Alain Tanner

Regisseur, Scenarist, Producer

Alain Tanner is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 17 films gevonden.

Jonas et Lila, à demain

1999 | Experimenteel

Zwitserland 1999. Experimenteel van Alain Tanner. Met o.a. Jérôme Robart, Aïssa Maïga, Natalia Dontcheva, Jean-Pierre Gos en Cécile Tanner.

Bijna een kwart eeuw later komt Alain Tanner terug op zijn 'Jonas qui aura 25 en l'an 2000' uit 1976. Het nieuwe millennium is begonnen, Jonas is 25 en woont in Genève samen met zijn jeugdliefde Lila. Hoewel niets meer herinnert aan de tijd en de personages van de eerste film laat Tanner thema's als verzet tegen de gevestigde orde terugkomen in deze poëtische schets van een jong leven.

Requiem

1998 | Drama, Mysterie, Fantasy, Horror, Experimenteel

Portugal/Frankrijk/Zwitserland 1998. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Francis Frappat, André Marcon, Alexandre Zloto, Myriam Szabo en José Manuel Mendes.

In de verzengende zomerhitte loopt de schrijver Paul (Frappat) op een middag door Lissabon op weg naar een ontmoeting met de geest van de schrijver Fernando Pessoa (Yeco). Onderweg heeft hij allerlei bizarre ontmoetingen met een junk (Pina), een kokkin, een taxichauffeur (Martinho), een bordeelhoudster, een bedelaar, een bewaarder van een begraafplaats (Solnado) en een oude zigeunerin (Duarte). Deze personen zitten diep geworteld in de verdwijnende Portugese cultuur. Tussen deze levende mensen, heeft hij ontmoetingen met figuren uit het verleden, die heengegaan zijn zoals Pauls vader (Zloto) als jonge matroos, zijn vriend en dichter Pierre (Marcon) met wie hij Isabel (Szabo) deelde, die tenslotte onder de druk van de driehoeksverhouding zelfmoord beging. Hun hereniging vindt plaats in een restaurant, waar het recept van de maaltijd zeer uitvoerig wordt doorgenomen en Pierre details over zijn dood moet vertellen. Zelfs intimi van de weemoedige, naar nostalgie hunkerende literaire roman van Antonio Tabucchi zullen moeite hebben met deze lome, gortdroge film die de nodige celebrale inspanning vereist en geen onderscheid maakt tussen de doden en de levenden. Over de Portugese hoofdstad Lissabon word je nauwelijks iets wijzer - dus ook daarvoor hoef je niet te gaan kijken. Overigens over de legendarische Fernando Pessoa wordt nauwelijks een woord gerept. Gesteld moet worden dat Frappat zijn tekstregels met grote vaardigheid uitspreekt. Het scenario is van regisseur Tanner en Bernard Comment. Het camerawerk is van Hugues Ryffel, die heel wat mooie, maar nietszeggende zich traag afwisselende beelden laat zien. Dolby SRD. Ook bekend als LISSABONER REQUIEM.

Fourbi

1996 | Komedie, Drama

Frankrijk/Zwitserland 1996. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Karin Viard, Jean-Quintin Châtelain, Cécile Tanner, Antoine Basler en Robert Bouvier.

Rosemonde (Viard) vermoordde een man die haar wilde verkrachten en werd vrijgesproken. Zes jaar later wil Paul (Chëtelain) haar verhaal verfilmen maar de cynische Rosemonde wil er niets van weten. Het verhaal blijft oppervlakkig en afstandelijk met als artistiek hoogtepunt de titel: Fourbi is een hond. (VM/VPRO Gids)

Le journal de Lady M

1992 | Romantiek

Frankrijk/België/Spanje/Zwitserland 1992. Romantiek van Alain Tanner. Met o.a. Myriam Mézières, Juanjo Puligcorbe, Felicite Wouassi, Antoine Basler en Carlotta Soldevilla.

Roodharige zangeres uit het Parijse cabaret Lady M (M[KA1]ezi[KA2]eres) maakt kennis met een Spaanse beeldhouwer Diego (Puligcorbe) die gefascineerd is door haar optreden in de lichtstad. Zij is weg van hem. Zodra ze kan, zoekt ze hem op in Barcelona en maken ze een fraaie tocht door Cataloni[KA3]e. De passie laait hoog op tussen beiden. Er valt bij toeval een foto uit de portefeuille van Diego en zij ziet dat hij getrouwd is met een mooie zwarte vrouw (Wouassi).

La Vallée fantôme

1987 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Zwitserland/Frankrijk 1987. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Jacob Berger, Laura Morante, Caroline Cartier en Ray Serra.

Een film zonder intrige, die op niet-klassieke wijze een klassieke driehoek schildert. Meer dan dat vormt het echter een overpeinzing over het filmbedrijf en over de te maken film, die er niet komt zolang een cineast in een creatieve crisis verkeert, net als die in OTTO E MEZZO van Fellini. Zodoende verwijst het 'schijndal' naar een schijnfilm over de personages en hun emoties. Dit verwarrende en beklemmende werk, zowel ontnuchterend als pessimistisch, bevat de sleutelzin van de filosofie van de Zwitserse cineast Tanner: 'Werk of barbarij, dat is waar het om gaat'. Boeiend voor de een en ondraaglijk voor de ander.

Une flamme dans mon coeur

1985 | Drama, Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1985. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Myriam Mézières, Aziz Kabouche en Benoît Régent.

Deze film beschrijft twee amoureuze pogingen van een vrouw die dol is op de stukken van Racine die ze met haar twee minnaars in het theater vertolkt. Van dit scenario dat ongewoon genoeg is, geschreven door Myriam Mézières heeft Alain Tanner een zeer overheersende, langzame film gemaakt met geweldige maar soms onbedoelde plaatjes in zwart wit - een bewuste keuze daar deze de eenzaamheid accentueren die loodzwaar op de vrouwelijke hoofdrolspeelster ligt - zoals in de uiteindelijke zwerftocht door de straten van Cairo. Dit personage is jammer genoeg te narcistisch om ons echt te raken maar het blijft een interessant werk zoals alles van Tanner.

No Man's Land

1985 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1985. Misdaad van Alain Tanner. Met o.a. Hugues Quester, Myriam Mézières, Jean-Philippe Écoffey, Betty Berr en Marie-Luce Felber.

Een aantal figuren leidt een middelmatig en kleurloos bestaan aan beide zijden van de Frans-Zwitserse grens in de Jura. Allen dromen ervan iets te doen dat niet te verwezenlijken is. Om een beetje leven in de brouwerij te brengen gaan ze smokkelen en lopen ze in een valstrik. Het thema doet er weinig toe en het weinig interessante politieverhaaltje komt op de tweede plaats. Het wezenlijke van de film ligt - zoals altijd bij Tanner - immers in een schets vol toespelingen over mensen die het slachtoffer zijn van hun eenzaamheid en over hun onvermogen tot communiceren. Zij verkrijgen hierdoor een opmerkelijke diepgang in deze zeer pessimistische kroniek van het dagelijks bestaan.

In der weissen Stadt

1983 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1983. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Bruno Ganz, Teresa Madruga en Julia Vonderlin.

Tanner is een van die regisseurs die gefascineerd is door de diepste zieleroerselen van zijn medemens. Hij meent een en ander filmisch te moeten vertalen via de gekwelde kop van Ganz, die zwaar neurotisch ronddwaalt tussen allerlei symbolisch bedoelde elementen. Daar heb je toch psychiaters voor? Mateloos vervelend en verstikkend pretentieus.

Dans la ville blanche

1982 | Drama

Zwitserland/Portugal 1982. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Bruno Ganz, Teresa Madruga, Julia Wonderlinn, Francisco Baiaio en José Wallenstein.

Een scheepsmachinist gaat in Lissabon aan wal en besluit daar te blijven. Verschillende verliefdheden compliceren zijn verblijf en als hij tot twee keer toe aangevallen en beroofd wordt, besluit hij weer naar het Noorden - naar huis? - te vertrekken. Een voor Tanner ongewoon spontane en min of meer geïmproviseerde ontdekkingsreis door Lissabon die door Ganz' identiteitscrisis boven een toeristisch prentenboek wordt uitgetild.

Les années lumière

1981 | Komedie, Fantasy, Drama

Frankrijk/Zwitserland 1981. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Trevor Howard, Mick Ford, Bernice Stegers, Odile Schmitt en Henri Virlojeux.

Jonas (Ford), een jongeman komt in de leer bij Yoshka Poliakeff (Howard), een oude, eenzame zonderling, die hem even moeilijke als zinloze opdrachten geeft. De oude man bestudeert de vogels om ooit zelf te kunnen vliegen. Het lukt hem, maar een dag later wordt zijn lijk gevonden. In het Engels gesproken fabel van de Zwitser Tanner werkt minder door literaire symboliek - uit roman van Daniel Odier La voie Sauvage - dan door confrontatie van de ironische Howard en de enthousiaste en rebelse Ford tegen schitterend en vervreemdend gefotografeerd Iers landschap, door cameraman Jean François Robin. Eastmancolor.

Messidor

1978 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1978. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Clémentine Amouroux, Catherine Retoré, Franziskus Abgottspon en Catherine Retore.

Twee meisjes ondernemen een steeds verder gaande kruistocht tegen de steriele en egaliserende Zwitserse welvaartsstaat en laten zich daarbij inspireren door de Franse Revolutie, die in zijn kalender de oogstmaand 'messidor' noemde. Lofwaardige, maar niet geheel geslaagde poging tot vernieuwing van Tanner, die met JONAS de balans van eerdere thema's opmaakte. In samenwerking met de actrices geïmproviseerde film toont per scène een opmerkelijke beheersing, maar geen gevoel voor maat in de opbouw, zodat de eerst toenemende beklemming omslaat in ergernis en de nagestreefde tragische anarchie van de heldinnen te oppervlakkig blijft voor de tijdsduur.

Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000

1976 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1976. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Myriam Boyer, Jacques Denis, Roger Jendly en Dominique Labourier.

Door toevallige omstandigheden kruisen in Gen[KA2]eve de levens van acht verschillende personages elkaar, die ieder op hun manier een eigen vorm proberen te vinden voor hun gefrustreerd idealisme ten aanzien van een nieuwe maatschappij. Conflicten en teleurstellingen blijven niet uit, maar de hoop voor de toekomst wordt gevestigd op de geboorte van een baby in een `ecologisch` boerengezin. Het aanstekelijk samenspel van de ideale rolbezetting geeft de film een lichte toon die hem uittilt boven de theoretisch-onderwijzende uitgangspunten en de nadrukkelijke vervreemdingseffecten (als de afwisseling van zwartwit en kleur), zonder dat die vrolijkheid de zinnigheid van de diverse probleemstellingen verdoezelt. Het scenario is van regisseur Tanner en John Berger. Het camerawerk is van Renato Berta.

The Middle Of The World

1974 |

1974. Alain Tanner. Met o.a. Olimpia Carlisi, Juliet Berto, Jacques Denis en Philippe Léotard.

Door toevallige omstandigheden kruisen in Gen[KA2]eve de levens van acht verschillende personages elkaar, die ieder op hun manier een eigen vorm proberen te vinden voor hun gefrustreerd idealisme ten aanzien van een nieuwe maatschappij. Conflicten en teleurstellingen blijven niet uit, maar de hoop voor de toekomst wordt gevestigd op de geboorte van een baby in een `ecologisch` boerengezin. Het aanstekelijk samenspel van de ideale rolbezetting geeft de film een lichte toon die hem uittilt boven de theoretisch-onderwijzende uitgangspunten en de nadrukkelijke vervreemdingseffecten (als de afwisseling van zwartwit en kleur), zonder dat die vrolijkheid de zinnigheid van de diverse probleemstellingen verdoezelt. Het scenario is van regisseur Tanner en John Berger. Het camerawerk is van Renato Berta.

Le milieu du monde

1974 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1974. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Philippe Léotard, Olimpia Carlisi, Juliet Berto, Jacques Denis en Dénise Perron.

Een Zwitserse ingenieur en een Italiaanse serveerster worden verliefd op elkaar, maar weten het mentaliteitsverschil tussen zijn op de toekomst gerichte politieke ambities en haar op de traditie gerichte instelling niet te overbruggen. Het groeiproces wordt getoond in somber acteren, zware dialogen en landschapsopnamen die op het verstrijken van de tijd moeten duiden, maar de film komt vanuit de theorie niet tot echt leven. Een onthullend beeld van vooroordelen tegen buitenlandse arbeiders.

Le Retour d'Afrique

1973 | Drama

Zwitserland/Italië 1973. Drama van Alain Tanner. Met o.a. François Marthouret, Josée Destoop, Juliet Berto, Anne Wiazemsky en Roger Ibanez.

Een jong echtpaar in Genêve wil een nieuw leven beginnen door naar Algerije te emigreren. Vlak voor het vertrek telegrafeert een vriend aldaar, die hun werk beloofde, de reis uit te stellen en stuurt vervolgens een brief met de mededeling dat hij zelf weer naar Zwitserland komt. Om tegenover de buitenwereld die ze met avontuurlijkheid hebben overtroefd de schijn op te houden duiken ze onder in een leeg appartement. In isolement leren ze hun bestaan betrekkelijk te stellen en daardoor gesterkt opnieuw te beginnen. Bewuste voorspelbaarheid van het scenario en het afzien van de dramatische of spectaculair filmische effecten, dwingen de toeschouwers om het denkproces van personages te volgen, die in opgeslotenheid het land dat ze wilden ontvluchten, pas echt leren kennen.

La Salamandre

1971 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1971. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Bulle Ogier, Jean-Luc Bideau, Jacques Denis, Véronique Allain en Marcel Vidal.

Een krantebericht over een proces waarbij een jonge arbeidster is beschuldigd van een moordpoging op haar oom en wegens gebrek aan bewijs is vrijgesproken, brengt journalisten op het idee voor een filmscenario. Ze zoeken contact met het meisje om achter haar geheim te komen. Ze verzet zich tegen ieder verdergaand contact en intregatie met haar omgeving. Een doorbraakfilm van de moderne Zwitserse cinema vertelt geen gangbare intrige, maar geeft een zowel psychologische als maatschappelijke portrettering. Spontaan en dwars-ironisch spel van de drie hoofdrollen compenseert theoretische uitgangspunten van vormgeving. Cultuurfilosoof John Berger schreef mee aan scenario.

Charles mort ou vif

1969 | Komedie

Zwitserland 1969. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. François Simon, Maya Simon, Marcel Robert en Marie-Claire Dufour.

Tanner toont zich eenmilde criticus van een vastgelopen maatschappij in zijn debuutfilm. Simon speelt de zakenman die een simpel leven wil gaan leiden, maar die niet met rust wordt gelaten. Melancholieke film met een schitterende rol van Simon.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alain Tanner op televisie komt.

Reageer