Adam Holender

Regisseur, Cameraman

Adam Holender is regisseur en cameraman.
Er zijn 15 films gevonden.

Mary and Rhoda

2000 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 2000. Drama van Barnet Kellman. Met o.a. Valerie Harper, Joie Lenz, Marisa Ryan, Elon Gold en Christine Ebersole.

Mary (Tyler Moore) en Rhoda (Harper), twee hoofdpersonages uit de beroemde jaren zeventig serie The Mary Tyler Moore Show, komen na vele jaren van verwijdering weer bij elkaar in deze tv-film. De vroegere vriendinnen hebben meer gemeen dan gedacht. Ze verloren beiden hun echtgenoot, krijgen als 'vrouwen op zekere leeftijd' moeite met een baan vinden en hebben ieder een opstandige dochter. Voor wie niet bekend is met The Mary Tyler Moore Show, is Mary and Rhoda een rustige, aangename komedie. Voor wie fan was van de serie kan het flink tegenvallen (het is immers niet de show en in een compleet ander tijdperk), maar het kan ook inspirerend zijn om Mary en Rhoda weer in levenden lijve te aanschouwen.

Wide Awake

1998 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1998. Drama van M. Night Shyamalan. Met o.a. Denis Leary, Dana Delany, Joseph Cross, Robert Loggia en Rosie O'Donnell.

Tweede film van regisseur/scenarist Shyamalan (The Village), de man die steevast furore maakt met films waarin religieuze, buitenaardse en toevallige fenomenen samenballen tot een mystieke potpourri met een verrassende uitsmijter. In Wide Awake volgt Shyamalan de Stephen King-aanpak van een vredig gehucht waar een dito personage wordt beproefd. De eer is aan Joshua (onnatuurlijk acteerwerk van Cross), een jonge tiener die via nonnen en priesters zoekt naar God omdat hij wil weten of het goed gaat met zijn recent overleden opa. Via de segmenten Vragen, Tekens en Antwoorden komt Shyamalan tot een simplistisch antwoord voor alle leeftijden

A Price Above Rubies

1998 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van Boaz Yakin. Met o.a. Renée Zellweger, Christopher Eccleston, Glenn Fitzgerald, Allen Payne en Julianna Margulies.

In de proloog maken we kennis met een broertje, Yossi (Dane) en zijn zusje Sonia (Ryan). Ze houden van elkaar, maar op een gegeven moment raakt Yossi te water en verdrinkt. Dan een sprong in de tijd. Sonia (Zellweger) is een volwassen vrouw en is gehuwd met Mendel (Fitzgerald), een chassidische jood, die rabbijn is. De leefregels in het orthodoxe milieu zijn heel streng en het komt er op neer dat vrouwen nauwelijks rechten hebben en dat seks taboe is. Mendel bedrijft de liefde met Sonia uitsluitend voor de voortplanting; het licht moet dan uit zijn en hij onderbreekt het vluchtige voorspel met een gebed. Het is duidelijk dat Sonia tekort komt. Als het eerste kind geboren wordt, wil Sonia het naar haar overleden broer noemen, maar vrouwen hebben niets te vertellen en het resultaat is een hoop bonje. Haar zwager Sender (Eccleston), die in juwelen handelt met een wijnhandeltje als dekmantel, komt haar te hulp, maar niet zonder eigen belang. Hij beweegt Sonia tot een vluggertje in ruil voor een baantje als verkoopster in zijn zaak. Sonia ontpopt zich niet alleen als zijn minnares, die naar bevrediging smacht, maar ook als een handige en goede zakenvrouw. Sonia ontmoet door haar contact met de buitenwereld de kunstenaar Ramon (Payne), wiens afkomst teruggaat naar de Cara[KA3]iben. Het wordt haar grote liefde, maar daardoor valt zij in ongenade bij haar hele familie. Yakins tweede film gunt de kijker een blik achter de schermen van de mystieke stroming van het jodendom, die afkomstig is uit het achttiende eeuwse Polen en vooral aanhang heeft in Amerika. Hoewel op zijn scenario het een en ander is aan te merken, voornamelijk omdat hij de drie mannelijke personages niet voldoende heeft uitgediept - Mendel als de godvrezende, Sender als diens wereldse, genotzuchtige tegenpool en Ramon als de gevoelige, edele mens - is zijn regie heel erg goed. De waardering voor de film is grotendeels gegeven voor de geloofwaardige, gevoelige en warme krachttoer van Zellweger, die adequaat gesteund wordt door de bijrollen, waarvan Margulies als schoonzuster de kleinste kans heeft gekregen om er inhoud aan te geven. Deze film zal door zijn onderwerp lang niet iedere kijker aanspreken, maar wie Zellweger goed vond in JERRY MAGUIRE merkt dat ze nog veel meer kan. Vergelijk haar werk niet met dat van haar collega Melanie Griffith in A STRANGER AMONG US (1992), een copstory, die in hetzelfde milieu speelt, wat overigens geen slechte film is. Het camerawerk is van Adam Holender. Deluxe color, Dolby digital.

I'm Not Rappaport

1996 | Komedie

Verenigde Staten 1996. Komedie van Herb Gardner. Met o.a. Walter Matthau, Ossie Davis, Amy Irving, Martha Plimpton en Craig T. Nelson.

Nelson. Gardner bewerkte zijn eigen zeer succesvolle toneelstuk en nam vervolgens ook nog eens de regie op zich. Wellicht net iets teveel van het goede. De kern van dit komische drama is sterk: Davis is een bejaarde congiërge die met ontslag bedreigd wordt. Hij wordt in zijn strijd geholpen door radikalinski Matthau die graag de kleine revolutie predikt. De gesprekken tussen de twee zijn prima, maar Gardner vertilde zich aan de plot waardoor de film hier en daar toch iets onbeholpens krijgt.

Smoke

1995 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten/Duitsland 1995. Komedie van Wayne Wang. Met o.a. William Hurt, Harvey Keitel, Stockard Channing, Giancarlo Esposito en Ashley Judd.

Brooklyn 1990. Aan de hand van een fascinerende anecdote vertelt de lokale schrijver Paul Benjamin (Hurt) hoe Sir Walter Raleigh destijds het gewicht van rook vaststelde. Om te beginnen woog hij een sigaar. Nadat die was opgerookt, woog hij de as en de peuk; met het verschil had hij het bepaald!

Blue In The Face

1995 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1995. Drama van Wayne Wang en Paul Auster. Met o.a. Lou Reed, Victor Argo, Roseanne, Keith David en RuPaul.

Keitel ging na SMOKE door om zijn rol van sigarenverkoper opnieuw te spelen. In minder dan een week stond de film met een imposante cast op de gevoelige laag. Heel wat beroemde (en ook onbekende) mensen kwamen over de vloer van Auggie Wren's winkel en zodra de camera's rolden moesten ze praten en doorgaan tot ze blauw aanliepen. Een lofzang aan dit stadsdeel in documentaire vorm met monologen, komisch sketches en bizarre reportages. Het wonderlijke is dat al deze afzonderlijke fragmenten en situaties tot een homogeen geheel samenvloeien.

Fresh

1994 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1994. Drama van Boaz Yakin. Met o.a. Sean Nelson, Giancarlo Esposito, Samuel L. Jackson, N'Bushe Wright en Luis N. Lantigua.

Hoofdrol Nelson is een gevoelloze, twaalf-jarige zwarte jongen uit Brooklyn. Hij is drugsdealer voor Esposito en zijn vader Jackson is een schaakwonder en oplichter. Vader weet niet wat zijn zoon uitspookt, Esposito weet ook niet wat de jongen precies in zijn schild voert. Nelson verkoopt cocaïne voor een andere dealer in de buurt. Een nu en dan aangrijpend verhaal, geschreven door debuterend regisseur Yakin over leven en overleven in het straatgeweld van Brooklyn. Fris, zonder gemakkelijke, pasklare karakterkenmerken. De dialogen, zonder een valse noot, met uitzondering van de geestige scènes van Jackson en Nelson aan het schaakbord - zijn een aaneenschakeling van obsceniteiten. Scenario van de regsisseur. Camerawerk van Adam Holender. Dolby.

Twisted

1992 |

1992. Adam Holender. Met o.a. Karl Taylor, Dan Ziskie, Brooke Tracy, Lois Smith en Christian Slater.

Hoofdrol Nelson is een gevoelloze, twaalf-jarige zwarte jongen uit Brooklyn. Hij is drugsdealer voor Esposito en zijn vader Jackson is een schaakwonder en oplichter. Vader weet niet wat zijn zoon uitspookt, Esposito weet ook niet wat de jongen precies in zijn schild voert. Nelson verkoopt cocaïne voor een andere dealer in de buurt. Een nu en dan aangrijpend verhaal, geschreven door debuterend regisseur Yakin over leven en overleven in het straatgeweld van Brooklyn. Fris, zonder gemakkelijke, pasklare karakterkenmerken. De dialogen, zonder een valse noot, met uitzondering van de geestige scènes van Jackson en Nelson aan het schaakbord - zijn een aaneenschakeling van obsceniteiten. Scenario van de regsisseur. Camerawerk van Adam Holender. Dolby.

The Dream Team

1989 | Komedie

Verenigde Staten 1989. Komedie van Howard Zieff. Met o.a. Michael Keaton, Christopher Lloyd, Peter Boyle, Stephen Furst en Dennis Boutsikaris.

Een groepje psychiatrische patiënten wordt door hun psychiater een dagje mee op stap genomen voor een honkbalwedstrijd. Het uitje verloopt rampzalig wanneer de begeleider bewusteloos in het ziekenhuis terechtkomt en de vier geestelijk gestoorden op eigen houtje New York City intrekken. Aardig gegeven, dat in aanzet doet denken aan One Flew Over the Cuckoo's Nest, had met deze acteurs een prima komedie kunnen opleveren, ware het niet dat regisseur Zieff nauwelijks enige originaliteit aan de dag legt en kiest voor gezapige voorspelbaarheid.

To Kill a Priest

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Ed Harris, Jean-Yves Pitoun, Joanna Whalley, Joss Ackland en Tim Roth.

Deze film, in het Engels opgenomen in Frankrijk, beoogt een objectieve getuigenis te zijn van het lot van de Poolse priester Popielusko, die door een politieman werd vermoord en in zijn land een legendarische figuur is geworden. De maakster haalt een enorme hoeveelheid feiten overhoop zodat een veelomvattend, maar uiteindelijk waarschijnlijk niet zo objectief epos ontstaat. In ieder geval overtuigt deze Franse reconstructie van de Poolse werkelijkheid nauwelijks. Het scenario is van regisseuse Holland en Jean-Yves Pitoun. Het camerawerk is van Adam Holender.

Twisted

1986 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1986. Horror van Adam Holender. Met o.a. Lois Smith, Christian Slater, Dina Merril, Tandy Cronyn en Dan Ziskie.

Een goed in elkaar gezette thriller met klassieke horror- elementen over een onsympathieke duivelse puber, die er genoegen in schept zijn zusje te treiteren en te tiranniseren. Hij weet een babysitter met behulp van zijn geluidsapparatuur de dood in te jagen. Als er een tweede, wat labiele vrouw komt oppassen meent de sadistische broer een nieuw gemakkelijk slachtoffer gevonden te hebben, maar hij ziet over het hoofd dat dergelijke mensen onvoorspelbaaar zijn en hij legt tot de satisfactie van de kijker het loodje in de dramatische strijd met de op het oog niet al te slimme vrouw.

The Shadow Box

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Paul Newman. Met o.a. Joanne Woodward, Christopher Plummer, Valerie Harper, James Broderick en Sylvia Sidney.

Drie zeer verschillende families hebben één ding gemeen: iemand van hen is dodelijk ziek. Plummer, gehuwd met Woodward, Sidney, die verzorgd wordt door haar dochter Dillon en Broderick, een arbeider, gehuwd met Harper, weten alle drie dat hun dagen geteld zijn. Ze beleven die zekerheid op hun eigen manier, maar hun familieleden hebben het veel moeilijker om met hun dood in het reine te komen. Aangrijpend melodrama, met licht komische tintjes, dat de kijker op een zeer aparte manier met de dood confronteert. Schitterend gespeeld door een unieke cast, geleid door de uitmuntende acteurs-regisseur Newman, die zoals steeds een prachtprestatie krijgt van echtgenote Woodward. Dit sombere scenario van Michael Cristofer, gebaseerd op zijn eigen toneelstuk, is niet ieders idee van gezellige ontspanning, maar het loont beslist de moeite. Adam Holender stond in voor de fotografie.

The Idolmaker

1980 | Muziek, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1980. Muziek van Taylor Hackford. Met o.a. Ray Sharkey, Tovah Feldshuh, Peter Gallagher, Paul Land en Joe Pantoliano.

Sympathieke, maar niet helemaal geslaagde, milieuschildering van het rockwereldje rond 1960. Centraal staat Vincent Vaccardi, een kelner, die zich weet op te werken tot tekst- en muziekschrijver. Hij kan een tweetal zangers (Frankie Avalon en Fabian) tot rockidolen maken, maar als de druk te groot wordt, lopen ze over naar een andere manager. In zijn regiedebuut demonstreert Hackford reeds zijn interesse in hedendaagse muziek, die ook later dikwijls tot uiting zou komen. Maar deze prent is spijtig genoeg te oppervlakkig en te clichématig om een geloofwaardig beeld op te hangen van de ambitieuze managers zonder scrupules, die voor niets terugschrikken om hun doel te bereiken. Het scenario is van Edward Di Lorenzo. Het camerawerk is van Adam Holender.

The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Paul Newman. Met o.a. Joanne Woodward, Nell Potts, Roberta Wallach en Judith Lowry.

Woodward geeft superieur acteerwerk weg in dit verhaal over een in afzondering levende trut van een moeder en haar twee vreemde dochters. Script van Paul Zindel naar een toneelstuk van hemzelf, waarmee hij een Pulitzer Prijs won.

Midnight Cowboy

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver en Brenda Vaccaro.

De enige X-rated film die ooit een Oscar won, zorgde destijds voor controverse vanwege het rauwe geweld, openlijke uitingen van homoseksualiteit en enkele naaktscènes, maar zal vandaag weinigen shockeren. Voight is uitstekend als de cowboy uit een Texaans dorpje die denkt dat hij in New York een fortuin zal vergaren als gigolo. Hij sluit een onwaarschijnlijke vriendschap met een kleine oplichter (Hoffman). De smoezelige sfeer rond Times Square die de film zo fraai weet te vangen, is al lang verdwenen: waar vroeger pooiers, dieven en hoeren rondhingen, viert nu Disney hoogtij. Oscars voor beste film, regie en script.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Adam Holender op televisie komt.

Reageer