Dodie Smith: schrijver.
Er zijn 5 films gevonden.

Cruella

2021 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2021. Komedie van Craig Gillespie. Met o.a. Emma Stone, Emma Thompson, Joel Fry, Paul Walter Hauser en John McCrea.

Disney blijft maar spin-offs produceren van tekenfilmklassieker 101 Dalmatiërs (1961) – in dit geval een behoorlijk grimmig relaas over het ontstaan van schurk Cruella de Vil. Wat blijkt? Zij was ooit een zielig weesmeisje, dat pas na een traumatische aanvaring met bloeddorstige dalmatiërs uitgroeide tot de duivelse modekoningin. Actrices Stone (als Cruella) en Thompson (als haar nog gemenere aartsvijand) leven zich lekker uit, en ook regisseur Gillespie (I, Tonya) gaat goed los, met woelig camerawerk, extravagante kostuums en een soundtrack vol sixties- en seventies-hits. Bij vlagen heerlijk, maar ook wel veel van het goede: de film had best een halfuur korter gekund.

I Capture the Castle

2003 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van Tim Fywell. Met o.a. Romola Garai, Rose Byrne, Henry Thomas, Marc Blucas en Bill Nighy.

Een excentrieke familie bewoont tijdens het Engelse interbellum een tochtig, lekkend kasteel. Vader James is ervan overtuigd dat hij daar een nieuwe bestseller zal schrijven, zijn vrouw is nudiste, muzikale dochter Rose hongert naar passie. Dochter Cassandra (Garai), die het verhaal vertelt, krijgt voor het eerst te maken met lastige kwesties als liefde en hartenpijn na de komst van de twee Amerikaanse erfgenamen van het plattelandsoptrekje. Debuterend speelfilmregisseur Fywell maakte een warm drama met aandoenlijke personages, naar de roman van Dodie Smith die ook onder meer 101 Dalmatians schreef.

102 Dalmatians

2000 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 2000. Komedie van Kevin Lima. Met o.a. Glenn Close, Gérard Depardieu, Ioan Gruffudd, Alice Evans en Tim McInnerny.

Aan het einde van 101 Dalmatians belandde Cruella de Vil in de gevangenis, vanwege haar wrede dierenbeulschap. In de nor werd ze behandeld door psychiater Dr. Pavlov en inmiddels zou ze echt nooit meer een jas van dalmatiër-bont willen hebben, zegt ze. Dus mag ze op borgtocht vrij. Dat gaat fout. Gelukkig krijgen de pups hulp van Cruella's reclasseringsambtenaar Chloe (Alice Evans), een asielmanager (Gruffudd) en een papegaai (die denkt dat-ie een rottweiler is). De voorganger was leuker en de oorspronkelijke animatiefilm uit 1961 was nog veel beter. Maar de kostuums zijn mooi en werden genomineerd voor een Oscar.

101 Dalmatians

1996 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1996. Komedie van Stephen Herek. Met o.a. Glenn Close, Jeff Daniels, Joely Richardson, Joan Plowright en Hugh Laurie.

Glenn Close heeft zichtbaar plezier in haar rol als de gemene modekoningin Cruella, die graag de huid van echte dalmatiërs voor haar bontmantels heeft. 101 van deze schattige beestjes dreigen aan haar slachtlust te bezwijken. Fijne en succesvolle live-action verfilming van Disney's animatiefilm, met een onvermijdelijk hoog schattigheidsgehalte. Na 101 Dalmatians werden massaal honden ingekocht én massaal afgedankt. Disney werd bedolven onder de klachten en daarom begint de sequel 102 Dalmatians met 'een puppy is voor het leven, niet voor heel even'.

One Hundred and One Dalmatians

1961 | Familiefilm, Animatie, Jeugdfilm

Verenigde Staten 1961. Familiefilm van Clyde Geronimi, Hamilton Luske en Wolfgang Reitherman. Met o.a. Rod Taylor, Cate Bauer, Betty Lou Gerson en Lisa Davis.

Een weinig succesvolle liedjesschrijver met een Dalmatiër trouwt een aantrekkelijke jonge vrouw, die toevallig ook een hond met stippels heeft. Al snel zijn er puppies, veel puppies. Die trekken de aandacht van de inslechte Cruella DeVil, die van hun pelsjes een mooie bontjas wil maken. Ze laat ze ontvoeren. Gelukkig krijgen de hondenouders hulp van andere honden, paarden en andere viervoetigen. Mooie, klassieke Disney van voor het computertijdperk, maar wel gemaakt met behulp van enorme Xerox-kopieermachines. Daardoor bleef het eindresultaat dichtbij de oorspronkelijke visie van de tekenaars maar mist de film wel de zachtheid van vroegere films.