Sylvie: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Couples pour partouzes

1979 | Erotiek

Frankrijk 1979. Erotiek van Alain Nauroy. Met o.a. Jacques Marboeuf, Marilyn Johnson, Marie Fay, Marie-Claude Viollet en Divan Ledoux.

Origineel(?) uitgangspunt: wanneer hij klachten ontvangt van ontevreden klanten besluit de directeur van een huwelijksbureau zijn vrouwelijke klanten zelf uit te proberen, terwijl hij de mannelijke klanten (en eventuele lesbiënnes) aan zijn secretaresse overlaat. De rest is voorspelbaar: een aantal scènes met de beentjes in de lucht, met op de achtergrond een computer die de paren moet samenstellen. Leuk is het bizarre decor met de in een Afrikaanse jungle veranderde veranda, waarop de stoeipartijen plaatsvinden. De film is ook bekend onder de titel COMMENT EPOUSER? Alain Nauroys pseudoniem is Pierre Néron.

La vieille dame indigne

1965 | Komedie, Drama

Frankrijk 1965. Komedie van René Allio. Met o.a. Sylvie, Victor Lanoux, Malka Ribovska, Jean Bouise en Pascale de Boysson.

Na de dood van haar man wordt een zeventigjarige weduwe zelfstandig en ontdekt - ondanks verzet van de kinderen - wat ze tijdens haar levenlang huishouden allemaal gemist heeft. Ze maakt anarchistische vrienden en helpt haar kleinzoon idealen na te streven. Brechts Unwürdige Greisin kreeg van de politiek geëngageerd toneelregisseur een aandachtige, warme en kritische observatie, maar de doorslaggevende kwaliteit is het acteren van de bejaarde Madame Sylvie.

Naughty Chateau Nutty

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Sylvie, Curd Jürgens, Jean-Claude Brialy, Monica Vitti en Jean-Louis Trintignant.

Na de dood van haar man wordt een zeventigjarige weduwe zelfstandig en ontdekt - ondanks verzet van de kinderen - wat ze tijdens haar levenlang huishouden allemaal gemist heeft. Ze maakt anarchistische vrienden en helpt haar kleinzoon idealen na te streven. Brechts Unwürdige Greisin kreeg van de politiek geëngageerd toneelregisseur een aandachtige, warme en kritische observatie, maar de doorslaggevende kwaliteit is het acteren van de bejaarde Madame Sylvie.

Cronaca familiare

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jacques Perrin, Valeria Ciangottini, Sylvie en Salvo Randone.

Twee broers zijn na de dood van hun ouders gescheiden van elkaar en in verschillende sociale omstandigheden opgevoed, maar vinden de genegenheid voor elkaar terug bij de gezamenlijke bezoeken aan hun grootmoeder. De maatschappelijk meest geslaagde wordt ongeneeslijk ziek en inspanningen van zijn oudere broer om medische zorg kunnen hem niet redden. Ingetogen psychologische film laat ontwikkelingen zien tegen de achtergrond van het Italië voor, tijdens en vlak na WO II en laat met name de stad Florence een wezenlijke rol meespelen. Treffend spel over de hele linie, al is het engelachtig voorkomen van Perrin wat te opgelegd pandoer voor de rol van slachtoffer. De film werd bekroond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Mario Missiroli en regisseur Zurlini, die de roman van Vasco Pratolini bewerkten. Camerawerk van Giuseppe Rotunno. Technicolor, Mono.

Crésus

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jean Giono. Met o.a. Marcelle Ranson, Fernandel, Rellys, Sylvie en René Génin.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

The Mirror Has Two Faces

1959 |

1959. André Cayatte. Met o.a. Bourvil, Michèle Morgan, Ivan Desny, Elizabeth Manet en Gérard Oury.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

Quai du Pont du Jour

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Raymond Bussières, Dany Carrel, Philippe Lemaire, Paul Frankeur en Yves Massard.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Forbidden Fruit

1959 |

1959. Henri Verneuil. Met o.a. Françoise Arnoul, Claude Nollier, Sylvie en Fernandel.

Een simpele, oude vrijgezel ontfermt zich over een jonge prostituée en haar kind, dat ontvoerd wordt door de bende van haar vroegere souteneur. Samen met zijn vrienden weet de man de onverlaten af te straffen, waarna hij met zijn beschermelinge kan trouwen. Deze populistische tragikomedie heeft een ontwapenende naïviteit - in een door Bussières geschreven scenario. Er wordt op de juiste toon geacteerd, maar de filmvorm is uitermate vlak en sloom.

Le miroir à deux faces

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Cayatte. Met o.a. Michèle Morgan, Bourvil, Gérard Oury, Yvan Desny en Elizabeth Manet.

Een lelijke vrouw wordt na jaren sleurhuwelijk met een leraar opgemerkt door een plastisch chirurg die haar transformeert in een schoonheid. De echtgenoot wordt ziekelijk jaloers en vermoordt de chirurg. De gedaanteverwisseling van Morgan is te verregaand om te overtuigen, maar de rol van Bourvil als de afstotelijke en beklagenswaardige man is een betere film waardig. (Oury, die de chirurg speelt, schreef ook het scenario.)

Michel Strogoff

1956 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1956. Avonturenfilm van Carmine Gallone. Met o.a. Curd Jürgens, Geneviève Page, Françoise Fabian, Henri Nassiet en Jacques Dacqmine.

De tsaar geeft een koerier opdracht om de groothertog in Irkoetsk te waarschuwen voor een aanval van de Tartaren. Ondanks zijn vermomming als koopman valt Strogoff tijdens de reis in Siberië zelf in handen van de Tartaren. Deze breed opgezette verfilming van Jules Vernes boek heeft een fraaie landschapsfotografie en spectaculaire, hoewel niet zeer dynamische actiescènes. Binnen het kader van een jongensboek werkt de martelscène al te suggestief, en werd deze daarom in jeugdvoorstellingen meestal gecoupeerd.

Les Truands

1956 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Junie Astor, Lucien Baroux, Eddie Constantine, Robert Dalban en Héléna Manson.

De 101-jarige voorzitter van een gangstervakbond zoekt uit vele kandidaten een waardige opvolger, nadat die eerst enkele proeven van bekwaamheid hebben moeten afleggen. Deze satirische gangsterkomedie in episoden, met te vaak valse humor zonder meer, is slechts bij vlagen écht geestig.

Le dossier noir

1955 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean-Marc Bory, Bernard Blier, Nelly Borgeaud, Danièle Delorme en Gianni Esposito.

Een jonge rechter van instructie Jacques Arnaud (Bory) wordt benoemd in een provincieplaatsje na de dood van zijn voorganger. Hij ontvangt een klacht van hondenfokker Dutoit (Balp[KA1]etr[KA1]e), wiens beesten vergiftigd werden. Hij heropent de zaak, maar het dossier uit de titel dat door een kennis van Dutoit, Le Guen (Grenier), was samengesteld, is zoek. Het brengt een vooraanstaande burger, Boussard (Frankeur), in verlegenheid. Dan wordt Le Guen vergiftigd en het onderzoek naar zijn dood leidt tot onverkwikkelijke intriges in de kring van de familie, medewerkers, de pers en de lokale autoriteiten. Arnaud komt uiteindelijk op twee mogelijke verdachten, maar dan blijkt Le Guen door nalatigheid in het ziekenhuis te zijn gestorven. Het in de openbaarheid brengen van de schandalen eist nieuwe slachtoffers: de zoon van Le Guen, Alain (Fourkade) pleegt zelfmoord en Arnaud wordt ontslagen. De film is een pleidooi voor de objectiviteit van justitie en gerechtigheid voor de burger, maar er worden te veel geheimen over schuld op elkaar gestapeld, waardoor het openen van provinciale beerput steeds minder overtuigt. Hevige dramatisering geeft tegelijk sterke rolbezetting goed gebruikte kansen. Wordt in Frankrijk hoger gewaardeerd dan er buiten, omdat heel veel kleine details de niet-Franse kijker ontgaan. Een halve eeuw na dato, in een land met een half miljoen, grotendeels politieke schadalen en corruptiezaken, die door vijfhonderd rechters behandeld moeten, worden nog steeds zeer actueel. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Le Fruit défendu

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Raymond Pellégrin, Claude Nollier en René Génin.

Een met een heerszuchtige vrouw getrouwde plattelandsarts wordt verliefd op een jong meisje dat hij - eerst als patiënte en later als secretaresse - bij zich in huis neemt. Tegen de complicaties van die driehoek, de roddel in het dorp en de voorkeur van het meisje voor een leeftijdgenoot is hij niet opgewassen en hij schikt zich in zijn weinig rooskleurige huwelijk. Deze geslaagde serieuze rol van Fernandel tegenover Arnoul, die de zonde meer dan waard lijkt, tilt de simpele driehoek boven de voorspelbare banaliteit uit, mede dankzij de scherp getekende figuren.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).

Le Pays sans étoiles

1946 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Gérard Philipe, Jany Holt, Pierre Brasseur, Sylvie en Jean Desailly.

Een kantoorbediende krijgt een visioen van een honderd jaar eerder gepleegde misdaad en onderzoekt de feiten van de in moord en zelfmoord eindigende driehoeksverhouding. Tegelijk komt hij zelf in een situatie terecht die het verleden steeds preciezer lijkt na te volgen. Dit drama in de filmtraditie van de jaren veertig heeft de eerste (dubbele) hoofdrol van Philipe die de romantische gedrevenheid bezield weet te maken, maar wiens spel door het scenario tòch gedateerd is. Het op uiterlijk effect acteren van Brasseur als - twee maal - de kwade genius is hinderlijk.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

Les Anges du péché

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Renée Faure, Jany Holt, Mila Parély, Sylvie en Marie-Hélène Dasté.

Geëxalteerde jonge vrouw treedt in Dominicaner klooster in en probeert onmiddellijk bekeerlingen te maken, ook in vrouwengevangenis. Ontslagen gevangene zoekt inderdaad toevlucht in klooster, maar haar verzet tegen de jonge non heeft ontslag tot gevolg. Uiteindelijk legt ook zij haar gelofte af en wordt ook de nu minder geëxalteerde non opnieuw in de orde opgenomen. Debuut van Bresson heeft al strenge ascetische stijl van latere werk, maar literaire dialoog van Jean Giraudoux en spel van actrices verzetten zich tegen deze benadering met opmerkelijke spanning als resultaat.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.