Massimo Ranieri: regie en cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Ama il tuo nemico

2000 | Drama

Italië 2000. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Mario Adorf, Andrea Di Stefano, Romina Mondello, Massimo Ranieri en Cecilia Dazzi.

La casa dove abitava Corinne

1996 | Thriller

Italië​/​​Duitsland 1996. Thriller van Maurizio Lucidi. Met o.a. Barbara De Rossi, Gottfried John, Massimo Ranieri, Luigi Petrucci en Giuliana Calandra.

De aantrekkelijke Milanese Officier van Justitie Doriana Polis wordt door een uitgebroken gevangene achtervolgd die door haar achter de tralies is beland. Omdat de politie het te druk heeft, gaat Doriana naar Rome. Ze weet niet dat ze hierdoor van de regen in de drup komt

Il ricatto 2 - Bambini nell'ombra

1991 | Misdaad, Drama

Italië 1991. Misdaad van Vittorio de Sisti. Met o.a. Massimo Ranieri, Laura del Sol, Marina Suma, Leo Gullotta en Bekim Fehmiu.

In deze televisiefilm die spannender en beter is dan het eerste deel, komt Ranieri terug als Inspecteur Fedeli van Napels, een geweldadige en genadeloze stad. De jonge zoon van de inspecteur wordt op brute wijze vermoord en hij onderzoekt de zaak. Tijdens zijn angstaanjagende onderzoek ontmoet hij Angela (gespeeld door Del Sol) wier nog jonge zoon een brutale leider van een jeugdbende is die zich met drugsverkoop beizghoudt; hij wordt verliefd op haar. De zaak wordt ingewikkelder, gevaarlijk en er vallen vele doden. Zijn poging om de drugshandel te achterhalen, brengt de inspecteur van Napels naar Barcelona en Duitsland en uiteindelijk naar Beiroet waar hij een gruwelijke handel ontdekt: ontvoerde kinderen worden aan een particuliere kliniek verkocht die, ten koste van de kinderen, menselijke organen tegen hoge prijzen verkoopt.

Il Ricatto

1989 | Misdaad

Italië 1989. Misdaad van Tonino Vallerii en Ruggero Deodato. Met o.a. Massimo Ranieri, Fernando Rey, Carole Bouquet, Jacques Perrin en Leo Gullotta.

Miniserie over een politiecommissaris in Napels die zijn best doet de van misdaad vergeven stad schoon te vegen. Het gegeven doet ons denken aan PIOVRA, maar de overeenkomsten houden op zodra de film begint. Deze commissaris is geen harde individualist, zoals de held van PIOVRA. Het verhaal bevat heel wat subplots en begint wanneer de broer van de commissaris door de Camorra vermoord wordt en er een onderzoek ingesteld wordt. De corruptie en de misdaad in Napels vormen het thema van de film. Het camerawerk is goed, maar het scenario is aan de zwakke kant.

La Camorra: règlements de comptes à Naples

1987 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1987. Misdaad van Steno. Met o.a. Marcel Bozzufi, Sophie Duez, Anna Obregon, Massimo Ranieri en Larry Dolgin.

Een onsamenhangend verhaal over de moord op een schurk en twee clans die op zoek zijn naar de moordenaar. Al honderd keer eerder verfilmd. De produktieve Steno is weliswaar niet op zijn best maar zijn technische virtuositeit maakt deze mini-serie nog enigszins verteerbaar.

L' Ombra nera del Vesuvio

1987 | Misdaad

Italië 1987. Misdaad van Steno. Met o.a. Carlo Giuffrè, Massimo Ranieri, Marcel Bozzuffi, Claudio Amendola en Clelia Rondinella.

In deze film over vrienden en aartsvijanden hebben Napolitaanse misdaadbendes de stad in hun gewelddadige greep. Camorra tegen Camorra, leider tegen leider, oog om oog. Twee misdaadfamilies strijden om de macht over Napels, Don Carità en zijn drie zonen tegen Don Bonanno en de gebroeders Sposito. Aan het eind is er slechts geweld en dood voor allen. Een goed script van Steno en Lucio De Caro.

La Vela incantata

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Massimo Ranieri, Monica Guerritori, Lina Sastri, Paolo Ricci en William Berger.

Twee broers trekken in de jaren '20 met een mobiele bioscoop door het Italiaanse platteland. De oudste wordt beìnvloed door het opkomend fascisme. De jongste zal zich in de toekomst door zijn contacten met een links-intellectueel wellicht tot een geëngageerd filmregisseur kunnen ontwikkelen. Dit boeiend en door de invalshoek merkwaardig tijdsbeeld valt door de combinatie van uiteenlopende elementen en inlassen van zwijgende-filmfragmenten wat lang en beklemtoond uit, maar heeft formele en spelkwaliteiten die dat compenseren. Een bijzonder debuut van Ricci als het jongere broertje.

L'ultima volta insieme

1981 | Drama

Italië 1981. Drama van Nini Grassia. Met o.a. Massimo Ranieri, Enrico Maria Salerno en Anna Orso.

Een nieuwbakken advocaat komt werken op het beroemde advocatenkantoor van Falco, een Napolitaans magistraat, vriend van zijn vader. De jonge advocaat denkt dat zijn moeder dood is, maar ze leeft nog: zij is de minnares van een Camorra-baas. Tot zijn verrassing zal zij zijn eerste cliënte worden. Regisseur Grassia heeft niets bijzonders gemaakt van dit best goede verhaal. De spelers doen hun best.

Il Carabiniere

1981 | Drama

Italië 1981. Drama van Silvio Amadio. Met o.a. Fabio Testi, Massimo Ranieri, Valeria Valeri, Chiara Salerno en Enrico Maria Salerno.

Een speculant in onroerend goed wil de boerderij kopen waar een weduwe met haar twee volwassen zoons woont. De jongste zoon, een carabiniere, wordt hopeloos verliefd op de dochter van de speculant, wat leidt tot complicaties. Vrij zwak script, maar Ranieri en Salerno fleuren de film met hun goede spel op.

Casta e pura

1981 | Erotiek, Komedie

Italië 1981. Erotiek van Salvatore Samperi. Met o.a. Laura Antonelli, Fernando Rey en Massimo Ranieri.

Een mooie Venetiaanse erfgename heeft beloofd kuis te blijven zolang haar vader, een welgestelde landeigenaar, nog leeft. Dan komt haar fascinerende, viriele neef ten tonele, die het haar uiterst moeilijk maakt zich aan haar belofte te houden. Het is een sensueel genot om naar Antonelli te kijken. De andere acteurs zijn ook goed, zodat deze sekskomedie boven zijn genre uitstijgt.

Born Winner

1980 | Actiefilm, Drama

Italië 1980. Actiefilm van Massimo Ranieri. Met o.a. Joe Dallesandro, Marisa Mell en Elenora Giorgi.

Het verhaal van twee vrienden die eenzelfde droom koesteren: geld, vrouwen en motorfietsen.

La patata bollente

1979 | Komedie

Italië 1979. Komedie van Steno. Met o.a. Renato Pozzetto, Edwige Fenech, Massimo Ranieri en Mario Scarpetta.

Renato Pozzetto biedt zijn collega, die gewond is, aan om bij hem thuis te revalideren. Alleen - die collega is homoseksueel. Daardoor wordt het leven van Pozzetto een stuk ingewikkelder. De mensen op de zaak gaan lastige vragen stellen en het raakt uit met zijn verloofde. Een bijzonder aardige komedie over seksueel onbegrip. Jammer alleen dat homoseksualiteit weer zo smakeloos en karikaturaal wordt voorgesteld. Homo's zullen daar, terecht, aanstoot aan nemen.

Salvo d'Acquisto

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1976. Drama van Romolo Guerrieri. Met o.a. Massimo Ranieri, Lina Polito, Enrico Maria Salerno, Isa Danieli en Massimo Serato.

Plichtsbesef doet een jonge politieman in 1943 zich onthouden van actieve stellingname, al ligt zijn sympathie bij de linkse partizanen. Als de SS de macht in zijn stadje overneemt, explodeert een bom en worden twintig burgers gegijzeld om geëxecuteerd te worden, hoewel de explosie de fout van een Duitser was. Na vergeefse pogingen om deze waarheid aan het licht te brengen, neemt de agent de schuld op zich en wordt hij terechtgesteld. Deze goedbedoelde debuutfilm laat de verdeeldheid en politieke keuzes zien in het Italië aan het eind van de oorlog, maar valt onnodig prekerig en sentimenteel uit.

Con la rabbia negli occhi

1976 | Misdaad

Italië 1976. Misdaad van Antonio Margheriti. Met o.a. Yul Brynner, Martin Balsam, Massimo Ranieri, Barbara Bouchet en Giancarlo Sbragia.

Een alledaags mafia-verhaal. Een moordenaar arriveert uit de Verenigde Staten in Napels om een paar bloedige rekeningen te vereffenen. Hij raakt bevriend met een jonge Italiaan, Angelo, vermoordt een plaatselijke capo en raakt dodelijk gewond. Hij geeft zijn opdracht aan Angelo. Vrij matig, maar de aanwezigheid van Brynner helpt. Ook bekend als ANGER IN HIS EYES en DEATH RAGE.

La cugina

1974 | Drama, Komedie, Erotiek

Italië 1974. Drama van Aldo Lado. Met o.a. Massimo Ranieri, Dayle Haddon, Laura Betti, Jose Quaqlio en Francesca Romana Coluzzi.

Twee buurjongens kwijlen in Sicilië voor één meisje en daar komen aardig wat neefjes en nichtjes, inwijdingsceremonieën, dienstmeisjes en een verlossende les- der-liefde bij kijken. Voyeursvoer over de seksproblemen van adolescenten, technisch en soms inhoudelijk vrij knap in beeld gebracht, met wel veel dode en absurde momenten, maar ook met charmante, respectloze en wat perverse toestanden.

Imputazione di omicidio per uno studente

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Martin Balsam, Valentina Cortese, Turi Ferro en Salvo Randone.

Tijdens een treffen tussen politie en studenten wordt zowel een agent als een student gedood. Het onderzoek richt zich uitsluitend op de moordenaar van de politieman die de zoon blijkt te zijn van de verantwoordelijke rechter-commissaris. Deze wil zijn schuld alleen met bewijsvoering bekennen, als óók de dood van zijn vriend wordt opgelost. Dit interessante morele dilemma en de actuele problematiek worden door Bolognini, met zijn esthetisch gerichte regie, niet ideaal vormgegeven. Goed geacteerd, vooral door Cortese als de moeder die intuïtief de waarheid vermoedt.

Metello

1970 | Drama, Historische film

Italië 1970. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Ottavia Piccolo, Lucia Bosé, Tina Aumont en Frank Wolff.

Metello (Ranieri), een wees die op het platteland is opgevoed, keert terug in Florence, waar hij eerst via vrienden van zijn vader, maar geleidelijk aan steeds gemotiveerder betrokken raakt in de klassenstrijd. Hij trouwt met Ersilia (Piccolo), een bouwvakkersdochter, maar kan zijn gezin niet onderhouden. Dan neemt hij deel, aan de stakingen van 1872. Anders dan in de verwante film [KA9]ADALEN `31 (1969) van Bo Widerberg, versterkt de romantische en esthetische aanpak het sociaal pamflet niet, maar maakt hij van de film alleen maar een fraai prentenboek. De stakingsscènes zelf zijn echter indringend gefilmd en er zijn mooie rollen van Bosé als Viola, Wolff als Betto en vooral Piccolo, die in Cannes werd gelauwerd als Beste Actrice. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico, Luigi Buzzoni, Ugo Pirro en regisseur Bolignini naar de roman van Vasco Pratolini. Mono.

La sciantosa

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Alfredo Giannetti. Met o.a. Rosita Pisano, Massimo Ranieri en Anna Magnani.

Metello (Ranieri), een wees die op het platteland is opgevoed, keert terug in Florence, waar hij eerst via vrienden van zijn vader, maar geleidelijk aan steeds gemotiveerder betrokken raakt in de klassenstrijd. Hij trouwt met Ersilia (Piccolo), een bouwvakkersdochter, maar kan zijn gezin niet onderhouden. Dan neemt hij deel, aan de stakingen van 1872. Anders dan in de verwante film [KA9]ADALEN `31 (1969) van Bo Widerberg, versterkt de romantische en esthetische aanpak het sociaal pamflet niet, maar maakt hij van de film alleen maar een fraai prentenboek. De stakingsscènes zelf zijn echter indringend gefilmd en er zijn mooie rollen van Bosé als Viola, Wolff als Betto en vooral Piccolo, die in Cannes werd gelauwerd als Beste Actrice. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico, Luigi Buzzoni, Ugo Pirro en regisseur Bolignini naar de roman van Vasco Pratolini. Mono.

Cerca di capirmi

1970 | Romantiek, Komedie

Italië 1970. Romantiek van Mariano Laurenti. Met o.a. Massimo Ranieri, Beba Loncar, Philippe Hersent, Didi Perego en Andrea Checchi.

Een zouteloze, slecht geregisseerde romantische komedie, zij het met een innemende hoofdrolspeler (Ranieri). Voornamelijk gericht op de jongere generatie bioscoopbezoekers, wat blijkt uit de intrige: de relatie van een jong stel komt in een crisis terecht als gevolg van communicatiestoornissen. Weinig memorabel.

Bubù

1970 | Drama

Italië 1970. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Ottavia Piccolo, Antonio Falsi, Alain Naya en Gianna Serra.

Bakkershulp geeft afstompend werk eraan, zodat zijn vriendin zich moet prostitueren om in hun onderhoud te voorzien. Ze ontmoet socialistische student die haar uit leven wil halen. Bubu laat haar echter niet gaan, gewend als hij is aan makkelijk bestaan. Sociaal zedendrama verplaatste roman BUBU DE MONTPARNASSE naar Napels 1900. Aan beelden van Degas en Toulouse-Lautrec herinnerende vormgeving lukte Bolognini beter in zwartwit in LA VIACCIA, maar het blijft sfeervol.