Léo Joannon: regie, cast en scenario.
Er zijn 15 films gevonden.

La Tour de Nesle

1968 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1968. Drama van Franz Antel en Léo Joannon. Met o.a. Jean Piat, Terry Torday, Véronique Vendell, Uschi Glas en Armando Francioli.

Als de koning afwezig is laat koningin Marguerite zich in de toren van Nesle door een herbergier jonge minnaars toesturen die de volgende ochtend gedood zullen worden. Op een dag ontdekt ze dat één van de slachtoffers haar eigen bastaardzoon is en ze geeft haar favoriet Buridan opdracht om haar te wreken. Dit toneel-melodrama van Alexandre Dumas sr. kreeg een bewerking die erotische scènes met logge nadrukkelijkheid etaleert, en ook de schermduels missen dynamiek. Een wezenloze co-produktie waarin het Duitse element qua stijl en interpretatie domineert.

Les Arnaud

1967 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Bourvil, Adamo, Christine Delaroche, Michel De Ré en Gérard Groce.

De arme, getalenteerde student rechten André Arnaud (Adamo) heeft dringend geld nodig omdat degene die zijn studie betaalde overleden is. Een antiekhandelaar wil hem wel wat toestoppen, maar dan wel in ruil voor seksuele gunsten. Het loopt allemaal ernstig verkeerd af en André wordt aangeklaagd voor moord. Gelukkig is de jeugdrechter, Henri Arnaud (Bourvil), de kwaadste niet. Begin jaren zestig was Adamo bijna even populair als The Beatles. In dit acteerdebuut houdt hij zich ternauwernood staande tegenover Bourvil, en twee films later stopte Adamo met acteren. De film is trouwens niet gespeend van homofobie.

Trois enfants dans le désordre

1966 | Komedie, Drama

Frankrijk 1966. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Bourvil, Jean Lefebvre, Rosy Varte, Jeanne Colletin en Gérard Lartigau.

Door een onterechte verdenking van hoogverraad wordt een kleine ondernemer niet alleen met gevangenisstraf bedreigd, maar ook met onteigening van zijn bezit. Om dat veilig te stellen adopteert hij als vrijgezel drie 'onwettige' kinderen. Na zijn vrijspraak wil hij dit gezin niet verloochenen. Een simpele en huisbakken komedie zoals Bourvil ze in het begin van zijn carrière vaak speelde. Zijn gerijptheid als acteur geeft deze herhalingsoefening meer dimensie, maar de regie laat het op alle punten afweten. Scenario van regisseur Joannon en Jacques Emmanuel. Camerawerk van Henri Persin.

Le Désert de Pigalle

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Trabaud, Annie Girardot, Léo Joannon, Claire Guibert en Monique Vita.

Priester-arbeider werkt als een ober in kroeg op Pigalle en probeert bekeerlingen te maken onder de prostituées. Een souteneur laat hem aftuigen waardoor hij levenslang kreupel blijft, vergeefs op hem verliefde hoer trekt uit wraak onschuldig meisje mee in de goot. Standaard-trottoirfilm heeft als verschil dat voor happy ending verantwoordelijke zielzorger nu centraal personage is om zo oprechte bekommernis overtuigender te maken. Rosse leven krijgt nog altijd meer aandacht dan religieus leven en regisseur speelt zelf voor pooier. Quasi-naïviteit is gedateerd en daardoor nu vermakelijk.

L'homme aux clefs d'or

1956 | Drama, Komedie

Frankrijk 1956. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Annie Girardot, Grégoire Aslain, Gil Vidal en Jean Rigaux.

Wraak van scholieren op een idealistische leraar die hen op het rechte pad probeert te brengen, leidt tot zijn ontslag, zodat hij een baantje als hotelportier in Monte Carlo moet aannemen waar de leerlingen een diefstal voorbereiden. De film steunt bijna geheel op de moraliserende dialogen die zo irritant gaan werken dat de sympathie van de toeschouwer zich tegen de oude idealist keert en voor de jeugdige criminelen doet kiezen. Goed bedoeld maar bedroevend uitgewerkt. Het scenario is van Léo Joannon en Roland Laudenbach.

Le Secret de soeur Angèle

1955 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Sophie Desmarets, Raf Vallone, Léo Joannon, Renaud Mary en Berthe Bovy.

Non die in Parijs getuige van moord is geweest, ontmoet - in burger - in Marseille de moordenaar. Ze bezorgt hem een baan als ziekenverpleger en hij wordt verliefd op haar. Haar weigeren doet hem zijn daad aan de politie bekennen. Merkwaardig melodrama wordt door ingetogen spel gered van potsierlijkheid.

Le Défroqué

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Pierre Trabaud, Nicole Stéphane, Léo Joannon en Marcelle Géniat.

Afvallige priester is verbeten atheïst die zich in krijgsgevangenschap onderscheidt door morele moed. Jonge medegevangene wil na de bevrijding zelf priester worden en probeert atheïst te bekeren. Film was bij première aandachttrekkend en veelgeprezen discussiestuk, komt nu over als soms melodramatisch.

Atoll K

1950 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1950. Komedie van Léo Joannon en John Berry. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Suzy Delair, Adriano Rimaldi en Max Elloy.

Stan en Ollie hebben een jacht geërfd en lijden schipbreuk met twee medepassagiers bij Zuidzee-eiland, waar rust van het viertal eerst wordt verstoord door kokette zangeres en vervolgens door een uraniumexpeditie. Historisch document - laatste en langste film en eerste Europese van beroemd duo - stemt treurig. Scenario en regie zijn lamlendig, maar niet slechter dan sommige eerdere films die ze door hun aanwezigheid wèl redden. Volledige uitgeblustheid kan nu niet één lachje wekken. Bovendien was Laurel vóór de opnamen ziek geweest, en zag hij er allerminst lachwekkend uit. In USA uitgebracht in een verkorte versie van 82m. Ook bekend als UTOPIA en ROBINSON CRUSOELAND.

Le carrefour des enfants perdus

1943 |

Frankrijk 1943. Léo Joannon. Met o.a. Janine Darcey, Myno Burney, Marcel Monthill, René Dary en Serge Reggiani.

Drie vroegere leerlingen van heropvoedingsgestichten treffen elkaar in Marseille tijdens de Wapenstilstand (1940). Ze willen een `heropvoedinggscentrum` oprichten, dat op herkenbare menselijke grondslagen is gestoeld. Ze slagen daarin, ondanks de vijandige manoeuvres van door een duister individu op afstand bestuurde dwarskoppen. Een slechte film, zwak gemonteerd en de volwassen acteurs zijn plotsklaps wel erg oud geworden. Vergeet echter niet dit in de kontekst van een andere tijd te zien: `Alleen de maarschalk (P[KA1]etain) ontbreekt` constateerde Robert Brasillach (gefusilleerd in 1945) in een vrij scherpe kritiek. Maar de jonge personages komen oprecht over, de decors doen authentiek aan en de beschrijving van dit soort gestichten is huiveringwekkend. Een welkome verrassing, gezien het feit dat deze cineast een hele reeks slechte, overdreven melodramatische films heeft afgescheiden, die vandaag de dag vooral ontzettend lachwekkend zijn, zoals LE DEFROQUE uit 1953.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

Documents secrets

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Marie Déa, Marcelle Monthil, Raymond Rouleau, Hugo Haas en Roland Toutain.

Twee spionnen - elkaars rivalen - zitten achter documenten aan waarop de formule staat geschreven om uit zeewater benzine te maken. Bovendien wordt de heldin achterna gezeten door de afschuwelijke dokter Morenius. Wees maar niet bang, ze keert veilig en wel in de armen van haar verloofde terug. Deze rommelige film is serieus en dramatisch bedoeld, maar is alleen maar lachwekkend. Het camerawerk is van de onnavolgbare Léo Joannon. Ook bekend als MISSIONS SECRETES en LA MER EN FLAMMES.

De Man Zonder Hart

1937 | Drama

Nederland 1937. Drama van Leo Joannon en Léo Joannon. Met o.a. Louis de Bree, Lily Bouwmeester, Jan Musch, Dolly Mollinger en Ank van der Moer.

Onder produktie van Hans S. Boekman werden er meteen na elkaar in Parijs twee Frans-Nederlandse produkties gedraaid, waarin Franse en Nederlandse bezettingen elkaar telkens afwisselden, maar evenmin als KLOKSLAG TWAALF (ook door Joannon geregisseerd) was dit drama, naar een oude toneeldraak uit de jaren twintig, een groot succes in de Nederlandse bioscopen, hoewel de kleine Van den Boogaard een hartverscheurend rolletje speelde als vaderlands kindsterretje.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Ne t'promène donc pas toute nue !

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Arletty, Félix Oudart, Sinoël, Charles Redgie en Jean Tissier.

Volksvertegenwoordiger Ventroux (Oudart) is niet erg gelukkig met het feit dat zijn vrouw Clarisse (Arletty) graag schaars gekleed rondloopt in hun appartement, temeer daar hun knecht hier duidelijk helemaal geen aanstoot aan neemt. Maar ze heeft het ook altijd zo warm en haar man heeft de tijd niet om met haar naar het strand te gaan. Zo is het zesendertig graden en ze zijn nog altijd in een uitgestorven Parijs dank zij het parlement. Maar Ventroux ontvangt belangrijke mensen en Clarisse blijft maar rondlopen in haar lingerie. Erg theatrale, maar leuk gespeelde komedie met goede dialogen. Het geheel is sterk verouderd, maar is een waardevol document dat een idee geeft van wat de mensen ontspannend vonden in de jaren voor de televisie en bovendien geeft het de gelegenheid om Arletty nog eens te bewonderen. Georges Feydeau baseerde het scenario op zijn eigen eenakter. Achter de camera werd plaatsgenomen door Christian Matras.

Klokslag Twaalf

1936 | Misdaad

Nederland​/​​Frankrijk 1936. Misdaad van Léo Joannon en Louis de Bree. Met o.a. Fien de la Mar, Louis de Bree, Annie van Duyn, Jules Verstraete en Mien Duymaer van Twist.

Een met Nederlandse spelers in Frankrijk opgenomen versie van de Franse film QUAND MINUIT SONNERA, met een door Sam Wagenaar bewerkte versie van Alfred Machards scenario en met regie- assistentie van De Bree voor deze versie. (Joannon zou in 1951 Laurel & Hardy`s laatste speelfilm ATOLL K (UTOPIA) regisseren.) KLOKSLAG TWAALF is een gangsterdrama dat destijds matig succes had.