Ot Louw

Geluidsman, Editor

Ot Louw is geluidsman en editor.
Er zijn 71 films en 1 serie gevonden.

Fataal

2016 | Drama

Nederland 2016. Drama van Jesse Bleekemolen. Met o.a. Jeffrey Hamilton, Priscilla Knetemann, Mamoun Elyounoussi en Ronald Top.

Milan en Sophie zijn in de bloei van hun leven. Milans droom komt uit wanneer hij een danceclub opent. Maar wanneer hij slachtoffer wordt van zinloos geweld en te horen krijgt dat hij nooit meer zal kunnen lopen, valt zijn droom in duigen.

Sonny Boy

2011 | Drama

Nederland 2011. Drama van Maria Peters. Met o.a. Ricky Koole, Sergio Hasselbaink, Marcel Hensema, Micha Hulshof en Gaite Jansen.

Mooi drama rond de roerige relatie van het Surinaams-Nederlandse stel Waldemar Nods en Rika van der Lans, opgetekend van 1921 tot 1944. Filmmaker Maria Peters baseerde het verhaal op de gelijknamige bestseller van Annejet van der Zijl uit 2004. Sonny Boy, vernoemd naar het kind van het stel, scheert in vogelvlucht langs grote thema's als liefde, racisme, religie, seksisme, heimwee, verraad en oorlog maar biedt ondanks deze overvloed levensechte personages. De film beklijft vanwege het sterke verhaal, de gedegen productie en het soepele acteerwerk van jong en oud.

Razend

2011 | Jeugdfilm, Drama

Nederland 2011. Jeugdfilm van Dave Schram. Met o.a. Ko Zandvliet, Abbey Hoes, Ariane Schluter, Sander de Heer en Olga Zuiderhoek.

Als puber heb je het al niet makkelijk, maar voor de jongeren in Razend komen de problemen in concentraatvorm: seksuele intimidatie door leraren, vaders die hun vuisten niet thuis kunnen houden. Gelukkig laat regisseur Dave Schram op verschillende manieren wat frisse wind door de benauwde levens waaien. Camerabeelden worden afgewisseld met schetsen om al te intense scènes te voorkomen, en een groepje freerunners rent in dynamisch gefilmde uitbarstingen door het beeld. Een sympathieke puberfilm met een wat teleurstellende emotionele climax. Naar het boek van Carry Slee.

Iep!

2010 | Familiefilm, Fantasy, Drama, Jeugdfilm

Nederland/België 2010. Familiefilm van Ellen Smit. Met o.a. Kenadie Jourdin, Huub Stapel, Joke Tjalsma, Diederik Ebbinge en Stefan de Walle.

Het kleine meisje Viegeltje (Jourdin), dat vleugels heeft in plaats van armen, wordt in een heg gevonden door vogelspotter Warre (Stapel). Hij wil haar thuis, samen met zijn vrouw Tine (Tjalsma), opvoeden als een gewoon meisje. Maar als Viegeltje groot genoeg is, besluit ze weg te vliegen naar het zuiden, de andere vogels achterna. Verfilming van het gelijknamige boek van Joke van Leeuwen. Na onenigheid met de producent liet regisseur Rita Horst haar naam van de titelrol halen. Volgens goed Amerikaans gebruik (Alan Smithee) is de film nu geregisseerd door Ellen Smit.

Lover of loser

2009 | Familiefilm, Drama

Nederland 2009. Familiefilm van Dave Schram. Met o.a. Gaite Jansen, Martijn Lakemeier, Ruud Feltkamp, Thomas Acda en Susan Visser.

Volgens Eva (Jansen) is haar stiefvader Willem (Acda) eng, want geobsedeerd door seks. Aan die leuke jongen Mees (Lakemeier) van de kopieerwinkel heeft ze geen steun, die heeft al een vriendinnetje. Op een treurige avond, als ze zich heel erg alleen voelt, schiet de knappe Ricardo haar te hulp. Al snel wordt ze door hem ingepakt. Maar is hij wel te vertrouwen? Scenariste Maria Peters probeerde wel erg veel verwikkelingen uit het boek van Carry Slee in de film te stoppen, maar door goed spel en Schrams vaste hand van regisseren stoort dat nauwelijks.

Radeloos

2008 | Jeugdfilm, Drama

Nederland 2008. Jeugdfilm van Dave Schram. Met o.a. Marloes van der Wel, Marius Gottlieb, Renée Soutendijk, Roos Smit en Monic Hendrickx.

De puberboeken van Carry Slee bieden steevast heftig drama - in het geval van Radeloos over een jongen met schuldgevoelens over de dood van zijn vader, een meisje met anorexia, en hun moeizaam ontluikende liefde. Regisseur Schram en scenariste Maria Peters, die samen al diverse titels van de populaire schrijfster verfilmden, weten er wel raad mee. Hier en daar leggen ze het pathos er nogal dik bovenop, maar mede dankzij de prima hoofdrolspelers is Radeloos een overtuigende, soms ontroerende jeugdfilm geworden.

Timboektoe

2007 | Familiefilm, Avonturenfilm, Jeugdfilm

Nederland 2007. Familiefilm van Dave Schram. Met o.a. Bo Maerten, Willem Voogd, Mees Peijnenburg, Marcel Hensema en Katja Herbers.

Overleden ouders, gedwongen emigratie, homoseksualiteit: de pubers in Timboektoe - gemodelleerd naar boeken van Carry Slee - krijgen het flink voor de kiezen. Soms lijkt het wel een lesboek in jeugdproblemen, te meer omdat elke hobbel nogal nadrukkelijk wordt aangekondigd en vervolgens weer weggewerkt. De opbouw is stram, het tempo hapert. Toch ontstijgt de film de sfeer van de kindertelefoon. Dat komt door de inbreng van regisseur Schram en scenariste Peters, die hun werk een optimistisch karakter en eerlijke toon meegeven.

Afblijven

2006 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Nederland 2006. Jeugdfilm van Maria Peters. Met o.a. Sem Veeger, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Tessa Schram, Melody Klaver en Gijs Scholten van Aschat.

De vijftienjarige Melissa (Veeger) houdt van hiphopdansen, maar van haar vader mag ze alleen naar klassieke muziek luisteren. Tegen zulke strenge regels kan Melissa natuurlijk alleen maar in opstand komen. Ze volgt stiekem danslessen, treedt op in een clip, krijgt een fout vriendje en slikt een XTC-pil. Verfilming van een populair jeugdboek van Carry Slee, waarin voor jongeren herkenbare problemen aan bod komen. Geen dubbele bodems, geen grapjes, gewoon een serieus drama over serieuze zaken; het zou verfrissend zijn, als de ernst niet zo zwaar op de maag lag. Een lichtere toets had de soap-achtige verwikkelingen meer geloofwaardigheid verleend.

Kameleon 2

2005 | Jeugdfilm, Avonturenfilm, Familiefilm

Nederland 2005. Jeugdfilm van Steven de Jong. Met o.a. Jos van der Donk, Koen van der Donk, Hidde Maas, Maarten Spanjer en Gijs Scholten van Aschat.

De schippers van de Kameleon was de best bezochte Nederlandse film van 2003: de schelmenstreken van de Friese tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer - naar de 63-delige kinderboekenserie van Hotze de Roos - trokken bijna 750 duizend bezoekers. Dus kwam er een vervolg. De boot scheert nog iets sneller over het water; de tegenstelling tussen idealisme en materialisme - gepersonifieerd in de Friese vrijbuiters en de stadse bedriegers en schuinsmarcheerders - zijn wat verder aangescherpt. Een slecht gemaakte film met een benauwd makende, reactionaire ondertoon.

Pietje Bell II: De jacht op de tsarenkroon

2003 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Nederland 2003. Familiefilm van Maria Peters. Met o.a. Quinten Schram, Felix Strategier, Arjan Ederveen, Angela Groothuizen en Frensch de Groot.

De boeken van Chris van Abkoude over schoenmakerszoon Pietje Bell inspireerden in 2002 een zeer succesvolle verfilming. Scenariste-regisseuse Maria Peters maakte meteen daarna een tweede film, met zoon Quinten Schram opnieuw in de titelrol. Pietje Bell laat wederom van alles in de soep lopen in dit vervolg waarin zijn zus zich verlooft en Pietje zelf, met zijn bende van de Zwarte Hand, moet voorkomen dat dieven een waardevolle tsarenkroon stelen. De kritiek was gemengd, maar Pietje Bell II deed het goed aan de kassa. Binnen een paar weken werden meer dan 200.000 kaartjes verkocht. Jonge kijkers zullen verhaal en sfeer vast waarderen.

Droomland DDR

2003 | Documentaire

Nederland 2003. Documentaire van Peter Lataster en Petra Lataster-Czisch.

Documentaire waarin maakster Petra Lataster samen met haar man Peter terug gaat naar haar geboorteplaats in het voormalige Oost-Duitsland voor een schoolreünie. Ze laat haar oudklasgenoten aan het woord over het oude en het nieuwe Duitsland, en wisselt dit af met archiefmateriaal. De film past binnen de huidige 'Ostalgie' trend.

Pietje Bell

2002 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Nederland/Duitsland 2002. Familiefilm van Maria Peters. Met o.a. Quinten Schram, Felix Strategier, Angela Groothuizen, Frensch de Groot en Sjoerd Metz.

In 1914 ontketende oud-onderwijzer Chris van Abkoude een revolutie met zijn kinderboekenheld Pietje Bell, het zesjarige Rotterdamse knulletje dat schitterde in onaangepastheid. In de met harde hand geregisseerde filmversie van Maria Peters begint Pietje een geheime club die het opneemt tegen een bende dieven en een oneerlijke krantenbaas. Peters gebruikte vooral de eerste vijf van de acht delen 'Pietje Bell' voor haar scenario en kiest thematisch voor het ethisch grijze gebied tussen ondeugd en onschuld, een scala dat het gezicht van Pietje-acteur Quinten Schram (zoon van producent Dave Schram en regisseuse Peters) goed uitdrukt.

Baby Blue

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer en Renée Fokker.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Vissen voor school

1999 |

Nederland 1999. Kay Mastenbroek. Met o.a. Raphaël Hounto, Anne Houssou, Ignale Yetchenoi, Jemima Catrayè en Chantal da Costa.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Somberman's actie

1999 |

Nederland 1999. Casper Verbrugge. Met o.a. Wolter Muller, Sieto Hoving, Hein van der Heijden, Krijn ter Braak en Dennis Rudge.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Kruimeltje

1999 | Drama, Familiefilm, Jeugdfilm

Nederland 1999. Drama van Maria Peters. Met o.a. Ruud Feltkamp, Hugo Haenen, Thekla Reuten, Rick Engelkes en Eric van der Donk.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

De Daltons

1999 | Televisieserie, Drama, Familiefilm

Nederland 1999. Televisieserie van Met o.a. Mick Mulder, Dajo Hogeweg, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Carine Crutzen en Peter Blok.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Zoete regen (Switi Alen)

1998 |

Nederland 1998. Kay Mastenbroek. Met o.a. Purcy Tjin, Helene Kamperveen en Menoush Ibrahim.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Een echte hond

1998 | Korte film

Nederland 1998. Korte film van Maria Peters. Met o.a. Anneke Blok, Harry van Rijthoven, Marjan Luif, Remco van Doren en Tessa Schram.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Vrijmarkt

1997 | Korte film, Drama, Familiefilm

Nederland 1997. Korte film van Hans Hylkema. Met o.a. Bert Geurkink, Jaap Spijkers, Anneke Blok, Sylvia Holstijn en Onno Hooimeyer.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Vreemde vrienden

1997 | Familiefilm

1997. Familiefilm van Kay Mastenbroek. Met o.a. Jorge L¢pez, Gamaliel Lezama, Danièl Arévalo en Ricardo Mondrag¢n.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Mene Tekel

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Pieter Fleury.

De tweede film van regisseur en scenarist Maria Peters (De tasjesdief), gebaseerd op de in 1923 verschenen kindersmartlap van Chris van Abkoude, werd een groot succes. Honderdduizenden mensen lieten de Amerikaanse bombarie voor wat het was en keken Kerst 1999 naar de oubollige smeuïgheid van Kruimeltje die op zoek gaat naar zijn donkerbruine wortels in een geslaagde mix van Dickens, Swiebertje en Ontdek je plekje. En de bioscoopkassa's stopten pas met rinkelen toen ruim dertien miljoen guldens door de lades waren gegaan, een uitzonderlijke score voor een Nederlands product.

Kongo

1997 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Nederland/Frankrijk/België 1997. Drama van Vincent Rouffaer. Met o.a. Karen Van Parys, Els Dottermans, Guy Van Sande, Dennis Rudge en Hans De Munter.

In zeven hoofdstukken geeft deze miniserie een realistisch beeld van het leven in de Belgische Kongo tussen 1945 en 1960, de periode vlak na WO II tot de onafhankelijkheid. Deel 1 is getiteld 1945. Na hun huwelijk trekken Luc (Van Sande) en Helene Vanmarcke (Van Parys) vol idealen naar Kongo, in gezelschap van hun beste vriend Guy Moyaert (Van den Eynde). Guy krijgt hier een baan als adjunct van gewestbeheerder Karel Horemans (Beukelaars). Luc en Helene vestigen zich op de plantage van Lucs vader Maurice (Van Uffelen). Deel 2: 1947. Horemans is overgeplaatst en Guy is nu gewestbeheerder. Op Lucs plantage blijkt Helene over te weinig autoriteit te beschikken om de zwarte Afrikanen te leiden. Guy komt steeds weer in conflict met Jean Roland (De Munter), beheerder van Somikor, die de Kongolezen nog steeds als slaven behandelt. Roland geniet de bescherming van blanke pater Alexis (Bolders). Deel 3: 1950. Guy moet in Masise een referendum organiseren om na te gaan of de Belgische koning welkom is. Luc en Helene hebben een zoontje en er zijn duidelijk spanningen in hun huwelijk. Pater Alexis wil een nieuwe missie bouwen, maar krijgt tegenwerking van het plaatselijke stamhoofd. Guy ontmoet Anita (Dottermans). Zijn hart staat in vuur en vlam, maar de spanningen met Roland worden steeds heviger. Deel 4: 1953. Roland krijgt een controle van zijn opdrachtgevers die vinden dat zijn goudproductie achteruitgaat. Helene werkt niet langer op de plantage en verveelt zich. Guy krijgt een adjunct in Arthur Claessens (Pas), die hij moet opleiden. Roland wil tot het uiterste gaan om zijn baan zeker te stellen, ook al jaagt hij daarmee de hele gemeenschap tegen hem in het harnas. Helene`s vroegere gevoelens voor Guy komen weer op hoewel Guy inmiddels getrouwd is met Anita. Deel 5: 1955. Helene en Luc raken steeds meer van elkaar vervreemd. Helene verlaat hem en verbergt zich bij Guy en Anita. Roland wil een stuk bos ontginnen, dat heilig is voor de Kongolezen. Guy verzet zich tegen Roland, maar pater Alexis wil niet horen van bijgeloof, wat hem dan weer in conflict brengt met zijn helper pater Crabb[KA1]e (Vermeulen). Guy raakt er steeds meer van overtuigd dat een kolonie tot het verleden behoort. Deel 6: 1957. De autochtonen beginnen zich bewust te worden van hun eigen identiteit. Pater Alexis is tegen de onafhankelijkheid, maar Guy leert hen wat democratie betekent. De eeuwige strijd maakt hem oververmoeid en hij krijgt een aanval van malaria. Dagenlang zweeft hij tussen leven en dood. Claessens weigert om Guy`s aanpak voort te zetten. Deel 7: 1959/1960. Het gezag van de Belgen wordt met de dag kleiner. De zwarte bevolking lappen de wet aan hun laars en negeren de bevelen van gezaghebbers. Opstanden en plunderingen zijn legio. Guy kondigt de noodtoestand af. Zelfs de trouwe Gabri[KA3]el (Rudge) keert zich tegen Guy. De sfeer wordt steeds grimmiger. Na een zwak begin komt de serie met aflevering drie eindelijk tot leven. Aan de hand van de vriendschap tussen de vier hoofdpersonages wordt een treffend beeld gegeven van het leven in Belgisch Kongo, de uitbuiting van de zwarte bevolking door de Belgen en de verschrikkelijke gebeurtenissen die geleid hebben tot de onafhankelijkheid in 1960. De laatste aflevering werd pakkend en schitterend in beeld gebracht. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn de vertolkingen uitstekend. Het scenario, dat gebaseerd is op een aantal authentieke gebeurtenissen, is van de hand van Paul Pourveur, Albert van Hoeck en Pierre De Clercq. Het camerawerk is van Jan Vancaillie, die in Zimbabwe filmde. Stereo.

In het belang van de staat

1997 | Thriller, Drama

Nederland 1997. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Marlies Heuer, Esgo Heil, Miodrag Milojevic, Maarten van Rossum en Carol van Herwijnen.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Eine kleine Nachtmerrie

1997 | Familiefilm

Nederland 1997. Familiefilm van Ate de Jong. Met o.a. Joost Prinsen, Antonie Kamerling, Manouk van der Meulen, Peter Jan Rens en Jac Goderie.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

De dertiende

1997 | Korte film

Nederland 1997. Korte film van Hany Abu-Assad.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

A History of the Netherlands

1997 | Animatie

Nederland 1997. Animatie van Petra Dolleman.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Naast

1996 | Komedie

Nederland 1996. Komedie van Robert Broekhuis. Met o.a. Monique Kuijpers en Ingrid Kuijpers.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Mama's proefkonijn

1996 |

Nederland 1996. Monique van de Ven. Met o.a. Ina van Faassen, Mark Rietman, Olivier Tuinier, Johanna ter Steege en Mirte Kok.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Madelief II

1996 | Familiefilm

Nederland 1996. Familiefilm van Ineke Houtman en Rita Horst. Met o.a. Victor Löw, Margo Dames, Madelief Verelst en Damien Hope.

Regiedebuut van Monique van de Ven over een jongen die er op een dag achter komt dat zijn moeder bij haar onderzoek naar oogaandoeningen gebruik maakt van proefdieren. Na zijn schokkende ontdekking gaat hij zijn moeder met andere ogen bekijken. Hij keert zich van haar af en zoekt troost bij zijn vader op het platteland. Uiteindelijk besluit hij een rigoureuze daad te stellen. Samen met een klasgenootje gaat hij naar zijn moeders werkplek en laat alle proefdieren vrij. Als hij de volgende dag verneemt dat de bevrijde dieren het buiten hun kooien niet zullen redden dringt de omvang van zijn actie tot hem door. Hij gaat op zoek naar de weggelopen dieren en besluit een van hen mee te nemen naar `de plek waar alles overleeft'.

Lovely Liza

1996 | Korte film

Nederland 1996. Korte film van Maria Peters. Met o.a. Vincent Moes, Stijn Westenend, Marije Idema, Ingrid Desmet en Esther Leenders.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Jannah - New Lady in Jazz

1996 | Documentaire, Muziek

Nederland 1996. Documentaire van Hans Hylkema.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Hoe ik mijn moeder vermoordde

1996 |

Nederland 1996. Theo van Gogh. Met o.a. Theodor Holman, Coks Holman-Boon en Ariane Schluter.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Groovemasters

1996 | Familiefilm

Nederland 1996. Familiefilm van Brian Meijers. Met o.a. Wil van der Meer, Daan Hugaert en Bruun Kuyt.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

De Angst van Zorg

1996 |

Nederland 1996. Maria Peters. Met o.a. Mark Wijsman, Lou Landré, Theu Boermans, Ariane Schluter en Greet Groot.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Koos Tak

1995 |

Nederland 1995. Theo van Gogh. Met o.a. Sylvia Kristel, Thomas Roosenboom, Conny Palmen, Ursul de Geer en Joop Doderer.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Frans en Duits

1995 |

Nederland 1995. Orlow Seunke. Met o.a. Dick Boutkan, Truus Dekker, Margôt Ros, Pierre Bokma en Ramsey Nasr.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

Doarp

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Henk Penninga.

Het afscheid van hun cheffin valt Liza en de andere meiden in de wattenfabriek zwaar. Als op het afscheidsfeestje Liza's vlam meer interesse toont in een ander loopt ze boos weg. De volgende ochtend mondt die boosheid uit in een ordinaire vechtpartij en keert de groep zich van haar af. De nieuwe chef blijkt tot overmaat van ramp een man, die strikt de regeltjes volgt en een streng en onrechtvaardig regime voert. Maar een man heeft ook zo zijn voordelen, want het biedt Liza de kans zich te rehabiliteren door hem met vrouwelijke listen voor zich te winnen

De tasjesdief

1995 | Jeugdfilm, Familiefilm, Thriller

Nederland 1995. Jeugdfilm van Maria Peters. Met o.a. Olivier Tuinier, Micha Hulshof, Ingeborg Uyt den Boogaard, Myranda Jongeling en Jaap Spijkers.

Spannende jeugdfilm naar het gelijknamige boek van Mieke van Hooft. De film vertelt het verhaal van een twaalfjarige jongen die door de overvallers van zijn oma wordt gedwongen om damestasjes te stelen. Uit angst voor vergelding durft hij thuis niets over de gebeurtenissen te vertellen en komt hij gaandeweg in een isolement terecht. Ondertussen gaan de meedogenloze overvallers gewoon door met hun getreiter en chantage. Als de getergde jongen, murw door de affaire, vijfhonderd gulden steelt van een weerloze blinde vrouw, beseft hij dat hij veel te ver is gegaan. De tasjesdief won oa een Glazen Beer op het Filmfestival Berlijn.

Brylcream Boulevard

1995 | Komedie, Drama

België/Nederland 1995. Komedie van Robbe De Hert. Met o.a. Michael Pas, Frank Aendenboom, Gert-Jan Dröge, Hilde Heijnen en Babette van Veen.

Tweede deel van De Herts autobiografische 'unvollendete' trilogie. In het eerste deel, Blueberry Hill, worstelde hoofdpersoon Robin De Hert met zijn liefde voor Kathy (Van Veen) en haat jegens de sadistische schoolleider Verbiest (Aendenboom). In Brylcream Boulevard vindt Robin (Pas) dat hij alsnog wraak moet nemen op Verbiest, wegens hem en anderen aangedaan leed. De bedoeling van Brylcream Boulevard is moeilijk te achterhalen, maar het is leuk kijken naar een gedubte Van Veen, de stoet Bekende Vlamingen en Gert-Jan Dröge in een goede bijrol.

AfFair Play

1995 | Thriller, Romantiek, Drama

Nederland 1995. Thriller van Roeland Kerbosch. Met o.a. Derek de Lint, Lysette Anthony, Bill Sage, Boudewijn de Groot en Ann Hasekamp.

Alex (De Lint) is een zeer gefortuneerd diamanthandelaar en een bezeten verzamelaar van erotische kunst. Hij is pas getrouwd met Lisa (Anthony) een mooie, jonge Amerikaanse. Hun relatie wordt algauw verkild door de ongegronde, blinde jaloezie van Alex. Hij vraagt een profgolfer om Lisa tegen betaling te verleiden. Het resultaat is eerder lachwekkend, vervelend en ongelooflijk slecht opgebouwd.

Wildgroei

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Thom Hoffman, Ellen ten Damme, Julien Schoenaerts en Hans Croiset.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Saturday Night Fever

1994 |

Nederland 1994. Irene Beerten. Met o.a. Rob vd Meeberg en Liz Snoyink.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Een Galerij - De Wanhoop van de sirene

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Ton Lensink, Jaap Hoogstra en Ellen de Thouars.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Een Galerij - De Pinna

1994 |

Nederland 1994. Casper Verbrugge. Met o.a. Karen van Holst Pellekaan, Rene van Asten en Ansje Beentjes.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

De Vermisten

1994 |

1994. Trix Betlem.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Bruin Goud - aflevering 7

1994 |

Nederland 1994. Jonne Severijn. Met o.a. Caroline Almekinders, Ralph Wolfs, Felix Troch, Rob Bakker en Rick Hendriks.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

06

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Ariane Schluter en Ad van Kempen.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Oeroeg

1993 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Nederland 1993. Drama van Hans Hylkema. Met o.a. Rik Launspach, Martin Schwab, Jeroen Krabbé, Joris Putman en Marjon Brandsma.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

Jaar één - Alan Reeve na dertig jaar opsluiting.

1993 |

Nederland 1993. Joost Seelen.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

How The Hell Did They Survive

1993 |

1993. Trix Betlem.

'Oeroeg was mijn vriend', zo begon Hella S. Haasse's in 1948 verschenen novelle, waarin ze de vriendschap beschreef tussen Johan, zoon van een Nederlandse plantage-eigenaar en de Indonesische Oeroeg, zoon van een opzichter. Als kinderen waren ze onafscheidelijk, maar wanneer Johan tijdens de politionele acties in Batavia terugkeert blijkt hoeveel er is veranderd. Hans Hylkema verfilmde het verhaal in een tijd dat dit hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis nog zeer gevoelig lag: des te symbolischer de aanwezigheid destijds van Beatrix bij de première. Rik Launspach kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol.

Op afbetaling

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Coen Fink, Annet Malherbe, Willem Nijholt, Gijs Scholten van Aschat en Coen Flink.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Bloeiend Brabant

1992 |

Nederland 1992. Joost Seelen.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Mevrouw Ten Kate en het beest in de mens

1991 |

Nederland 1991. Casper Verbrugge. Met o.a. René van 't Hof, Yff Blokker, Maja van den Broecke en Marjan Luif.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

Emiel

1991 |

Nederland 1991. Ruud Schuitemaker. Met o.a. Inge Ipenburg, Onny Huisink en Maurice Wiersma.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

De laatste sessie

1991 | Documentaire, Muziek

Nederland 1991. Documentaire van Hans Hylkema.

Driedelige tv-serie naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk uit 1952. Soutendijk is een overspelige echtgenote die eind van de jaren 1950 in een middelgrote Nederlandse provinciestad een verhouding heeft met de oudere confr[KA2]ere van een advocaat. Zij weet niet dat zij betrapt is, haar man houdt de vernedering voor zich, maar besluit zich te wreken, niet meteen, maar in termijnen, op afbetaling. Oorspronkelijk bedoeld als bioscoopfilm, maar geweigerd op de Nederlandse Filmdagen omdat alles eerst op de buis kwam. De bioscoopversie van 1993 is compacter (120m), de donkere beelden van cameraman Goert Giltray komen op een groot scherm beter tot hun recht en het verhaal werd verstandig geremonteerd. Voortreffelijke vertolkingen maar als film niet goed genoeg om op het Festival van Berlijn (1993) in de prijzen te vallen.

De Zondagsjongen

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Rik van Uffelen, Tom van Hezik, Magdalena Ritter, Toon Agterberg en Franz Braunshausen.

Gebaseerd op de gelijknamige roman van Cherry Duyns met het half-autobiografische verhaal van een veertig-jarige televisiemaker (van Uffelen), geboren in Wuppertal uit een Hollandse vader en een Duitse moeder. Na de oorlog vestigt het gezin zich in het anti-Duitse Nederland waar vooral de moeder (Ritter) zich niet thuisvoelt. Zij neemt de jongen (van Hezik) mee naar Duitsland waar zijn vader hem later weer ophaalt. Door herinneringsbeelden wordt de verwarring van een onschuldige generatie duidelijk gemaakt. Mooie, meeslepende jeugdbeelden, knappe vertolkingen, in onderwerp en detail beslist de moeite waard, maar te braaf en te weinig een duidelijke spanningsboog, te weinig een eigen identiteit zodat alles je uiteindelijk vrij koud laat. Scenario van Jan Bosdriesz en regisseur Verhoeff.

Romeo

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Rita Horst. Met o.a. Monique van de Ven, Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset en Pieter de Wijn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Gelati

1990 |

Nederland 1990. Netty van Hoorn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Diogenes

1990 |

Nederland 1990.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

De Zoete delta

1990 |

Nederland 1990. Joost Seelen.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Emmy

1989 |

Nederland 1989. Ruud Schuitemaker. Met o.a. Flip Filz, Saskia de Boer, Sieto Hoving, Marjan Berk en Isadora Olshansky.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Taxi in de nacht

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Floor Foelkel en Floor Foekel. Met o.a. Sacha Bulthuis en Gerard Thoolen.

Passagier Thoolen en taxichauffeuse Bulthuis maken een rit door de nacht. Beider zielen zijn gekwetst en ze storten hun hart aan elkaar uit, bijna één uur lang, afgewisseld door de eentonige bewegingen van ruitenwissers, donkere opnames van de verlaten snelweg, sombere Hollandse polderlandschappen, etc. Het met minimale middelen gemaakte tv-filmdebuut van Foelkel. Je vraagt je af: is dat nou film- of dialoogkunst?

De wording

1988 | Documentaire

Nederland 1988. Documentaire van Cherry Duyns. Met o.a. Hans van Manen, Carel Visser, Reinbert de Leeuw, Armando en Ida Gerhardt.

Een schitterende documentaire waarin vijf kunstenaars gevolgd worden in hun werk, van ontwerp tot de finale uitvoering. Duyns' camera onderzoekt nauwkeurig, maar bescheiden de choreograaf, beeldhouwer, toondichter, schilder en dichteres. De montage zorgt voor een rode draad: intense concentratie en de drang om wat in hun hoofd zit uit te drukken. Ook bekend als GENESIS.

De papagaai

1988 |

1988. Hans Hylkema. Met o.a. Maarten Pinxteren, Miriam de Boek, Ineke Holzhaus en Peter Tuinman.

Een schitterende documentaire waarin vijf kunstenaars gevolgd worden in hun werk, van ontwerp tot de finale uitvoering. Duyns' camera onderzoekt nauwkeurig, maar bescheiden de choreograaf, beeldhouwer, toondichter, schilder en dichteres. De montage zorgt voor een rode draad: intense concentratie en de drang om wat in hun hoofd zit uit te drukken. Ook bekend als GENESIS.

Van geluk gesproken

1987 | Drama, Komedie

Nederland 1987. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Mirjam Sternheim, Peter Tuinman, Marijke Veugelers, Michiel Romeyn en Geert de Jong.

Afwisselend grappig en dramatisch portret van verschillende families op drie verdiepingen in een Amsterdams pand, waarbij de trap symbool staat voor het bekende stedelijke leed van langs elkaar heen leven. Boven wonen twee studenten, daaronder de mislukte zangeres Karin met werkloze Harrie en beneden Wouter met zijn demente moeder. Op aanraden van een collega huurde regisseur Verhoeff de latere Jiskefetters Prins en Romeyn in. Gouden Kalveren voor regisseur Verhoeff, Veugelers en Romeyn. Jean van de Velde bewerkte het boek van Marijke Höweler tot scenario.

Vreemde eend in de bijt

1986 | Korte film, Drama

Nederland 1986. Korte film van Hans Hylkema. Met o.a. Hugo Koolsekijn, Huib Broos, Truus te Selle en Tanja Kronenberg.

Afwisselend grappig en dramatisch portret van verschillende families op drie verdiepingen in een Amsterdams pand, waarbij de trap symbool staat voor het bekende stedelijke leed van langs elkaar heen leven. Boven wonen twee studenten, daaronder de mislukte zangeres Karin met werkloze Harrie en beneden Wouter met zijn demente moeder. Op aanraden van een collega huurde regisseur Verhoeff de latere Jiskefetters Prins en Romeyn in. Gouden Kalveren voor regisseur Verhoeff, Veugelers en Romeyn. Jean van de Velde bewerkte het boek van Marijke Höweler tot scenario.

Requiem

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Sjef Lagro. Met o.a. Stefan de Koning, Pieter de Wijn, Tom Jansen en Johan Leysen.

Afwisselend grappig en dramatisch portret van verschillende families op drie verdiepingen in een Amsterdams pand, waarbij de trap symbool staat voor het bekende stedelijke leed van langs elkaar heen leven. Boven wonen twee studenten, daaronder de mislukte zangeres Karin met werkloze Harrie en beneden Wouter met zijn demente moeder. Op aanraden van een collega huurde regisseur Verhoeff de latere Jiskefetters Prins en Romeyn in. Gouden Kalveren voor regisseur Verhoeff, Veugelers en Romeyn. Jean van de Velde bewerkte het boek van Marijke Höweler tot scenario.

De Kkkomediant

1986 | Komedie

Nederland 1986. Komedie van Casper Verbrugge. Met o.a. Freek de Jonge, Rosita Tamara, Johnny van Elk, Jan Rauh en Hugo Van Den Berghe.

Een filmregistratie -en interpretatie van Freek de Jonges gelijknamige theatershow en als film een hoogst onevenwichtige bedoening. De registratie is groots, omdat De Jonge nu eenmaal groots is, de interpretatie daarentegen is overbodig, pretentieus en bij momenten ronduit irritant, omdat ze het optreden van De Jonge letterlijk onderbreekt of althans die indruk wekt. Een `gewone` televisieregistratie van de theatershow of een zuiver filmische bewerking (en dat kan, zie DE ILLUSIONIST) ware ongetwijfeld bevredigender geweest dan dit duidelijk oncomfortabel huwelijk tussen de twee. De muziek is van Willem Breuker en Henny Vrienten.

Fatima

1985 | Korte film, Drama

Nederland 1985. Korte film van Ruud Schuitemaker. Met o.a. Aadmi Mohammed, Fadila Jitane, Abdou Oudadsse en Samira Filali.

Een filmregistratie -en interpretatie van Freek de Jonges gelijknamige theatershow en als film een hoogst onevenwichtige bedoening. De registratie is groots, omdat De Jonge nu eenmaal groots is, de interpretatie daarentegen is overbodig, pretentieus en bij momenten ronduit irritant, omdat ze het optreden van De Jonge letterlijk onderbreekt of althans die indruk wekt. Een `gewone` televisieregistratie van de theatershow of een zuiver filmische bewerking (en dat kan, zie DE ILLUSIONIST) ware ongetwijfeld bevredigender geweest dan dit duidelijk oncomfortabel huwelijk tussen de twee. De muziek is van Willem Breuker en Henny Vrienten.

Wie als meisje geboren is, wordt toch nooit een jongen

1971 |

1971. Nouchka van Brakel.

Een filmregistratie -en interpretatie van Freek de Jonges gelijknamige theatershow en als film een hoogst onevenwichtige bedoening. De registratie is groots, omdat De Jonge nu eenmaal groots is, de interpretatie daarentegen is overbodig, pretentieus en bij momenten ronduit irritant, omdat ze het optreden van De Jonge letterlijk onderbreekt of althans die indruk wekt. Een `gewone` televisieregistratie van de theatershow of een zuiver filmische bewerking (en dat kan, zie DE ILLUSIONIST) ware ongetwijfeld bevredigender geweest dan dit duidelijk oncomfortabel huwelijk tussen de twee. De muziek is van Willem Breuker en Henny Vrienten.

op televisie
3 uitzendingen

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 26 december
NPO 3
09:00 - 10:45

Pietje Bell (2002) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 25 december
NPO 3
09:00 - 10:45

Kruimeltje (1999) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zondag 24 december
NPO 3
09:00 - 10:55

Reageer