Rossy de Palma

1964 Acteur

Rossy de Palma (1964) is acteur.
Er zijn 20 films gevonden.

Julieta

2016 | Drama

Spanje 2016. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Emma Suárez, Adriana Ugarte, Daniel Grao, Inma Cuesta en Michelle Jenner.

De twintigste speelfilm uit Almodóvars oeuvre is een ingetogen (en daardoor ook wat afstandelijk) melodrama over een vrouw met een gebroken hart: Julieta. Ze staat op het punt een nieuw leven te starten in een andere stad als een echo uit het verleden haar nieuwe hoop geeft het lang verloren contact met haar dochter te herstellen. Die vertrok op 18-jarige leeftijd als gevolg van een dramatische gebeurtenis waarover nooit werd gepraat. Hulde voor actrice Emma Suárez, die aan elke groef van haar gezicht laat aflezen hoezeer het leven Julieta heeft getekend.

Une heure de tranquillité

2014 | Komedie

Frankrijk 2014. Komedie van Patrice Leconte. Met o.a. Christian Clavier, Carole Bouquet, Rossy de Palma en Valérie Bonneton.

Een uurtje rust. Dat is alles wat de Parijse chirurg Michel Leproux (volbloedkomiek Christian Clavier) verlangt als hij op een zonnige zaterdagochtend op de rommelmarkt een juweeltje van een jazzplaat ontdekt. Maar voor elke aandachtsvrager die hij de deur uitwerkt, kloppen er twee nieuwe aan. Onderhoudende komedie waarin Leproux langzaamaan wordt gefileerd tot een zelfingenomen grootgrutter in leugens. Prettige bijrollen van Almodóvars Rossy de Palma en oud-autocureur Stéphane De Groodt.

&Me

2013 | Romantiek

Nederland 2013. Romantiek van Norbert ter Hall. Met o.a. Teun Luijkx, Verónica Echegui, Mark Waschke, Rossy de Palma en Rafael Cebrián.

Aanvankelijk lichtvoetige lovestory van tv-regissseur Norbert ter Hall (Waltz, A'dam-E.V.A.), die gaandeweg een meer melancholische toon aanslaat. Over driehoeksverhouding tussen een Spaanse studente, een Duitse homoseksuele topambtenaar en een dossierverhuizer in Brussel, het centrum van Europese eenwording. De weltschmerz van Edurne, Eduard en Richard beklijft helaas niet bij gebrek aan tragiek en chemie tussen de acteurs. Zoals de maandelijkse karavaan witte vrachtwagens door Brussel stroomt, vol dozen dossiers richting Straatsburg en weer terug, zo drijven de levens van het drietal van kant naar wal.

Le boulet

2002 | Komedie, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2002. Komedie van Alain Berbérian en Frédéric Forestier. Met o.a. Gérard Lanvin, Benoît Poelvoorde, José Garcia, Djimon Hounsou en Rossy de Palma.

Lollige misdaadkomedie in de glansrijke traditie van de pretentieloze Franse buddyfilm met Lanvin in de hoofdrol als lompe crimineel Moltès die achter de tralies zit vanwege de moord op de broer van De Turk (Garcia). Cipier Reggio (Poelvoorde) geeft hem iedere week een loterijlot in ruil voor relatietips. Wanneer het lot in de prijzen valt, ontsnapt Moltès om zijn prijs te innen. Daarvoor moet hij wel samen met Reggio naar Afrika waar Reggio's vriendin met het lot rondtrekt. Twee botsende karakters, een hectische jacht door Afrika, jagende criminelen op de hielen: Le boulet is de ideale combinatie van Amerikaans popcornvermaak en Franse charme.

The Loss of Sexual Innocence

1999 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1999. Drama van Mike Figgis. Met o.a. Julian Sands, Saffron Burrows, Stefano Dionisi, Jonathan Rhys Meyers en Kelly Macdonald.

Semi-autobiografisch document waarin regisseur Figgis in een serie korte verhalen door episodes dwaalt die cruciaal waren voor zijn ontwikkeling tot volwassen man, een ontwikkeling die inteerde op zijn onschuld. In scherp gemonteerde, non-lineaire en in sonore klanken doordrenkte beelden leidt Figgis de kijker via de kinderjaren en puberteit van alter ego Nic naar de schrale volwassenheid waarin seksuele jaloezie en verraad regeren. Hij duidt zijn verschillende levensfasen met gelijkluidende beelden van de ondergang van Adam en Eva. Film- en theatermaker Figgis broedde sinds 1982 op zijn eerzuchtige scenario, maar zijn werk werd steevast afgedaan als onverfilmbaar. Het succes van Leaving Las Vegas gaf hem de unieke mogelijkheid om voldoende geld te genereren om zijn visie op zijn eigen bestaan - met verlies - op celluloid vast te leggen. De zielenvrucht van een bevlogen jongeling, gevat in de beeldtaal van een door de wol geverfde filmmaker. Beeldschone puzzelstukjes van een zonderlinge plaat.

Nag la bombe

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Jean-Louis Milesi. Met o.a. Ariane Ascaride, Vincent Elbaz, Rossy de Palma, Julie Gayet en Johan Leysen.

Nag la Bombe (Ascaride) is een niet zo jonge, maar nog altijd aantrekkelijke prostitu[KA1]ee. Simon (Leysen), een inspecteur van politie, is verliefd op haar, maar heeft moeite met haar getippel. Hij tuigt haar af. Als Nag in het ziekenhuis belandt, ontfermt Herv[KA1]e (Elbaz), een jonge verpleger zich over haar. Ook hij wordt verliefd op haar. Nags moeder, Gisou (Danno), oefende ook het oudste beroep ter wereld uit. Zij kan niet met haar dochter opschieten en dat is bekend, ook aan Simon. Op een dag is Gisou onder bedenkelijke omstandigheden gestorven en Simon doet het onderzoek. Zal hij zijn werk doen of is hij de speelbal van zijn hartstochten? Kunnen Hervé en Nag hem het hoofd bieden? Het scenario van regisseur Milesi is een typisch Franse milieuschildering over Marseille, die meer beantwoordt aan het niet bestaande beeld dat men heeft, dan aan de werkelijkheid. Het spel is redelijk en de film is een welkome variatie op het eeuwige, maar soms oervervelende werk van Georges Simenon dat door Bruno Cremer als Commissaire Maigret zo heerlijk traag in beeld wordt gebracht. Het camerawerk is van Jean-Marc Fabre.

Talk of Angels

1998 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Nick Hamm. Met o.a. Polly Walker, Vincent Perez, Franco Nero, Marisa Paredes en Leire Berrocal.

De jonge Ierse Mary (Walker) ontvlucht halverwege de jaren dertig de politieke onrust in haar land en vertrekt naar Spanje. Daar komt ze echter terecht bij een familie die actief betrokken is bij de burgeroorlog. Het verhaal pretendeert meer dan er uiteindelijk wordt verteld: de Britse regisseur Hamm concentreert zich tezeer op romantische verwikkelingen en de schoonheid van zijn hoofdrolspeelster. In de fascinerende cast duiken onder meer Marisa Peredes (Todo sobre mi madre) en Francesco Rabal (een van Luis Buñuels favoriete acteurs) op. In de bijrollen valt op Frances McDormand (Fargo) als gouvernante en in die hoedanigheid een van Mary's collega's.

La femme du cosmonaute

1998 | Komedie

Spanje/Frankrijk 1998. Komedie van Jacques Monnet. Met o.a. Victoria Abril, Gérard Lanvin, Rossy de Palma, Gérard Hernandez en Bernard Verley.

Anna is getrouwd met astronaut Jean-Paul. Het gaat niet zo goed met hun relatie en Anna is dan ook blij met zijn vertrek voor een missie van acht maanden in de ruimte. Er wordt een reuzenscherm in de zitkamer geplaatst zodat Jean-Paul met zijn familie kan communiceren, maar dat maakt de situatie er niet beter op.

Hors jeu

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Karim Dridi. Met o.a. Philippe Ambrosini, Rossy de Palma, Patrick Bruel, Clotilde Courau en Arielle Dombasle.

Concepci[KA1]on (De Palma) is een onfortuinlijke actrice die heel blij is als ze in een reclamefilmpje de `hoofdrol` mag spelen. Het is zelfs de rol van Cleopatra! Ze weigert echter zich topless te tonen en komt daardoor in aanvaring met de regisseur. Ze wordt gesteund door haar medespeler Ange (Ambrosini) en enkele ogenblikken later staan ze allebei op straat. Het kan ze niets schelen, want ze hebben elkaar gevonden en ze willen meer dan reclamefilmpjes. Ze besluiten enkele bekende acteurs en actrices (Bruel, Galabru, Miou-Miou en Coureau) te gijzelen om hun eisen kracht bij te zetten. Een merkwaardige film die begint met een ontluikende romance om dan te veranderen in een huis clos- geschiedenis over twee mensen die door de situatie buitenspel gezet werden en dan tot het uiterste gaan om hun doel te bereiken. Deze stijlbreuk is overigens schitterend opgevangen, vooral dankzij de twee hoofdrollen die een opvallende prestatie leveren, terwijl de bekende acteurs niet voor een bepaalde zelfspot terugdeinzen. Een verdienstelijke film die niet steeds even origineel is, maar die toch tot het einde kan boeien. Dridi schreef zelf het scenario. Voor de fotografie deed hij beroep op Patrick Blossier.

La mujer del cosmonauta

1997 |

Frankrijk/Spanje 1997. Jacques Monet. Met o.a. Rossy de Palma, Victoria Abril en Gérard Lanvin.

Concepci[KA1]on (De Palma) is een onfortuinlijke actrice die heel blij is als ze in een reclamefilmpje de `hoofdrol` mag spelen. Het is zelfs de rol van Cleopatra! Ze weigert echter zich topless te tonen en komt daardoor in aanvaring met de regisseur. Ze wordt gesteund door haar medespeler Ange (Ambrosini) en enkele ogenblikken later staan ze allebei op straat. Het kan ze niets schelen, want ze hebben elkaar gevonden en ze willen meer dan reclamefilmpjes. Ze besluiten enkele bekende acteurs en actrices (Bruel, Galabru, Miou-Miou en Coureau) te gijzelen om hun eisen kracht bij te zetten. Een merkwaardige film die begint met een ontluikende romance om dan te veranderen in een huis clos- geschiedenis over twee mensen die door de situatie buitenspel gezet werden en dan tot het uiterste gaan om hun doel te bereiken. Deze stijlbreuk is overigens schitterend opgevangen, vooral dankzij de twee hoofdrollen die een opvallende prestatie leveren, terwijl de bekende acteurs niet voor een bepaalde zelfspot terugdeinzen. Een verdienstelijke film die niet steeds even origineel is, maar die toch tot het einde kan boeien. Dridi schreef zelf het scenario. Voor de fotografie deed hij beroep op Patrick Blossier.

Franchesca Page - A Musical

1997 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1997. Komedie van Kelley Sane. Met o.a. Varla Jean Merman, Rossy de Palma, Franchesca Leon, Mark Dandy en Linda Smith.

Na de geheimzinnige dood van de hoofdrolspeelster in de discomusical [KL]The Lady Does It All[KLE] manoeuvreert ex- zangeres Rita Page (gespeeld door drag queen Merman) haar dochter Franchesca (Leon) door de audities. Ondanks desastreuze try-out wordt die toch aangeworven op aandringen van bazige producente Veronica (de Palma). Als de assistent-regisseur ook onder verdachte omstandigheden om het leven komt en de ster van de show haar enkel verzwikt nadat zij van een trap werd geduwd komt Rita erachter dat haar dochter de pion is in sinister sabotage-plan. Zij besluit Veronica te dwarsbomen en maakt van haar dochter een [KA1]echte ster. Op de avond van de premi[KA2]ere is Franchesca z[KA2]o nerveus dat Rita besluit dan maar zelf in het kostuum te kruipen. De show wordt een nooit geziene verrassingshit. Merman (ook bekend als Jeff Robertson) heeft de lichamelijke uitstraling van een Russ Meyer-starlet, gekoppeld aan de charme van een Doris Day. De Palma, bekend van Pedro Almodovar-films, zorgt met haar zware Engelse tongval ook voor leuke momenten. Allemaal niet bijzonder stijlvol maar verdienstelijk voor regie- en scenariodebuut van Sane, die ook meewerkte aan muziekscore.

Airbag

1997 | Komedie, Thriller

Spanje/Portugal/Duitsland 1997. Komedie van Juanma Bajo Ulloa en Juanma Bajo Ulloa. Met o.a. Karra Elejalde, Fernando Guillén-Cuervo, Alberto San Juan, Maria de Medeiros en Francisco Rabal.

Het humoristische scenario van de regisseur Baja Ulloa, medehoofdrollen Elejalde, en Guill[KA1]en-Cuervo is au fond een eenvoudig verhaal voor een roadmovie, maar het zit complex in elkaar, zodat je er even in moet komen. Achteraf blijkt alles heel netjes in elkaar te passen en is het volop genieten van de ironische ondertoon die de Spaanse bourgeoisie, de r.k. kerk en de georganiseerde misdaad op de korrel neemt. Moederszoontje, net begonnen als advocaat, Juantxo (Elejalde) gaat binnenkort trouwen met de chique Araceli (Mero[KA6]no), die uit nog een nog rijkere familie komt dan hijzelf. Zijn vrienden Paco (San Juan) en Konradin (Guill[KA1]en-Cuervo) trakteren hem voor de laatste vrijgezellenfuif op een nachtje met prostitu[KA1]ee Marquesa (Sarda) in een bordeel, dat aan Villambrosa (Rabal) behoort. Juantxo heeft zijn trouwring bij zich, maar op een of andere manier verliest hij die. De rest van de film gaat erover hoe het drietal deze ring die telkens van bezitter wisselt, probeert terug te krijgen en hebben daar drie dagen de tijd voor. Ze raken betrokken in een gangsteroorlog, krijgen te maken met corrupte politie, moeten meedoen aan heroïnesmokkel tussen Spanje en Portugal en gaan van bordeel tot bordeel aan de noordwestkust van het Iberisch schiereiland. Hun rit eindigt in het casino van Santander en Juantxco doet een fraaie ontdekking over zijn familie! De film is aan de lange kant, maar exportversies zijn 22m korter en dat helpt. Het spel is voortreffelijk en de regie is goed. Het camerawerk is van Gonzalo Berridi. Bajo Ulloa's derde film.

Peggio di così si muore

1995 | Komedie, Fantasy

Frankrijk/Italië/Spanje 1995. Komedie van Marcello Cesena. Met o.a. Carla Signoris, Maurizio Crozza, Ugo Dighero, Mauro Pirovani en Marcello Cesena.

Na de terugkeer van hun huwelijksreis naar Brazili[KA3]e nemen Anna (Signoris) en Carlo (Crozza) op het vliegveld de verkeerde koffer mee. Hij bevat het niet onaardige bedrag van vijfhonderd miljoen lire (ongeveer tweehonderdvijfentwintigduizend euro). Ondanks de protesten van Carlo wil Anna het geld houden. Ze kopen een huis en tijdens de house-warmingsparty ontvangen ze een geschenk... hun eigen koffer. Ze krijgen twee weken de tijd om het geld terug te bezorgen. De twee gangsters die de boodschap overbrengen, laten merken dat het menens is. Doldwaze, zwarte komedie waarbij de twee hoofdpersonages door allerlei verwikkelingen zelfs met een spook opgescheept zitten! Een filmstijl die doet denken aan Richard Lester in zijn beste kolderperiode en er worden heel wat knipoogjes naar Alfred Hitchcock opgediend in een verhaal, waarvan je de afloop onmogelijk kan raden. Cesena en Ugo Dighero schreven het luchtige scenario. Fotografie van Regis Blondeau. Dolby S.R. Digital.

La flor de mi secreto

1995 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 1995. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Marisa Paredes, Juan Echanove, Imanol Arias, Carmen Elias en Rossy de Palma.

Leo (Paredes) schrijft kasteelromans onder het pseudoniem Amanda Gris. Ze is getrouwd met Paco (Arias) die bij de NATO zit. Op het moment dat ze geen inspiratie meer heeft voor de pulp die ze contractueel moet schrijven, laat Paco haar in de steek. Ze belandt in een diepe depressie, waar haar beste vriendin en bewonderaarster Betty (Elias) haar uit wil helpen. Ze moet gaan schrijven voor het cultureel supplement van de statige Spaanse krant [KL]El Pais[KLE] en Betty introduceert haar bij de redacteur Angel (Echanove). Leo grijpt echter meer naar de fles dan dat ze haar pen in de inkt doopt en het resultaat is dat ze in plaats van een damesroman een gothic novel produceert, dat haar uitgever niet wil publiceren; het manuscript belandt in de prullenbak, waaruit het wordt opgevist en voor een fortuin verkocht voor een film. Ondanks al haar tegenslag werkt Leo zich toch uit haar weinig benijdenswaardige positie. Een onderhoudende film, waardig aan vorige successen van Almodóvar, die zijn eigen scenario schreef en zijn sterren optimaal laat spelen, inclusief de kleurrijke entourage van Leo in de bijrollen. Het camerawerk is van Alfonso Beato, Dolby-geluid.

Kika

1993 | Komedie, Drama

Spanje/Frankrijk 1993. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Verónica Forqué, Alex Casanovas, Peter Coyote, Victoria Abril en Rossy de Palma.

Almodóvar laat zich in zijn films prettig weinig gelegen liggen aan het keurslijf van de politieke correctheid. Daarbij overschrijdt hij volgens velen wel de grenzen van de goede smaak en fatsoen. In Kika zit een inmiddels beruchte verkrachtingsscène, waarbij Kika, het slachtoffer, vraagt of de verkrachter alsjeblieft op wil schieten, want ze heeft die dag nog meer te doen. Het verhaal gaat over de moeizame relatie tussen het titelpersonage, haar schoonvader, haar vriend, diens vriendin en de criminele broer van de huishoudster. Kika is een typische vroege Almodóvar-film, met veel vreemde personages, rappe dialogen en een maf verhaal.

Sam suffit

1992 | Drama, Komedie

Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Virginie Thévenet. Met o.a. Claude Chabrol, Jean-François Balmer, Aure Atika, Philip Bartlett en Rossy de Palma.

Thévenet vertelt met veel humor de geschiedenis van een meisje dat werkt als striptiseuse in een kermistent in Barcelona. Ze wil een normaal leven gaan leiden en werpt zich in de strijd voor loonstrookjes, sociale zekerheid en kiesrecht. Thévenet geeft met spot gestalte aan zijn scherpe blik op de maatschappij, de krankzinnige bureaucratie en de plagen van het 20e eeuwse fin- de-siècle. Atika heeft de fysieke uitstraling van een Béatrice Dalle en is zeer overtuigend. Ook het onvergetelijke duo Chabrol en Balmer is een vermelding waard. Maar niet alleen daarom verdient de film een pluim.

Los gusanos no llevan bufanda

1991 | Misdaad, Komedie, Actiefilm

Spanje 1991. Misdaad van Javier Elorrieta. Met o.a. Clayton Rohner, Cristina Piaget, José Luis Lopéz Vázquez, Anthony Perkins en Jack Taylor.

Het scenario van Santiago Moncada loopt niet over van de originele invallen en zou regelrecht afkomstig kunnen zijn van een aflevering uit de serie [KL]The Persuaders[KLE] met Roger Moore als Lord Brett Sinclair en Tony Curtis als Danny Wilde van twintig jaar geleden. Gebrilde Adam Kent (Rohner) uit New York krijgt (van zijn baas) net zoals Tony Curtis een koffertje met een waardevolle inhoud, waarop de nodige liefhebbers loeren, aan een ketting om de pols geklonken. Net zoals in [KL]The Persuaders[KLE] vliegt het koffertje de lucht in, als het niet geopend wordt met de juiste, speciaal gemaakte sleutel. Vlak voor de overdracht op het Madrileense vliegveld Barajas ontstaat een schietpartij (waar Arabische schurken achter zitten) en wordt Kent ternauwernood gered door een knappe, onbekende vrouw (Piaget) die hem laat onderduiken in haar appartement. Adam is bevriend met Ernest Peabody (McDowall) van de Amerikaanse ambassade en vraagt Maria (zo heet zij) contact met hem op te nemen. Ondertussen vallen de Arabieren opnieuw aan en nemen Adam in zijn nakie, maar met het koffertje, gevangen. Adam ontsnapt en rent in zijn blootje door de Spaanse hoofdstad en brengt heel wat consternatie teweeg en wordt door een hoge officier (L[KA1]opez V[KA1]azques) gehouden voor de minnaar van zijn vrouw. Na de nodige verkleedpartijen, o.a. als prostitu[KA1]ee en non (achterna gezeten door een priester die hem wil doden) ontmoet Adam de Mechanical Man (Perkins), een coureur met één oog en één arm en eindigt de film in een male-striptent voor vrouwen. Flink wat actie die tegen het einde behoorlijk vertraagt en een onbeduidende rol voor de aantrekkelijke Piaget. Je moet vooral niet nadenken over de plot. Wie die raad opvolgt, kan heerlijk genieten van een avondje ouderwets entertainment. Het camerawerk is van Angel Luis Fernández. Exporttitel: THE NAKED TARGET.

¡Átame!

1990 | Drama, Komedie, Romantiek, Thriller

Spanje 1990. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Antonio Banderas, Victoria Abril, Loles León, Julieta Serrano en María Barranco.

Wanneer Ricky (Banderas) wordt ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis, hervat hij zijn obsessie voor pornosterretje Marina (Abril). Hij neemt haar in gijzeling en eist haar liefde, waar zij nog min of meer gehoor aan geeft ook - het kan zomaar verkeren in het bonte universum van Almodóvar (Hable con ella, La mala educación). De eigenaardige mix van seks en geweld neigt geregeld naar wansmaak, maar de Spaanse cineast relativeert met zwarte humor (een glurende grijsaard, betrapt terwijl hij naar het bijna ontblote achterwerk van Marina kijkt brengt te berde dat hij 'niet staart maar aanbidt') en over the top melodrama.

Nel giardino delle rose

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Luciano Martino. Met o.a. Ottavia Piccolo, Massimo Ghini, Barbara De Rossi, Gioia Scola en Giancarlo Giannini.

Aan het begin van de film zien we hoe een jonge moeder haar zoontje Claudio gedichten voorleest in een rozentuin. Jaren later woont Claudio als een yuppie in Milaan. Zijn moeder in Napels is weduwe geworden en beladen met schulden. Ze zien elkaar nooit. Als kind heeft Claudio haar eens betrapt in een omhelzing met Tramontano, de onderwijzer en hij gaat ervan uit dat zij zijn vader, een alcoholist, bedroog. Hij kan geen normale relatie onderhouden. Zijn moeder schrijft hem een brief en sterft. Dan moet hij in het reine zien te komen met zijn gevoelens. Een niet onaardige draak.

Mujeres al borde de un ataque de nervios

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano, María Barranco en Rossy de Palma.

De Spaanse cineast Almodóvar (Volver, Hable con ella) werd bekend met fantastische drama's over kleurrijke zelfkant-types, van drugsverslaafde nonnen tot giftige reality-tv presentatrices. 'Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking' is ook zo'n film. Madrileense penthousebewoner Pepa (Maura) is ten einde raad als haar minnaar Iván per antwoordapparaat afscheid neemt. Vriendin Candela verergert de stress als ze bij Pepa onderduikt vanwege contact met een sjiitische terrorist. De komst van Iváns psychisch zieke ex-vrouw Lucía (Serrano) maakt de waanzin compleet. Iváns zoon Carlos (een opmerkelijke rol van twintiger Banderas) probeert ondertussen de onvermijdelijke schade te beperken. Intelligente hilariteit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rossy de Palma op televisie komt.

Reageer