk erg onder de indruk van de grote stad, maar dan krijgt hij angstaanjagende visioenen. Alleen Paulo neemt zijn angsten serieus.

J'ai pas sommeil

1994 | Drama, Film noir

Frankrijk 1994. Drama van Claire Denis. Met o.a. Katherina Golubeva, Richard Courcet, Line Renaud, Alex Descas en Béatrice Dalle.

Parijs, 1987. Een jonge Litouwse, Da[KA3]iga (Golubeva), arriveert in het XVIIIe arrondissement, dat op dat moment in de ban is van een reeks moorden op oude vrouwen. Antilliaan Th[KA1]eo (Descas) wil met zijn verloofde Mona (Dalle) terugkeren naar zijn vaderland. Zijn broer Camille (Courcet) is een homoseksueel die de nachtclubs afloopt. Hij ruimt oudjes op alsof het om lege sigarettenpakjes gaat.

L'absence

1992 | Drama

Duitsland/Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Peter Handke. Met o.a. Jeanne Moreau, Alex Descas, Bruno Ganz, Sophie Semin en Eustaquio Barjau.

Vijf mensen zijn op de vlucht voor de dagelijkse sleur. Een oude schrijver (Barjau), zijn vrouw (Moreau), een speler (Ganz), een soldaat (Descas) en een jonge vrouw (Semin). Ze zwerven rond zonder doel. De handelingen worden uitsluitend gedragen door hun gesprekken, monologen en dromen. Een overambitieuze, literaire film. Voer voor snobs die alles slikken wat Handke hen voorschotelt. Voor gewone filmliefhebbers blijft er een hol, langdradig schouwspel over dat verdrinkt in bolle symboliek. Anderhalve ster waardering voor de cast die zich door het scenario van Handke zelf, dat op zijn roman uit 1987 is gebaseerd, heen worstelde zonder al te veel kleerscheuren op te lopen. Als bijkomende moeilijkheid wordt er afwisselend Frans, Duits en Spaans gesproken. Mooi camerawerk van Agnès Godard.

S'en fout la mort

1990 | Drama, Thriller

Frankrijk/Duitsland 1990. Drama van Claire Denis. Met o.a. Alex Descas, Jean-Claude Brialy, Solveig Dommartin, Christopher Buchholz en Gilbert Felmar.

Zwarte gelukszoekers De Bankolé en Descas uit de Caraïben worden uitgebuit door hun blanke Franse gastheer, nachtclubeigenaar Brialy. Ze moeten voor een hanengevecht zorgen, maar als het publiek flink is toegstroomd, vindt Brialy het niet bloedig genoeg. Een confrontatie op leven en dood is het gevolg. Een geslaagde film over de botsing van twee totaal verschillende culturen. Scenario van Jean-Pol Fargeau en regisseuse Denis. Camerawerk van Pascal Marti.

Le manteau de saint Martin

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Claude Dauphin, Corinne Dacla, Robert Dhéry, Colette Brosset en Christian Rauth.

Een bewerking van de roman van Joseph Bialot, verschenen in de bekende misdaadreeks 'série noire' van Gallimard. De handeling speelt zich af in de straatarme en ongure Parijse voorstad Saint-Martin. Deze geschiedenis waarin terroristen centraal staan, moest Gilles Béhat wel liggen. Of het nu om film of televisie gaat, altijd weer geeft hij blijk van zijn bezetenheid van enerzijds racisme en geweld en anderzijds romantische en anarchistische personages. Zo'n stokpaardje kan soms op den duur in een automatisme veranderen. Intelligent spel.

Y'a bon les Blancs

1988 |

Frankrijk/Italië/Spanje 1988. Marco Ferreri. Met o.a. Maruschka Detmers, Michele Placido, Juan Diego, Michel Piccoli en Jean-François Stévenin.

Een colonne van vijf vrachtwagens beladen met levensmiddelen en bestuurd door blanken raast door de Sahelwoestijn. Deze menslievende onderneming loopt uit op een fiasco vanwege de wet op de ruilhandel. Ten slotte wordt het stel dat de hoofdrol speelt opgeofferd tijdens een voodoo-ritueel. Met dit voor dit genre wel zeer wrange thema vervaardigt Ferreri een soor tegenhanger van LA GRANDE BOUFFE en oefent meedogenloze kritiek uit op een ontoereikende internationale voedselhulp. In ieder geval doet zijn film het niet al te goed op het witte doek: zijn personages blijven schematisch en verstoken van menselijke diepgang terwijl het verhaal moeizaam voortdobbert. Misschien de zwakste film van Ferreri tot nu toe die, uiteraard, enkele interessante momenten bevat. Scenario van regisseur Ferreri, Rafael Ascona, Evelyne Pieiler en Cheik Doukouré. Camerawerk van Angel Luis Fernandez.

L' Arbalète

1984 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1984. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Daniel Auteuil, Marisa Berenson, Marcel Bozuffi, Daniel Ubaud en Michel Beaune.

Na vijf jaar afwezigheid - en zonder gemist te zijn geweest - laat Sergio Gobbi weer eens wat van zich horen. 'L'Arbalète' is de bijnaam van een prostituée die door de politie - hier niet bepaald op haar best - wordt gebruikt als ruilobject in een duistere en bloederige zaak met drugshandelaren, straatbendes en racisten in Belleville. De film eindigt met een actie van een groep neo-nazi's die menen het recht in eigen handen te mogen nemen en dan alle gastarbeiders afslachten, ongeacht wie, met goedkeuring van de politie. Een tikkeltje grof...

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alex Descas op televisie komt.

Reageer