Barbara Dittus: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Das Schloss meines Vaters

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Heikko Deutschmann, Julia Jäger, Matthias Zahlbaum, Gundula Köster en Alexander Schubert.

Freiwild

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Wolfgang Dickmann. Met o.a. Robert Atzorn, Jörg Gudzuhn, Gerit Kling, Jutta Speidel en Peter Sattmann.

Herberge für einen Frühling

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Gunter Schoß, Swetlana Schönfeld, Gojko Mitic en Nikolaus Gröbe.

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Molls Reisen

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Thorsten Näter. Met o.a. Friedrich Schütter, Sabine Postel, Dieter Pfaff, Barbara Dittus en Susanne Lüning.

Meester-banketbakker Magnus Moll (Sch[KA3]utter) heeft een droom: een zeiltocht om de wereld. Hij praat er vaak over. Het voornemen komt zijn dochter Maja (Postel) en zijn dikke schoonzoon Uwe (Pfaff) eigenlijk wel goed uit. Het is dé gelegenheid om de goedlopende zaak van pappa over te nemen en zich eindelijk te kunnen ontdoen van het knechtschap. Als een jeugdvlam van Magnus Moll plotseling opduikt, wijzigt de verliefde bakker zijn koers drastisch, waardoor de 'jongelui' niet van wal kunnen steken. Lieve koekjes worden nu eenmaal niet gebakken! Rainer Berg schreef het scenario voor deze voorspelbare, maar appetijtelijke kletskoek. Pfaff speelt zijn rol vol overgave.

Lena

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Karin Hercher. Met o.a. Katherina Palm, Judy Winter, Hans-Gerd Sonnenburg, Rainer Schöne en Christoph Eichhorn.

Na de val van de Berlijnse muur tracht de uit Oost-Berlijn afkomstige Lena (Palm) werk te vinden. Op het arbeidsbureau staat ze echter eensklaps oog in oog met Markowski (Sch[KA3]one), een vroegere officier van de Stasi. Deze kent haar en weet dat ze zich ooit aan de Stasi verbonden heeft. Hij was het nl. zelf die haar gedwongen heeft te tekenen om haar zoontje terug te krijgen. Hij is echter een nieuw leven begonnen en belooft haar te helpen indien ze over zijn verleden zwijgt. Ze voelt er echter niet veel voor om zich nogmaals te laten chanteren, maar noch haar moeder (Winter) noch haar vroegere vrienden willen haar helpen. Wat is er destijds juist gebeurd? Aangrijpend drama van een moeder die in een politiek onstabiel land, waar mensenrechten slechts een fantasie zijn, vecht voor de voogdij over haar kind. Het grootste deel van de film wordt in flash-back verteld. Maria Seidemann schreef het scenario en achter de camera werd plaatsgenomen door Klaus Liebertz.

Der Bruch

1994 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Duitsland 1994. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Christian Nähte, Stefanie Stappenbeck, Barbara Dittus, Madeleine Lierck en Bang Pham Viet.

Na lange afwezigheid keert de vrijgevochten Harald (N[KA3]athe) terug naar zijn geboortedorp in gezelschap van zijn vriendin Sofie (Stappenbeck). Ze breken in in wat hij noemt het huis van een vriend waar het bulkt van de luxe. Als echter blijkt dat Harald het huis maar al te goed kent en ze een T-shirt vindt met zijn foto op, verlaat Sofie ziedend van woede het huis. In werkelijkheid is het het huis van zijn grootmoeder en Harald neemt zijn oude fiets mee. De enige getuige van het gebeurde is Duan (Viet), een Vi[KA3]ietnamees kind wiens moeder onlangs zelfmoord pleegde en die nu in huis genomen werd door Haralds grootmoeder (Dittus). De jongen zwijgt echter halsstarrig, zelfs wanneer Harald de volgende dag zijn oma komt begroeten. In zijn vertwijfeling loopt Duan weg van huis. Harald roept de hulp in van de bende jongeren waarmee hij vroeger optrok om de jongen te zoeken. Een zwakke sequel op OLLI IN DER UNTERWELT die zo weinig aantrekkelijks te bieden heeft dat de meeste kinderen vlug zullen afhaken. Hij mist het spontane, avontuurlijke van zijn voorganger en Harald is teveel 'halbstarke' om sympathiek te zijn. De volwassenen zetten ditmaal echter geen karikaturen neer. Manfred Freitag en Jochen Nestler schreven het scenario. Fotografie is van regisseur Brauer.

De bom tikt

1993 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk​/​​Nederland 1993. Drama van Thorsten Näter. Met o.a. Julia Grimpe, Frank Stieren, Maiko Kemper, Ulrich Matschoss en Udo Schenk.

Realistisch, sociaal drama gesitueerd in het milieu van rechts-extremistische jongeren. Stieren is de zoon van een plaatsvervangend burgemeester in een plaatsje in de voormalige DDR. Hij revolteert tegen asielzoekers en gastarbeiders. Zijn zus, Grimpe, is een gevierd radiomaakster, die aan de andere kant van de barrière staat. Stieren geraakt verstrikt in een netwerk van skinheads en neo-nazi's en zijn zus Grimpe probeert hem daaruit te halen. Deze Nederlands-Duits-Oostenrijks-Zwitserse coproductie gaat mank aan overdosis aan research en een te dik aangezet script van regisseur Näter. Opnames op lokaties in Duitsland, België, Frankrijk en Nederland. Camerawerk van Dragan Rogulj.

Polizeiruf 110: Amoklauf

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Wolfgang Hübner. Met o.a. Peter Borgelt, Günter Junghans, Barbara Dittus, Bernd Michael Lade en Karin Gregorek.

Deze korte aflevering - slechts een uur - was bedoeld om onzorgvuldig rijgedrag en alcohol in het verkeer onder de aandacht te brengen. Hauptmann Fuchs (Borgelt) heeft kennelijk geen grote misdaden op te lossen. Hij houdt zich bezig met twee gevallen, die niet kunnen verhullen dat het bloedarme scenario van Eberhard G[KA3]orner niets te bieden heeft. Bij een verkeersongeluk belandt een journalist zwaargewond in het ziekenhuis (en overlijdt later) omdat de moeren van zijn wielen van zijn Citro[KA3]en (!) door een jongetje van veertien jaar zijn losgedraaid; hij vliegt tegen de pijlers van een brug op als hij een tegemoetkomende vrachtwagencombinatie wil ontwijken. Slagerszoon J[KA3]urgen Gruber (Lade) legt een belastende verklaring af. Hij raakt later betrokken bij een arrestatie, als hij in de auto zit met zijn moeder en zijn beschonken, strenge vader (Junghans) achter het stuur. Vader Gruber verzet zich fel tegen zijn arrestatie. Acteur Lade zou na de Duitse hereniging in 1991 opklimmen tot Kriminalassistent Kain naast Hauptkommissar Bruno Ehrlicher (Peter Sodann) van het team in Dresden in de serie TATORT. Kain zou zichzelf bewijzen en werd bevorderd tot Kommissar en zou nog heel wat jaren samenwerken met zijn collega Ehrlicher met een stijgende populariteit en een groeiende kijkdichtheid. Deze aflevering, nummer 120, werd slechts [KA1]e[KA1]en keer uitgezonden; daarna viel de Berlijnse muur en raakte Borgelt zonder werk. Hij werd in 1991 `gepensioneerd` in de serie totdat hij in de jubileumaflevering KURSCHATTEN (dertig jaar POLIZEIRUF 110) in 2001 een gastrolletje mocht spelen als schurk. De wraak is zoet. Voor de liefhbbers: het introfilmpje is lichtelijk gewijzigd, d.w.z. gemoderniseerd en lijkt ietsjes dynamischer. De auto's van de Vopo, nog steeds de 'stoere' onveranderde Wartburgs, hebben nu macho nummers op het dak geschilderd gekregen zodat ze uit de lucht kunnen worden waargenomen. Het heeft allemaal niet mogen baten.

Die Weihnachtsgans Auguste

1988 | Familiefilm

Oost Duitsland 1988. Familiefilm van Bodo Fürneisen. Met o.a. Dietrich Körner, Barbara Dittus, Käthe Reichel, Daniel Mewes en Peter Bause.

Peter L[KA3]owenhaupt (Mewes) is de zoon van een belangrijke zanger van de prestigieuze Semper Oper in Dresden. Peters vader Ludwig heeft de eretitel Kammers[KA3]anger. Vader Ludwig verheugt zich op de vetgemeste kerstgans, die tijdens de feestdagen op zijn bord zal komen. Peter krijgt echter medelijden met het dier en laat het vroegtijdig ontsnappen. En z[KA1]o kon het gebeuren dat er zaken misgingen tijdens [KL]Lohengrin[KLE], de opera van Richard Wagner, en dat er een gans rondwaggelde op het station van Dresden. Manfred Freitag en Joachim Nestler herschreven het verhaal van Friedrich Wolf en verplaatsten het in de `huidige` tijd van de DDR (die inmiddels geschiedenis is). Lotti Schawohl bewerkte het verhaal tot scenario en R[KA3]udiger Pelikan stond achter de camera. Verschrikkelijk (Oost-)Duits en echt niet veel aan.

Das Schulgespenst

1987 | Familiefilm

Oost Duitsland 1987. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Nicole Lichtenheldt, Ricardo Roth, Karin Düwel, Rolf Ludwig en Barbara Dittus.

Dolle komedie voor jonge kijkers. De tien-jarige Carola Huflattich heeft zoveel problemen op school, dat zij de geest Buh vraagt haar plaats in te nemen. Het meisje is haar vrijheid echter al gauw beu en moet er dan met haar dubbelganger om vechten om weer terug te kunnen naar school. Door de overvloed aan moraal en verwarring is de film nauwelijks grappig. Naar het gelijknamige boek van Peter Abraham. Scenario van Rolf Losansky. Camerawerk van Helmut Grewald.

...Und ich dachte du magst mich

1987 | Familiefilm

Duitsland 1987. Familiefilm van Hannelore Unterberg. Met o.a. Ulrike Dräger, Sören Lißner, Cindy Scholp, Ulrike Knabe en Sebastian Hattopp.

Het is zomervakantie. Kinderen vermaken zich in een vakantieverblijf en houden zich bezig met de typische pesterijtjes tussen jongens en meisjes. Eén meisje, Dräger, houdt zich afzijdig en is in zichzelf gekeerd. Wanneer Lißner zich met haar gaat bemoeien, bloeit ze echter op. Tussen hen ontstaat een prille liefde waarmee de leiding geen raad weet. Ze plaatsen de jongen in een andere groep. Dräger gaat daarna door de bossen zwerven. Een tedere kalverliefde die sympathiek in beeld gebracht wordt. De kinderen spelen spontaan, maar de volwassen benadrukken hun rollen teveel. Unterberg schreef het scenario, naar een verhaal van Andreas Scheinert. Vakkundige fotografie van Michael Göthe.

Polizeiruf 110: Mit List und Tücke

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jörg Hengstler, Peter Reusse, Ute Lubosch en Otto Mellies.

Het scenario van regisseur Kr[KA3]atzig gaat over oplichterijtjes en het misbruik maken van goed vertrouwen. Thema`s die al eerder opdoken in de serie en waarbij Hauptmann Fuchs (Borgelt), toen nog Oberleutnant, de hoofdrol speelde en zich bediende van handige listen, die zo uit jongensboeken afkomstig zouden kunnen zijn. Deze keer is het niet indrukwekkender als ambulancechauffeur Frank Reiher (Reusse) zich toegang verschaft tot de woningen van in onmacht gevallen, alleenstaande oude dames die hij in het ziekenhuis heeft afgeleverd. Hij was (dankzij Kr[KA3]atzig`s scenario) zo dom om daarbij zijn zakagenda te verliezen en de Vopo op zijn hals te halen; bij een huiszoeking door de politie, waarvoor in het kleurloze paradijs van Honecker geen besluit van een rechter vereist is, worden de nodige gestolen spullen gevonden en zit Franks vrouw Anja (Lubosch) ook zwaar in de bonen. Omdat Krätzig te weinig verhaal had, kwam er ook nog een parallel lopend subplot bij over een hypnotiseur, die zich net zoals Frank verrijkte, door te reflecteren op advertenties van eenzame, oudere harten. Hauptmann Fuchs slaat de boosdoeners allemaal in de boeien. De Oostduitse kijker van toen raakte niet echt geboeid, en terecht. Aflevering 102.

Der Staatsanwalt hat das Wort: Ein feiner Dreh

1986 |

1986. Hans Werner. Met o.a. Angelika Perdelwitz, Gerd Blahuschek en Barbara Dittus.

Het scenario van regisseur Kr[KA3]atzig gaat over oplichterijtjes en het misbruik maken van goed vertrouwen. Thema`s die al eerder opdoken in de serie en waarbij Hauptmann Fuchs (Borgelt), toen nog Oberleutnant, de hoofdrol speelde en zich bediende van handige listen, die zo uit jongensboeken afkomstig zouden kunnen zijn. Deze keer is het niet indrukwekkender als ambulancechauffeur Frank Reiher (Reusse) zich toegang verschaft tot de woningen van in onmacht gevallen, alleenstaande oude dames die hij in het ziekenhuis heeft afgeleverd. Hij was (dankzij Kr[KA3]atzig`s scenario) zo dom om daarbij zijn zakagenda te verliezen en de Vopo op zijn hals te halen; bij een huiszoeking door de politie, waarvoor in het kleurloze paradijs van Honecker geen besluit van een rechter vereist is, worden de nodige gestolen spullen gevonden en zit Franks vrouw Anja (Lubosch) ook zwaar in de bonen. Omdat Krätzig te weinig verhaal had, kwam er ook nog een parallel lopend subplot bij over een hypnotiseur, die zich net zoals Frank verrijkte, door te reflecteren op advertenties van eenzame, oudere harten. Hauptmann Fuchs slaat de boosdoeners allemaal in de boeien. De Oostduitse kijker van toen raakte niet echt geboeid, en terecht. Aflevering 102.

Polizeiruf 110: Der Unfall

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Peter Borgelt, Hildegard Alex, Gunter Schoß, Barbara Dittus en Dietmar Richter-Reinick.

Ook in de DDR was doorrijden na een ongeluk een ernstig verkeersmisdrijf. Een doorn in het oog van vadertje Honecker, die vond dat de kijkers maar eens een lesje moesten leren. G[KA3]unter Perlbach (Scho[KL29]) rijdt met zijn blauwe Wartburg een kind aan (veel erger dan een volwassene!), raakt in paniek en vlucht. Hauptmann Fuchs (Borgelt), die op dit moment kennelijk geen zwaardere misdrijven hoeft te bestrijden, gaat de zaak onderzoeken, die aanvankelijk onoplosbaar lijkt. Ook de Vopo heeft het niet druk, want in de hele DDR controleren ze binnen een paar uur alle blauwe Wartburgs. Dat konden ze gemakkelijk doen, want zoveel auto`s reden er niet rond. Ondertussen weet de kijker dat het beentje van het slachtoffertje geamputeerd is en dat de dader een slecht huwelijk heeft. Perlbach houdt wel van zijn dochtertje dat net zo oud is als het jongetje in het ziekenhuis. Zijn vrouw Brigitte (Alex) is naar haar ouders op een waddeneilandje in de Oostzee gegaan, waar Günther ook heen gaat. Dit maakte het aanvankelijk voor Hauptmann Fuchs zo moeilijk om hem te vatten, want de auto was heel snel gevonden. Iedereen weet dat in het scenario van regisseur Mosblech en Eberhard Görner een paar draaien en wendingen zitten, waardoor Hauptmann Fuchs de dader in de kraag kan vatten. Brigitte Perlbach was uiteraard niet erg trots op haar man en zij stort haar hart uit bij Hauptmann Fuchs en is vol zelfverwijt. Ondertussen blijkt de dader slechter dan we denken - dat komt mooi uit, want we mogen geen meelij met hem krijgen. Desondanks een aardige milieuschildering van het vrije vissersleven in het subplot. Het thema sprak de mensen erg aan, want er werd intensief gekeken. Alex is een kolossaal wijf met zwart haar en blauwe ogen. De spelprestaties zijn redelijk. Aflevering 80.

Der Staatsanwalt hat das Wort: Hoffnung fr Anna

1982 |

1982. Vera Loebner. Met o.a. Jürgen Heinrich, Barbara Dittus en Jenny Gröllmann.

Ook in de DDR was doorrijden na een ongeluk een ernstig verkeersmisdrijf. Een doorn in het oog van vadertje Honecker, die vond dat de kijkers maar eens een lesje moesten leren. G[KA3]unter Perlbach (Scho[KL29]) rijdt met zijn blauwe Wartburg een kind aan (veel erger dan een volwassene!), raakt in paniek en vlucht. Hauptmann Fuchs (Borgelt), die op dit moment kennelijk geen zwaardere misdrijven hoeft te bestrijden, gaat de zaak onderzoeken, die aanvankelijk onoplosbaar lijkt. Ook de Vopo heeft het niet druk, want in de hele DDR controleren ze binnen een paar uur alle blauwe Wartburgs. Dat konden ze gemakkelijk doen, want zoveel auto`s reden er niet rond. Ondertussen weet de kijker dat het beentje van het slachtoffertje geamputeerd is en dat de dader een slecht huwelijk heeft. Perlbach houdt wel van zijn dochtertje dat net zo oud is als het jongetje in het ziekenhuis. Zijn vrouw Brigitte (Alex) is naar haar ouders op een waddeneilandje in de Oostzee gegaan, waar Günther ook heen gaat. Dit maakte het aanvankelijk voor Hauptmann Fuchs zo moeilijk om hem te vatten, want de auto was heel snel gevonden. Iedereen weet dat in het scenario van regisseur Mosblech en Eberhard Görner een paar draaien en wendingen zitten, waardoor Hauptmann Fuchs de dader in de kraag kan vatten. Brigitte Perlbach was uiteraard niet erg trots op haar man en zij stort haar hart uit bij Hauptmann Fuchs en is vol zelfverwijt. Ondertussen blijkt de dader slechter dan we denken - dat komt mooi uit, want we mogen geen meelij met hem krijgen. Desondanks een aardige milieuschildering van het vrije vissersleven in het subplot. Het thema sprak de mensen erg aan, want er werd intensief gekeken. Alex is een kolossaal wijf met zwart haar en blauwe ogen. De spelprestaties zijn redelijk. Aflevering 80.

Unser Kurzes Leben

1981 | Drama

Oost Duitsland 1981. Drama van Lothar Warneke. Met o.a. Simone Frost, Gottfried Richter, Christian Steyer, Hermann Beyer en Barbara Dittus.

Een jonge architekte heeft een rijke fantasie, bedenkt de prachtigste plannen die echter nooit uitgevoerd kunnen worden. Haar frustraties daarover werken door in haar persoonlijk leven.

Polizeiruf 110: Zeugen gesucht

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Vera Loebner. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Günter Naumann, Frank Lienert en Margot Busse.

Hauptmann Fuchs (Borgelt) en Leutnant Arndt (Göhler) worden bij een noodlottig bedrijfsongeval geroepen. Een dak is ingestort en er valt een dode te betreuren. Ze ontdekken niet alleen dat er met het materiaal is geknoeid, maar dat het slachtoffer al dood was voor het ongeluk. Nu gaat het om moord en wist hij soms teveel? Het scenario van Ulrich Waldner gaat over de verrijking van een klein groepje, maar zegt niets over de werkelijke oorzaak: het ontbreken van een vrije markteconomie in het arbeiders- en boerenparadijs van vadertje Honecker. De nomenklatura kwam niets tekort en anderen dienden zich in te spannen om het land op te bouwen. Met hun kalme benadering en flauwe enkele draaien in het verhaal, grijpt ons politieduo de daders, die hun gerechte straf niet mogen ontlopen. Aflevering 67.

Der Dritte

1971 | Drama

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1971. Drama van Egon Günther. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rolf Ludwig en Barbara Dittus.

Relatieproblematiek en vrouwenemancipatie in de DDR. Een vrouwelijke wiskundige heeft twee kinderen van verschillende mannen en gaat het nu proberen met een derde.